Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro 1235 kärvar  (läst 4935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Zibro 1235 kärvar
« skrivet: 01 mars 2012, 22:07:34 »
Hej!
Ber om ursäkt på förhand för uppsatsen här nedan men bättre skriva för mycket än för lite.

Köpte vÃ¥rt lilla hus förra Ã¥ret och i källaren (64 m2 samt icke öppen planlösning)  sitter en Zibro sc-1235 monterad.
Jag har inte varit så engagerad i pumpen då den stått stadigt på 22°C värme och inte används till nåt annat samt fungerat.

Nu vet jag egentligen inte riktigt när de slutade fungera normalt men har under några veckor helt plötsligt stått "avstängd" med timerlampan blinkande frenetiskt. Står inget i manualen om detta men förstår att det inte är bra. ( Har inte satt den i timermode eller nåt annat )

Har startat om genom att dra ur elkabeln och sen har den fungerat nåt dygn eller två.
Antagligen borde jag inte kört igång den men då jag inte fick tag på nån återförsäljare till zibro - >
Alltså telnr till zibro ( garantin har gått ut samt vet inte var den är inhandlad ) så körde jag igång den igen. Fungerar 1-3 dygn sen så samma sak.

Jag är redan inställd på att jag får slänga pumpen och införskaffa nåt nytt då det antagligen inte är värt att laga samt att jag har förstått att "fackmännen" inte tar i zibro SC-pumpar som "amatörer" själva monterat (utgår från att förra ägaren gjorde det, jag hade gjort det )

Först några funderingar samt kommentarer:
Slangen till utedelen blir väldigt varm, har haft noll koll på detta innan men antar att det ska vara så.
Innedelen blåser inte direkt nån värme, verkar vara lite på slump. Jag kan ju säga att jag inte ens har 20° i källaren nu så ställer jag pumpen på 24-28° så borde det blåsa varmt?! Men icke! Verkar gå lite på slump.
Samt har jag tryckt in autoknappen manuellt på innedelen så ställer den sig på AUTO samt 24°. Samma här att det går lite på slump när det blir varmt eller bara blåser. Ja konstigt.
Skäms lite att jag har så dålig koll men det har funkat = blivit varmt förut så jag inte ens reflekterat över det här.

Några frågor.

1)
Hur snabbt kommer värmen om ni ställer upp några grader? Förstår såklart om den måste köra igenom defrost-cykeln ifall det är kallt ute. Säg som idag, 4-5 grader ute och ni ställer upp pumpen på 28°, värmer det på med en gång?

2)
Läste nånstans att slangen mellan innedel och utedel kan vara känsligt, denna har åkt ur sitt läge och funderar på om den fått sig en "törn" vilket resulterar i feldrift eller nåt ??

3)
Tips eller tricks?
Läste att man kunde köra nåt växling mellan heat/cool för att få den ur defrost mode men det är ju inte det som är problemet här men tänkte om det finns nåt feltest el liknande?

mvh Calle

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2012, 22:51:10 »
Maskinen fungerar när det är lite varmare ute och stoppar när det blir kallt?

För mig låter det som om du har dåligt med gas och den troligtvis bryter på lågtryck med larm
Hur ser utedelen ut med frosten på förångaren?

Manualen till din maskin kan du hämta här
tyvärr står det inte mycket om blinkande driftindikering förutom att man skall kontakta service
Synd att du inte hade kvittot eftersom Zibro har 2års fabriksgaranti nu får du hoppas att någon lokal kylfirma kan förbarma sig över pumpen alternativt som du själv är inne på ersätta den med något nytt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2012, 23:00:59 »
Hej! Tack för svar!!

nja det verkar inte va väderberoende om den stannar eller inte, lite slump.
Jo jag har kollat manualen, står ju inget om intensiv timerblink så är väl inte mycket att göra.

Får ringa nån firma helt enkelt eller köpa nytt, kanske går på ett ut om nån ska hit och bryta i grejjerna.

Sen är det ju det med värmen ändå att även om jag drar upp den till 30°, alltså max, så börjar den ju inte blåsa varmt med en gång ändå, det måste ju betyda att det är fel.

Nej ingen frostbildning, står att defrost ibland, eller gjorde när det var runt 0° och neråt för ett tag sen.

mvh C

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2012, 22:09:08 »
Hej igen!
Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken va men nu har pumpen gått några timmar med "full" värme ställd på 24° och "heat".

Som jag nämnde kände jag att slangen va lite ur läge så tänkte att jag sätter den i spänn med en tom sköljmedelsflaska för att se om det händer nåt? Som sagt ska inte ropa hej för tidigt men värmen kom med en gång efter att defrosten gått igenom så kanske är nåt med rören/slangarna i härvan som går mellan inne/utedel. Jag håller tummen!

Detta kanske ändå har lett till att gas läckt? hur märker man detta samt kan det återfyllas även i dessa pumpar, borde kanske söka innan jag ställer dessa frågor men om nån har svar så kör på!

Trevlig helg / Calle

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #4 skrivet: 09 mars 2012, 23:05:10 »
Hej!

Intro: Kan man klara att byta kretskort själv? Var beställer man det?

Pumpen fungerar såklart inte.
Pratade med zibros kundtjänst, de hade aldrig hört om att pumpen stänger av sig och att timer lampan står och blinkar intensivt, han trodde att det var ett kretskortsfel (kostade cirka 800kr nytt tydligen)

Fick kontakta kylservicetekniker via www.garant.se men inte hört nåt än.

De skulle ta ut en avgift på 895kr tror jag om man installerat själv (vilket är gjort av tidigare ägare)

Mina tankar kretsar runt att det antaligen inte är värt att ta hem nån tekniker?
Det ska felsökas eller va de gör? Beställa hem nytt kretskort, byta.. Blir väl antagligen 5000kr+ och då kanske jag kan köpa en ny "mindre" variant på Jula för 4500 med snabbkoppling.

Skruvade upp och loss innerdelen lite lätt, har ingen aning om var kretskortet sitter men är väl "där bakom".

Är det svårt att byta om jag nu skulle testa själv, kan lite basic lödning iaf.
Nån som gett sig på detta? ska söka lite såklart men tips och hjälp mottages hjärna!!

mvh C


Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2012, 23:58:06 »
ingen ide att kosta på, köp en ny istället, de brukar hålla några år.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2012, 12:20:07 »
Ska du ta dit någon tekniker som kikar på den så är det antagligen inte lönt nej...
Laga den själv om det går, eller sälj den som repobjekt. :) (jag kan ta den direkt, skulle haft en pump till garaget)

Jag hade börjat med att mäta upp de olika tempgivarna som sitter i innerdelen. Ett felvärde från någon av dessa kan definitivt ställa till det.
Något fel på kretskortet är också en möjlighet, t.ex. dåliga lödningar eller brända reläkontakter.
Kanske kärvar 4-vägsventilen ibland, så att pumpen antingen inte kan avfrosta eller fastnar i det läget? Styrningen känner antagligen av att något är fel i det läget och stoppar med blinkande lampa..
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2012, 13:08:25 »
Hej!
Kul med svar!!

Ok tänkte att jag får öppna snabbt och kolla läget, sen får jag se hur jag känner! Kanske får
sälja som repobjekt annars då ;-)

Stängde av pumpen igÃ¥r kväll med fjärren, ändÃ¥ sÃ¥ gÃ¥r utedelen? Är det för att den avfrostar sig under natten/underhÃ¥ll ?  Trots att den dÃ¥ var "avstängd" sÃ¥ stod den imorses och blinkade.

Avfrostningen är ingen problem och den blir jättevarm på ovansidan innerdelen samt att slangen blir varm. Det "känns" som att den har massa värme i sig men av nån anledning då inte blåser ut det!!!

Kanske nån tempgivare/relä som inte "säger till".

Fasen jag kanske borde sluta med "" ?

mvh Calle

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2012, 18:14:05 »
Heisann!
Du skriver:
Avfrostningen är ingen problem och den blir jättevarm på ovansidan innerdelen samt att slangen blir varm. Det "känns" som att den har massa värme i sig men av nån anledning då inte blåser ut det!!!

Det virker som at vifta i innerdelen ikke fungerer, eller går alt for sakte.
Sjekk om den endrer hastighet når du operer den via fjernkontrollen.

Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad elskling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Zibro 1235 kärvar
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2012, 19:25:15 »
Hej, tack för svar och förslag.
Med vifta antar jag du menar fläkten?
Jo: Om jag känner på slang och innerdel NÄR fläkten inte går, stänger av / sätter på den med fjärren så drar fläkten igång.

Det är precis som att den inte "skickar" signalen att fläkten ska sätta igång, nån givare eller nåt?
Ska skruva isär den så får vi se hur det ser ut - Kanske upptäcker att det ärjat/oxiderat eller nåt "simpelt".

mvh Calle

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 720
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!