Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppgradering till v3  (läst 6343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Uppgradering till v3
« skrivet: 23 augusti 2006, 20:27:40 »
Jo, jag pratade med CTC för ett tag sedan om andra saker sÃ¥ passade jag pÃ¥ att frÃ¥ga om man kunde uppgradera den nyligen utgÃ¥ngna  varianten av CTC till den nya v3.
Beskedet var att detta är omöjligt, baserat på att eldragningen är helt annorlunda och skulle kräva ett mycket omfattande ombyggnadsarbete. Dessutom var det en pressostat samt kanske andra komponenter som behövde bytas.
Omöjligt är ju ett relativt begrepp  ;) sÃ¥ jag frÃ¥gade vad en ny front isf skulle kosta, varpÃ¥ de högg i med ett mycket orimligt belopp (cirka 50% av en komplett vp) för att svskräcka antar jag.
Så då vet vi. Vill man ha fördelarna med extra vv samt bättre kontroll på tillskottet får man nog försöka med något annat.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering till v3
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2006, 21:16:47 »
Synd..

Men vi får trösta oss med att vi får rätt mycket extra varmvatten med elpannan för de pengar som vi annars skulle handlat den nya fronten och programmet för :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Uppgradering till v3
« Svar #2 skrivet: 14 september 2006, 22:00:18 »
Bästa varianten vore om CTC släppte sourcen till styret som opensource  :) dÃ¥ pratar jag pÃ¥ gamla VP burkar. sÃ¥ kan de som vet mer om saken fixa det alternativet. ett litet hcak och sedan flasha om eprommen ....  :)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Uppgradering till v3
« Svar #3 skrivet: 14 september 2006, 22:16:57 »
Bästa varianten vore om CTC släppte sourcen till styret som opensource  :) dÃ¥ pratar jag pÃ¥ gamla VP burkar. sÃ¥ kan de som vet mer om saken fixa det alternativet. ett litet hcak och sedan flasha om eprommen ....  :)

Jo, kanske finns det en möjlighet att få någon att fixa mjukvaran och göra en "piratprom". Om man hittar rätt kille vore det antagligen en baggis. v3 styren är helt annorlunda uppbyggd, så där har man nog inget att hämta. Men att lägga in en kalender och lägga till funktioner så att man kan !) tidsstyra kompressorn för xtra vv-körningar 2) tidsstyra tillskottet 3) stänga shunten för övre pannan
vore väl inte så omöjligt. Nån ändring i hårdvaran skulle inte behövas!

Kanske kanske kunde man få CTC att satsa på detta, kanske har de nån programmerare på Enertech som har lite att göra en dag....en sån prom skulle sälja som smör. Låt se....skulle man kunna sälja iaf 100 för en tusenlapp styck? Kunde vara en affär... :) :D
Ho-ho Enertech, läser ni detta?  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Uppgradering till v3
« Svar #4 skrivet: 15 september 2006, 12:35:21 »
Frågan är hur mycket det gamla "prommet" har utrymme för ? Tyvärr lär de inte släppa koden till de tidigare versioner.

Men jag tycker att det vore en kul ide att, eftersom att CTC inte vill utveckla vidare på äldre versioners mjukvara. Det kostar för mycket :(
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Uppgradering till v3
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2006, 22:17:28 »
Jag skulle vilja bygga om min volvo 740 till en v70?

Visst kan jag göra det, men volvo vill inte lämna ut mjukvaran till v70 !!!


Fast jag har fått tag i motorhuv till v70, MEN DEN PASSAR INTE..Kunde inte volvo satsa mera på sina gamla modeller, det skulle sälja som smör det med.. ;)




Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Uppgradering till v3
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2006, 22:32:43 »
Errol!

Inte riktigt jämförbart...bil byter man emellanåt kanske var 3-5 år, men inte värmepump.

Nog skulle programvaran kunna uppdateras!

Men mindre troligt att det kommer att ske?  :'( :'(

Man kan faktiskt uppgradera en 745 -86 eller sÃ¥ till en V90 mÃ¥nga som har gjort....V70 vore lite mer komplicerat (RWD->FWD).  ;D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Uppgradering till v3
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2006, 22:49:14 »
Det verkar som frontplåten är väldigt viktig.....Visst är den snygg? ;)

Smällar man får ta..dom gamla krånglar precis lika lite som de nya...jag gillar den skarpt, den gör min vardag lättare..alltså inte frontplåten (eller frontplasten)utan själva värmepumpen.

Dessutom tycker jag att den övre frontlisten fungerar utmärkt, nu när den äntligen kommit!!
CtC måste ge bort massor av handukar nu.....(ni som har den nya förstår) ;)

jag har otroligt nog bara ett klagomål på den nye...Plintarna för elen är fortfarande för bökiga.
Annars en utmärkt vp, Jobba på där nere...så vi slipper vänta på pumparna... dom säljer som smör.


Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Uppgradering till v3
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2006, 08:36:37 »
Kan leva utan nya frontplÃ¥ten, det är mjukvaran jag är ute efter.  :)

Jag satte in ett tidur i min pump och en kontaktor så jag kan programmera fram extra vv vid behov. Med elpatron då.
Det enda jag nu saknar är att kunna få kompressorn att köra vv vid behov.
Å andra sidan får kompressorn ett lugnt liv när den aldrig behöver köra över 48 grader. :)

SÃ¥ det fanns inga buggar i v3?
De första har ju jobbat snart ett halvår och får nu börja visa vad de kan.
Ecoheat torde bara ha några procent av marknaden, man kunde nog sälja mer med bättre marknadsföring!
Och man borde ha ställt upp i Råd och Röns test...
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Uppgradering till v3
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2006, 16:30:11 »
Bara kloka personer väljer ctc ;), om man inte vill spendera tid i pannrummet...med krångliga styrningar., knäppningar osv osv

Marknadsföringen är kanske inte den bästa, det behövs tydligen inte...

Man kanske kan lura pumpen på nått sätt, jag skall fundera lite...man vill fullkondensera, mera.. Sc:,h
« Senast ändrad: 20 oktober 2006, 16:35:33 av errol404 »

Utloggad Snoopy32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar - i princip !
SV: Uppgradering till v3
« Svar #10 skrivet: 31 december 2006, 02:56:03 »
Hej !

I datorvärlden, där jag kommer ifrån, finns en del kloka företag.
De (som är kloka) producerar uppdateringar (firmware) till produkter fast de "gått ur tiden".

Förutom att det är en bra service till gamla kunder, så värvar det många nya kunder.
De nya (pressumtiva) kunderna ser att detta är ett företag, som bryr sig om även de kunder som redan "hostat upp stålarna".

SÃ¥dant borde väl vara viktigt även i den nya tidens "hästhandlar-branch" - värmepumpsbranchen !?  ^-^

Men det är klar, vill man sända budskapet "köper du av oss så lämnar vi dig i sticket så fort vi fått pengarna", så kan man ju det också...

MVH,
/Erland
Driftsstart 1/12 -05. CTC Ecoheat 8.5, 174m borra (varav 24 m foder, gick ej längre pga för mycket vatten). ca 240m2 i tre plan värmt till 21 gr. i Sollentuna. Vattenburet tvårörssystem, 31.000kW/år för värme+VV med elpanna.
Brine +2- +3 in, 0- -1 ut Framl.temp(-15)55gr, från vid 18gr

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Uppgradering till v3
« Svar #11 skrivet: 31 december 2006, 09:01:09 »
Jag tror sÃ¥här att intresset för att uppdatera är nog väldigt litet, dom mesta som har en pump vet inte ens at det kommit en efterträdare......sen finns det ju vi andra som inte har nÃ¥got annat för  oss än att bevaka & pula med sin pump...... studs studs

Utloggad akejansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • villa ecoair 105 Sommarhus ecoheat 105 sjö
SV: Uppgradering till v3
« Svar #12 skrivet: 31 december 2006, 18:08:30 »
Jag har just fått en CTC ECO installerad (sjö med värmeväxlare). Hur vet man om det är den senaste versionen?

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering till v3
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2007, 01:37:45 »
Designen på pumpen är rostfri istället för grå och grön...
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Uppgradering till v3
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2007, 08:35:14 »
Jag har just fått en CTC ECO installerad (sjö med värmeväxlare). Hur vet man om det är den senaste versionen?
Varför inte titta i på displayen, längst ner i 'Aktuell driftinfo'
Min Ecoheat lämnade fabriken veckan före jul -06, och den borde vara av en av de senaste versionerna
'Program ID  1011111'   (5F hex)
'Prog datum 06-10-12'
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!