Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥ här funkar Norica 14 i Vinterklimat...  (läst 14238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #30 skrivet: 30 december 2009, 23:26:58 »
Jag funderar bara lite, finns det någon värmare i kompressorn som håller oljan och så varm när du kör i enbart fläktläge när du eldar, eller blir det en rejäl kallstart när du startar pumpen i värmeläget igen?

Ja det finns en kopressorvärmare på Nocrian om jag inte minns fel så är det en värmekabel som är lindad runt kompressorn innanför isoleringen och den startar vid en viss utetemp som jag tyvärr inte kommer ihåg vad den är. Men är inte helt 100% säker på att den aktiveras även i enbart fläktläge men tror att den gör det.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #31 skrivet: 31 december 2009, 09:53:20 »
Ja det borde finnas, slaktade min Atlas, den hade tjocktröja runt kompressorn, med värme.
När pumpen går på ren fläkt, så borde kompressorvärmen gå, går väl hela tiden så länge nätet är inkopplat, än om pumpen är avstängd, har jämt spänning via termostat.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #32 skrivet: 31 december 2009, 13:39:48 »
Jag funderar bara lite, finns det någon värmare i kompressorn som håller oljan och så varm när du kör i enbart fläktläge när du eldar, eller blir det en rejäl kallstart när du startar pumpen i värmeläget igen?

Vet faktiskt inte...den drar bara dryg 100W med bara fläktläge....låter tempen sjunka ner till -15/-20 innan jag slår på den igen...

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: Så här funkar Norica 14 i Vinterklimat...
« Svar #33 skrivet: 03 januari 2010, 00:43:59 »
Jag funderar bara lite, finns det någon värmare i kompressorn som håller oljan och så varm när du kör i enbart fläktläge när du eldar, eller blir det en rejäl kallstart när du startar pumpen i värmeläget igen?

Vet faktiskt inte...den drar bara dryg 100W med bara fläktläge....låter tempen sjunka ner till -15/-20 innan jag slår på den igen...

//A
Drar den 100 w så borde ju värmen vara inkopplad, man borde inte komma upp i så hög förbrukning med bara fläkten.
Min ligger på max 20w på sommaren när den går i avkännarläge på fläkten, vet inte vad den tar på högre fart.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Under december mÃ¥nad(med en dag kvar) sÃ¥ har snitt temperaturen legat pÃ¥ -14,4  och förbrukningen är 843kW vilket ger ett snitt pÃ¥ 27,19kW per dygn eller 1,13kW/h !

Och det som primär värmekälla i huset.
Men när tempen har sjunkit under -30  sÃ¥ har jag eldat i kaminen och bara kört värmepumpen i fläktläge.

Har mätt tempen 3 ggr om dagen, kl: 06, 18 och 22...
15 dagar har tempen legat under snittet och 16 dagar(i morgon inräknat) har legat över.
Högsta temp +-0
Lägsta temp -36,7

Ska lägga ut ett excel ark där man kan se olika förbrukningar vid olika inställningar/temperaturer osv..gör det i morgon ;)!

//Anders

Hejsan Anders!
Du la aldrig ut något excel-ark på din förbrukning under dec eller har jag missat den nånstans?
Vore roligt och se och jämföra med tanke på din yttre temperatur.
Har haft min Nocria i drift i en månad snart och kommer landa på en förbrukning på strax under 600 kW.
Och vi har haft i Halmstad som kallast -17 grader vid något tillfälle. Sedan runt 8-10 minus.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!