Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation SC1332  (läst 23379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation SC1332
« Svar #15 skrivet: 07 november 2011, 18:06:58 »
Plastgallret på baksidan SKA BORT!
Annars får man stora problem i minusgrader! Jag vet :(
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation SC1332
« Svar #16 skrivet: 07 november 2011, 21:09:41 »
Hej! ........... för oss blir det "över" väldigt mycket slang ............ så vi måste göra en slinga runt innedelen.

Gick det inte att lägga en slinga med rören på utsidan?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Tripod

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation SC1332
« Svar #17 skrivet: 07 november 2011, 21:23:36 »
Gick det inte att lägga en slinga med rören på utsidan?

Vill börja med att säga att pumpen installeras i ett traktorgarage så utseendet inne spelar ingen roll.
Det kanske hade gÃ¥tt att göra slingan ute men hade blivit lite sämre ur rörvinklingssynpunkt som vi upplevde. Hade det varit bättre att ha rören ute i kyla än inne ur energisynpunkt?  ???
Västerbottning

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation SC1332
« Svar #18 skrivet: 07 november 2011, 21:42:23 »
Det är bättre ha rören inomhus. Vid AC drift, utomhus.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation SC1332
« Svar #19 skrivet: 10 november 2011, 10:06:21 »
Vill börja med att säga att pumpen installeras i ett traktorgarage så utseendet inne spelar ingen roll.

Det var bara utseendet jag syftade på med min fråga. Ur energisynpunkt är det nog marginellt med tank på att det bara handlar om ett par meter rör som dessutom är isolerade
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Trixter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation SC1332
« Svar #20 skrivet: 14 november 2011, 16:24:06 »
Hej! Vi har just börjat montera våran SC3032 och för oss blir det "över" väldigt mycket slang (jag skulle föredra att kalla det rör då dom är i koppar)...

Angående antalet böjningar av rören så har jag förstått det som att har man gjort en böj så ska man inte räta ut den eller böja om den då det är kopparrör och dom blir lite "påverkade" i böjen. Men att man bara skulle få göra EN böj är fel. Däremot har du en sträcka närmast innedelen och närmast kopplet till utedelen som inte får böjas alls.
Så tolkade jag inte det alls. Den biten som är närmast innerdelen är ju tydligt styvare än resten. Därav misstänker jag att det är en närmaste delen som är rör och resten är just slang. Vidare tolkade jag det som att det är rördelen som endast bör böjas en gång. Slangen kan man nog hantera ganska fritt sen så länge som man inte böjer den FÖR hårt.
Vad tror ni andra?

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Installation SC1332
« Svar #21 skrivet: 14 november 2011, 22:27:26 »
Heisann!
Jajje, Phson og Tripod har hengt seg på tråden med noen spørsmål.
Det er nå en gang slik at en prøver alle muligheter før en må krype til korset og lese instruksjonsmanualen. Kjenner meg godt igjen. I mitt tilfelle ved montering av SC1332 gjorde jeg likevel et unntak og leste manualen før jeg startet monteringen. Så alle spørsmål fra overnevnte finnes det svar på i manualen. All slange fra innerdelen skal ut gjennom veggen. Det som blir til overs får en kveile opp bak utedelen. Dette med jevnt fall gjelder kun plastslangen som skal fjerne kondensvannet når pumpa går i Cool eller Dry mode. I stilling Heat blir det aldri noe vann den veien. Forøvrig var tegninga av monteringsbraketten kontra hulltagninga i veggen, noe misvisende. Jeg oppdaget det dessverre ikke før etter at jeg hadde tatt hull, noe som medførte at jeg måtte montere innerdelen ca 5 cm lavere enn planlagt for å dekke over hullet.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

Utloggad Trixter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation SC1332
« Svar #22 skrivet: 16 november 2011, 11:14:20 »
Heisann!
Jajje, Phson og Tripod har hengt seg på tråden med noen spørsmål.
Det er nå en gang slik at en prøver alle muligheter før en må krype til korset og lese instruksjonsmanualen. Kjenner meg godt igjen. I mitt tilfelle ved montering av SC1332 gjorde jeg likevel et unntak og leste manualen før jeg startet monteringen. Så alle spørsmål fra overnevnte finnes det svar på i manualen. All slange fra innerdelen skal ut gjennom veggen. Det som blir til overs får en kveile opp bak utedelen. Dette med jevnt fall gjelder kun plastslangen som skal fjerne kondensvannet når pumpa går i Cool eller Dry mode. I stilling Heat blir det aldri noe vann den veien. Forøvrig var tegninga av monteringsbraketten kontra hulltagninga i veggen, noe misvisende. Jeg oppdaget det dessverre ikke før etter at jeg hadde tatt hull, noe som medførte at jeg måtte montere innerdelen ca 5 cm lavere enn planlagt for å dekke over hullet.
Jag upptäckte också att hålet hamnade lite fel i förhållande till vad som specats på ritningen men jag fick flytta monteringsplåten lite till höger (har jag för mig).

Ingen som har några teorier kring mina funderingar i mitt föregående inlägg?

Så tolkade jag inte det alls. Den biten som är närmast innerdelen är ju tydligt styvare än resten. Därav misstänker jag att det är en närmaste delen som är rör och resten är just slang. Vidare tolkade jag det som att det är rördelen som endast bör böjas en gång. Slangen kan man nog hantera ganska fritt sen så länge som man inte böjer den FÖR hårt.
Vad tror ni andra?


Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Installation SC1332
« Svar #23 skrivet: 18 november 2011, 21:30:44 »
Ok efter att läst denna tråd och de flesta andra trådar ang. installation av såna här pumpar så känner man sig taggad att montera. I morrn ska det ske har jag tänkt mej. Spontant vad tror ni om denna installation.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation SC1332
« Svar #24 skrivet: 18 november 2011, 22:40:03 »
Slangen för kondensvattnet frÃ¥n  inneenheten mÃ¥ste ha fall. Direkt! SÃ¥ledes kan den inte följa de övriga rören.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Installation SC1332
« Svar #25 skrivet: 19 november 2011, 10:05:53 »
Ja jag glömde att rita den. Jag tror inte jag kommer köra nå kyla i garaget men jag drar den rätt ner till golvet.
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation SC1332
« Svar #26 skrivet: 19 november 2011, 17:50:38 »
Ja jag glömde att rita den. Jag tror inte jag kommer köra nå kyla i garaget men jag drar den rätt ner till golvet.

Den är bra till stykjärn! Inget kalk!  ;)
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Installation SC1332
« Svar #27 skrivet: 25 november 2011, 22:47:22 »
Den är bra till stykjärn! Inget kalk!  ;)
Ok, man kanske ska säga till gumman att... nä vi glömmer det ;)
Hur som helst så gick installationen bra, funkar kanonbra än så länge. Garaget är väl isolerat (platta, väggar o tak) och jag kör den på FP-läge och slår över till 17 när jag ska göra nått. Jag vill inte ha så varmt i garaget.
Återstår o se om man är lika nöjd med pumpen om 5-6 år.
Men så här gjorde jag om nån undrar.


150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Installation SC1332
« Svar #28 skrivet: 12 december 2011, 22:49:50 »
Har du börjat använda den?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad jajje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Installation SC1332
« Svar #29 skrivet: 19 december 2011, 22:25:42 »
Ja den funkar bra ännu..hoppas den fortsätter så en 10 år till.
Vet inte om det är så intressant för nån annan men så här ser kurvan ut när den är i FP-läge och det är ca 0° ute
Svart kurva vid ca 5-10°= temp inne garage
Grön kurva vid ca 0°=temp ute

/ J
« Senast ändrad: 19 december 2011, 22:39:26 av jajje »
150kvm, två plan + källare, huset är byggt 1950. 2/3 av övervåningen vattenburen golvvärme, resten radiatorer . Nere så är det radiatorer samt golvvärme i hall med klinker. Källaren så är det bara golvvärme och klinker.
VP är en Thermia Eko Classic 75 med växelventil och 380/120 tank som VVB. Garaget värms med en Zibro 1332. Loggar temp med 1-wire nät, DS1820 tempsensorer och USB adapter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!