Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FörbrukningstrÃ¥den  (läst 34982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #30 skrivet: 02 januari 2011, 12:50:18 »
Nu har 2010 summerats:

Total förbrukning för VP sedan installation 2010-11-08: 2871 kWh snitttemp: -7 ºC

Förbrukning VP December 2010: 1817kWh snittemp:-8 ºC

Kaminen har fått hjälpa till vid några tillfällen men det är ju kWh vi betalar för så kan man hålla ner det är det ju bra!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad kribba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #31 skrivet: 02 januari 2011, 16:27:48 »
För oss blev det 2020 Kwh VP för december, snitttemp -6,2, tillskott totalt ca 3 dagar.
40-tals hus, Lättbetong, 160m2 uppvärmd yta, 3-glas fönster, Kamin vid behov
Stockholm, Älvsjö
Mitsubishi Ecodan Power Inverter 9kw

Utloggad octavia rs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2011, 15:42:30 »
Ligger runt 40Kwh per dygn under den gångna veckan på min Ecodan RP100. Medel temp på -3 grader (min -14 och max +3 grader). Cirka +20 grader i alla rum, något svalare i uterummet då det kyler lite mer vid Hajompartierna.

Är nöjd med detta då jag värmer i princip 250kvm helt utan eltillskott, bara en natt med -25 grader innan jul som eltillskottet gick in.

1-plans hus på 190kvm plus inbyggt garage på 30kvm i centrala Skåne byggt under 2010.
Platta: 300mm cellplast
Ytterväggar: H+H lättbetong 365mm.
Innerväggar: H+H lättbetong 100mm.
Tak: 500-600mm lösull
Uppvärmning: Mitsubishi luft/vatten Ecodan RP100 14kw, totalt 220kvm golvvärme.
Ventilation: Systemair VR400DC FTX aggregat.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2011, 07:39:12 »
Kör lite med rumsgivaren och jämnför förbrukning. Det verkar vara en bra energisparare vissa dagar men tvärt om andra dagar.  ::)

Som omväxling har vi haft både +1 och +2 grader de senaste dagarna och förbrukningen har legat på ca 34-36kWh inklusive värmekabel och VV. Tidigare har jag dragit bort knappa 2kWh för värmeslingan och 4kWh för VV vilket skulle innebära 28-30kWh. Helt OK!

Sedan i går kväll har vi återigen minusgrader,ca -5 på kvällen och -2 på morgonen och sambon klagade direkt på att det blev kallt inne. Höjde rumsgivaren 1 grad i går kväll och nu på morgonen var hon nöjd och glad igen. Läser av förbrukningen ikväll så då vet jag om det fortsätter att spara pengar eller om det bara har varit vädret som gjort skillnaden.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förbrukningstråden
« Svar #34 skrivet: 13 januari 2011, 08:04:09 »
Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #35 skrivet: 13 januari 2011, 08:39:07 »
Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...

En sanning med modifikation. Funktionen på den här givaren är inte lika mot tex Boschs innegivare. Då menar jag inte att den här är bättre.
Den kan nog spara lite men också kosta mer. Placeringen är VÄLDIGT viktig har jag märkt.
Gårdagens förbrukning blev ca 53kWh med -2 i snitt. Ska labba lite med nattsänkning mm för att se om det blir mer eller mindre.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Förbrukningstråden
« Svar #36 skrivet: 13 januari 2011, 09:02:00 »
Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...

En sanning med modifikation. Funktionen på den här givaren är inte lika mot tex Boschs innegivare. Då menar jag inte att den här är bättre.
Den kan nog spara lite men också kosta mer. Placeringen är VÄLDIGT viktig har jag märkt.
Gårdagens förbrukning blev ca 53kWh med -2 i snitt. Ska labba lite med nattsänkning mm för att se om det blir mer eller mindre.

/Raptor

Jo, men har du samma temperatur inne (och inga andra värmekällor) så blir det ju exakt samma förbrukning oavsett hur du reglerar temperaturen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #37 skrivet: 13 januari 2011, 14:08:51 »
Ja, har man rätt värmekurva så tillför inte innegivaren speciellt mycket rent ekonomiskt. Däremot är det ju värt en del att sambon är nöjd...

En sanning med modifikation. Funktionen på den här givaren är inte lika mot tex Boschs innegivare. Då menar jag inte att den här är bättre.
Den kan nog spara lite men också kosta mer. Placeringen är VÄLDIGT viktig har jag märkt.
Gårdagens förbrukning blev ca 53kWh med -2 i snitt. Ska labba lite med nattsänkning mm för att se om det blir mer eller mindre.

/Raptor

Jo, men har du samma temperatur inne (och inga andra värmekällor) så blir det ju exakt samma förbrukning oavsett hur du reglerar temperaturen.


Ja, visst är det så. Men det är ju just där man sparar pengar på att ha innegivare. Att temperaturen i rummet hålls konstant istället för framledningstempen.
Om temperaturen är 22 istället för 21 i rummet så behöver ju inte pumpen gå och om den ändå ska gå så är det i så fall med sänkt framledningstemperatur.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #38 skrivet: 02 februari 2011, 09:28:02 »
Då har januari passerat och snittempen var betydligt högre än i december, ca -2,4ºC.
Förbrukningen för värmepumpen stannade på: 1399kWh vilket gör ett snitt på ca 45kWh/dag och en genomsnittlig momentaneffekt på 1,88kW.

Den totala förbrukningen har jag inte koll på ännu men jag gissar runt 2200kWh.

/Raptor



Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad tjabba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Förbrukningstråden
« Svar #39 skrivet: 02 februari 2011, 10:22:38 »
Har varit dÃ¥lig pÃ¥ att kolla min pumps uppgifter,men fram till nu frÃ¥n 101128 sÃ¥ har det i snitt klarat sig med 65 KWh per dygn har inte haft en minuts eltillskott sedan installationen och dÃ¥ värmer vi en 70 tals villa pÃ¥ ca 290 kvm med en  PUHZ W85 VHA, vÃ¥rat behov klarar den ner till ca -14 sedan kanske man fÃ¥r ta pÃ¥ sig ett par extra sockar och nÃ¥gon go tröja,men det är ytterst sällan som det blir nÃ¥gon längre ihÃ¥llande kyla här runt Göteborg sÃ¥ fÃ¥r säga att jag är mkt nöjd med mitt val av pump. Thumbsup
290 kvm 2 LG luft/luft,1 Mitsubishi PUHZ W85 VHA luft/vatten och ett väääldigt fint reglersystem.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #40 skrivet: 02 februari 2011, 14:20:17 »
Halloj
Januaris förbrukning blev 1679,50kwh på Zubadan/Ecodan,har tyvärr haft en del problem med att elpatronen velat slå på när jag inte velat det och att den inte behövde det.
Hoppas på att jag fixat problemet och att ett par onödiga kwh försvinner i Februari.
Totalt värme o vv med mina luft/luft hamnade vi på 2800kwh
Min -14,0  Max 5,6  Medel -2,0
Kör pÃ¥ V20  H48 pÃ¥ kurvan
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #41 skrivet: 02 februari 2011, 17:28:43 »
Jag kan tillägga att förbrukningen per m2 hamnade på 6,7kWh/m2 för värme och VV.

@T.Johanson: Din förbrukning verkar som sagt ganska hög och det verkar som att du har rätt om el-patronerna. Jag har faktiskt haft mina igång sedan i december men de har bara gått in vid legionellakörning.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Förbrukningstråden
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2011, 21:12:24 »
Jo lite högt kanske,men jag är rätt nöjd ändå.
Med tanke på att jag bor i ett gammalt hus (endast vinden är tilläggs isolerad)som nästan är 100kvm större än ditt Raptor.
Då tänker jag enbart Zubadan värme.
Men hur som haver,jag tror att vi ger dem övriga märkena här på forumet en riktig tuff match ialla fall.
Enl.mina beräkningar så är våra luft-vatten till stor del likvärdiga med jordvärme pumparna,
då har vi ändå sluppit att plöja slang.
//Zubadan hela dan
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2011, 22:19:31 »
Jo lite högt kanske,men jag är rätt nöjd ändå.
Med tanke på att jag bor i ett gammalt hus (endast vinden är tilläggs isolerad)som nästan är 100kvm större än ditt Raptor.
Då tänker jag enbart Zubadan värme.
Men hur som haver,jag tror att vi ger dem övriga märkena här på forumet en riktig tuff match ialla fall.
Enl.mina beräkningar så är våra luft-vatten till stor del likvärdiga med jordvärme pumparna,
då har vi ändå sluppit att plöja slang.
//Zubadan hela dan
//Thommy Johansson


+1  Thumbsup
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Förbrukningstråden
« Svar #44 skrivet: 03 februari 2011, 07:35:04 »
Nu när det har varit +2ºC i princip två dygn i streck så kan jag konstatera att pumpen (styrd via innegivare) drar 29kWh/dygn inkl VV och värmekabel. Igår hade den nog dragit under 29kWh men jag avslutade dagen med en ganska lång dusch och förbrukningen innan låg på 22kWh men slutade alltså på 29kWh.

29kWh tycker jag är riktigt bra för att värma 210m2. Det bli 0,13kWh/m2/dygn  Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!