Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eco air vs Daikin Altherma  (läst 2051 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
CTC eco air vs Daikin Altherma
« skrivet: 19 oktober 2006, 17:43:31 »
Hej
Lurar på att köpa en LV pump inom kort. Har en bef vedexpanna (som vi vill behålla) kopplad till acktank på 1500 l (nästan nya grejer). Bägge leverantörerna uppger att de kan lösa dockningen.
KÃ¥ken är 160 m2 byggd 2001 och ligger i Stockholm, vattenburen golvvärme - hyfsat välisolerad mao men latmasken sätter in framÃ¥t vÃ¥ren ;) 

Min undran är då; CTC pumpen känns mer beprövad och är billigare.
Daikin Altherma å andra sidan verkar innehålla en del "ny" teknik (har haft luft-luft i tidigare boende) som enligt uppgift ska ge bättre effekt.....

Är prisskillnaden motiverad? Och i så fall varför?
Mvh
Camilla
« Senast ändrad: 19 oktober 2006, 17:48:53 av Millan69 »
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: CTC eco air vs Daikin Altherma
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2006, 18:16:04 »
Håller själv på att leta värmepump. Är mycket förtjust i Daikin men jag tror inte den kommer riktigt till sin rätt om du dockar den till en tank. En traditionell on/off-pump fungerar bra och är billigare.

Har du kollat på Daikin Mini-chiller? Den är i princip samma som Altherman men utan hydrobox (allt sitter i utedelen). Den går nog oxå bra att docka till din tank (förutsatt att du inte behöver den separata vv-beredaren).

Tänkte du köpa den reversibla hydroboxen så att du kan få kyla på sommaren?

Utloggad Millan69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: CTC eco air vs Daikin Altherma
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2006, 20:44:45 »
Hejsan
Nej nÃ¥gon kyla ger jag mig inte pÃ¥ efter att ha kört luft-luft pÃ¥ kylan en hel sommar...Mindre kul elräkning blev det  ::)
Blev faktiskt rätt undrande eftersom säljaren av Altherman inte såg någon nackdel med dockningen till acktanken (ur besparingssynpunkt). Känns lite väl optimistiskt för mig men vad vet en lekman??
Mvh
Camilla
CTC Ecoheat 7.5 170 m borra, 164 aktivt. Superisolerad kåk i Stockholm. 160+25 m2. Blir kul att se vad driften blir på detta.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: CTC eco air vs Daikin Altherma
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2006, 22:21:28 »
Nej nÃ¥gon kyla ger jag mig inte pÃ¥ efter att ha kört luft-luft pÃ¥ kylan en hel sommar...Mindre kul elräkning blev det  ::)
Nähä. Tänkte bara säga att mellanskilnaden mellan Daikin och CTC räcker nog till en luft-luft som du kan köra kyla med.

Blev faktiskt rätt undrande eftersom säljaren av Altherman inte såg någon nackdel med dockningen till acktanken (ur besparingssynpunkt). Känns lite väl optimistiskt för mig men vad vet en lekman??
Nej, jämfört med CTC så är den säkert effektivare men allra bäst vore att koppla den direkt mot radiatorerna och flytande kondensering. Då anpassar den sig efter husets värmebehov och får bästa cop.

Jag vet ju iof inte hur de tänkt koppla VP mot tanken men jag antar att de laddar ack-tanken med fast kondensering?
ELLER ... Så kör de Altherman direkt mot Radiatorerna och använder befintlig ack-tank för varmvatten via växelventil, men då vet jag inte hur de får ihop det med vedpannan? Dessutom har jag fått reda på att det är endast Daikins egen vvb som FÅR användas till varmvatten, annars gäller inte garantin.

Hade varit intressant att se en ritning över hur de tänkt. Återkom gärna om du får mer detaljer och fråga gärna dem om mini-chiller:
http://www.vpgrskane.se/minichiller.htm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!