Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det börjar bli kallt  (läst 7067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det börjar bli kallt
« skrivet: 05 februari 2012, 22:23:34 »
Hej
Jag har en CTC EcoEl med inkopplad EcoAir i huset. Vi har bott här i ett år och jag har inte rört pannan förutom att titta på pannan och konstatera att temperaturen har gått ned vid hög vattenförbrukning(ex. bad). I fönstret har det alltid stått "EcoAir" och en temperatur(vanligtvis 65 grader). Nu när det blev lite kallt började "startfördr komp" blinka allt oftare. Jag läste på och konstaterade att det var en skyddsfunktion för kompressorn. Så igår noterade jag att temperaturen sjunkit till 49 grader. Jag kollade då i diagnosen och såg att jag hade haft ett fel "motorsk. komp". Men inget aktivt fel som behövde "resettas". Temperaturen har fortsatt sjunka utan någon felvarning. Temperaturerna skiljer över lag mycket mellan vad systemet levererar och börvärdet. Det börjar bli svalt... Vad kan/ska man göra?

 Ã„r som kanske märks väldigt ny inom detta omrÃ¥de. Men vill nÃ¥gon stötta med lite information skulle jag vara ytterst tacksam!

 Mvh Mattias

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2012, 07:43:23 »
Noterade även nu att pannan jobbar med 19A fast huvudsäkringen är indikerad till max 16A?? Det borde bli varmt då så mycket ström dras eller?
Temperaturen till pannan varierar mellan 26 och 31 grader. Det finns i princip inget panntryck. Utomhusdelen med fläkten (Eco Air) snurrar konstant och stannar inte för att släppa ifrån sig kondensvätska. Det är -6 ute och erfarenheten är att den bygger en hel del is under men det har den inte gjort de senaste dygnen??!!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2012, 07:59:29 »
Skriv ner ALL info under Aktiv driftinfo och under Avancerat-Inställningar så vi får en bild av hur systemet är inställt och hur det fungerar just nu. Annars går det inte att komma med några intelligenta gissningar...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2012, 08:06:20 »
Motorskyddet måste väl resettas på larmknappen på EcoEl?

Sen är frågan vad du har för huvudsäkring i huset?
Är det 16A så är det bara att klä på sig och huttra, för VP:n kommer begränsa elpatronerna efter detta.
Har du 20A i skåpet så ändra detta på din VP och njut av värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2012, 08:56:18 »
Ok här följer utdrag ur driftinfo.

LOGG:
Elvärme drift 6.0 kWh
Senaste Larm registrerat "Motorsk. komp"

DIAGNOS:
KOMP till  FLÄKT till
ELP 6.0 + 0 kWh
H.GAS 59grC   UTE -6 gr
FRAML  23gr     BÖR  44gr
ELPANNA 24gr     BÖR  64gr
ELP NEDRE 17gr   BÖR 49gr
VÄRMEPUMP 17gr   BÖR 55gr
SHUNTMOTOR (växlar mellan öppen och stängd)
STRÖMUTTAG 17A(Har varit upp till19A) HUVUDSÄKRING 16A
SHUNTLÄGE 50%  till
PROG. 579961401  DAT: 030919

INST:
ECOAIR
NORMAL
UTAN RUMSGIVARDRIFT
KOMP (till)
MAX EFFEKT ELPANNA 9.0kW
TEMP ELPANNA 64gr
ELP NEDRE tillåten
TEMP NEDRE ELP 49gr
SHUNT FÖRDRÖJD 180min
HUVUDSÄKRING 16A
FRAML TEMP(VID -15gr UTE) 53gr
VÄRME FRÅN VID UTETEMP 17gr
MAX TILLÃ…TEN FRAML TEMP 70gr
MIN TILLÅTEN FRAML TEMP från
NATTSÄNKNING nej


Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2012, 09:09:37 »
Att: Carl N

 Motorskyddet är inget aktivt(blinkande fel) som kan resettas utan bara ett gammalt som finn i loggen som senaste fel.

 Blottar min okunskap igen: Enligt säkringsöversikten i huset ligger elpannan pÃ¥ tre säkringar(porslinsvariant) och dessa är pÃ¥ 16A. Är det detta du menar med huvudsäkring?


Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #6 skrivet: 06 februari 2012, 09:13:00 »
CarlN menade huvudsäkringarna ute i mätarskåpet.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #7 skrivet: 06 februari 2012, 09:38:34 »
Progr.datum 030919. Är det ett 10 år gammalt system?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #8 skrivet: 06 februari 2012, 10:25:10 »
Att: Carl N

 Motorskyddet är inget aktivt(blinkande fel) som kan resettas utan bara ett gammalt som finn i loggen som senaste fel.

 Blottar min okunskap igen: Enligt säkringsöversikten i huset ligger elpannan pÃ¥ tre säkringar(porslinsvariant) och dessa är pÃ¥ 16A. Är det detta du menar med huvudsäkring?

CarlN menade huvudsäkringarna ute i mätarskåpet.

Precis, det är de tre som sitter före elmätaren, oftast i ett litet eget skåp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #9 skrivet: 06 februari 2012, 11:35:13 »
Ok, säger de andra värdena som jag skrev upp något?

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #10 skrivet: 06 februari 2012, 11:56:11 »
Ok, kollat upp. Huvudsäkringen är på 16A. Men hela systemet fungerade klanderfritt förra vintern?! Går det att starta om på något sätt?
Vad kan ha hänt som gör att strömuttaget blivit extra högt och därmed straffar ut elpatronerna?
Och finns det något sätt att få bort det gamla larmet om motorskyddet? Resetknappen fungerar ej då inget aktivt fel finns.
 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #11 skrivet: 06 februari 2012, 12:26:30 »
Noterade även nu att pannan jobbar med 19A fast huvudsäkringen är indikerad till max 16A??

Det finns i princip inget panntryck.

Strömförbrukningen visar totalt för hela huset på den högst belastade kretsen, inte bara tank och VP.

Vad menar du med inget panntryck? Lågt tryck på radiatorkretsen, dvs det har läckt ut vatten någonstans?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2012, 21:51:31 »
Hur har det gått...?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Mattarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2012, 15:30:42 »
 En tekniker kom förbi och isolerade felet till "fyrlägesventil/växlare"(osäker pÃ¥ korrekt namn). Fläkten hade jobbat för att kyla och elen för att värma enligt killen. I indikeringsfönstret fanns inte en droppe vatten...Tur att man var hemma annars hade väl strömuttaget fortsatt vara 19A... Men i min värld kanske det bara var avsaknad av vatten som ställde till det??
 Att det inte var nÃ¥got tryck i systemet var beroende pÃ¥ avsaknad av vatten i systemet. Sprang dock runt och luftade samtliga element utan att hitta nÃ¥gon luft...?! Efter pÃ¥fyllnad av vatten och avstängd kompressor är nu alla värden pÃ¥ det normala. Byte av trasig del sker i nästa vecka.
 Nu är tempen runt nollan och pannan hÃ¥ller sina börvärden enligt ovan. TrÃ¥kigt/dyrt att köra pÃ¥ el dock. Tar tacksamt emot tips om inställningar när systemet bara körs pÃ¥ el...

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Det börjar bli kallt
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2012, 16:06:04 »
I dina inställningar står det:

MAX EFFEKT ELPANNA 9.0kW
TEMP ELPANNA 64gr
ELP NEDRE tillåten
TEMP NEDRE ELP 49gr

Ändra Temp Elpanna till 40 gr, dvs den temp du behöver som lägst för att få duschvatten. Styrsystemet kommer att lägga börvärdet på det som är högst av framledning+7 gr och ditt förvalda. Just nu brassar elpatronen för fullt för att hålla övre pannan på 64 gr, helt i onödan. Du behöver det varken för varmvatten eller för värmen i huset. Dessutom borde du kunna ställa ner max effekt till 4,5 eller 6 kW. Den siffran gäller bara övre patronen. När VP stannar går ju nedre patronen (6 kW) in automatiskt.
 
Ändra Temp Nedre till 60 eller 65 gr, beroende på hur hög framledningstemp du behöver när det blir för kallt för VPn. Det blir det värde nedre patronen kommer försöka lägga tempen på när VPn är spärrad av för låg utetemp.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!