Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Porlande ljud i Nibe 1230 & >40 grader pÃ¥ köldbärare?  (läst 2169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad strutfus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Här är det pumpfritt
Porlande ljud är just vad pumpen har. I manualen står det på "Efterjustering, värmebärarsida" att då är det bara att avlufta hela systemet. Jaha, hur gör man det? Jag fick ingen luft ur elementen.

Dessutom är körldbärartemperaturerna enligt menyn in och ut 41 och 47 grader. Låter inge bra, eller? Men det känns ju på rören att så är det icke.

Nibe 1230-10 från feb. 2006. Villa 135+135 m2 i Sundsvall byggd 1968. Borrat 190 m.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Porlande ljud brukar nästan alltid komma från köldbärarsidan (brine, KB). Ser du en vätskenivå i nivåkärlet för KB? Annars måste det fyllas på, det brukar funka med rent vatten om det är mindre mängder.

Har du nivå i KB-kärlet måste systemet avluftas, vilket kan vara knepigt om nivåkärlet inte sitter på högsta punkten. Då ska det finnas (om installatörern gjort rätt) luftningsventiler på högpunkterna, men man måste få tryck i systemet för att kunna avlufta. Återkom om hur det ser ut på köldbärarsidan så kan vi nog ge dig lite mer tips.

Köldbärartemperaturerna ska avläsas då cirkpumpen för köldbäraren går (den går samtidigt med kompressorn). Det går att starta cirkpump köldbärare manuellt i meny 9.2.12.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad strutfus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Här är det pumpfritt
Det är massor med vätska i nivåkärlet för KB - lika mycket som när anläggningen startades för 17 månader sedan.
Jag tror nivåkärlet sitter på högsta punkten - åtminstone med några cm. Menar du att man ska avlufta via nivåkärlet?
Ska kolla tempen i kväll.
Nibe 1230-10 från feb. 2006. Villa 135+135 m2 i Sundsvall byggd 1968. Borrat 190 m.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är massor med vätska i nivåkärlet för KB - lika mycket som när anläggningen startades för 17 månader sedan.
Jag tror nivåkärlet sitter på högsta punkten - åtminstone med några cm. Menar du att man ska avlufta via nivåkärlet?
Ska kolla tempen i kväll.

Är ventilen under nivåkärlet öppen?
I sÃ¥ fall bör luften kunna komma upp, jag vet att nÃ¥gon installerat en luftavskiljare pÃ¥ KB-systemet för effektivare avluftning. För mig har det funkar med vanlig avluftning.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!