Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?  (läst 2504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilowatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« skrivet: 23 februari 2006, 10:41:43 »
Hus byggt 1882 tilläggsisolerat med treglasfönster. Boyta 130m2. Förbrukning 20-22000kWh. Har en elkassett samt vattenberedare.
Tänkte även värma upp en tvättstuga på 14m2 i en annan huskropp, ej inredd idag.
IVT rekommenderade först C9 och 450 meter slang, men efter diskussion en C7:a
Nibe rekommenderar 1230-6 och 350 meter slang.
Jag blir inte riktigt klok på vad man skall välja!

Hur lång slang skall man ha egentligen och hur stor pump behövs det? Är IVT mindre effektiva? Han som sålde IVT menade att lera var dåligt ur energisynpunkt därför så skulle man ha så lång slang pumpen klarade, men så har jag hört från annat håll att det är precis tvärtom, med leran alltså!

Hur stor förbrukning kan jag förvänta mig efter installation?
Jag funderar på om det överhuvudtaget lönar sig.
Prislapp ca110000 för båda.

Tacksam för all vägledning jag kan få....

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2006, 11:31:19 »
Herregud... Lera är BRA!

Låter i klenaste laget med Niben. Hoppas nån med dimensioneringsprogram ser din fråg aoch kan svara mer precist


Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2006, 13:07:52 »

Jag tror inte en Nibe 1230-6 och IVT HT+C7 är jämförbara effektmässigt. Be att få en offert på en Nibe 1230-8 istället. Den är jmfbar med IVT's C7:a.

Jag stod själv i valet mellan en Nibe 1230-6 resp 8:a. Efter att ha läst en del på forumet så stod valet ganska lätt. Det blev en 1230-8 med 2*300 m slang.
Kom ihåg att det är i marken som du har "gratisvärmen" så snåla inge med slanglängden. Om du har plats.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2006, 14:34:21 »
Lera är bra för att den har hög densitet OCH innehåller förållandevis mycket vatten.

Vatten har en s k smältentalpi på 334 kJ/kg.

Vad det betyder i praktiken är att leran är långsammare att kyla, och när den väl hamnat på 0 ºC "stannar" den där under en lång period innan temperaturen fortsätter falla.

Utloggad kilowatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2006, 20:36:22 »
Nya uppgifter.

Jag pratade med IVT killen igen och han menade att lera var dåligt för att den lätt torkade ihop. Men å andra sidan så tycker jag att det är blött o j...lit mest hela året på den åkerplätten, tror inte att det är torrare 90cm ner...

Sen hör det till saken att det går en vattenledning ca1,2m tvärs över där jag tänkte lägga kollektorn. Fick ett antal tips; 1) välja att lägga den på annan plats, vilket blir väldigt bökigt, många svängar. 2) isolera vattenledningen, låter också lite meckigt, eller 3) lägga kollektor på 80cm djup. Det sista verkar enklast men förlorar man något på detta och undanröjer man då risken för att vattenledningen fryser? Hur långt ifrån kollektorn kan tjälen gå?




Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2006, 21:04:40 »
Jag hade exakt samma "problem" när jag skulle lägga kollektorn i anläggning 1 i signaturen. Jag valde alternativ 2 enligt din beskrivning.
Jag gjorde så här att jag grävde fram vattenledningen, isolerade den. Återfyllde med lite jord.
Därefter lade jag ner markisoleringsskivor över vattenledningen.
När jag sedan skulle ner med kollektorslangen så isolerade jag även den så länge den gick parallellt med vattenslangen.
Helt klart värt det lilla extra arbetet eftersom då fick jag kollektorslangen där jag ville ha den.
Kom bara ihåg att dokumentera det hela om det skulle bli aktuellt att gräva om vattenslangen någon gång i framtiden.

/Gla
« Senast ändrad: 23 februari 2006, 21:06:41 av Gla »
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2006, 01:29:36 »
Varför inte isolera kollektorslangen där den går över vattenröret?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #7 skrivet: 24 februari 2006, 08:00:27 »
Varför inte isolera kollektorslangen där den går över vattenröret?

Man får isolera så mycket av kollektorn för att undvika att marken närmast vattenledningen blir nerkyld, det går åt mer isolering om kollektorn isoleras och så tappar den motsvarande i effektivitet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #8 skrivet: 24 februari 2006, 08:57:56 »
Läste pÃ¥ annat ställe i forumet om nÃ¥n som hade frusit sin avloppsstam.  :'(
Se till att isolera ordentligt. Kanske "offra" några meter av kollektorn och isolera båda.

Utloggad kilowatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #9 skrivet: 24 februari 2006, 12:40:19 »
Är det någon som vet hur långt ifrån kollektorn marken kan frysa? Det verkar som om det är kanska riskabelt att korsa en vattenledning, kanske skall jag ändå försöka att hålla mig ifrån den så långt det går, men jag skall ju in på samma ställe som vattenledningen. Vore intressant o veta vad minsta avstånd är mellan vattenledning och kollektor, med och utan isolering...

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #10 skrivet: 24 februari 2006, 13:36:58 »
Jordvärme rekommenderas att läggas med minst 1,5 meters mellanrum så en gissning är då 75 cm? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Nibe 1230-6 eller IVT HT+C7?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2006, 13:56:16 »
Är det någon som vet hur långt ifrån kollektorn marken kan frysa? Det verkar som om det är kanska riskabelt att korsa en vattenledning, kanske skall jag ändå försöka att hålla mig ifrån den så långt det går, men jag skall ju in på samma ställe som vattenledningen. Vore intressant o veta vad minsta avstånd är mellan vattenledning och kollektor, med och utan isolering...

Om du isolerar båda slangarna så kan de ligga bredvid varandra.
I mitt exempel ovan så ligger slangarna 10 - 30 cm från varandra i ca 8-10 meter.
Inga tendenser tilll frysning av vattnet. Till saken hör att huset står tomt stora delar av vintern (vattnet står stilla) men ändå inga frysningar.
Ett alternativ om man är osäker är att lägga en värmekabel inuti vattenledningen.

 
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!