Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Korrekt val?  (läst 11009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Korrekt val?
« skrivet: 20 juli 2004, 12:03:36 »
Är ej tekniskt bevandrad i värmepumparnas värld, mao är jag i behov av lite hjälp..

Bor i Stockholm, huset är på 230m3, i detta ingår cirka 70m3 uppvärmd källare ( 2 plan + källare).
Huset är byggt 1935 men tillbyggt och tillägsisolerat 1982, även välisolerat på vinden.
I dag kör vi en CTC Regent från 1991, El och ved då olja inte är inkopplat. Pannans inbyggda vv-beredare är på 90 liter vilket räcker till familjen ( 4 pers ), dock är det på tok för lite om vi ska fylla bubbelbadet. Eldar jag på med ved går det dock att få acceptabel badtemp 35-37grader.
Vi har normalt 20-22 grader året runt som inomhustemp.
Årsförbrukningen ligger på 27500kvh samt en åtgång på cirka 9-10kbm ved.
Min tanke är att behålla CTCpannan för att ha kvar möjligheten att komplettera med ved när det är riktigt kallt, övriga tider på året har jag tänk mig en luft/vattenp
är dock fundersam på om jag kan behöva sätta in en större vv-beredare eller ack.tank..
Har tittat på CTC - Nibe - IVT - Thermia och begärt en del offerter men inte fått några svar ännu.
Kom gärna med synpunkter/erfarenheter.
Mvh Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Korrekt val?
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2004, 12:25:03 »
Med ett lågtemperatursystem (värmepump) blir det svårt att klara sig med den "lilla" beredaren. Precis som du säger eldar du ved och stressar upp pannan till säg 90 grader då får du ut mycket mer vv än om tempen är mera normal tex 60 grader.
Har du värmepump kan vv tempen ligga kring 40-44 grader upp till drygt 50 grader.
En vp med inbyggd beredare och rörkoppling så du har möjlighet att spetsa med el när det behövs (för bubbelbadet) skulle nog va en optimal lösning.
Går det 27,5´kwh till värme eller totalt inkl hushållsel!?
och ved därtill. Kanske du ska titta på bergvärme, som ett alternativ. Att fråga kostar ju inget!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2004, 13:20:00 »
27500kwh + 9-10kbm ved är med hushållselen, kommer inte ihåg hur mycket veden blir omräknat kvh. Hur
pass bra går det att kombinera bergvärmen med min nuvarande panna?
Dessutom har min åsikt varit att det tar lite väl lång tid att hämta hem inversteringen med tanke på prisskillnaden.
En annan tanke är att bergvärmen håller runt 4 grader året runt, jämfört med vatten/luft mark mm håller en högre temp större delen av året, att kombinera det med ved de få dagar när det är extra kallt kändes som en bra lösning.... är jag ute och cyklar nu?
Mvh Tony  
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Korrekt val?
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2004, 13:39:32 »
NärÃ¥ ja ser ingen cykel   ;D

Jag kan inte säga att bergvärme vore mycket bättre, men om man ska ta in pris på det ena skulle jag nog oxå kolla det andra.

Du har ju som jag ser det ganska stor energiförbrukning och ju större förbrukning ju mera ekonomiskt med bergvärme.

10 kbm ved i en vedpanna, kanske kan motsvara 10.000 kwh. men mycket svårt att gissa massa osäkert med ved. typ av ved, fuktkvot, mängden ved kan va fast mått, löst mått, stjälpt måttmått på bark och mått under bark och gud vet allt för mått! anatar att du menar löst mått (mäts i travat skick)

Om du har ca 10.000kwh timmar hushållsel/år (barn datorer, diskmaskin mm.) ned till ca 5´kwh om lever på "gammaldags" sätt.

men 10´kwh ved och 10´kwh hushållsel då förbrukar du ca 27,500 kwh till värme och varmvatten.
Har du fått kalkyl av nån? vad står det där isåfall?

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2004, 15:09:37 »
Känns bra att cykeln är parkerad tills vidare!
Tror vi ligger närmare 10' än 5' vad det gäller hushållselen, 2 tonåringar tillbringar ganska mycket tid i duschen..
Veden är handtravad, jag tror 9-10kbm är ganska nära sanningen.  
Har gjort en del  kakyler pÃ¥ diverse sighter och besparingen hamnar teoretiskt mellan 10' och 20'kvh.  Första hembesöket för offert fÃ¥r jag pÃ¥ fredag, kommer givetvis inte att utesluta nÃ¥gon möjlighet innan jag känner mig mera insatt. Dock har jag hört av grannar och bekanta att bergvärme med totalentreprenad här omkring ligger runt 150000kr - tror jag kommer undan med hälften för luft/vattenpump. Det skulle kännas bra om man fick igen pengarna pÃ¥ 5-7 Ã¥r. Har jag klivit upp pÃ¥ cykeln nu?  :D
Mvh Tony  
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Korrekt val?
« Svar #5 skrivet: 20 juli 2004, 19:24:02 »
Om du vill behålla vedpannan, ta en titt på CTC:s ECOLogic system tillsammans med antingen en ECOPart värmepump eller en ECHOAir luft/vatten pump. Bästa systemet jag sett för dockning till ved/el/oljepanna. Har en ECOLogic själv med ECOPart 10kW pump dockad till en kombipanna.

ECOLogicsystem klarar av att kombinera vedpanna och värmepump genom att automatiskt känna av när man eldar ved och koppla över till veddrift. När veden är slut och pannan kallnar går den automatiskt tillbaka till värmepumpsdrift.

En luft/vattenpump är billigare i inköp men ger en lägre besparing. Med tanke pÃ¥ att din förbrukning är rätt hög, du har ju ett stort hus, sÃ¥ kan du nog räkna hem även en bergvärmeinstallation pÃ¥ omkring 7-8 Ã¥r. VÃ¥r pump har första Ã¥ret producerat totalt ~36MWh och förbrukat ~12MWh. Besparingen blir därmed  ~24MWh motsvarande 20.000kr.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2004, 12:07:10 »
Tack för svaren så här långt.
Jag har inte uteslutit bergvärme, kan ev komma över borrningen till en hyfsad peng och i så fall ökar intresset för bergvärme ( cirka 30000kr ). Tror dock att jag kan komma ned rejält i förbrukning med tex ECOAir dockad till nuvarande panna. Då räknar jag med att kapa topparna med ved som jag har i princip grattis.
PerF: ECOAir med ECOLogic och en ack.tank är den lösning av vatten/luft pumparna som jag har funnit mest atraktiv så här långt.
Dock får vi som sagt var se vad offerterna har att bjuda på.
Mvh Tony ( punka pÃ¥ cykeln )  
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2004, 17:40:10 »
Dags för beslut!
Efter mycket studerande samt en del vånda har vi beslutat oss för bergvärme.
Har på cirka en månad tagit in ett 10-tal offerter.
Inblandade märken har varit CTC,Nibe,Thermia,Stiebel och IVT.
Många "goa gubbar" har synat vårt hus och kommit med förslag/offerter, priset ligger mellan 122000 och 156000.
Vi har nu valt bort alla utom 2 offerter - en Thermia Diplomat 10 +100L vvb samt konvertering av ett element i köket från el till vatten, aktivt borrdjup 167m ingår även 6 meter foderrör. Instllatören är en VVS firma.
Den andra offerten är en IVT Greenline Ht 9 E plus samt en 300L vvb, aktivt borrdjup 140m drygt samt 6m foderrör, instllatören är en av de största i Stockholmsområdet.
Bägge offerterna ligger straxt under 140000:-.
IVT ska ju vara det absolut senaste med nya kompressorn/65 gradigt vatten och en stor installatör känns tryggt, å andra sidan känns Thermian också intressant med det extra borrdjupet osv.
Ett beslut ska fattas i dagarna och jag är tacksam för alla infall/åskiter....
Mvh Tony  
 
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Korrekt val?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2004, 13:22:59 »
Ur borran tas gratisenergin, det är vi överens om eller hur.
Oaktat val av pump är en väldimensionerad borra viktigast.
 
Ju högre uteffekt pÃ¥ pumpen desto mindre dyra tillskottstimmar.  Enda förklaringen jag kan se till skillnaden i borrdjup är att IVT beräknas ta ut mycket mindre gratisenergi ur borran.  >:( >:(  det är ju den du vill komma Ã¥t  ;D ;D jämför det i kalkylerna.

1 kw skillnad i uteffekt gör stor skillnad!

Thermias styr tycker jag är bättre. Enklare att justera in, men framförallt mindre risk för "onödig" tillskottsel.

Om du köper IVT ska du logga varje dag vid svinkyla acceptera aldrig att inte VP går kontinuerligt innan tillskottet börjar jobba. Det är en injusteringsfråga lite beroende på hur stor volym du har i värmesystemet.

Vid temperatur där pumpen precis klarar värmebehovet kan det bli tex 23 timmar vp men ändå en timme tillksott.
Det kan va acceptabelt pga av hög vv förbrukning vissa tider. Men med Thermia slipper du det, ganska säkert.

En högre framledningstemp är absolut inget att eftersträva.  VPumpar har mycket sämre verkningsgrad vid högre temp.
65 grader fram kostar ca dubbelt så mycket el som 35 grader fram! Vid samma avgivna effekt!!!

Lycka till


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #9 skrivet: 03 september 2004, 17:47:46 »
Nya Bud!
Jag blev lite nyfiken på vissa detaljer i Thermia offerten, därför ringde jag upp Thermias regionschef med lite frågor - vi pratade ett tag och hon bad att få återkomma. När hon sedan ringde upp sa hon att hon pratat med VVS-killen och eftersom han inte är aktoriserad återförsäljare undrade hon varifrån han skulle få Thermia-pannan - det vägrade han svara på....
Känns ju inte speciellt seriöst!
Andra offerter som vi har från två AKTORISERADE Thermia-säljare kan inte matcha IVT-offterten.
Med andra ord så lutar det just nu åt IVT offterten,
vi tar helgen på oss för funderingar..
Mvh Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Korrekt val?
« Svar #10 skrivet: 03 september 2004, 21:04:26 »
Synd!

Men tveka inte om installatören har goda vitsord, det som är viktigt är att ni får garantin fullt ut. Den är viktig och gäller även om installatören skulle konka.

Nu ska jag kasta sten i glashus.. igen!

Thermia´s  "auktoriserade" Ã¥terförsäljare jobbar tyvärr inte sÃ¥ konkurrens uppstÃ¥r mellan dom!! Här uppe är det rätt strikt uppdelat regionsvis. Dom kan räkna i ett "annat" omrÃ¥de men dom pratar med varann om det.

Nu hade nån lyckats hitta ett kryphål, det jobbar dom stenhårt med att täppa till nu. Lyckas dom inte, då rikeras ju prisnivån.
Det förlorar alla på utom konsumenten och vem bryr sig om den stackarn.
Inget unikt med det här många branscher funkar så här särskilt vanligt är det i områden där oligopol (få aktörer) råder.

Nån kanske undrar är det lagligt. Svaret är, inte mer lagligt än den "kopparkartell" som nu avslöjats.
1 miljard i böter är nog småpotatis mot vad vi konsumenter stoppat in där pga riggade priser.
Flera exempel asfaltkartell, bensin,  Tetrapack mm mm.

Hur avslöjas karteller då, jo bara om det kan luskas fram dokument (tex vid sk. gryningsräder).
Om vittnen träder fram räcker sällan, då är det ord mot ord.

Heder åt tillverkare som låter viken installatör som helst köpa deras produkter, slutkund oxå för övrigt.
Det pressar priserna när slutkund själv kan kolla priset.
Inga svårigheter att installera och driftsätta heller, det torde åtminstone alla i rörbranschen klara. Även en del elfirmor jobbar med hela installationen här hos oss i glesbyggd. Jag påstår även att en händig amatör klarar installationen.
Men dom som säljer till "alla" får mycket stryk för det av andra i branschen var så säker.

Usch nu var jag stygg igen  :-[ :-[


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #11 skrivet: 03 september 2004, 21:23:03 »
Nä....om vem som helst fick köpa Thermias pumpar och konkurrensen mellan försäljarna var fri, hur skulle det då gå med säljtävlingar för återförsäljarna, med resor till..nä, jag låter bli landet, hänger ut mig själv för mycké då... ::)

Just det, bör nog tillägga att jag tror det går till precis likadant hos många av de stora...det är som när kolonialmakterna satte gränser i afrika, fram med kartan, linjal å penna..sedan var det bara att dela upp
« Senast ändrad: 03 september 2004, 21:29:25 av Norrlänningen »
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Korrekt val?
« Svar #12 skrivet: 03 september 2004, 21:37:00 »
Det är VI som konsumenter som får pynta dessa tävlingar och roliga aktiviteter. Det är väl ingen skillnad mellan att installera VP'na Möjligt vis om de går sönder.

Tror då inte att DIN rörkrökar skruvar i VP'n speciellt mycket om elaktroniken går sönder. det kommar nog en mer behörig tekniker och fixar VP'n

Kanske det är dags att bojkotta märken som inte har fri konkurans !!! dvs delar upp sandlådan i egna områden för att kunna suga ur oss konsumenter !

Nä fram för det som VÃ…GAR sälja sina produkter pÃ¥ nätet för att ge oss konsumenter en chans till att pressa priserna !  Bort med oligopol fasonerna...

GRRRR......

(köpe en Nibe eller CTC.... )
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #13 skrivet: 03 september 2004, 21:45:09 »
Jag skulle gilla det mer om man konkurrerade även med andra delar.  Ni var ju inne pÃ¥ bilar nÃ¥n annanstans här...om man köper bilen hos "märkessäljarn" sÃ¥ ingÃ¥r ofta lite godis. Varför inte vid värmepumpsköp? ex rumsgivare, servicepaket, extra garantier, övervakningsfunktion pÃ¥ disans, optimal styrning pÃ¥ distans (jo j*vlar heller att de skulle fÃ¥ vara Ã¥ peta, never ;D) mm mm. Var man ute efter märket Ã¥ köpte det "var man ville" sÃ¥ var det OK, man fick "basgarantierna" om VVS-installatör kopplat in grejjerna (ex medlem i VVS:arnas branschorganisation eller auktoriserad av SVEP eller VET). Skulle hellre gilla nÃ¥ge sÃ¥dant upplägg än dagens..men...vad vet jag
« Senast ändrad: 03 september 2004, 21:48:05 av Norrlänningen »
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Korrekt val?
« Svar #14 skrivet: 03 september 2004, 21:51:07 »
Norrlänningen....

Kul som faaxx ja ska frÃ¥ga installatören nÃ¥n gÃ¥ng om dom använde linjal när dom delade upp omrÃ¥det.  ;D
OssÃ¥ vart solresan gick förstÃ¥s, säljtävlingar med dom mest obskyra kriterier florerar i det tysta.  ;D ;D Det finns bara vinstlotter i dom där tävlingarna. Undrar vad lotterikommissionen säger om det? o vinstskatten dÃ¥ vart är den.
Fast knegar man i kolsvarta pannrum hela tiden dÃ¥ kanske dom är värd en skattefri resa.     ;D
Hoppas bara att även "knegarna" fÃ¥r Ã¥ka, normalt är det bara övre skiktet som tar äran.  >:( :'(


Nu kanske vi fÃ¥r det sÃ¥ hett om öronen sÃ¥ det mÃ¥ste bli en sÃ¥n där fjällbivack i ett Ã¥r  :o ;D dessutom finns det inga hjortron här i Ã¥r sÃ¥ det blir väl, fisk ripa tjäder nÃ¥n netaka ren ossÃ¥ en älg ibland. osv uscchhhh va ensidigt. visst ja sÃ¥ är det ju jämt.   ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #15 skrivet: 04 september 2004, 02:06:57 »
Jag ser en viss risk i att denna tråd tenderar att dra åt det filosofiska hållet, eller politska om man så vill..
Lite klargöranden från min sida: Tack och lov så finns ingen kartell i Sthlm när det gäller pumpar - har haft 5 olika Thermia säljare här varav minst 4 varit skd "auktoriserade"...
Jag har frÃ¥n början inte tänkt sprida ut mig i ideologiska tankegÃ¥ngar i detta forum dock kan jag väl säga att jag är väldigt emot karteller och inte nÃ¥gon "fans" av att sponsra säljarnas  vinster efter dom vunnit nÃ¥gon etappseger för mest sÃ¥lda pumpar.
Vad jag menar är att det kanske inte är seriöst att gå ut med att säga att Thermia klarar 62 grader och är en utmärkt konkurent tilll senaste IVTn med 65 grader, när Thermia säger att dom inte klarar av dessa tempraturer i nuläget. Jag stirrar mig inte blind på framledningstempen utan väger in en massa andra faktorer.
Dock är det ju så att jag måste veta att en installatör uppfyller kraven från Thermia för att garanti/försäkringar ska gälla.
Killen i fråga är auktoriserad CTC installatör och har tänkt att docka vår nuvarande panna mot bergvärmepump, hans ide är att använda CTCs styrsystem för koppling mot fast bränsleeldning. CTC har en färdig produkt för detta som han påstår fungerar även mot Thermia pannan.
Seriöst eller icke - jag kan inte bedömma det ikväll, men enligt Thermias distriktschef så bör jag fundera lite till.
Vad jag är ute efter är en fungerande anläggning för vårt hus, märke karteller etc är för tillfället av underordnad betydelse.
Det ska helt enklet vara funktionellt för oss.
Introt till detta forum säger att inga frågor är för dumma - jag ser dock att vissa svar ligger på gränsen... men samma sak kanske gäller även svaren?
Mvh Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #16 skrivet: 04 september 2004, 12:08:57 »
Trådar drar onekligen iväg ibland... ::)

Jag tror det finns två sätt att se vad Thermiachefen säger, antingen är det helt sant och installatören försöker sälja på dig något som kommer fungera mindre bra. Eller så vill inte Thermiachefen att du ska lyckas köpa en Thermiapump av någon förutom av deras återförsäljare (inget konstigt i sig, de backar upp sin säljorganisation=gör sitt jobb)

Om CTC-installatören med thermiapumpen vet att hans förslag fungerar, då borde han alltså gjort det någon annanstans också, varför inte be om en referens (där samma lösning finns) och prata med dem om hur det funkar och funkat för dem, vem vet, han kanske har en jättebra idé. Viktigt dock att allt med försäkringar etc flyter smärtfritt.

Vad gäller kartellbildning och "uppgör" mellan installatörer så är jag tämligen övertygad om att så är fallet, både i storstan men även på landet, det är konstigt att borrfirmorna i samma område tar EXAKT lika mycket betalt, det är konstigt att då jag ringer en IVT-säljare så vill han inte ge mig en offert, utan hänvisar till en annan rörmokare med citat: "det är han som har det området". Innan jag installerade så resonerade jag som dig, funktionen för mig och min familj är viktigare än sådana här saker, men ju mer jag funderar så här i efterhand på hur det verkligen ser ut, ju grinigare blir jag

men ju mer jag funderar ju mer tycker jag det finns att göra pÃ¥ "efter köpet" sidan, det är ju inga smÃ¥pengar som man slänger ut, utan man hamnar kring vad en liten bil kostar ny och med  dagens IT-teknik sÃ¥ borde man kunna erbjuda väldigt mycket "lull-lull" och extraservicepaket ocksÃ¥. En villaägare byter ju VP 3-4 gÃ¥nger (om man bor kvar sÃ¥ länge vill säga) och det blir ju ändÃ¥ lite slantar, här tror jag ändÃ¥ att det finns en hel del att göra för leverantörerna och de har nog mycket vunnet om de kan knyta villaägaren till sig pÃ¥ nÃ¥ge vis ocksÃ¥ under perioden mellan bytena, behöver inte bli sÃ¥ dyrt för konsument heller. Leverantören kan ta lite ur marknadsföringskassan, dÃ¥ det är lÃ¥gintensiv sÃ¥dan det handlar om

Vill tillägga att min Thermiaförsäljare (som sedan hyrde in underentreprenör för vvs-jobbet) skött sig bra även efter att räkningen blev betald.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #17 skrivet: 04 september 2004, 12:45:36 »
Är det bara negativt att endast "auktoriserade" installatörer får installera Thermia?
Jag tycker även att det borgar för en viss säkerhet att man har nödvändig kunskap om sina produkter. Att det leder till högre pris kanske är rätt, men det ser man ju innan affären är gjord. Hellre det än att EFTERÅT märka att installationen inte blev bra eller att pumpen blev fel dimensionerad.
Jag valde en Thermia själv och den var tom. lite billigare än IVT: s offert, Nibe var inte aktuellt då dom inte använder Scroll. Om det var rätt val får tiden utvisa.
Gällande COP så tror jag att alla pumpar är likvärdiga, injustering dimensionering etc har nog större betydelse.
Vid två tillfällen efter uppstart har installatören kommit på besök för att kolla så allt funkar och att jag är nöjd. Jag tycker det känns bra att man inte blir bortglömd så fort fakturan är betald!
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #18 skrivet: 04 september 2004, 13:37:23 »
Jag tycker nog lite grann som dig Diplomaten, det finns positiva sidor pÃ¥ det här med aukoriserade installatörer - dom har gÃ¥tt respektive märkes kurser etc och kan produkten som dom säljer. Thermia och IVT undviker att "Nisse pÃ¥ hörnet" säljer/installerar deras produkter med en massa onödigt garantistrul som delvis kan bero pÃ¥ tveksamt utfört arbete. De olika Thermia-offerterna som vi har skiljer faktiskt en del i pris, men ingen under 140000kr ( utom han som inte är aktoriserad, den ligger lite under..).  IVT-offerten som är intressant ligger straxt under 140*, säljaren skickar med 6m foder-rör om det behövs. Kan han dessutom bjuda pÃ¥ 10 extra meter borrning sÃ¥ att det blir 150m aktivt djup sÃ¥ tror jag vi slÃ¥r till.
Kan nämna som kuriosa att storleken på pumparna har skillt mellan 7kw till 10 kw i offerterna, Nibe 7 kw och Thermia 10kw resten där emellan. Borrdjupet har varierat mellan 124m aktivt till 167m aktivt.
Lite intressant - eller hur!
Mvh Tony
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #19 skrivet: 04 september 2004, 16:30:35 »

En sak bara, för säkerhets skull, se till att den du väljer beställer aktivt djup av borrgubbarna och inte bara ett totaldjup. Var gärna hemma då de borrar, lite mackor å någe att skölja ned det med är alltid populärt. Gör ju heller inget om du räknar borrstålen som går ned, så du verkligen får vad du beställt, det HAR hänt (för ofta) att folk tror de har ett djup, medans det packades ihop ett par-tre stål tidigare. Så räkna gärna, 3 meter per stål.

Lycka till...och visst rapporterar du kontinuerligt.



Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Korrekt val?
« Svar #20 skrivet: 04 september 2004, 22:45:02 »
Det här med auktoriserade installatörer eller inte , jag skulle kunna dra liknelser med bilar, datorer mm.

Orkar bara inte , men visst är det bra  men det handlar kanske inte sÃ¥ mycket om det när det gäller tex thermia. DOM vill ha koll pÃ¥ marknaden och inte för mÃ¥nga installatörer DET kan bli konkurans mellan dom om det är för mÃ¥nga. Och det skulle vara SYND du kanske  skulle fÃ¥ ett lägre pris pÃ¥ deras produkt. Det sÃ¥ kallade Icke godkända installatören fick väl inte plats pÃ¥ deras karta :(

Jag ser inte svÃ¥righeten med att en installatör kan  sälja flera olika märken för ALLA skall ha liknande anslutningar (brinne in/ut, kallvatten in/varmvatten ut, radiator till/frÃ¥n, lite el som en elektriker fixar) kan en rörkrökare ansluta en sÃ¥ kan han ansluta flera.

Ja dÃ¥ kommer vi till inställningarna, Ja det verkar som om de flesta gör grov inställningar och DET funkar, sedan är det inge mer med det, sÃ¥ lite jobb som möjligt  inget onödigt här heller det kostar pengar (arbetstid).

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #21 skrivet: 08 september 2004, 10:02:39 »
Hej på er!
I måndags ringde jag IVTgubben och efter lite ge och ta så har han nu fått ordern, aktivt borrdjup garnateras 150m minst men troligen 160m.
 
Norrlänningen: Helt enig med dig om att vi på något sätt måste se till att vi får borrdjupet kontrollerat, dock har jag funderat på om det finns andra sätt att mäta borrdjupet på, tex längd på slang eller vätska som dom fyller på ?. Att räkna borrstål känns som jag måste titta på hela föreställningen "live"....

Självklart kommer jag att rapportera hur framskridandet med projektet fortlöper.

MVH Tony

Tacksam för tips och ett stort tack för alla tidigare inlägg.
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #22 skrivet: 08 september 2004, 10:08:52 »
Kollektorslangen har måttangivelser på utsidan, nackdelen då är att då måsta man veta var det börjar ;D

Går ju annars att loda inne i slangen, om man hinner innan de plastsvetsar å skruvar ihop allt.

Att titta på det live..tja, finns det någé vackrare än se stålen gå ner ;D 8)
« Senast ändrad: 08 september 2004, 10:15:04 av Norrlänningen »
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Korrekt val?
« Svar #23 skrivet: 08 september 2004, 10:59:34 »
Om mäjölit är det bara att räkna stÃ¥l han tar upp  urhÃ¥let :) eller var för inte räkna dom han tagit upp ??

Vad dÃ¥ tagit upp, hur kan jag räkna dom ?? jo, när han är färdig kolla hur nÃ¥nga stÃ¥l han har kvar i stället. (alla riggar jag har sett har nÃ¥gon form av för varingsställ pÃ¥ riggen) sedan när han tagit upp alla räkna hur mÃ¥nga han har dÃ¥. nu är det bara  minus och gÃ¥nge 3 som gäller.

ett ännu bättre sätt är att snoka lite :)  dÃ¥ han sätter i slangen i borrhÃ¥let. PÃ¥ kollektorslangen finns en längd markering som är tum eller fot (kommer inte ihÃ¥g) säg 2830 fot närmast böjen kolla sedan hur sista noteringen du kan se pÃ¥ slangennär den är helt istoppad. Om du har 160 meter borde den vara runt 3360-3364 fot.

 
 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Korrekt val?
« Svar #24 skrivet: 08 september 2004, 11:51:39 »
Nu blir jag lite fundersam. Kontrollera djup. Räkna borrstål. Är det gangster som vi har att göra med? Om borraren säger att borran är 163 m djup, är den inte 163 m då?
Om man känner sig osäker, så är det väl bättre att man kollar tillsammans, istället för att smyga.
När du har borrat färdigt så vill jag att vi kollar djupet tillsammans.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Korrekt val?
« Svar #25 skrivet: 08 september 2004, 12:01:54 »
När borrar´n säger att det är 163 meter är det förhoppningsvis det också, men det finns några fall då det inte alls varit rätt djup, onödigt att bli ett till.

Kikar man på annonsen som finns på Sveps hemsida (akut brist på borrare) så inser man att man inte alls BEHÖVER vara den mest noggranne eller samvetsgranne för att ha precis knökfullt med jobb ändå, därmed inte sagt att alla, eller ens i närheten av majoriteten är rötägg (är god vän med en borrare själv). Men du ska leva med ditt hål så länge du bor där, han drar vidare en eller ett par dagar efter borrningen.

Visst, funkar nog precis lika bra att säga till borrar´n att man vill kolla djupet, men slå på skitsnacksdetektorn innan så att det inte blir en massa dravvel om att det inte går man får till svar. Se också till att det blir kollat medans riggen är på plats, kan bli besvärligt att få dem att infinna sig när den väl är borta.
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Korrekt val?
« Svar #26 skrivet: 08 september 2004, 14:38:21 »
Nja, smyga är väl att ta i, mer hålla koll :)

Även om han är ärlig sÃ¥ gÃ¥r det att tappa täknningen pÃ¥ vägen "ner"  och när han fÃ¥tt upp allt vill an kanske inte borra 6 meter till :) speciellt klockan 22 eller sÃ¥.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Tony Tiger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Re:Korrekt val?
« Svar #27 skrivet: 08 september 2004, 16:20:49 »
Eftersom IVT-firman känns seriös antar jag att även borraren de anlitar också borde vara det.
Jag kommer fråga både firman och borraren hur jag ska göra för att kolla att djupet blir det rätta.
Jag hoppas dom kan påvisa detta på ett bra sätt.
Tack ska ni ha hela gänget för all respons på denna tråd!
Mvh Tony  
225 m2 i Örby/Älvsjö. Installation nov 2004, IVT Greenline HT 9 Plus och 300l vv-beredare - borrat drygt 170m. 2 vuxna och 2 tonåringar i hushållet.

Huset sålt dec 2008, numera bostadsrätt.
Dock kan det bli radhus någon gång framöver, då blir det säker dags att börja meka med värme igen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!