Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT´s reklamationshantering  (läst 13065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #15 skrivet: 10 januari 2007, 22:51:53 »
Kan bara meddela att det funkar bra nere i Malmö-området (Energitjänst i Limhamn). Mycket kompetent och service-minded personal i service-nätet här, iaf.
Fick snabbt utbyte av "luckan" till Rego800 när den rasade och de hjälpte även till att övertyga ÅF om att installationen var felkatigt utförd.
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2007, 23:41:46 »
Har inte provat, hoppas slippa!

Rickards råd är rätt.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2007, 09:09:06 »
Kan bara meddela att det funkar bra nere i Malmö-området (Energitjänst i Limhamn). Mycket kompetent och service-minded personal i service-nätet här, iaf.
Fick snabbt utbyte av "luckan" till Rego800 när den rasade och de hjälpte även till att övertyga ÅF om att installationen var felkatigt utförd.


Så länge felen är "enkla" typ byte av pump, ventil och styrkort fungerar det säkert bra men om felet är subtilt eller felet bara dyker upp ibland, då tappar de snabbt intresset.

Mikael

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2007, 12:02:07 »
Håller med, och framför allt, om de förstört golv, väggar och snickerier i samband med installationen kan det vara väldigt svårt för dem att inte försöka "tiga" ihjäl klagomålen.

Dessutom är det inte alltid säkert att kunden i alla lägen har rätt i denna typ av tvister, det är bland annat därför jag inte vill att enskilda företag/installatörer hängs ut i forumet.

Vet nån vad som egentligen gäller om de förstör "ytorna" vid installationen?

Företagets försäkring?
Ägarens hemförsäkring?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2007, 18:52:47 »
Håller med, och framför allt, om de förstört golv, väggar och snickerier i samband med installationen kan det vara väldigt svårt för dem att inte försöka "tiga" ihjäl klagomålen.

Dessutom är det inte alltid säkert att kunden i alla lägen har rätt i denna typ av tvister, det är bland annat därför jag inte vill att enskilda företag/installatörer hängs ut i forumet.

Vet nån vad som egentligen gäller om de förstör "ytorna" vid installationen?

Företagets försäkring?
Ägarens hemförsäkring?



Detta är en intressant fråga....om du har beställt en panna med installation & allt vad det innebär så borde du varit insatt i att det inte är en liten pryl som skall in i huset........om man som installatör repar en vägg vid inbärningen av pumpen eller när pannan tas ut, borde man vara förstående. Om man tar ett annat exempel skall brunnsborraren laga gräsmattan efter sig???

eller om man fått en luftvärmepump monterad & inte är nöjd & får köpet hävt, skall då montören täta hålet & fixa väggen efter sig?

Dom här frågorna skulle vara roliga att höra vad folk här innetycker om?..... *vinkar*


Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2007, 19:45:59 »
Detta är en intressant fråga....om du har beställt en panna med installation & allt vad det innebär så borde du varit insatt i att det inte är en liten pryl som skall in i huset........om man som installatör repar en vägg vid inbärningen av pumpen eller när pannan tas ut, borde man vara förstående. Om man tar ett annat exempel skall brunnsborraren laga gräsmattan efter sig???

eller om man fått en luftvärmepump monterad & inte är nöjd & får köpet hävt, skall då montören täta hålet & fixa väggen efter sig?

Dom här frågorna skulle vara roliga att höra vad folk här innetycker om?..... *vinkar*


Jag har liten förståelse för skador som görs av hantverkare och dom sen inte vill stå för skadan. Det är ju inte roligt om målaren skvätter färg på golvet eller om snickarn tappar hammarn i klinkergolvet. Lika lite som när man lämnar in bilen på verkstan och mecken satt sig med en skitig overall i det vita skinnsätet.

När det gäller gräsmattan så finns det (oftast) angivet i avtalen

« Senast ändrad: 12 januari 2007, 21:03:28 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2007, 19:50:44 »
Dom skador som vi orsakar genom oaktsamhet(det händer alla ) försöker vi givetvis kompensera,att nyttja försäkringen är nästan alltid för dyrt(hög självrisk)eftersom det oftast rör sig om småsaker är det bästa för både mig o kunden att ge lite extra rabbatt.men ibland kan det verkligen köra ihop sig som när jag på mitt förra jobb kastade bort vad jag trodde var hundlort eller nåt o det visade sig vara torkade murklor.när misstaget uppdagades o jag berättade vad som hänt så vrålade kvinnan (ingen i hela världen är så dum att han kastar torkade murklor du har stulit dom)det kan jag säga att där gick det inte kompromissa utan det var bara att betala ordentligt o sur var hon ändå :)

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2007, 20:41:20 »
Vet inte exakt vad som gäller faktiskt, men tror att det funkar så här.

Småskador typ repor på dörrar, väggar, golv görs väl bäst upp direkt med installatören.
Antingen att dom reparerar eller att kunden får ersättning för att laga själv, eller anlita nån annan.

Men vid större skador typ stora vattenskador, brand eller nått annat otrevligt så är det väl hemförsäkringen som måste in.
Dels för att få en riktig och oberoende besiktning av skadan och sen att det blir riktigt reparerat.
Sen kan ju hemförsäkringsbolaget i sin tur kräva ersättning av installatörsbolaget eller bolagets försäkring om dom finner att installatörsbolaget gjort fel.
Kunden kan ju även begära för "sveda och värk" av installationsfirman trots att hemförsäkringen gått in för det besvär/kostnader utöver skadan som uppstått.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #23 skrivet: 11 januari 2007, 21:15:28 »
men ibland kan det verkligen köra ihop sig som när jag på mitt förra jobb kastade bort vad jag trodde var hundlort eller nåt o det visade sig vara torkade murklor.när misstaget uppdagades o jag berättade vad som hänt så vrålade kvinnan (ingen i hela världen är så dum att han kastar torkade murklor du har stulit dom)det kan jag säga att där gick det inte kompromissa utan det var bara att betala ordentligt o sur var hon ändå :)

Det är väl klart att hon var sur för ingen är ju sÃ¥ dum att han slänger torkade murklor   ;D

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #24 skrivet: 11 januari 2007, 22:03:30 »
Kosument vägledaren i komunen, det brukar ta.
I sista fall allmäna reklamations nämnden.


Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad arnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik och inte värmepumpar!
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #25 skrivet: 22 januari 2007, 10:17:31 »
Vad som saknas och som alla av er tycks ha glömt av är den informationen som ska finnas i manual/handledning som överlämnas till slutanvändaren efter installation.

Min första IVT Värmepump var och inte ens levererad enligt de specifikationer som den var upphandlad på.
Detta ställdes jag inför och stångade till en början min panna blodig i försök med att kontakta serviceombud leverantör och IVT.
Men fick till en början ingen hjälp alls, men en kontakt med Svep var en bra början till att allt klarades upp till fullbelåtenhet. Hela anläggningen byttes ut.

Men till kärnfråga, naturligtvis SKA IVT informera kunden i manualen, var han vänder sig och till VEM om det blir problem. Min installatör stack helt utan att delge någon information och var sedan inte kontaktbar månad efter månad.
Där stod jag med en anläggning som inte fungerade.
Så kärnfrågan anser jag är RÄTT INFORMATION till brukaren av anläggningen.
M V H
Arne
villa byggd 1957 IVT optima 700  och 290 A/W ägare

Utloggad Hackenberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2007, 01:27:38 »
Om installatören kursar och det fortfarande finns garantitid kvar, åtgärdas detta då av en annan certifierad IVT installatör? I annat fall står man där med en värdelös "garanti" som ingen vill ta sig an.

Mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2007, 07:49:40 »
Normalt funkar garantierna även om installatören konkar.

De gånger det kan bli problem är t.ex. om man köper en värmepump som är parallelimporterad och där installatören "själv" står för garantierna.
Detta gäller dock ytterst sällan för mark/berg-värmepumpar och speciellt inte från svenska tillverkare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2007, 09:50:57 »
Vad som saknas och som alla av er tycks ha glömt av är den informationen som ska finnas i manual/handledning som överlämnas till slutanvändaren efter installation.

Min första IVT Värmepump var och inte ens levererad enligt de specifikationer som den var upphandlad på.
Detta ställdes jag inför och stångade till en början min panna blodig i försök med att kontakta serviceombud leverantör och IVT.
Men fick till en början ingen hjälp alls, men en kontakt med Svep var en bra början till att allt klarades upp till fullbelåtenhet. Hela anläggningen byttes ut.

Men till kärnfråga, naturligtvis SKA IVT informera kunden i manualen, var han vänder sig och till VEM om det blir problem. Min installatör stack helt utan att delge någon information och var sedan inte kontaktbar månad efter månad.
Där stod jag med en anläggning som inte fungerade.
Så kärnfrågan anser jag är RÄTT INFORMATION till brukaren av anläggningen.
M V H
Arne

Det är trist att kunden blir klämd mellan installatör och leverantör.

Dock så tror jag inte att IVT ska lägga in servicenummer och kontaktpersoner i manualen, det hinner säkert bli många förändringar på det under pumpens livslängd.
IVT:s växelnummer står på manualen samt webadressen. det ska räcka för att få kontakt med ett serviceombud i ditt område.

Gå in på IVT:s hemsida och klicka på "serviceombud" så ser du vilka du kan anlita.

Serviceombud ska serva alla IVT pumpar inte bara dom själva installerat.
Dom ska även ha den utbildning och kompetens som krävs.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: IVT´s reklamationshantering
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2007, 14:19:38 »
Om installatören kursar och det fortfarande finns garantitid kvar, åtgärdas detta då av en annan certifierad IVT installatör? I annat fall står man där med en värdelös "garanti" som ingen vill ta sig an.

Mvh

Läs gärna det som redan skrivits i tråden.

Garantiåttagandet "övertas" inte av en annan IVT installatör utan det hamnar hos IVT som tillverkare. Sen är det deras sak att kontakta en av sina kvarvarande installatörer (eller i vart fall förvarna om att en kund kommer att ringa).

Det intressanta i det här med konkurser och avvecklade bolag är att om installatören/säljaren försvinner faller ansvaret tillbaks på IVT gällande produkterna. Däremot inte installationen som sådan. Det är skillnad på tjänsten och produkten.

I det fallet som tillverkaren/importören gör konkurs ligger ansvaret fortfarande på lerverantören (om inte dom också är borta).


Vi är tillbaks till ansvarsfrågan och gentemot dig är det leverantören, inte tillverkaren, som har ansvaret. Det finns vissa fall där ansvaret faller tillbaks på tillverkaren/importören/distributören etc. och det är om säljaren försvinner från marknaden.

Lite om lagarna i korthet men det har du säkert redan läst:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?ArticleID=2580
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892

Och den lite längre versionen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19900932.HTM
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!