Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte igÃ¥ng min gamla jordvärmepump  (läst 2782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Häromdagen fick jag för mig att jag skulle slå av jordvärmepumpen (Terraterm TT10) och istället elda. Jag har en 500l acktank ansluten till jordvärmepumpen och kombipannan och i den sitter även behållaren för tappvarmvattnet. Nu ikväll skulle jag slå på VPn igen men se det gick inte.
Petar jag till / håller in kontakten som för övrigt heter WTL22-551 (vad är detta för nåt egentligen) så hoppar pumpen igång men så fort jag släpper kontakten igen så stannar den. Vad har WTL22-551 för funktion? Tydligen tillverkas den inte längre, och om den nu är trasig, vad ska jag ersätta den med?

Nu kanske man tänker "men då är det bara att elda då", men se! så enkelt är det inte då cirkulationspumpen mellan VP-acktank-kombipanna sitter i Värmepumpen och om den inte startar=går inte att elda då det snabbt kokar i pannan=inget tappvarmvatten heller då den ju sitter i acktanken. Vad göra!?

Här finns en videosnutt tagen med mobilkamera som visar lite hur jag menar.. (Det verkar på slutet som den går bra men strax efter filmen tagit slut stannar den igen...)

http://www.lindroos.org/Foto/MOV00072.3gp
« Senast ändrad: 17 maj 2011, 21:58:57 av jeanlindroos »
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #1 skrivet: 18 maj 2011, 06:09:14 »
Om den gar en liten stund ar det nagon parameter den inte gillar, kanske lagt tryck nagonstans.
Ta hem en tekniker som forstar sig pa VP.
Kan vara att losningen dyker upp i forumet ocksa men ibland ar experterna upptagna och du far vanta lite.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #2 skrivet: 18 maj 2011, 08:27:42 »
Ser ut som du har glapp i strömbrytaren.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #3 skrivet: 18 maj 2011, 09:03:11 »
Jo, det verkar ju som om det är glapp i själv brytaren men vad jag förstår har denna nån slags säkerhetsfunktion och jag vill ju inte överrida den genom att tejpa fast brytaren och därmed kanske orsaka ett fullständigt haveri.

Jag kopplade förbi styrningen av cirkulationspumpen sÃ¥ nu är den direktansluten och därmed kan jag elda och fÃ¥ varmvatten iallafall..  :)
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2011, 11:30:16 »
Jo, det verkar ju som om det är glapp i själv brytaren men vad jag förstår har denna nån slags säkerhetsfunktion och jag vill ju inte överrida den genom att tejpa fast brytaren och därmed kanske orsaka ett fullständigt haveri.

Jag kopplade förbi styrningen av cirkulationspumpen sÃ¥ nu är den direktansluten och därmed kan jag elda och fÃ¥ varmvatten iallafall..  :)

Tror inte du har någon säkerhetsfunktion i brytaren, verkar vara en vanlig on/off som glappar precis som nsiak sa.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #5 skrivet: 18 maj 2011, 13:27:53 »
Verkar som hållkretsen ej sluter, mät om du har manöver (220v) till kontaktorn, har du det är spolen i denna trasig, annars är det nån vakt som säger stopp?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2011, 13:33:50 »
Hållkretsen funkar ju om jag trycker lite lätt på knappen.. Själv knappen verkar ha nån slags termo-vakt-funktion, jag har googlat men det är svårt att hitta information om denna knapp men så här stod det på ett ställe:

"Snap-in style with quick connect terminals. 2 Pole Rocker actuated switch with 1 pole thermal overload protection and illuminated switch."

Så nån slags övervakande funktion har ju knappen.. Kan det varit så att jag eldat för mycket och nån slags termovakt i knappen "delvis" löst ut?
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2011, 13:34:51 »
Förmodligen har termovakten i knappen gått sönder så att den löser ut hela tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2011, 13:37:06 »
Varför termovakt i knappen? Byt knappen eller bygla runt och testa..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad jeanlindroos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vaggeryd
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Får inte igång min gamla jordvärmepump
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2011, 06:41:36 »
Jag har lyckats hitta en ersättningsbrytare på ELFA, ska beställa en sån så får vi se om det löser problemet..

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-248-52&toc=0
"Gammal" jordvärmepump Terraterm TT15 + kombipanna som vedeldas.
Boyta 202 kvm + 101 kvm källar + 101 kvm kall vind, tilläggsisolerat -06, nya energifönster -06

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!