Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan flexslang fÃ¥ bort mina knäppningar ?  (läst 2609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Göran E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« skrivet: 03 november 2009, 12:39:22 »
 :( Jag fick en värmepump IVT C7 installerad i slutet av april och genast uppstod knäppningar i elementen pÃ¥ ena lÃ¥ngsida av huset. Jag har nu installerat en NIBE UKV 100 "knäpptank", detta löste problemen med knäppningarna i samband med varmvattenproduktion men inte övriga knäppningar.
Jag bor i ett källarlöst hus med "träbjärklagsgolv" där ocksÃ¥ rören till elementen finns. Husets  byggdes 1966 och elementen ansluts i botten pÃ¥ elementen (tvÃ¥-rörs system)och saknar avstängningsventiler.
Jag funderar på att byta ut elementet i sovrummet och samtidigt ansluta en par flexslangar någonstans mellan till- och frånlopp för rör och element. Genom detta förfarande hoppas jag att ljuden från rören inte skall fortplanta sig till elementet.
Är det nÃ¥gon som tror att detta skulle fungera eller inte fungera ?     

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #1 skrivet: 03 november 2009, 18:32:37 »
Troligen inte om det är knäppningar vi pratar om och inte maskinljud från värmepumpen.
Knäppningarna uppstår när rören ändrar temperatur och expanderar/krymper och "gnider" sig mot träreglar o dyl.
Har du maskin eller pumpljud upp i radiatorerna så hjälper det kanske med flexslang
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Göran E

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2009, 19:29:25 »
Om jag lägger örat mot elementet hör jag helt klart knäppningar när de kommer. Min tanke är att ljudet inte kommer att fortplanta sig till elementet om det finns flexslang mellan rör ocjh element.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2009, 22:08:34 »
Eller så kanske du ska sluta med att ha örat mot elementet a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #4 skrivet: 04 november 2009, 13:46:15 »
Troligen Växelventil som hastigt slår till och från. vilket leder till hastig temperaturförändring i rörledning som därmed knäpper.
Se om du kan "shunta" systemet.. eller göra något slags ingrepp efter växelventilen(?)
Googlar du på växelventil+knäppningar kanske du hittar någon som löst problemet...

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #5 skrivet: 04 november 2009, 15:37:12 »
Troligen Växelventil som hastigt slår till och från. vilket leder till hastig temperaturförändring i rörledning som därmed knäpper.
Se om du kan "shunta" systemet.. eller göra något slags ingrepp efter växelventilen(?)
Googlar du på växelventil+knäppningar kanske du hittar någon som löst problemet...

Om jag fattat det rätt...

så har du redan åtgärdat knäpparna "från" växelventilen vid VV produktion.

Då återstår det att minska svinget i vattentemperatur i rören. Kan fixas med en shunt, vilket är knöligt med IVT's styrsystem. Däremot kan du minska start/stopp diffen, dvs låta pumpen starta vid litet högre temperatur. Den kommer då att starta litet oftare, men producera radiatorvatten med en jämnare temperatur. (Högre lägsta temperatur)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Regularjohn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Kan flexslang få bort mina knäppningar ?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2009, 11:00:38 »
Installera "minitank" extra vattenvolym efter växelventil.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!