0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ned till vilken temperatur klarar sig pumpen utan tillskott?Vilken typ/storlek är det på värmepumpen?Har jag uppfattat dig rätt när jag förstår att du värmer 100 m2 i markplan och 50 m2 på övervåning?
15000 kWh från 1/1 till idag bör vara ca 2/3 av årsförbrukningen om fördelningen mellan månaderna är densamma som i Stockholmstrakten. Årsförbrukningen skulle då bli 22500 kWh per år vilket låter mycket om hushållsförbrukningen är normal. Hur är huset isolerat? Kan det anses vara normalt isolerat med tanke på klimatet?
Roligt med en Luleå-bo till här på forumet...vad har du för kollektor? Berg eller jord? Längd? Kanske svårt att veta om inte förra ägaren har sagt det.
Jag kan inte Thermias reglerdator så bra, så några direkta tips kan jag inte ge dig, men med tanke på att VP:n bara värmer huset ned till -15 grader har du nog en av de mindre värmepumparna.Generellt kan man säga att du skall se till att:Alla rumstermostater (om sådana finns) skall vara fullt öppna, ställda på max.Du skall sedan justera temperaturen i huset genom att justera kurvlutning och paralellförskjutning av kurvan, hur det görs kan du läsa i manualen.Får du för varmt i något enskilt rum när du har lagom varmt i andra kan du manuellt strypa flödet på den slingan.För att undvika onödigt tillskott är det också bra om du fördröjer det maximalt (det hinner ändå inte bli kallt i huset innan det går in. Även detta kan du läsa om i manualen.Är ditt system riktigt dåligt intrimmat kan du nog spara 10-20% på att följa dessa råd.
Kan bara rekommendera att du tar dit service så den kan gå igenom anläggningen ang. löpande underhåll som 1. Nivå köldbärarvätska2. Rengöring filter3. Intrimning4. Givare, funktionLämpligast är väl den som installerat anläggningen.Alt. du laddar ner manual från tillverkarens hemsida som troligt är en uppdaterad version och går igenom dessa punkter själv.Torde du inte ha någon i din bekantskapskrets med liknande anläggning som du kan rådfråga på plats./Bosse
Så gör det praktiska och demontera plåtarna runt pumpen för att komma åt och kolla köldbärarvätskan/rensa filter så det finns tillräckligt. Det görs inte från tangentbordet. Thumbsup/Men du läste tydligen inte allt innan du svarade.Bosse
KB fr -20CKB till -20CVVpressostat 1VP off
Citat från: Robbo skrivet 15 september 2007, 14:17:12KB fr -20CKB till -20CVVpressostat 1VP offKan inget om Thermia men -20 KB fr/till ser konstigt ut?Innebär "VP off" bara att kompressorn inte går just nu eller vad menas - hittar du nåt om detta i manualen?Går tillskottet in under 15 eller -15?Borde det inte vara bättre att ställa upp maxtempen på shunten till max vad golvärmen tål och styra temperaturen via vp istället?
Är det förresten nån som vet var man kan ladda ner Thermias manualer?, hittade ingen på Thermias hemsida.
Citat från: digitalrobert skrivet 15 september 2007, 19:13:59Är det förresten nån som vet var man kan ladda ner Thermias manualer?, hittade ingen på Thermias hemsida.http://www.thermia.se/produkter/dokumentation/thermia-dokumentation.asp?menuid=237 Antar det är det dom av nån anledning kallar för "Skötselanvisning"....mvh humlan
Ok.-20 KB fr/till kanske bara innebär att pumpen ska slå av/på när kb-in går under/över -20?Jag tolkade det som att du har en shunt som ser till att hålla temperaturen på vattnet ut i slingorna på en viss nivå men det var nog feltolkat. Jag tror pumpen jobbar effektivast om ditt system ser ut så här (som Rickard redan påpekat): framledningen från pumpen går direkt till en golvvärmefördelare som saknar termostater, eventuellt kan det sitta flödesregleringsventiler (för manuell justering) på varje/någon slinga på fördelaren. Det kan även sitta en extra cirkulationspump mellan vp och fördelare i "stora" golvärmesystem (långa/klena slingor) eller där man kombinerar golvvärme och radiatorer.Ser ditt system ut så? Ta ett kort på komponenterna och ladda upp om du är osäker.En kompis har en shunt där han manuellt ställer in vilken temperatur som ska skickas ut i golvvärmesystemet. Vad gäller effekten på vp: kolla om du kan hitta några märkplåtar under höljet som har med kw att göra.
Verkar skumt om den visar -20 på både KB in och KB ut , så kallt kan du bara inte ha på KB:n om du inte tar den direkt ifrån frysen. "Borde" ligga mellan 5-10 grader in och runt 3-8 grader ut så här på sen "sommaren". Läs gärna av igen när kompressorn har gått säg minst 10 minuter.Visar den fortfarande -20 på båda så ring service . Du är helt säker på att el tillskottet inte går någonting alls nu utan bara när det blir under -15?(iofs inte ovanligt kan jag tänka mig i luleå), tycker dock din elförbrukning ändå ser lite hög ut.
Hittade en manual för thermia villa: http://www.thermia.se/docroot/dokumentbank/villa-skotselanvisningar.pdfmen ingen för classic , har visst fått problem med synen.Om jag tolkar manualen rätt så innebär kurva 37 att pumpen skickar ut 37 grader vid 0 grader ute? Är inte detta högt för att vara i golvvärme i Luleå? Eftersom du inte har golvvärme på övervåningen så är jag inne på att du har nån typ av sänkning av temperaturen ut i slingorna.
Har även tempen på till golv och retur...Till 24CRetur 19CDessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen? Ser även att shunten står på nästan 5Och så är det en pump där som har tre lägen...Den står på 3 och matar då 2050lh...MVH
Aahaa.. nu har man ju hittat lite prylar i denna burk Fick fram lite infoFörst från min digitala inne/rums temperatur mätare 10,2 grader varmt ute och 19,4 inneHar även mätare som jag har typ en i varje rum och alla liger runt 19C +-1 gradObs bara på nedre plan nu för som sagt så är inte övrevåningen brukbar än så den är stängd.Och nu infon från VPRumbör 19CDrift AutoUte 10CKurva 39Integral- 11minFraml 25 (27)CReturl 24 (49)CVV 47 (44)CKB fr -20CKB till -20CVVpressostat 1VP offDT VP 22814DT TS 2267DT VP VV 4059Ja denna infon fick jag fram.. kul..Ser ni nått som är skumt?En fråga som jag inte hittar svaret på som Rickard ställde var: hur fördröjer jag tillskott maximalt?En annan fråga är går det se på utsidan av VP vad man har för storlek eller hur ska jag få reda på detta.. är det bara ringa föregående ägare och höra om detta eller?.. jaja vill ändå ringa han för att höra lite info om borrhålet...........MVH
Citat från: Robbo skrivet 15 september 2007, 14:24:56Har även tempen på till golv och retur...Till 24CRetur 19CDessa 2 mätare sitter på Shuntgruppen? Ser även att shunten står på nästan 5Och så är det en pump där som har tre lägen...Den står på 3 och matar då 2050lh...MVHHar du planerat för golvvärme på övervåningen?Annars kan det vara idé att se till att radiatorerna på övervåningen klarar sig med samma temperatur som golvvärmen när du ändå är i renoveringstagen.Vilket fabrikat/modell är det på shunten?Så länge du inte använder befintliga radiatorer: du kan eventuellt öka eller minska shuntens "inställning" så att du kan sänka kurvan till kanske 30 - detta ger både lägre förbrukning och mindre tillskott.Du vill ju inte att vp ska producera 30-gradigt vatten och att shunten bara pytsar ut 25 grader av detta.
Det kan säkert vara jag som inte hänger med, det är gott med öl Shunten som kompisen har ska man skruva ner när man vill ha varmare golv, därav öka eller minska.När du skrev att shunten står i läge fem tolkar jag det som att det är "nivån av värme" som ska ut i slingorna.Meningen med en shunt är väl att tappa av lite hett radiatorvatten till till govvärmesystemet så att temperaturen blir lagom. Eftersom du inte ska köra med radiatorer så skulle du kunna testa att koppla förbi shunten: koppla rören som går in i shunten direkt till fördelarna.Om du får behaglig temperatur efter ev justering av slingorna, vp's cirkulationspump samt vp-kurva så kan du ju sälja shunten för dyra pengar
ThumbsupEn sak till: har du något stort kärl (100-300 liter) eller dylikt påkopplat till värmesystemet?Eftersom golvvärme har relativt liten vattenvolym så blir det många vp-starter annars.
Har även lyft lös fronten och kollat vad jag har.. står på en klister lapp där inne att det är en Villa 60 men då är det ju det att jag har en Classic front konstigt varför är det så här?
Citat från: Robbo skrivet 15 september 2007, 22:38:43Har även lyft lös fronten och kollat vad jag har.. står på en klister lapp där inne att det är en Villa 60 men då är det ju det att jag har en Classic front konstigt varför är det så här?Villa 60 tolkar jag som att det är en pump på 6 kW. Rimlig storlek till husets yta om det är normalt isolerat. Börjar man räkna på det blir det lite konstigt. Utgår man från en prognostiserad årsförbrukning på 22500 kWh och drar från 5000 kWh hushållsel blir det 17500 kWh till pumpens kompressor och tillsatsel. Med tanke på att det är först vid -15 som tillsatsen behövs bör allra största delen av värmen produceras av pumpen, bara en liten del, några tusen kWh, är tillsatsel. Det skulle betyda att värmepumpens kompressor drar en så där 14000 kWh/år vilket skulle betyda att den går nästan året (kompressor och cirkulationspumpar bör dra i snitt 1,7 kW) runt vilket är orimligt med tanke på att den klarar att värma huset ner till -15 utan tillsats. Det är något som inte stämmer här. Om pumpen klarar -15 är det också konstigt att tillsatsens indikatorlampa lyser som en discolampa. Så kallt är det väl ändå inte hela tiden. Även om förbrukningen av hushållsel är mycket större än vad man normalt brukar räkna med blir det konstigt. Kan det vara så att när det blir kallt ute så stannar pumpens kompressor pga för hög returtemperatur och tillsatsen går in i stället? Liten vattenvolym i systemet kan ställa till med problem men jag vet inte om det blir den typen av problem. Är systemet normalt dimensionerat bör pumpen gå en så där 3500 timmar per år plus kanske 2000 kWh tillsats. Det blir inte mer än 8000 kWh per år. Lägg till hushållselen och det blir max. 15000 kWh/år. I Stockholmstrakten var den gångna vintern den varmaste under de 5 år jag har haft bergvärme, vet inte hur det var i norra Norrland. Finns det någon uppgift om när pumpen installerades och hur många kompressor- resp. tillsatstimmar är? Timmarna skall man kunna få fram på displayen. Märkligt med -20 visningen på köldbäraren. Vid så låg temperatur bör pumpen stanna pga för låg köldbärartemperatur och gå på tillsatsen i stället. Är det verkligen säkert att kompressorn går?
Roland , jag delar dina frågor helt och hållet. Det är något som inte stämmer.Kanske skulle se till att få pumpen servad innan kylan kommer . har du tur kan du nästan halvera dina el kostnader direkt.
Ja, nu hittade jag drifttimmarna. Det som är lite konstigt är den höga siffran för varmvatten men det kanske är rimligt med tanke på att de tidigare ägarna hade många barn. Förhållandet mellan tillsatstimmar och kompressortimmar är kanske lite väl hög. Det skulle kunna tyda på klen dimensionering. Det motsägs av det faktum att pumpen klarar -15 utan tillsats i ett område där dimensionerande utetempereratur är runt -28 vilket tyder på att pumpen klarar ca 70 % av husets max. effektbehov. Det är en helt normal siffra. 70 % effekttäckning betyder i sin tur att tillsatselen bara borde vara högst 5 % av husets värmebehov. Drifttimmarna säger ungefär 10 % men det kan kanske vara de tidigare ägarnas varmvattenförbrukning som spökar. Det kan ha blivit många tillsatstimmar där. Antalet kompressortimmar per år borde vara högst 4000 och tillsatstimmarna runt 200. Jag får det till en årsförbrukning på 8000 kWh för värmen vilket i sin tur betyder att värmeproduktionen hittills i år borde förbrukat 6000 kWh. Resten skulle då vara hushållsel. Men 9000 kWh hushållsel januari - september låter mycket. Jag rekommenderar att du läser av drifttidsmätarna varje månad och bokför värdena så att du får en bild av hur pumpen går nu. Drifttidshistoriken totalt ger ju nu mest en bild av de tidigare ägarnas liv. Borsett från temperaturvisningen för köldbäraren behöver det inte vara något konstigt med pumpen. Förhållandet mellan tillsatstimmar och kompressortimmar och det faktum att pumpen klarar -15 utan tillsats tolkar jag som en normalt fungerande pump.Se till att få köldbärarvisningen fixad, temperaturerna på köldbäraren ger en del nyttig information. Pumpen borde vara 5-6 år gammal med tanke på driftidsvärdena. Är den betydligt yngre blir det konstigt igen.
Hej Robbo,känns som något inte stämmer med din pump. Kb. fr -20°CKb.Till -20°Ctrycker du vidare kan du se:t.ex.Kb.fr -3°CKb.min -15°CDet menas att när inkommande köldbärarvätska sjunker under -15°C stoppar kompressorn, brinepumpen och pumpen larmar. Detta bör resultera i att TS går in.Så fixa dina givare så ska du se att detta lär lösa sig.
Citat från: Evaporator skrivet 19 september 2007, 08:22:51Hej Robbo,känns som något inte stämmer med din pump. Kb. fr -20°CKb.Till -20°Ctrycker du vidare kan du se:t.ex.Kb.fr -3°CKb.min -15°CDet menas att när inkommande köldbärarvätska sjunker under -15°C stoppar kompressorn, brinepumpen och pumpen larmar. Detta bör resultera i att TS går in.Så fixa dina givare så ska du se att detta lär lösa sig.Tjena..Ja när man trycker vidare så står det kb.min-15Och vad jag kan höra så går kompressorn.. brummar som... och det står i vp att den är igång när den brummar....Jag ska fixa kb givarna där och vet ni vart jag köper dem enklast?
Citat från: Robbo skrivet 19 september 2007, 21:52:03Citat från: Evaporator skrivet 19 september 2007, 08:22:51Hej Robbo,känns som något inte stämmer med din pump. Kb. fr -20°CKb.Till -20°Ctrycker du vidare kan du se:t.ex.Kb.fr -3°CKb.min -15°CDet menas att när inkommande köldbärarvätska sjunker under -15°C stoppar kompressorn, brinepumpen och pumpen larmar. Detta bör resultera i att TS går in.Så fixa dina givare så ska du se att detta lär lösa sig.Tjena..Ja när man trycker vidare så står det kb.min-15Och vad jag kan höra så går kompressorn.. brummar som... och det står i vp att den är igång när den brummar....Jag ska fixa kb givarna där och vet ni vart jag köper dem enklast? Det är så här att när kb min -15°C är inställt kan du inte få larm. Prova att ställa ner KB min ett par grader och se om du får larm. Det bör du få eftersom att inkommande KB är, enligt givarna, -20°C.Jag tror du har väldigt mycket gångtid på TS p.ga detta.