Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas hög löser ut pÃ¥ Greenline Compakt 5 Hjälp!  (läst 4782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BjöHag87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Min Greenline Compakt 5 (installerad 1998) har plödligt börjat stanna och indikera hetgas hög.
Någon som kan tipsa om vad man gör.

BjöHag87

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 november 2005, 16:28:23 »
Kolla givaren som första åtgärd.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #2 skrivet: 26 november 2005, 18:04:24 »
Kolla även tempskillanden på stig o retur, om det är ovanligt stort.
Hetgastempen följer väl i stort framledningstempen, skulle kunna tyda på låg cirkulation. Har du smutssil på varma sidan? den kan va tät!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad BjöHag87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Till Fixaren: Kan man kolla givaren på nåt annat sätt än att byta ut den?
( IVT vill inte skicka en hetgasgivare till mej utan hänvisar till sina återförsäljare)

Utloggad BjöHag87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Till Bertil:
Jag hade sån tur/otur att när jag idag kollade temp.skillnaden slutade sessionen med att pumpen slog av pga. hetgas hög. (den hadde då gått i 2 dygn sen senaste avslag/larm.

Följande ungefärliga temp. mättes upp under nå´n timma efter påslag.

Temp ut:       26,5   29   30   28,5   26   25   och här slog pumpen
Temp retur:   23,5   24   25   25     25   25    ifrÃ¥n pga hetgas hög.

Nu avslutas ju varje arbetspass för pumpen med att den gör varmvatten, jag vet inte om
det kan vara anledningen till att uttempen föll i slutet av mätperioden??

Jag tror inte att jag har nå´n smutssil på varma sidan.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #5 skrivet: 27 november 2005, 21:15:28 »
 

Kanske fel av mig skall återkomma när jag kollat eftersom din maskin är en 98 har du väl inte displayen där du kan läsa av temperaturerna. Har du en IR eller annan tempmätare kan du se vad du får för temp på röret där hetgasgivaren sitter.
« Senast ändrad: 27 november 2005, 21:21:17 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Den första enkla frågan vad står cirkuklationspumpen på för läge. Står den på läge 1 så höj den ett snäpp.

Efter >VV <  är det hög temp i VP som mÃ¥ste bort och är det dÃ¥ dÃ¥ligt flöde sÃ¥ är det risk att den löser pÃ¥ HP stopp.

Rad cirk om du har sep brukar man säga att den skall ha hast 3 om VP cirk pump har läge 2.
« Senast ändrad: 14 december 2005, 18:16:43 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #7 skrivet: 13 december 2005, 20:05:32 »
Har pumpen fungerat bra tidigare? är några förändringar gjorda (inställningar nymontage etc.) . För hög hetgas kan bla bero på följande.
Köldmedietillförsel strypt- för lite köldmedie - otillräcklig kondensorkylning - exp.ventil igensatt - bulb felplacerad, deffekt,saknar isolering - kompressor defekt. Det första man får kolla är nog kondensorkylningen, smutsfilter, c-pump ev luft i systemet. Kan bara önska lycka till.
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #8 skrivet: 14 december 2005, 11:36:11 »
Temperaturskillnaden in-ut minskar till noll samtidigt som hetgastemperaturen blir för hög. Det tyder inte på problem med cirkulationspumpen för då skulle skillnaden öka.

Problem med expansionsventilen borde yttra sig i att den pumpen stannar pga lågt tryck i förångaren.

Det verkar troligare att det är kompressorn. Läckage i ventilerna som gör att den inte pumpar ordentligt borde ge de beskrivna symptomen. Hög temperatur pÃ¥ gasen frÃ¥n kompressorn men lÃ¥gt flöde som medför liten effekt frÃ¥n pumpen. Men det borde dÃ¥ vara ett kontinuerligt problem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Hetgas hög löser ut på Greenline Compakt 5 Hjälp!
« Svar #9 skrivet: 14 december 2005, 20:25:51 »
det hade nog varit bra att kolla hög o lågtryck med manometerställ.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!