Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket livslängd har jag tappat pÃ¥ min pump med "fel" inställda parametrar?  (läst 12796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Min IVT Greenline C7 installerad 2002 har ända tills i slutet av förra året gått med temperaturdifferensen 5 grader (mellan start och stopp av pumpen) på både elementvattnet och varmvattnet.

Då köpte jag mig en temperaturlogger och konstaterade att vid runt 0 grader ute så startade min pump 30-35 gånger per dygn. Målet är 20-24 har jag läst här på forumet.

Nu har jag ökat temp.diffen till 10 grader på båda och då startar pumpen under 20 gånger per dygn! Jag har hittills inte sett några nackdelar med att köra med så stora temp.diffar varken på varmvattnet eller elementvattnet (har hittills testa mellan minus 15 och plus 8 grader ute).

Är det troligt att kompressorn tål så många starter utan problem eller kan jag förvänta mig att få startproblem onödigt snart i framtiden?

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ingen fara alls.
De extremfall jag brukar varna för är de som har 80-100 starter/dygn, som kan ske om t.ex. skyddsfunktioner startar/sstoppar kompressorn med täta intervall.

Det jag brukar skriva är att man aldrig BEHÖVER mer än 30 starter/dygn för att säkerställa god värmekomfort.
Att ha fler start/stopp än så KAN påverka livslängden negativt, även om både tillverkare och andra förståsigpåare menar att antalet start/stopp inte påverkar livslängden menbart.

Min TRO i denna fråga är dock att livslängden, både på kompressor, elektronik, och mekanik - påverkas av frekventa start/stopp.

Stor DeltaT som du nu ställt in kan dock i vissa fall kanske göra att COP blir något sämre, av några olika skäl:

1. Högre sluttemperatur gör att COP blir dålig i slutet av körningarna, uppvägs till viss del av att starttempen blir lägre, men totalt sett, då det tar längre tid att höja de sista graderna innan stopp, så påverkar det nog COP att bli marginellt sämre.
2. Långa driftstider på kompressorn gör att KB-vätskan hinner cirkulera mer än ett varv i kollektorn (tar normalt 15-20 minuter) och när KB-vätskan cirkulerat ett varv som kommer tempen på inkommande att sjunka med ca 0.5-1°C, vilket i sin tur gör att COP sjunker med ca 1.5-3% i slutet av körningarna.

Min personliga bedömning är att det lilla tapp man får i COP med råge uppvägs av en mer skonsam drift på värmepumpen vilket skulle ge en längre livslängd.

Summerar man detta kan man säga:

Man behöver inte fler än 30 starter/dygn för att hålla bra värmekomfort i huset.
Fler än 20 behövs inte i de allra flesta hus och KAn vara ett mål att sikta på även om man inte behöver ha det som ett absolut mål.
Ju färre start/stopp man har (p.g.a. av tweakade inställningar i styren) desto större försämring av COP kan bli resultatet, sammantaget bör COp inte bli mer än 1-2% sämre sett över året, eller kanske 70-140 kWh/år, vilket skulle uppvägas med marginal om livslängden ökar med bara 1 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Tack Rickard för ditt svar!
Jag förstår inte hur jag klarat mig utan din temp.logger förut!

Risken för "försämrad" COP vid slutet av en uppvärmningscykel är nog i mitt fall försumbar då pumpen aldrig har orkat över 46 grader i VBut och då är det ju fortfarande hyfsad COP. Samtidigt har KBin som lägst legat på +1 grader efter flera veckors kontinuerlig drift.

Jag har snarare upptäckt något av en fördel med att pumpen börjar gå kontinuerligt (dvs inte orkar upp till stopp) tidigare än vid temp.diffen 5 grader.
Min pump börjar med temp.diffen 5 grader gå kontinuerligt över minus 8-12 grader ute beroende på vilka förutsättningar jag har (tex kraftig blåst ute eller inte).
Med tempdiffen 10 grader börjar den gå kontinuerligt tidigare och om utetemperaturen sjunker sakta så kan jag få några tiondels grader varmare inne som jag sedan har nytta av när kylan blir neråt minus 15. Jag klarar då av minus 15 ett längre tag utan att elkassettstillskottet går in. Eller innan innetemperaturen börjar sjunka då jag normalt sett har elkassetten avstängd.

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
En nackdel med högre kopplingsdifferens är att det kan bli svalt inne höst och vår när värmebehovet är lågt. Det tar då väldigt lång tid för radiatorvattnet att svalna de sista graderna i och med att temperaturen på slutet blir väldigt nära rumstemeraturen. Det kan till och med bli så att starttemperaturen hamnar under rumstemperaturen trots att värme behövs. Knäckning av värmekurvan eller innegivare löser dock det problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det finns en fördel till med längre drifttider, från start tar det 5 -15 minuter innan kylprocessen går stadigt med optimal COP. Om man vill ha snabbare stabil drift behöver man större överhettning, som i sin tur ger något lägre förångning.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Roland:

Testet vår och höst när det är varmare ute har jag kvar att göra. Upp till +8 ute som det var häromdagen verkar dock fungera bra. Då startar fortfarande pumpen men cykeltiden (start-stopp) blev upp till 3 timmar vilket kanske är väl långt.

Jag har ju innegivare så problemet borde tas omhand av denna, när i så fall, innetemperaturen sjunker för att pumpen inte startar pga VBin inte blir tillräckligt kallt.

Knäcka värmekurvan har jag inte tänkt på förut men det kan jag ju också ta till om det visar sig att det blir för kallt inne vid litet varmare utetemperaturer.

Per L
« Senast ändrad: 15 mars 2011, 14:56:04 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Roland:

Testet vår och höst när det är varmare ute har jag kvar att göra. Upp till +8 ute som det var häromdagen verkar dock fungera bra. Då startar fortfarande pumpen men cykeltiden (start-stopp) blev upp till 3 timmar vilket kanske är väl långt.

Jag har ju innegivare så problemet borde tas omhand av denna, när i så fall, innetemperaturen sjunker för att pumpen inte startar pga VBin inte blir tillräckligt kallt.

Knäcka värmekurvan har jag inte tänkt på förut men det kan jag ju också ta till om det visar sig att det blir för kallt inne vid litet varmare utetemperaturer.

Per L

Gissar att Roland menade att det kan bli stora temperatursvängningar om man har långa stilleståndstider. Själv har jag inte kunnat köra med mer än 130 gradminuters integral då det med större värden, precis som jag tror Roland antyder, blir lite kyligt just innan vp ska starta igen. Detta är inget problem vid rejäl kyla, men just som nu vid nollgradigt, blir det lätt kallras vid mina gamla fönster om raddarna är svala för länge.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4

Gissar att Roland menade att det kan bli stora temperatursvängningar om man har långa stilleståndstider. Själv har jag inte kunnat köra med mer än 130 gradminuters integral då det med större värden, precis som jag tror Roland antyder, blir lite kyligt just innan vp ska starta igen.

Det var inte temperatursvängningar jag syftade på utan en egenhet som är en följd av IVT:s sätt att reglerar med start- och stopptemperatur, en egenhet som inte finns på samma sätt med gradminutreglering.

Är börvärdet 26 grader, innetemperaturen 20 grader och kopplingsdifferensen 5 grader arbetar pumpen mellan 23,5 och 28,5 grader. Mot slutet av en stilleståndsperiod är temperaturdifferensen rum-radiatorvatten kanske 4 grader och avsvalningshastigheten därefter. Är kopplingsdiffensen 10 grader startar pumpen vid 21 grader på returen. På slutet blir avsvalningshastigheten väldigt låg, stilleståndsperioderna blir längre än de borde vara och huset tillförs i snitt lägre effekt än vad det borde ha. Med gradminutreglering finns inte den här effekten på samma sätt då gradminuterna räknas av snabbare mot slutet pga den större temperaturdifferensen.

I det här fallet finns en innegivare och då är det inget problem med stor kopplingsdifferens. Har man inte innegivare går det också minska den här effekten genom att öka finjusteringen ett par grader men det kräver knäckning av vid lägre temperaturer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!

Gissar att Roland menade att det kan bli stora temperatursvängningar om man har långa stilleståndstider. Själv har jag inte kunnat köra med mer än 130 gradminuters integral då det med större värden, precis som jag tror Roland antyder, blir lite kyligt just innan vp ska starta igen.

Det var inte temperatursvängningar jag syftade på utan en egenhet som är en följd av IVT:s sätt att reglerar med start- och stopptemperatur, en egenhet som inte finns på samma sätt med gradminutreglering.

Är börvärdet 26 grader, innetemperaturen 20 grader och kopplingsdifferensen 5 grader arbetar pumpen mellan 23,5 och 28,5 grader. Mot slutet av en stilleståndsperiod är temperaturdifferensen rum-radiatorvatten kanske 4 grader och avsvalningshastigheten därefter. Är kopplingsdiffensen 10 grader startar pumpen vid 21 grader på returen. På slutet blir avsvalningshastigheten väldigt låg, stilleståndsperioderna blir längre än de borde vara och huset tillförs i snitt lägre effekt än vad det borde ha. Med gradminutreglering finns inte den här effekten på samma sätt då gradminuterna räknas av snabbare mot slutet pga den större temperaturdifferensen.

I det här fallet finns en innegivare och då är det inget problem med stor kopplingsdifferens. Har man inte innegivare går det också minska den här effekten genom att öka finjusteringen ett par grader men det kräver knäckning av vid lägre temperaturer.

OK, jag förstår, härligt att det finns lite olikheter mellan pumparna så man kan lära sig nya saker! Hursomhelst, om TS har gamla fönster så kan även den effekt jag beskrev läggas till på listan som ev kan tillkomma när man optimerar för att få så få start/stopp som möjligt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 218

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
 Klart du ska knäcka kurvan P-L, i varma hus sÃ¥ är det ett mÃ¥ste  när tempen ute ligger -2/ +10. Det är en jädrans tempzon att lira till sÃ¥ man inte upplever rÃ¥kallt inomhus, de e de ena i över+ sÃ¥ blir det normalt igen även över-! Men det är ju lite pyssligt att ratta hela skalan Thumbsup

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
Det här med antal starter verkar jag inte fÃ¥ en bra förklaring pÃ¥ ,ni som är experter har olika uppfattning, och det är inte bra om man ska hjälpa folk att fÃ¥ en bra inställning. Tillverkaren kanske har rätt med dom inställningar dom rekommenderar.Eller är det sÃ¥ att fabriken ställer in värme pumpen sÃ¥ att den inte ska fungera perfekt? 
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Det här med antal starter verkar jag inte fÃ¥ en bra förklaring pÃ¥ ,ni som är experter har olika uppfattning, och det är inte bra om man ska hjälpa folk att fÃ¥ en bra inställning. Tillverkaren kanske har rätt med dom inställningar dom rekommenderar.Eller är det sÃ¥ att fabriken ställer in värme pumpen sÃ¥ att den inte ska fungera perfekt? 

Vpn påverkas mycket av de driftsförhållanden den får. Tillverkarna ställer nog in den enligt något som funkar bra i ett "snitt" av dessa förhållanden. Anpassningen till huset tycker man installatören skulle göra, men tyvärr lämnas det ofta ogjort. Vill man optimera sin vp så är det här forumet ett bra ställe, men här finns olika åsikter. Lyssna på alla och bilda dig din egen uppfattning och kör sen på det! Just det här med om man ska optimera för gångtider eller för COP är ett populärt tema...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad boax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Drift tekniker Värme - Ventilation
Det var det här med antal starter, jag har i snitt 35 starter på 24 timmar vill jag minska dom ska jag öka diffen till 7 eller 10 säger en del men då förlorar jag på en massa annat, cop varmvatten etc, Sc:,h det är inte lätt
CTC Ecoheat 7.5  Villa pÃ¥ 108 kvadrat med uppvärmd källare

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
@boax

jag tycker inte 35 starter på vp' är ngt att få panik över, visst kan det kännas som mycket. alla vekar få panik över många start och stopp. Men höga arbetstemperaturer är för mig en lika stor fara. Även korta driftstider i kombination med mågna start och stopp.

Det är mina fem öre om saken... (eller skall man säge en krona)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Precis, det viktigaste är att inte ha onödigt hög kurva, och låta termostaterna strypa bort effekt.
På en CTC gå det inte vinna så mycket på att trimma in systemet då kompressorn jobbar mot acktanken, har du bara maximalt flöde i systemet (rätt kurva) så har du gjort så gott du kan, och som du säger så är det inte bara fördelar med att öka diffen.
35 starter är ingen katastrof, och just denna årstid har man dessutom som flest starter då man har ett litet, men dock, värmebehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Ja. Det är synd att det inte finns några studier på kompressorlivslängd. Det blir ju då en fråga om tro och sunt förnuft.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min tro är att längre drifttider är att föredra, förr var det inget problem, värmepumparna dimensionerades för 100% drift vid noll grader (stockholm) Det blev långa drifttider med automatik.
Idag klar de nästan hela effektbehovet och då börjar frekvensstyrda kompressorer dyka upp.
Se kompressorstarten som en kallstart med bilen.
Det finns en komponent till som inte gillar starter, och det är kontaktorn, oftast när den ger upp, löser motorskyddet ut och kompressorn klarar sig. Men ganska ofta "svetsas" kontakterna fast, och kompressorn fortsätter och går tills lindningen brinner och säkringarna går.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Min tro är att längre drifttider är att föredra, förr var det inget problem, värmepumparna dimensionerades för 100% drift vid noll grader (stockholm) Det blev långa drifttider med automatik.
Idag klar de nästan hela effektbehovet och då börjar frekvensstyrda kompressorer dyka upp.
Se kompressorstarten som en kallstart med bilen.
Det finns en komponent till som inte gillar starter, och det är kontaktorn, oftast när den ger upp, löser motorskyddet ut och kompressorn klarar sig. Men ganska ofta "svetsas" kontakterna fast, och kompressorn fortsätter och går tills lindningen brinner och säkringarna går.

Ja så tror jag också. De kan mjukstarta bäst de vill, tills jag ser siffror från ett oberoende långtidstest så har jag mycket svårt att tänka mig att start/stopp inte sliter på grejerna i en mekanisk pryl med rörliga delar. Trenden att dimensionera högt kommer nog att börja visa sig i statistiken om några år. Om det nu fanns någon statistik... VP-tillverkarna är knappast intresserade att släppa några siffror i alla fall. Och det är ju svårt att påvisa vad som beror på vad, särskilt eftersom det handlar om att kompressorn kanske håller 15 år istället för 20 år. Personligen vill jag gärna ha de där extra fem åren så jag optimerar för få start/stopp och tänker att den minimala förlusten i COP lär kompenseras ...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Bygger vi rätt så får vi bra gångtider även på fulleffektpumpar :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Bygger vi rätt så får vi bra gångtider även på fulleffektpumpar :)

Ja du säger det gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng i trÃ¥d pÃ¥ trÃ¥d. Tror jag fÃ¥r ta och skaffa ett till hus snart sÃ¥ jag kan köpa en installation av dig och kan fÃ¥ reda pÃ¥ hur du UVL-trollar bort den tillförda värmeenergin...  --/
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Trollar inte bort nÃ¥got alls. Bygger bara sÃ¥ att pumpen fÃ¥r gÃ¥ lite längre och stÃ¥ lite längre.  DÃ¥ fÃ¥r vi inte start/stopp problematiken. :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Hacka inte på Oraklet, en av sakerna han förespråkade i en annan tråd kör jag.

Har ett halvhögtemp system och mÃ¥ste därför spetsa med elpatron vid DUT och tamesjutton precis som Oraklet sa sÃ¥ har returen sjunkt under 48 ºC pÃ¥ VPin fast jag spetsat up till 60 ºC pÃ¥ VPut med elpatron.  Thumbsup

Tycker inte man skall argumentera om man inte själv provat.
Det håller inte att argumentera för att man i teorin har rätt.

Ja, just: gångtid.
Min klena pump startar i November och stannar framÃ¥t April nÃ¥n gÃ¥ng.  ^-^
Givetvis stannar den ett par 3 ggr/månad, annars så går den oavbrutet.
« Senast ändrad: 19 mars 2011, 16:35:49 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Trollar inte bort nÃ¥got alls. Bygger bara sÃ¥ att pumpen fÃ¥r gÃ¥ lite längre och stÃ¥ lite längre.  DÃ¥ fÃ¥r vi inte start/stopp problematiken. :)

Mig veterligen kan man göra exakt samma sak som du just beskrev genom att justera integralvärdet för kompressorstart. Helt gratis.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Om ditt hus har ett behov pÃ¥ 8 kw vid dut. Och jag stoppar in en 12.a    hur lÃ¥ng gÃ¥ngtid fÃ¥r du vid 0 grader ute?   Om du satt integral pÃ¥ - 200 :)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Hacka inte på Oraklet, en av sakerna han förespråkade i en annan tråd kör jag.

Har ett halvhögtemp system och mÃ¥ste därför spetsa med elpatron vid DUT och tamesjutton precis som Oraklet sa sÃ¥ har returen sjunkt under 48 ºC pÃ¥ VPin fast jag spetsat up till 60 ºC pÃ¥ VPut med elpatron.  Thumbsup

Tycker inte man skall argumentera om man inte själv provat.
Det håller inte att argumentera för att man i teorin har rätt.

Ja, just: gångtid.
Min klena pump startar i November och stannar framÃ¥t April nÃ¥n gÃ¥ng.  ^-^
Givetvis stannar den ett par 3 ggr/månad, annars så går den oavbrutet.

Är det bättre att argumentera som du gör, med att hänvisa till saker som inte har någonting med trådämnet att göra? Jag hackar inte på Oraklet utan på det han skriver. Är övertygad att han är en ovanligt engagerad och kunnig installatör. Tyvärr för oss som vill lära oss saker har han en ovana att skriva inlägg om att han kan lösa ärendet som diskuteras, för att sen vägra att diskutera själva lösningen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Labold,  det är väldigt svÃ¥rt att sitta här och förklara i detalj. Man mÃ¥ste se själv för att kunna berätta hur det ska lösas.
Varför har du problem med det?   Ã„r väl bra om folk fÃ¥r veta att det kan fungera.   Läser vi detta forum, sÃ¥ ser vi snart att en VP exploderar om den tillverkar mer än 50 grader, samt att du fÃ¥r betala 10000 i mÃ¥naden tills den gör det.
Det kanske inte är hela sanningen ;)

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Om ditt hus har ett behov pÃ¥ 8 kw vid dut. Och jag stoppar in en 12.a    hur lÃ¥ng gÃ¥ngtid fÃ¥r du vid 0 grader ute?   Om du satt integral pÃ¥ - 200 :)

Det tror jag inte ens orakel kan svara på utan att veta volym och flöde i anläggningen. Varför svarar du med en sån fråga?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Labold,  det är väldigt svÃ¥rt att sitta här och förklara i detalj. Man mÃ¥ste se själv för att kunna berätta hur det ska lösas.
Varför har du problem med det?

För att jag är nyfiken!!!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.

Nyfiken ;D   SÃ¥ här är det.  Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör sÃ¥ här sÃ¥ funkar det!  jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura pÃ¥ dig en onödig lösning.

Det vill jag inte *vinkar*    Är du nyfiken sÃ¥ fÃ¥r du väl hyra mig som din kursledare :) Ska vi säga kl 1500  pÃ¥ Östermalm pÃ¥ mÃ¥ndag. SÃ¥ ska du fÃ¥ se en schysst VV laddning.  Värmen där är mer std betonad *vinkar*

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Läser vi detta forum, så ser vi snart att en VP exploderar om den tillverkar mer än 50 grader, samt att du får betala 10000 i månaden tills den gör det.

Helt jävla sant  :)

Jag trodde det tills jag såg att när pumpen värmer VV så kör den 59-60 ºC utan att explodera.

Jag kör tills HP löser ut, går den sönder so what, min pump är sponsrad och då blir jag tvungen att köpa en.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Plutus:

Vad är det som gör att en kontaktor svetsar? Beror det på fel i kontaktorn, att den blir överbelastad med för hög ström, att den blir överbelastad med för många till och frånslag per tidsenhet eller vad?
Man kanske skall göra som jag gjorde på min bil nämligen med jämna mellanrum filade brytarspetsarnas kontaktytorna jämna?

Okunnig som jag är så tycker jag att kontaktorhaveri måste vara enkelt att undvika!?
Hur gör jag? Kanske byter till en ny kontaktor för säkerhets skull efter XX tillslag?

Per L

IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Elektriker som jag är:

Fel på kontaktor beror på överbelastning eller frekvent till och frånslag.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Alla kontaktorer säljs med en rekommenderat antal tillslag vid en viss belastning, problemet med motorstarter är att startströmmen är ca fem gånger större än driftströmmen, så starterna belastar mycket mer än drifttid, vid "svetsning" har slitna kontaktytor gjort så att spänningsfallet genererar värme som blir så stor att ytorna klibbar ihop och när kontaktorn släpper fortsätter kompressorn att gå. Det går faktiskt att mäta spänningsfallet över kontaktorn och se om den är sliten (men det är definitivt överkurs för värmepumpsägare) :-)
Brända kontaktorer är väl inget stort problem, men när vi nu disskuterade för respektive nackdelar med längre drifttider, och jag gillar längre drifttider får man vara lite ensidig.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.

Nyfiken ;D   SÃ¥ här är det.  Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör sÃ¥ här sÃ¥ funkar det!  jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura pÃ¥ dig en onödig lösning.

Det vill jag inte *vinkar*    Är du nyfiken sÃ¥ fÃ¥r du väl hyra mig som din kursledare :) Ska vi säga kl 1500  pÃ¥ Östermalm pÃ¥ mÃ¥ndag. SÃ¥ ska du fÃ¥ se en schysst VV laddning.  Värmen där är mer std betonad *vinkar*

Tack för erbjudandet. Heltidsjobbar dock så det blir svårt. Angående mitt system och lösningar så handlar det väl inte om att du nödvändigtvis ska föreslå en specifik lösning, men om du nu vill vara kursledare så kan du väl svara på en teoretisk fråga:

Vid en konstant utetemperatur och onoff-pump som står i det uppvärmda objektet kan jag tänka mig följande sätt att minska antal start/stopp utan att det påverkar snitt-innetemperaturen:
1. Öka den cirkulerade vattenvolymen.
2. Justera "upp" integralvärdet för kompressorstart.
3. Ackumulera värme i acktank eller motsv.

Det du skrivit i denna tråd och andra tolkar jag som att du har ett fjärde sätt som sker genom koppling. Kan du inte ge en hint, bara på det teoretiska planet, hur detta går till?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Hinten blir denna.  Lite av varje ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Oraklet förnekar sig inte.
Säger A, men inte B.

Det funkar inte om man vill bygga förtroende.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Men läs dÃ¥ igen, mina vänner.  Jag sa ju nyss att det inte gÃ¥r att specificera, när man inte ser anläggningen.
Och det beror dessutom helt pÃ¥ vilket system som finns idag. 

Behövs en flödesutjämning?
Hur mkt effekt kan vi köra i det befintliga systemet?
Vad har kunden för önskemål?
mm mm

Dessa saker är helt avgörande för att resultatet ska bli bra.  Jag har ingen "mirakel" lösning, bara nÃ¥gra smÃ¥ tweakningar av beprövade VVS lösningar.

Förr gjorde man bra grejer med vedanläggningar, dem kan man anamma. osv osv.

Man mÃ¥ste inte välja Nibe standard, jacka pÃ¥ en VP lösningar.  Det finns massor av roliga saker att göra med en kompressor,bara man har lite fantasi. *vinkar*

Nu måste jag sova, UFC börjar kl 0300. Shogun och Barboza Thumbsup Thumbsup *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Bortkastad tid, det var en tråkig gala. Dem visade inte den bästa matchen, Barbosa vs Njoukani fiR:

Shogun var lite lönnfet och ointresserad i Fedor Emelianenko stil :o Det funkar inte mot Jon Jones, som slaktade Shogun huvuddunk

Tur jag inte bettade på det här, för som alla de andra gångerna skulle jag torskat rejält :'(

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.

Nyfiken ;D   SÃ¥ här är det.  Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör sÃ¥ här sÃ¥ funkar det!  jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura pÃ¥ dig en onödig lösning.

Det vill jag inte *vinkar*    Är du nyfiken sÃ¥ fÃ¥r du väl hyra mig som din kursledare :) Ska vi säga kl 1500  pÃ¥ Östermalm pÃ¥ mÃ¥ndag. SÃ¥ ska du fÃ¥ se en schysst VV laddning.  Värmen där är mer std betonad *vinkar*

Tack för erbjudandet. Heltidsjobbar dock så det blir svårt. Angående mitt system och lösningar så handlar det väl inte om att du nödvändigtvis ska föreslå en specifik lösning, men om du nu vill vara kursledare så kan du väl svara på en teoretisk fråga:

Vid en konstant utetemperatur och onoff-pump som står i det uppvärmda objektet kan jag tänka mig följande sätt att minska antal start/stopp utan att det påverkar snitt-innetemperaturen:
1. Öka den cirkulerade vattenvolymen.
2. Justera "upp" integralvärdet för kompressorstart.
3. Ackumulera värme i acktank eller motsv.

Det du skrivit i denna tråd och andra tolkar jag som att du har ett fjärde sätt som sker genom koppling. Kan du inte ge en hint, bara på det teoretiska planet, hur detta går till?

Men läs dÃ¥ igen, mina vänner.  Jag sa ju nyss att det inte gÃ¥r att specificera, när man inte ser anläggningen.
Och det beror dessutom helt pÃ¥ vilket system som finns idag. 

Behövs en flödesutjämning?
Hur mkt effekt kan vi köra i det befintliga systemet?
Vad har kunden för önskemål?
mm mm

Dessa saker är helt avgörande för att resultatet ska bli bra.  Jag har ingen "mirakel" lösning, bara nÃ¥gra smÃ¥ tweakningar av beprövade VVS lösningar.

Förr gjorde man bra grejer med vedanläggningar, dem kan man anamma. osv osv.

Man mÃ¥ste inte välja Nibe standard, jacka pÃ¥ en VP lösningar.  Det finns massor av roliga saker att göra med en kompressor,bara man har lite fantasi. *vinkar*


Kära orakel, möjligen missförstår vi varandra här, men jag tycker du undviker att svara. Jag tyckte jag ställde en rättfram teoretisk fråga, vi tar den igen fast i annan lydelse, så att du "ser anläggningen framför dig" och förhoppningsvis kan svara utan att hänvisa till vedsystem, fantasi "mm osv":

Förutsätt konstant utetemperatur, onoffpump i det uppvärmda objektet, 25L/kW, vbdiff 8 grader över vp, radiatorsystem i balans genom fasta instrypningar, total radiatorkapacitet som överstiger vps effekt. Som hos mig ungefär... Frånsett ökning av arbetad vattenvolym, ökning av integralstartvärde eller ackumulering (alltså lagring av värmeenergi i tank eller motsvarande), har du en variant att koppla anläggningen som kan ge minskat antal start/stopp utan att påverka medeltemperaturen inne?

Du behöver inte säga vad lösningen är, men du kan väl ge ett rakt ja eller nej på frågan?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nej det har jag inte. Men man kan koppla saker så att dem får flera olika funktioner. Vill vi ha mkt effekt, så behövs det en tank. Denna kan sedan som du vet kopplas på flera olika sätt. Jag kopplar den så att flera funktioner framhävs.

Och sedan kan man justera integral, om nu VP har den typen av styr. Är det VVS tekniska rätt kopplat så kan vi stoppa in vad som helst i ditt hus nästan.

I vissa fall kanske det räcker med att trixa med integral. I andra fall behöver vi en tank. Någon vill ha inverter på sin maskin. Det finns många olika lösningar.
Jag menar bara att man inte måste ha en "liten" vp för att det ska funka. *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!