0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland:Testet vår och höst när det är varmare ute har jag kvar att göra. Upp till +8 ute som det var häromdagen verkar dock fungera bra. Då startar fortfarande pumpen men cykeltiden (start-stopp) blev upp till 3 timmar vilket kanske är väl långt. Jag har ju innegivare så problemet borde tas omhand av denna, när i så fall, innetemperaturen sjunker för att pumpen inte startar pga VBin inte blir tillräckligt kallt.Knäcka värmekurvan har jag inte tänkt på förut men det kan jag ju också ta till om det visar sig att det blir för kallt inne vid litet varmare utetemperaturer.Per L
Gissar att Roland menade att det kan bli stora temperatursvängningar om man har långa stilleståndstider. Själv har jag inte kunnat köra med mer än 130 gradminuters integral då det med större värden, precis som jag tror Roland antyder, blir lite kyligt just innan vp ska starta igen.
Citat från: Labold skrivet 15 mars 2011, 15:27:27Gissar att Roland menade att det kan bli stora temperatursvängningar om man har långa stilleståndstider. Själv har jag inte kunnat köra med mer än 130 gradminuters integral då det med större värden, precis som jag tror Roland antyder, blir lite kyligt just innan vp ska starta igen. Det var inte temperatursvängningar jag syftade på utan en egenhet som är en följd av IVT:s sätt att reglerar med start- och stopptemperatur, en egenhet som inte finns på samma sätt med gradminutreglering. Är börvärdet 26 grader, innetemperaturen 20 grader och kopplingsdifferensen 5 grader arbetar pumpen mellan 23,5 och 28,5 grader. Mot slutet av en stilleståndsperiod är temperaturdifferensen rum-radiatorvatten kanske 4 grader och avsvalningshastigheten därefter. Är kopplingsdiffensen 10 grader startar pumpen vid 21 grader på returen. På slutet blir avsvalningshastigheten väldigt låg, stilleståndsperioderna blir längre än de borde vara och huset tillförs i snitt lägre effekt än vad det borde ha. Med gradminutreglering finns inte den här effekten på samma sätt då gradminuterna räknas av snabbare mot slutet pga den större temperaturdifferensen. I det här fallet finns en innegivare och då är det inget problem med stor kopplingsdifferens. Har man inte innegivare går det också minska den här effekten genom att öka finjusteringen ett par grader men det kräver knäckning av vid lägre temperaturer.
Det här med antal starter verkar jag inte få en bra förklaring på ,ni som är experter har olika uppfattning, och det är inte bra om man ska hjälpa folk att få en bra inställning. Tillverkaren kanske har rätt med dom inställningar dom rekommenderar.Eller är det så att fabriken ställer in värme pumpen så att den inte ska fungera perfekt?
Min tro är att längre drifttider är att föredra, förr var det inget problem, värmepumparna dimensionerades för 100% drift vid noll grader (stockholm) Det blev långa drifttider med automatik.Idag klar de nästan hela effektbehovet och då börjar frekvensstyrda kompressorer dyka upp.Se kompressorstarten som en kallstart med bilen.Det finns en komponent till som inte gillar starter, och det är kontaktorn, oftast när den ger upp, löser motorskyddet ut och kompressorn klarar sig. Men ganska ofta "svetsas" kontakterna fast, och kompressorn fortsätter och går tills lindningen brinner och säkringarna går.
Bygger vi rätt så får vi bra gångtider även på fulleffektpumpar
Trollar inte bort något alls. Bygger bara så att pumpen får gå lite längre och stå lite längre. Då får vi inte start/stopp problematiken.
Hacka inte på Oraklet, en av sakerna han förespråkade i en annan tråd kör jag.Har ett halvhögtemp system och måste därför spetsa med elpatron vid DUT och tamesjutton precis som Oraklet sa så har returen sjunkt under 48 ºC på VPin fast jag spetsat up till 60 ºC på VPut med elpatron. ThumbsupTycker inte man skall argumentera om man inte själv provat.Det håller inte att argumentera för att man i teorin har rätt.Ja, just: gångtid.Min klena pump startar i November och stannar framåt April nån gång. Givetvis stannar den ett par 3 ggr/månad, annars så går den oavbrutet.
Om ditt hus har ett behov på 8 kw vid dut. Och jag stoppar in en 12.a hur lång gångtid får du vid 0 grader ute? Om du satt integral på - 200
Labold, det är väldigt svårt att sitta här och förklara i detalj. Man måste se själv för att kunna berätta hur det ska lösas.Varför har du problem med det?
Läser vi detta forum, så ser vi snart att en VP exploderar om den tillverkar mer än 50 grader, samt att du får betala 10000 i månaden tills den gör det.
Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.Nyfiken Så här är det. Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör så här så funkar det! jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura på dig en onödig lösning.Det vill jag inte Är du nyfiken så får du väl hyra mig som din kursledare Ska vi säga kl 1500 på Östermalm på måndag. Så ska du få se en schysst VV laddning. Värmen där är mer std betonad
Citat från: VP ORAKLET skrivet 19 mars 2011, 17:40:22Svarade med en sån fråga för att integral är bra, men det löser inte allt.Nyfiken Så här är det. Jag vill inte säga till dig t,ex att -gör så här så funkar det! jag vet ju inte hur ditt system ser ut och skulle kunna göra dina problem större, eller lura på dig en onödig lösning.Det vill jag inte Är du nyfiken så får du väl hyra mig som din kursledare Ska vi säga kl 1500 på Östermalm på måndag. Så ska du få se en schysst VV laddning. Värmen där är mer std betonad Tack för erbjudandet. Heltidsjobbar dock så det blir svårt. Angående mitt system och lösningar så handlar det väl inte om att du nödvändigtvis ska föreslå en specifik lösning, men om du nu vill vara kursledare så kan du väl svara på en teoretisk fråga:Vid en konstant utetemperatur och onoff-pump som står i det uppvärmda objektet kan jag tänka mig följande sätt att minska antal start/stopp utan att det påverkar snitt-innetemperaturen:1. Öka den cirkulerade vattenvolymen.2. Justera "upp" integralvärdet för kompressorstart.3. Ackumulera värme i acktank eller motsv.Det du skrivit i denna tråd och andra tolkar jag som att du har ett fjärde sätt som sker genom koppling. Kan du inte ge en hint, bara på det teoretiska planet, hur detta går till?
Men läs då igen, mina vänner. Jag sa ju nyss att det inte går att specificera, när man inte ser anläggningen.Och det beror dessutom helt på vilket system som finns idag. Behövs en flödesutjämning?Hur mkt effekt kan vi köra i det befintliga systemet?Vad har kunden för önskemål?mm mmDessa saker är helt avgörande för att resultatet ska bli bra. Jag har ingen "mirakel" lösning, bara några små tweakningar av beprövade VVS lösningar.Förr gjorde man bra grejer med vedanläggningar, dem kan man anamma. osv osv.Man måste inte välja Nibe standard, jacka på en VP lösningar. Det finns massor av roliga saker att göra med en kompressor,bara man har lite fantasi.