Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offert IVT Greenline HT Plus C7  (läst 12625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #15 skrivet: 16 januari 2009, 11:07:59 »
Butcherswe:

Ja för fåglarna, när det är ett par minus i denna fuktiga luft känns det som om skelettet skull smulas sönder av kylan (går verkligen in i benmärgen på ett kick).. i sundsvall tyckte man det var bekväm kyla iaf upp till kanske 10 minus hehe.. (även om jag gillade att ha runt minus 5 och snö...på vintern då)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #16 skrivet: 16 januari 2009, 12:45:07 »
Här kan ni se några priser, som kanske kan ge er lite vägledning:
http://www.lundgrensvvs.com/

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #17 skrivet: 16 januari 2009, 14:23:41 »
Sture:

Woho, perfekt.. :) Tackar *bugar o bockar*
.. brukar det skilja mycket mellan norr och söder så att säga.. i pris?

MVH Sandra

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #18 skrivet: 16 januari 2009, 15:15:13 »
.. brukar det skilja mycket mellan norr och söder så att säga.. i pris?

Vedum ligger mitt i Västergötland, de har även annonserat om dessa priser i Borås Tidning. Det borde väl inte skilja så mycket mellan Borås och Skåne, man kan kanske lite grovt säga att båda ligger i södra Sverige...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Butcherswe

  • Hotscarfer
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: TorsÃ¥ker/Sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #19 skrivet: 16 januari 2009, 20:42:13 »
Hej hopp
Här kommer mina 2 offerter som hittills kommit in ena med i svep o den andra inte ???
153K för den som är med i svep med el o allt som ingÃ¥r, det pappret fÃ¥r jag pÃ¥ mÃ¥ndag han han aldrig skriva den idag ;) den här fick jag av den andra som inte är med i svep, inga uträkningar alls?:) skillnad i stora drag är den pÃ¥ 153k är 1235 10kw + 200m borrhÃ¥l och att elementen är även inräknade där  med Thumbsup skickar den som pdf pÃ¥ mÃ¥ndag när fÃ¥r den ::)
Mvh Magnus

Värmepumpsmontage

1 st nibe 1225 10kw värmepump
1st borrhål ca 180m aktivt 170m
9 meter foderrör ingår
slamconteiner ingår
borrtillstånd ingår
förklaring av värmepump tillsammans med kund ingår
elarbete ingår(AD elektriska)
element i pannrum
1 st expansionskärl 35liters
erforderliga rör och rördelar ingår
isolerad köldbärarledning ingår
6 års trygghetsförsäkring ingår
uttag panna ingår
arbete o servicebil
pris 139000kr inkl moms + 3500st för extra element 2 st

Hus på 210kvm med gamla varmvattenelement, Nibe 1235 10kw 200m borrhål 192m aktivt installerad 27/2-o9 separat elmätare
Bor i Torsåker Gästrikland med en dut på -23
(nu ska jag bara lära mig hur den funkar he he) total novis jag:-P

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #20 skrivet: 16 januari 2009, 22:21:29 »
När det annonseras om IVT C7 så infinner sig alltid en ilsinnig fundering. IVT HT C7plus med rostfri beredare som jag själv alltid offererar för att jag tror rostfri är en bättre lösning i 08-området och ht-maskinen som jag föredrar är lite dyrare. Vad är det för mqaskin som lockas med?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #21 skrivet: 17 januari 2009, 00:00:56 »
Fixaren:

Ähum.. va sa du? *ser ut som ett levande frågetecken*...jag kunde urskilja orden men fattade inte ett smack.. :o
Förklara gärna.. tänk i termer av vad en 12 åring ska förstå hehe.. ::)

Ha en trevlig kväller!
MVH Sandra

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2009, 09:52:58 »
Kopparfodrade beredare är billigare än rostfria beredare. Vilken beredare är det som erbjuds i offerter eller annonser?
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #23 skrivet: 17 januari 2009, 10:41:55 »
Fixaren:

Vet ärligt talat inte, har kollat om det står något men kan inte hitta det bland papprena.. kanske inte står förräns på den "riktiga" offerten (när han väl varit här och kollat) - eller så är jag lite halvblind...

MVH Sandra

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #24 skrivet: 17 januari 2009, 14:47:46 »
Om du tittar på IVT:s hemsida så kan du se att det finns olika typer av beredare och även en "enklare" värmepump.

IVT Greenline C som finns enbart med kopparfodrad varmvattenberedare i storlekarna 6-7-9 kW är den enklare.
IVT Greenline HT plus E/C som finns i storlekar 6-7-9-11-14-17 kW med antingen kopparfodrad eller rostfri varmvattenberedare.
C står för att det är en inbyggd varmvattenberedare och E för att det behövs en fristående beredare.

Om HT plus med rostfri beredare är värd merkostnaden kan alltid diskuteras men hur som helst så är det en betydligt dyrare maskin.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2009, 14:27:08 »
Fixaren:

Okej, kan vara bra o veta.. då vet jag vad jag ska fråga honom om när han är på besök för att ge oss en "riktig" offert..
NÃ¥got annat man ska tänka pÃ¥? att frÃ¥ga om.. som jag inte vet.. eller troligen glömt?  :)

MVH Sandra

Utloggad ROLFR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #26 skrivet: 21 februari 2009, 11:07:21 »
Hej
Vi har fått en offert från rex i sundsvall på IVT Greenline HT+ c7 med ett frånluftsåtervinningsagregat VBX. Borrdjup 114 meter. Och allt övrigt ingående montage.
141 000:-. Huset är pÃ¥ 210 kvm frÃ¥n 2001. Det kan tyckas vara ett kort borrhÃ¥l men det kompenserar VBX enligt installatören. Vi tog även en offert frÃ¥n en installatör frÃ¥n NIBE men dom är lite dyrare för motsvarande utrustning. Vi har i dag en IVT 490. SÃ¥ ser det ut hos oss  :)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #27 skrivet: 21 februari 2009, 22:47:47 »
Hej
Vi har fått en offert från rex i sundsvall på IVT Greenline HT+ c7 med ett frånluftsåtervinningsagregat VBX. Borrdjup 114 meter. Och allt övrigt ingående montage.
141 000:-. Huset är pÃ¥ 210 kvm frÃ¥n 2001. Det kan tyckas vara ett kort borrhÃ¥l men det kompenserar VBX enligt installatören. Vi tog även en offert frÃ¥n en installatör frÃ¥n NIBE men dom är lite dyrare för motsvarande utrustning. Vi har i dag en IVT 490. SÃ¥ ser det ut hos oss  :)

Jag skulle utan tvekan lagt till mera borrmeter i prutningsfasen, speciellt med tanke på ROT-avdrag. Har borraren bara fått ner kronan i berg och det är bra berg gör han rätt snabbt 40 meter till.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #28 skrivet: 22 februari 2009, 09:28:29 »
Det som går att få ut från återvinningsaggregatet motsvarar ca 30 meter borrhål som blir billigare. 114 meter låter lite även med tanke på återvinningsaggregatet. Är det borrdjup eller meter aktivt borrhål? Står det något i offerten om beräknad driftid per år eller ingående köldbärartemperatur? Är pumpen väl tilltagen i förhållande till värmebehovet så går det, det blir då sällan den går kontinuerligt.

Jag skulle skulle inte välja alternativet med återvinningsaggregat. Aggregat plus installation kostar för mycket jämfört med djupare borrhål. Sen tillkommmer en extra köldbärarpump som drar el.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ROLFR

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Offert IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #29 skrivet: 03 mars 2009, 01:53:58 »
114 m är borrdjup och 108 m är aktivt borrhål. Drifttid 3680 h/År. Utan vbx skulle man borra 170 m.
Det som går att få ut från återvinningsaggregatet motsvarar ca 30 meter borrhål som blir billigare. 114 meter låter lite även med tanke på återvinningsaggregatet. Är det borrdjup eller meter aktivt borrhål? Står det något i offerten om beräknad driftid per år eller ingående köldbärartemperatur? Är pumpen väl tilltagen i förhållande till värmebehovet så går det, det blir då sällan den går kontinuerligt.

Jag skulle skulle inte välja alternativet med återvinningsaggregat. Aggregat plus installation kostar för mycket jämfört med djupare borrhål. Sen tillkommmer en extra köldbärarpump som drar el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!