Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med jämförelse. Nibe 1245-8, CTC EcoHeat 308, Evi Heat 8.  (läst 13455 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Hej forumet!

Äntligen ska jag få ge mig ut i detta finrum med dumheter av kolossala mått!

Jag är mitt inne i beräkning och informationsinsamling för att eventuellt borra bergvägme. Jag har lämnat samma förutsättningar i mina förfrågningsunderlag och fått tillbaka i dagsläget tre olika alternativ. Jag har bifogat dem som PDF-filer.

Det jag är i behov av är att ni som kan detta gärna går kika på de olika alternativen och komma med er åsikt. Jag har i dagsläget ingen direkt "favorit" utan vill gärna höra olikheter och nackdelar/fördelar med de olika alternativen.

Jag ska försöka svara på alla följdfrågor som jag gissar kan komma att dyka upp men ha överseende med att jag är en nybörjare!

Bor i souterängvilla i Lycksele, Västerbotten. Ett Rockhammarhus byggt -61, 200kvm. Väl tilltaget vattenburet radiatorsystem med fjärrvärme. 2 vuxna och 1 barn.

Mvh Second
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Alla 3 har utgått från samma siffra 29000 kWh, jag antar att du har bra koll där?
Alla offerter har samma storlek på kompressor, det enda som skiljer är borran, och jag ser bara fördelar med att borra lite djupare. Det kanske kostar en liten slant extra nu, men i längden så känner man sig oftast lite lugnare och den dagen (om 15-20 år) då du ska ha en ny VP så räcker förhoppningsvis borran till den nya värmepumpen också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Är det inte Evi heat som haft en hel del strul med styrningen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Alla 3 har utgått från samma siffra 29000 kWh, jag antar att du har bra koll där?
Alla offerter har samma storlek på kompressor, det enda som skiljer är borran, och jag ser bara fördelar med att borra lite djupare. Det kanske kostar en liten slant extra nu, men i längden så känner man sig oftast lite lugnare och den dagen (om 15-20 år) då du ska ha en ny VP så räcker förhoppningsvis borran till den nya värmepumpen också.

Med statistik på senaste 11 åren så har fastigheten "dragit" 29465 kWh i snitt per år. Men vi har bara haft huset i 2 senaste åren. Så 29000 var lite avrundat.
 
Har precis samma tankar kring djupet på borran och ska ta till 10-20 extra meter när det ska borras. Grannen har ett hål på 240m så jag borde klara det utan problem.

Är det nÃ¥gon som vet om det spelar nÃ¥gon roll alls att de har räknat pÃ¥ olika Ã¥rsmedeltemperaturer? Känns spontant som det spelar liten och ingen roll när skillnaden inte är större, men jag vet ju inte  dontknow :)

Är det inte Evi heat som haft en hel del strul med styrningen Sc:,h

Det är här ni med kunskap direkt kommer in, jag är okunnig men nyfiken  .,;-
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Är det nÃ¥gon som vet om det spelar nÃ¥gon roll alls att de har räknat pÃ¥ olika Ã¥rsmedeltemperaturer? Känns spontant som det spelar liten och ingen roll när skillnaden inte är större, men jag vet ju inte  dontknow :)

I praktiken spelar detta ingen roll.

Det har dykt upp nÃ¥gra i detta forum som haft problem med sina EviHeat, det egentliga problemet är nog att EviHeats serviceorganisation inte verkar ha tillräcklig kompetens för att hantera dessa pÃ¥ ett bra sätt. Jag upplever att kunder med problem med sina EviHeat inte fÃ¥r kompetent hjälp.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Efter att ha suttit och läst lite mer så är magkänslan att det står i dagsläget mellan Nibe 1245 och CTC 308. Jag har fått ett bra förtroende och känner mig lugn över de två olika installatörerna så där är det lika.

En fråga: Mitt hus som är ett sutterränghus med entré på bottenplan. På övre plan är kök, vardagsrum och vårt sovrum samt "huvudbadrumet". Det här medför att vi tillbringar typ 90% av tiden på övervåningen. Huset står med framsidans två våningar i rätt så rakt västlig riktning och på sommaren lyser solen från 08.00 till 20.00. Det blir rejält varmt på övervåningen soliga dagar och när utetempgivaren sitter på baksidan i skuggan så förstå ni kanske vart jag är påväg med frågan. Dessa stora temperaturväxlingar, vilken pump klarar dessa bäst? Nibe eller CTC? Båda lika bra om jag har en innegivare?
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Båda pumparna klarar nog övertemp lika bra men vill du ha termostater till niben så bör du ha en arbetstank ctc har redan tank även om den är liten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Mitt souterränghus har ca 75% av fönsterarean mot söder vilket gör huset till en gigantisk solfångare.
Från början hade jag utegivaren på norrsidan + rumsgivare, men detta var inte tillräckligt, först när jag flyttade utegivaren till sydsidan fick jag en jämn innetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
Titta på frikyla med när du ändå "pillar" med värmesystemet.
Om ni nu inte gillar att ha det varmt på sommaren.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Titta på frikyla med när du ändå "pillar" med värmesystemet.
Om ni nu inte gillar att ha det varmt på sommaren.

Jo jag sÃ¥g i Carl N´s "undertext" att han hade en FTS34+1 för frikyla och kikade lite pÃ¥ det igÃ¥r. Det lÃ¥ter faktiskt som en bra lösning rent praktiskt men jag är lite skeptisk till ljudvolym och placering av just fläkten. Vi har en väldigt öppen planlösning pÃ¥ övervÃ¥ningen och jag har funderat pÃ¥ om ett konvektorelement vore det bästa. Men dÃ¥ är jag rädd för fläktljudet...  dontknow

Dum fråga från en okunnig: Om man sätter in ett konvektorelement som ger värme på vintern, kan samma konvektorelement ge frikyla på sommaren?
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det finns konvektorer med dubbla system ett för kyla samt ett för värme men jag skulle valt vanliga radiatorer till värmen för dom är tysta tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Det finns konvektorer med dubbla system ett för kyla samt ett för värme men jag skulle valt vanliga radiatorer till värmen för dom är tysta tummenupp

Mmmm, tystnad. I like!
Verkar även vara rätt dyra saker att sätta in...  ::)
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo jag sÃ¥g i Carl N´s "undertext" att han hade en FTS34+1 för frikyla och kikade lite pÃ¥ det igÃ¥r. Det lÃ¥ter faktiskt som en bra lösning rent praktiskt men jag är lite skeptisk till ljudvolym och placering av just fläkten. Vi har en väldigt öppen planlösning pÃ¥ övervÃ¥ningen och jag har funderat pÃ¥ om ett konvektorelement vore det bästa. Men dÃ¥ är jag rädd för fläktljudet...  dontknow

Dum fråga från en okunnig: Om man sätter in ett konvektorelement som ger värme på vintern, kan samma konvektorelement ge frikyla på sommaren?

Angående ljudet så låter den lite, ja.
På vintern när jag använder den till värme så går den på lägsta fläktvarvtalet, och då är ljudet bara hörbart i närheten.
Den sitter i hallen som gränsar till sovrummet, men jag störs inte alls av ljudet.
På sommaren kan jag behöva dra på kylan på högsta fart och då hörs den mer, men på natten brukar jag dra ner fläkten på min.

Och jag har en modell med dubbla element som kan göra både värme och kyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Jag har gjort en beräkning baserat på statistik från förbrukning och fakturor. Sen har jag lagt in den beräknade besparingen från offerter på olika pumpar.

Är det nÃ¥gon vänlig själ som skulle kunna titta pÃ¥ den och säga om jag har missat nÃ¥got eller har räknat fel?  dontknow Det är inte alls otroligt...

Det som jag är nyfiken pÃ¥ är besparingssummorna som stÃ¥r längst ner. Verkar de stämma med förutsättningarna? NÃ¥got jag missat som mÃ¥ste vara med? Eller nÃ¥got annat som verkar helt galet  Sc:,h


Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Man brukar ha med investeringskostnad, avskrivning 10 år + ränta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!