Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering sjövärme  (läst 4487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dimensionering sjövärme
« skrivet: 28 maj 2007, 19:56:21 »
Hej på er,
vi har bestämt oss för sjövärme till vårt hus som byggs i sommar och behöver hjälp med dimensioneringen.

Huset är ett enplans på 135kvm + 15 kvm förråd som vi kommer att hålla lägre temp på.
Uppskattad förbrukning: ? Gissar på 15000kWh exkl hushållsel.
Läge: Umeå
Sjön ligger 20m från tomtgräns.

Det är rätt mycket berg i området så jag är inte säker på att vi kan gräva ner slangen till frostfritt hela vägen till sjön - kan man isolera vissa bitar? Hur gör man det?

Hur stor VP behöver vi? Gissar på minsta möjliga...
Längd på slingan?
/Jonathan

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2007, 21:11:38 »

Huset är ett enplans på 135kvm + 15 kvm förråd som vi kommer att hålla lägre temp på.
Uppskattad förbrukning: ? Gissar på 15000kWh exkl hushållsel.
Läge: Umeå
Sjön ligger 20m från tomtgräns.

Det är rätt mycket berg i området så jag är inte säker på att vi kan gräva ner slangen till frostfritt hela vägen till sjön - kan man isolera vissa bitar? Hur gör man det?

Längd på slingan?
/Jonathan
Storleken på VP kan andra svara på bättre, men runt 6 kW borde räcka.

DÃ¥ skulle jag lägga en 400m-slinga varav 350 m hamnar i sjön. Isolera bÃ¥da rören mellan huset och sjön med rörskÃ¥lar, lägg bÃ¥da rören i ett gemensamt dike och endast ett spadtag djupt  (eller grundare där berget ligger högre upp). Det finns rörisolering som är hyfsad i pris sÃ¥ isolera hela vägen, i första hand den inkommande ledningen, men helst bÃ¥da.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2007, 10:24:09 »
Ok, tack för svaret - då klarar jag mig på 400m alltså.

Måste gå runt huset och där kommer jag nog ner på frostfritt - kan man isolera de delar som ligger över frostfritt om det är så att det är en kortare bit bara?


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2007, 13:54:37 »
Vems är marken de 20 metrarna närmast sjön?
Har kommunen restriktioner?

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2007, 16:32:09 »
Hej,
jag har tillstånd från markägaren närmast vattnet + markägaren av sjön, så det är lugnt.

Sedan är det ett flertal personer runt sjön som lagt sjövärme, så jag hoppas att kommunen godkänner anläggningen.

Funderade på hur jag skulle göra med anmälan av värmepumpsinstallation, ringde och pratade med Energirådgivaren i kommunen och fick svaret att jag skulle skriva "Upphandling pågår" i de fält där jag saknar uppgifter.
Då kan jag få ett preliminärt svar om det går bra eller inte.

När jag sedan fått klart allt med modell/märke på VP, kollektorlängd/köldmedie o.s.v. skickar jag in en komplettering och får därefter ett skriftligt ok.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2007, 16:39:59 »
Hur var det med pumpen då?
Vilken storlek behöver jag?


Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2007, 18:36:03 »

Måste gå runt huset och där kommer jag nog ner på frostfritt - kan man isolera de delar som ligger över frostfritt om det är så att det är en kortare bit bara?


Eftersom slangarna innehåller sprit-vatten med en fryspunkt på ca -15° så är tjäle inget problem. Problemet är att inkommande brine från sjön alltid har plusgrader och man vill inte sänka temp i brine genom att ligga med slangen i tjälad mark. Därför bör inkommande isoleras om den inte kan grävas ner till ca 1m vilket då kan ge ett visst jordvärmebidrag. Det kan ibland vara enklare att gräva grunt och isolera.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2007, 19:02:06 »
Hur var det med pumpen då?
Vilken storlek behöver jag?



En 6 kW VP borde räcka fint.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #8 skrivet: 01 juni 2007, 07:43:13 »

Måste gå runt huset och där kommer jag nog ner på frostfritt - kan man isolera de delar som ligger över frostfritt om det är så att det är en kortare bit bara?


Eftersom slangarna innehåller sprit-vatten med en fryspunkt på ca -15° så är tjäle inget problem. Problemet är att inkommande brine från sjön alltid har plusgrader och man vill inte sänka temp i brine genom att ligga med slangen i tjälad mark. Därför bör inkommande isoleras om den inte kan grävas ner till ca 1m vilket då kan ge ett visst jordvärmebidrag. Det kan ibland vara enklare att gräva grunt och isolera.

Ok, vad bra - då vet jag.
Isolera ingående om det inte går att komma ner på 1m alltså.
Tack!

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #9 skrivet: 01 juni 2007, 07:44:34 »
Hur var det med pumpen då?
Vilken storlek behöver jag?



En 6 kW VP borde räcka fint.
Tackar för svaren!
Nu ska jag bara se till att få ner prylarna i marken.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #10 skrivet: 01 juni 2007, 07:48:33 »
En sak till - hur drar jag in slangen till huset?

Vi håller på med markarbetena nu och funderar på om man kan skicka in en grövre slang under huset för att sedan skicka in sjävärmeslangen rakt in?
Visst är de där slangarna rätt så styva? ( PEM40 6,2?)

Visst ska man isolera sjävärmeslangen till en meter utanför huset oxå?

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #11 skrivet: 01 juni 2007, 08:54:42 »

Vi håller på med markarbetena nu och funderar på om man kan skicka in en grövre slang under huset för att sedan skicka in sjävärmeslangen rakt in?
Visst är de där slangarna rätt så styva? ( PEM40 6,2?)

Visst ska man isolera sjävärmeslangen till en meter utanför huset oxå?
Slangarna skall vara isolerade närmast huset och de är rejält styva. Den grövre slangen du tänker använda skall vara slät inuti och och eventuell böj får inte ha alltför liten radie.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2007, 10:14:51 »

Vi håller på med markarbetena nu och funderar på om man kan skicka in en grövre slang under huset för att sedan skicka in sjävärmeslangen rakt in?
Visst är de där slangarna rätt så styva? ( PEM40 6,2?)

Visst ska man isolera sjävärmeslangen till en meter utanför huset oxå?
Slangarna skall vara isolerade närmast huset och de är rejält styva. Den grövre slangen du tänker använda skall vara slät inuti och och eventuell böj får inte ha alltför liten radie.

Har du några mer exakta mått, eller tar man bara någonting som passar?
På ytterslangen alltså.

Hur stor radie snackar ungefär?
(Har inte sett/känt på någon sjövärmeslang)

/Jonathan

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #13 skrivet: 01 juni 2007, 14:29:13 »

Har du några mer exakta mått, eller tar man bara någonting som passar?
På ytterslangen alltså.

Hur stor radie snackar ungefär?
(Har inte sett/känt på någon sjövärmeslang)

/Jonathan

Är sträckan kort fungerar en PEM 50, är det ingen böj går det med ett 50 avloppsrör.
Behövs en böj försök hålla radien på minst en meter annars kan det gå tungt när 40-slangen skall in, speciellt om det är flera meter rakt rör före böjen. Du kan även behöva någon form av smörja för att göra det litet glattare, t ex diskmedel.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Jonathan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering sjövärme
« Svar #14 skrivet: 04 juni 2007, 06:42:01 »
Ok, tack så mycket för all hjälp.

Ska bara invänta preliminärt besked av kommunen sedan blir det åka av!

/Jonathan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!