Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjunkande framledningstemp  (läst 2176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tommye672

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sjunkande framledningstemp
« skrivet: 18 januari 2010, 05:22:00 »
Har en SuperTherm VP220 -97 Jordvärme.
Jag har försökt bilda mig en uppfattning av hur den fungerar och kommit fram till följande.
Den är dubbelmantlad med 220l varmvatten innerst och ca 100l värmevatten utanpå som värmer varmvattnet.
Nånstans där inne sitter en givare som talar om att kompressorn ska starta när temperaturen är 44grader och stanna när den nått 52gr.
utanpå VP sitter shunten och blandar returvatten och värmevatten att det blir rätt framledningstemp i förhållande till utetemp.

Det fungerar bra ända tills shunten öppnar för mycket. Jag kan ha en framledningstemp på 43gr om den är öppen till kanske 75% men om den öppnar för fullt så sjunker tempen till 37-38gr och mer om jag öppnar alla radiatorer fullt (nu är alla i källaren stängda).
returvattnet ligger 7-8grader lägre.

Vad beror det på? Och vad kan jag göra åt saken?
Själv tror jag att VP är för klen, och jag kan antingen försöka köra shunten manuellt eller köra med elpatron. Ingen av de lösningarna gillar jag. Jag vill att den ska sköta sig själv och så blir det för dyrt att köra med elpatron (6kw).

Kom gärna med ideer och teorier.

/Tommy

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2010, 08:50:15 »
Hej,

kan inte din pump men skall ändå försöka svara. När shunten öppnar fullt (dvs när värmebehovet är stort) så räcker inte din ackumulerade vattenvolym till att behålla beräknad framledningstemp dvs pumpen är lite för liten. Shunten öppnar ju 100% för att det värmebehovet finns. Om du skulle öppna den manuellt till 75% vid det tillfället så kommer du förmodligen få kallt i huset. Spets med elpatron är lösningen. Jag tycker inte man skall titta snett på elpatronen utan se den som en vän när du har ett stort värmebehov. Hur många timmar handlar det om? Returvattnet skall ligga på den tempdiff som du har idag. Vid vilken temperatur går elpatronen in? Min går in vid -12 ungefär och det tycker jag är acceptabelt. Hade jag valt en större pump så hade jag bara fått en massa start och stopp vid högre utetemp.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad tommye672

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 17:59:55 »
Elpatronen får jag slå till manuellt och jag får den inte att samarbeta riktigt med VP. Eller så räcker de extra 6kw inte heller till. När jag bara kör VP(4kw) så har jag en förbrukning på ca 100kwh/dygn + hushållsel (ca 40kwh), med elpatron blir det mellan 250-300kwh/dygn med hushållselen.
Jag vet inte riktigt vid vilken ute temp jag behöver tillsskott men nu när det är ca -2 ute och framledningen ligger på 32grader. Inne har jag då ca 19gr på bottenvåning och 20,5 på övervåning, källaren håller ca 11-12gr.
Vi har 2 kakelugnar som vi eldar i för att klara den värsta kylan. Skulle jag kunna ha 43gr på radiatorerna skulle det göra stor skillnad.

Skulle jag kunna strypa ner flödet genom VP på nåt sätt så att max flöde genom VP = shuntens 75% öppning? På så sätt skulle väl shuntens sista 25% ökning bli verkningslös?
Jag provade idag med att sänka deltaT på radiator delen till 2gr, tänkte som så att pumpen arbetar iaf med 8grader delta (start 44 stopp 52). skillnaden blir att mindre mängd vatten behövs från ack. när det blandas med varmare returvatten i shunten. Det verkar bli bättre men jag kanske lurar mig själv.
Testade med att shunta ut 32gr med ett delta 6 och delta 2. Skillnaden blev att med ett mindre deltaT så gick det fortare att värma upp den ackumulerade volymen samt att det tog längre tid innan kompressorn startade för att värma upp den igen. Kan detta stämma?
/Tommy 

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2010, 18:11:09 »
Du skriver inte hur stort hus du har men 4 kW är inte mycket. Har du lite större hus sÃ¥ är inte heller  4 + 6 kW mycket effekt när det börjar bli kallt ute.


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad tommye672

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2010, 18:19:24 »
kompressorn är 4kw +cop som iaf bör vara 3 vilket ger 12kw effekt på VP.
Huset är 2plan + suterräng källare byggt 1916 totalt ca 330m3 att värma upp.

Skulle det hjälpa att utöka den ackumulerade vattenvolymen?
« Senast ändrad: 18 januari 2010, 18:52:42 av tommye672 »

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 09:02:57 »
Oj.. det känns spontant som att du skulle behöva 12kW på bara värmepumpen för att täcka det behovet ordentligt. Var ligger huset?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad tommye672

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjunkande framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2010, 13:16:00 »
Det ligger ca 3-4mil väster om Gävle. Jag planerar att byta uppvärmning om 2-3 år så jag skulle vilja ha ut det mesta av detta system fram till dess. Jag har inte kollat så mycket på andra alternativ än men jag vet att direktexpansion ska jag inte ha nåt mer, får vara glad om gräsklipparn tar sig fram över gräsmattan.
Varför det ligger 2-3 år framår i tiden är för att huset är gammalt med ett stort energibehov som jag ska försöka göra nåt åt först.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!