Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sommardrift  (läst 5643 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Urban

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa värme.....Ootroligt.....
Sommardrift
« skrivet: 02 maj 2006, 21:23:00 »
I styrsystemet finns ett område tänkt för installatörer vilket det krävs kod för att få tillgång till, koden är 831 för den som är intresserad. I detta installatörs område finns en inställning för sommardrift i min panna står den på 16 grader. Min fråga till er alla på forumet är, Vad innebär sommardrift?
CTC EcoEL + EcoAir 107  Hus byggt 1942 65 kvm + 65 kvm källare i Södra Stockholm

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Sommardrift
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2006, 07:37:58 »
Antar att CTC´s "Sommardrift" är samma som IVT´s "Värmesäsongsgräns", fabriksinställt på 18° men kan justeras mellan 10 och 35°. Innebär att värmevatten produceras endast under den inställda temperaturen. Sen har IVT också en fördröjning på mellan 0 och 24 timmar (fabriksinställt 4 timmar) innan värmeproduktionen går in när utetemperaturen ligger kring gränsvärdet.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sommardrift
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2006, 07:40:12 »
I styrsystemet finns ett område tänkt för installatörer vilket det krävs kod för att få tillgång till, koden är 831 för den som är intresserad. I detta installatörs område finns en inställning för sommardrift i min panna står den på 16 grader. Min fråga till er alla på forumet är, Vad innebär sommardrift?

Jag tror att när utetempen överstiger detta värde sÃ¥ börjar VP:n köra upp till 55 grader varje laddning. Sen är jag osäker pÃ¥ om detta värde även stänger shuntventilen eller om det bara är värmekurvans nedre värde som styr detta.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fresun

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sommardrift
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2006, 21:21:51 »
Om utetempen går över 16° kommmer ett meddelande upp i displayen - "Husvärme från Yttertemperatur X°". Det är alltså uppvärmningen av huset som kopplas bort. Eftersom jag inte har någon innegivare blir detta extra intressant, då det är enda sättet att "tvinga" pannan. Att stänga av radiatorerna vill jag inte. Har därför själv ändrat från 16° till 5° >:D


Ecoel 1550+ EcoAir 107. 165 m2 (115 byggt -65 + 50 byggt -01). Skåne.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Sommardrift
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2006, 16:37:42 »
Normalt så kör värmepumpen med flytande kondensering, dvs den värmer upp tanken bara till den temperatur som behövs i stunden. Men när temperaturen överstiger 16ºC så börjar den köra upp till 55 grader vid varje start.
Detta ger mindre el-tillskott när man tappar varmvattnen. Nackdelen är att värmeproduktionen sker något mer ineffektivt när värmepumpen fullkondenserar, men detta är inget problem eftersom man inte brukar ha så mycket värme på elementen när det är 16 grader ute... :D

Möjligt att den även stoppar cirkulationspumpen vid inställd temperatur, jag skall kolla upp det.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Kalle freon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Sommardrift
« Svar #5 skrivet: 16 maj 2006, 22:03:20 »
Tempraturen måste ha varit över inställd värde i minst 3 timmar

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Sommardrift
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2006, 16:57:37 »
Tempraturen måste ha varit över inställd värde i minst 3 timmar
Är det inte 8 timmar?
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!