Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rimligt antal starter denna Ã¥rstid?  (läst 13228 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rimligt antal starter denna årstid?
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2005, 22:01:01 »
Visst har du ett för klent borrhål, det tror jag de flesta kan hålla med om.
Försök hitta den där offerten som ligger till grund för det hela, du kan komma att behöva den, kolla vad den säger, har de räknat med flera -grader  på KB så hjälper den dig inte, men står det där att du skall ha 0 grader in som kallast så kan det hjälpa dig att få, om inte annat, en liten markkollektor som komplement.

Er stora hushållselsförbrukning borde borga för att ni inte tar speciellt mycket energi ur borran, ni värmer väl det mesta av huset med era lampor/tvättmaskiner/torktumlare/TV_apparter/datorer o.s.v när det är så här varmt ute!

Jag undrar om din tempgivare verkligen visar rätt?
Du kanske skulle behöva sätta på en logger  ;) eller nån annan typ av tempmätning på dina inkommande KB-ledningar för att kolla upp tempgivarna.

0 grader nu är lågt, lägre än glocalnet.

men han lär ju inte ha 2 felaktiga tempgivare som har exakt samma felvisning. KB-ut liger ju presis 3 grader under.

om man vill kan man kalibrera utegivaren i meny 15 (där kaliberras även andra tempgivare)

Visst kan man, det är inte sÃ¥ troligt, men värre har inträffat. t.ex. Tjernobyl.  ;)

Vad som kan vara mer troligt är att en av dem visar fel och att installatören eller nån annan justerat den andra för att de skall visa likadant.
Kolla därför i meny 15 att ingen av dem är justerad.

Är ingen av dem justerad så borde det inte vara nåt fel på givarna.
Jag tycker ändå att det är lågt.
Nu har jag inte klart för mig var farjars bor, men det går fortfartande ingen/väldigt lite energi för mig till uppvärmning av huset, och jag bor i Piteå.

En borra som ligger på noll grader nu?
Finns det NÅN annan som ens kommer i närheten?

Om farjars bor i kiruna kan jag förstå det, där är väl bergets temp inte just mer än nån enstaka grad, även orört berg.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!