Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kör ni FD35 pÃ¥ 10A säkring  (läst 10524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
Kör ni FD35 på 10A säkring
« skrivet: 24 augusti 2011, 21:08:21 »
eller måste man gå upp?
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #1 skrivet: 24 augusti 2011, 22:37:14 »
Rekomendationen är 13amp säkring
Kör själv min FD35VABH hårt vintertid med 10amp säkring och har aldrig haft problem

Men rekomendationen är Ã¥terigen 13amp  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2011, 22:45:43 »
Detta betyder att ledningar ska upp till 2,5mm2, eller utanpå/friliggande dedikerat kabel om 1,5mm2 kort sträcka.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2011, 23:11:07 »
Nu var det ett tag sedan jag kollade med mätare hur mycket den tog som max när man lekte lite.
Har för mig att max låg mellan 2300 och 2400w
Vid startögonblicket var det knappt 6 amp.
Den drog som mest runt +-0
Hoppas jag kommer ihåg rätt !!
Finns förmodligen någon som har loggat sin maskin på forumet som kan ge mer färska "tillförlitliga" uppgifter än ovanstående.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2011, 23:25:55 »
Ja enligt lite äldre specar (som f.ö var lite innehållsrikare) så kan FD35VABH-pumpen dra som allra mest ca 2500 watt, nu är nog detta trots allt ganska sällsynt men kan alltså ev förekomma vid vissa specifika tillfällen. Därför är det precis som TS Comfort säger att rekommendationen är att denna pumpmodell skall avsäkras med 13A säkring
(vilket jag också hittade en spec på) och då givetvis även med 2,5 mm2 anslutningskablar. :)
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/mitsubishi-electric/pressrelease/download/resource_attached_pdf_document/308826

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2011, 14:38:15 »
Är det inte 1.5 mm2 upp till 13 Amp som gäller? Sen 2.5 på 16 Amp. Har för mig en elektriker sa det till mig då vi hade lite problem i köket med att mycket gick på samma fas med 10 A säkring. Han sa att med den längden vi hade var det godkänt med 13 A och 1.5 mm2. Då hade vi ca 6 -8 meter.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2011, 14:50:33 »
1,5mm2 får användas om kabeln och dess förläggning uppfyller vissa krav. Det måste kollas och godkännas av en elektriker på plats.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2011, 19:08:02 »
Inga 1,5mm2 i infälda VP rör uppfyller kraven! Kan bli för varma och fatta eld!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2011, 20:47:10 »
Det här med kabelarean och 13amp säkring och 1,5mm2 draget i vp rör eller slang verkar det finnas flera Ã¥sikter om  Sc:,h

Har fÃ¥tt lite olika svar frÃ¥n elektriker som "borde" veta vad som gäller, frÃ¥gade dÃ¥ om  EKK Light samt "lösa kablar
Godkänt om det inte är "skarvat" i en äldre typ av dosa någonstans på vägen till centralen.
Godkänt om belastningen  understiger 2900w vid konstant belastning
Godkänt om det understiger ovanstående med max 25m kabellängd

Ej godkänt om kabel ligger "lös" (EKK Light) i isolering eller spikad med klammer i vägg

Sedan är det inte lätt att veta om det är skarvat på vägen till elcentralen eller vilken typ av dosa det eventuellt är skarvat i då väldigt få har elritning med specifikation kvar på gamla hus eller vet vart den ligger.

Finns det någon tryckt bilaga som på ett enkelt sätt visar vad som är tillåtet och inte tillåtet från berörd myndighet
När det gäller typ av kabel och med och utan VP rör eller slang ?

Har sett nÃ¥gon men den hänvisade till revidering dit som hänvisade till revidering dit sÃ¥ man till slut gav upp med alla revideringar  knUp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2011, 21:42:56 »
Frågade elektriker ang. 13amp och det lät som om det var tillåtet på 1.5 upp till 40m ledning (10amp är tillåtet upp till 80m ledning)... säkert säger jag inget men var det han sa alla fall.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2011, 08:27:35 »
Jag tror att här hittar ni det "säkraste" svaret. Har ni dock en elektriker som ändrar säkringen till 13A och skriver detta på fakturan, är det inga problem ifall det börjar brinna.

http://www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-standarder/2664-far-man-avsaekra-en-15mm2-med-13a.html
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2011, 08:50:33 »
Var inte så mycket "säkra" svar än så länge i den chatten.
Finns det inga enkla nedskrivna dokument från elsäkerhetsverket som man kan ladda ner där det framgår tex vilken typ av kabel/kablar som är godkänd i vp rör /slang, klamrad inomhus samt utomhus för att använda 13amp på 1,5mm2 och övriga förhållningsregler med gamla dosor som jag fick uppgift på av den ena elektrikern.

Finns det inga lättförstÃ¥liga dokument sÃ¥ verkar det som det verkligen skulle behövas dÃ¥ elkillarna jag frÃ¥gat har lite svävande svar frÃ¥n en del och en del är säkra pÃ¥ sina svar  ;)

Sen vet jag inte varför någon på forumet kamilenski skulle få ångest som du skrev av svaren på chatten ?

Min kabel är klamrad utomhus till min utedel
Körde en mindre SPA anläggning på samma säkring som FD35VABH ett par gånger förra vintern och blev konfunderad på hur länge en 10amp säkring håller innan den slår ifrån.
FD35:an kanske drog 1500-1600w och värmaren till SPA:t drar ca 2100w, det kunde stÃ¥ och tuffa ca 2 timmar innan säkringen löstes ut vilket jag tycker var väldigt länge  Sc:,h
Finns säkert någon bra förklaring på detta också om jag söker.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jenspetter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Gjøvik/Norge
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2011, 09:10:43 »

Hei

Har kjørt min FD-35 i 3 sesonger på 10A. Hadde en elektriker til å sette opp kontakt på veggen ute og han sa det ikke var noe problem. I den norske installasjons-veiledningen tror jeg det står at det kreves 16A sikring. Tror ikke vi bruker 13A i Norge. (kan ta feil her)

Max forbruk i korte perioder har vært ca 2280 watt.

mvh

jens Petter

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #13 skrivet: 26 augusti 2011, 10:43:44 »
Var inte så mycket "säkra" svar än så länge i den chatten.
Finns det inga enkla nedskrivna dokument från elsäkerhetsverket som man kan ladda ner där det framgår tex vilken typ av kabel/kablar som är godkänd i vp rör /slang, klamrad inomhus samt utomhus för att använda 13amp på 1,5mm2 och övriga förhållningsregler med gamla dosor som jag fick uppgift på av den ena elektrikern.

Finns det inga lättförstÃ¥liga dokument sÃ¥ verkar det som det verkligen skulle behövas dÃ¥ elkillarna jag frÃ¥gat har lite svävande svar frÃ¥n en del och en del är säkra pÃ¥ sina svar  ;)

Sen vet jag inte varför någon på forumet kamilenski skulle få ångest som du skrev av svaren på chatten ?

Min kabel är klamrad utomhus till min utedel
Körde en mindre SPA anläggning på samma säkring som FD35VABH ett par gånger förra vintern och blev konfunderad på hur länge en 10amp säkring håller innan den slår ifrån.
FD35:an kanske drog 1500-1600w och värmaren till SPA:t drar ca 2100w, det kunde stÃ¥ och tuffa ca 2 timmar innan säkringen löstes ut vilket jag tycker var väldigt länge  Sc:,h
Finns säkert någon bra förklaring på detta också om jag söker.

Där hittar du svaret. Och det handlar inte om vad man får respektive inte. Problemen börjar den dagen man belastar kabeln för mycket. En 13A säkring klarar mycket högre last under längre tid. Är den isolerat (ligger under isoleringen) blir värme utvecklingen mycket högre om den är tunn (typ 1.5kvmm) pga den höga resistansen mot en 2.5kvmm ledare. Detta, utan värme avledningen kan leda till brand. Försäkringsbolaget kommer att göra sitt yttersta för att slipa betala, med ett resultat "inga pengar"!
Fattar dessutom grannens fastighet eld, blir man skadestånds skyldig gentemot hans försäkring bolag. Varför utsätta sig för dessa risker?
Då är det bättre att köra med 10A säkring karakteristik "C" och 1.5kvmm ledare eller 16A och 2.5kvmm ledare. Nästan alla moderna uttag är godkända att anslutas till 16A /2.5kvmm. Och då kan man köra mer prylar på detta utan att oroa sig.

Så länge man inte känner till problematiken, sover man lugn. Vet man ovanstående och kör med 13A på 1.5kvmm bör man vara orolig!!!

Har du ångest nu? ;)

p.s. mitt hus brann pga elen!
Mer vill jag inte skriva. Men önskar ingen av Er det som vi upplevde.     
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #14 skrivet: 26 augusti 2011, 11:44:02 »
Ingen Ã¥ngest här inte  ;D
Min kabel var som sagt klamrad på utsidan när jag körde SPA grejen i vintras på samma säkring några gånger.
Har aldrig hört talas om att en klamrad kabel utomhus har börjat brinna med 10amp säkring och 1,5mm2 kabel.
Var mest förvånad att 10amp säkringen höll så pass länge med effekten som den belastades med, trodde den skulle lösa ut betydligt snabbare.

Men återigen vore det önskvärt med någon lättförståligt dokument om vad som är tillåtet angående kabeltyp och vp rör/slang med 1,5mm2 och 13amp säkring.

Gissar att du är elektriker kamilenski och dÃ¥ är det ingen bra reklam om ditt hus brann ner pÃ¥ grund av elen  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #15 skrivet: 26 augusti 2011, 12:53:31 »
Du gissar fel  ;)

Lånar texten från Bo Siltberg.

"För dvärgbrytare ska kabelns belastningsförmåga vara lika med dvärgens märkström, dvs 13 A.
För diazed 13 A ska kabelns belastningsförmåga vara 13 * 1.6 / 1.45 = 14.4 A.

Belastningsförmågan för 1.5 mm2 beror på hur kabeln är installerad (3 belastade ledare):
Kabel fritt på vägg: 17 A
FK i rör i vägg: 13.5 A

Dessa värden kan behöva minskas om kabeln är utsatt för värme, eller ökas något om man väljer en kabel med PEX-isolering.

Så det kan bara komma ifråga om kabeln är utanpåliggande"

Mao. Kar du en utanpåliggande kabel som går raka vägen från centralen till t.ex. uttaget på pumpen, kan du avsäkra den med 13A fast den är 1.5kvmm.
Men å andra sidan klarar en Diazed 25 A i 50 sekunder eller 15 under låång tid. Kolla sida 7. http://www.ifoelectric.com/diazed.pdf
« Senast ändrad: 26 augusti 2011, 13:09:42 av kamilenski »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #16 skrivet: 26 augusti 2011, 20:17:47 »
Hej på er!
Intressant att detta ämne diskuteras just nu då jag beställer en FD35 till veckan. Har två frågor.

1. Har elskåp på väggen precis intill där utedelen ska sitta. Kan man ge pumpen ström utomhus så att säga så jag slipper dra in strömmen in i huset?

2. Installatören sa att han kunde dra fram strömmen till en kostnad av 1600:- är det rimligt. Det handlar om 0,5 kabel.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #17 skrivet: 26 augusti 2011, 20:37:18 »
Det är inga problem. Snarare fördel. Bara dra kabel. 1600:~ ? Vet inten Beror på ressträckan. Men du kan ha 2,5kvmm ;)
O jag en - karma till ;) hehe.

Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2011, 20:53:41 »
Det är inga problem. Snarare fördel. Bara dra kabel. 1600:~ ? Vet inten Beror på ressträckan. Men du kan ha 2,5kvmm ;)
O jag en - karma till ;) hehe.
2,5kvmm?
Karma?

Pump + installation skulle kosta ca21000:- Sen så skulle eldragningen tillkomma med 1600:-
Det är alltså samma kille som ska installera pumpen som ska dra elen...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2011, 20:55:04 »
Sutarn, beroende på restid så borde det inte ta en timma (max 2 inkl resor om du inte bor avsides) matr. kostar några hundringar. Så jag tycker att 1600:-är i högsta laget, men jag har ju inte alla "fakta" på bordet, troligtvis har man räknat med två timmar och då är det inte hutlöst i alla fall. Man vill ju ha betalt för hela "resan" från det man får arbetsorder i sin hand till dess man skriver matr o tid och inte bara den tid som man är hos kunden.
Ps
Synd att man skriver sÃ¥ sakta att man inte hinner bli uppdaterad.  :-[
« Senast ändrad: 26 augusti 2011, 20:57:12 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #20 skrivet: 26 augusti 2011, 21:02:03 »
Sutarn, beroende på restid så borde det inte ta en timma (max 2 inkl resor om du inte bor avsides) matr. kostar några hundringar. Så jag tycker att 1600:-är i högsta laget, men jag har ju inte alla "fakta" på bordet, troligtvis har man räknat med två timmar och då är det inte hutlöst i alla fall. Man vill ju ha betalt för hela "resan" från det man får arbetsorder i sin hand till dess man skriver matr o tid och inte bara den tid som man är hos kunden.
Ps
Synd att man skriver sÃ¥ sakta att man inte hinner bli uppdaterad.  :-[
Fast han är ju redan på plats o ska installera pumpen så resan borde redan vara inbakad i istallationspriset av pumpen. Det var alltså samma gubbe som fixar pumpen o drar el tydligen

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kör ni FD35 på 10A säkring
« Svar #21 skrivet: 26 augusti 2011, 21:05:30 »
Svenske kocken har rätt.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!