Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat+acktank  (läst 5020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CTC Ecoheat+acktank
« skrivet: 30 juli 2014, 11:46:46 »
Hej
Har lite frågor om min kommande installation, som jag skrivit tidigare skall jag byta vedpanna mot bergvärme+acktank med sol. Jag tänkte koppla samman solvärmd acktank (1000l med 200l beredare) med ecoheaten, har tidigare haft vvc men funderar på att skippa den( har ca 20m 22rör in till tappställe) och sätta en liten elberedare( Baxi som har veckoschema bla. för legionellakörning) i huset (det är kulvert från garage). Jag tänkte koppla in acktanken mot ecoheatens inkopplingspunkter ( för värme) och beredaren i serie före ecoheaten och Baxi-beredaren inne i huset. Det körs ju legionella körning i både värmepump och Baxiberedare då, borde inte det räcka?, jag tänker på att tempen i förrådsbredaren kan vara lägre än 50 grader. Har borrat ett hål på 200 meter men inte köpt värmepump än men CTC:n känns ok när det gäller hopkoppling med acktank. Verkar mina ideer ok ?

Leif
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2014, 13:47:25 »
Du tänker alltsÃ¥ lÃ¥ta 1000 liters tanken hÃ¥lla den temp som framledningen ligger pÃ¥ eller har jag fattat fel  Sc:,h Tror inte att Ctc har nÃ¥n legionella höjning eftersom dom kör med slinga om det är Ecoheat du menar och inte Ecopart. Har du inte plats inne i huset för vp sÃ¥ du slipper kulverten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Leif Lindberg

  • Gäst
Leif Lindberg
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2014, 18:09:47 »
solvärmen värmer acktanken ecoheaten hämtar därifrån (värmesidan) om tempdiffen är ok, enl CTC så finns legionellakörning i ecoheaten och jag vill ha värme i garaget (pysslar en del med hojar och bilar)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2014, 18:16:03 »
Eftersom Ecoheat har en slinga som endast innehåller några liter vv så gör en legionellakörning ingen nytta. Har du nån ritning hur det är tänkt att kopplas ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2014, 21:19:32 »
Framledning till värmesystem sker från ecoheaten och om värme finns i acktanken pumpas den till ecoheatens kärl via inkopplingspunkterna på ecoheatens kärl.
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2014, 22:13:47 »
Har kollat på din ritning i andra tråden (varför la du den i en separat tråd) och det bör funka men det är inte bra att förvärma vv i en beredare så det skulle jag löst på annat sätt tex med en tva. Hur mycket ger solen ger det så pass så det räcker till värme en del av året eller bara vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2014, 23:01:39 »
Blev en felklickning med tråden, men ang. värme i acktank så har jag golvvärme som inte kräver så hög temp så vår och höst kan det nog bli lite tillskott till värmen
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2014, 23:07:59 »
Om du nöjer dig med solen till vv så har du många fler vp att välja mellan och enkel inkoppling och de flesta (alla) går även att koppla in mot tanken framförallt om du redan har en befintlig shunt styrning. Det finns en tråd som handlar om Ctc Ecoheat den skulle jag ögna igenom före köpet http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41651.870
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #8 skrivet: 31 juli 2014, 07:10:45 »
Som smurfen säger så är det inte så bra med förrådsberedare i soltanken, det är där som legionellakusarna kan växa till och då duger det inte att bränna legionellakusar 1 gång i veckan i t ex Ecoheat eller Baxi-beredaren, legionellabränningen måste ske där de växer till, i soltanken.

Risken för legionella i Ecoheat är som sagt obefintlig med VV-slingor och håller du minst 50 °C i Baxiberedaren så växer de inte där heller. I soltanken kan det däremot bli lägre temp.

Jag skulle skippa att förvärma varmvattnet i soltanken och använda den endast som solvärme mot Ecoheat, solen kommer då värma varmvattnet i alla fall via EcoHeat. Du ska ha en laddomat mellan soltanken och Ecoheat, finns inte på ritningen men det hade du kanske tänkt på ändå?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2014, 08:47:08 »
Men då kommer man få betydlig mycket sämre utbyte av solen eftersom inget vatten laddas över från soltanken om inte tanken ligger på 50-55 grader. Fast det är den enda säkra lösningen om inte tanken modifieras med tex tva. Jag skulle antagligen valt en lösning där annan vp kopplas mot tanken som arbetstank och det sitter en extern shunt som stänger om solen värmer tanken då kan man nyttja tanken till värme när solen endast får upp den i tex 30 grader och även nyttja den till att förvärma vv i om man skaffar tva eller slingor i tanken. Hur än man kopplar blir det fel med en tank med beredare i mot solen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #10 skrivet: 31 juli 2014, 09:22:33 »
Är det någon som vet vilken temp det är normalt vid övre anslutningspunkten på Ecoheaten? Jag tror inte det blir så bra med att ha acktanken som arbetstank med tex. Ecopart eller annan pump med tanke på värmeförluster, vilka pumpar är lämpliga att docka mot acktank förutom ecoheaten som jag tycker har en del fördelar som tex. inbyggd shunt, större kärl man klarar sig med en shunt fast man har extern acktank.
« Senast ändrad: 31 juli 2014, 09:33:30 av PigBay »
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #11 skrivet: 31 juli 2014, 11:22:50 »
Men då kommer man få betydlig mycket sämre utbyte av solen eftersom inget vatten laddas över från soltanken om inte tanken ligger på 50-55 grader. Fast det är den enda säkra lösningen om inte tanken modifieras med tex tva. Jag skulle antagligen valt en lösning där annan vp kopplas mot tanken som arbetstank och det sitter en extern shunt som stänger om solen värmer tanken då kan man nyttja tanken till värme när solen endast får upp den i tex 30 grader och även nyttja den till att förvärma vv i om man skaffar tva eller slingor i tanken. Hur än man kopplar blir det fel med en tank med beredare i mot solen.

Jo men det hela bygger ju på att få en bra skiktning i soltanken, det räcker ju med att få upp övre delen av tanken över 50 °C för att det ska gå att ladda in värme i EcoHeat. Å andra sidan är solvärme effektivare om man kan ladda mot en lägre temperatur så jag förstår precis hur du menar.

Med TVA, menar du en tappvarmvattenvärmeväxlare?
För det är ju en idé att förvärma varmvattnet med en sÃ¥n mot soltanken.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #12 skrivet: 31 juli 2014, 11:30:43 »
Är det någon som vet vilken temp det är normalt vid övre anslutningspunkten på Ecoheaten? Jag tror inte det blir så bra med att ha acktanken som arbetstank med tex. Ecopart eller annan pump med tanke på värmeförluster, vilka pumpar är lämpliga att docka mot acktank förutom ecoheaten som jag tycker har en del fördelar som tex. inbyggd shunt, större kärl man klarar sig med en shunt fast man har extern acktank.

Jag skulle tro att man behöver ca 50 °C för att kunna ladda värme in i en EcoHeat.
Av det övriga sortimentet är det bara EviHeat som har en vettig lösning för att kombinera värmepump + sol.
Jag skulle dock undvika EviHeat, jag har hört att supporten därifrån är bristfällig.

Men värmepumpar överlag är billiga i drift, det är svårt att räkna hem en solvärme, jag antar att du har en befintlig solvärmelösning idag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #13 skrivet: 31 juli 2014, 13:55:07 »
Ja jag har solvärme idag och laddar via vvx in i toppen eller mittpå via trevägsventil och tempgivare ( är det inte tillräckligt varmt går det in på mitten av tanken om tempdiff är ok , detta för att prioritera duschbart vatten istället för kilowatt. Har även tänkt på en laddomat med egen styrning för, ctc har inte släppt sin egna styrning för detta än. (Efter kontakt med ctc har jag fått info om det)
« Senast ändrad: 31 juli 2014, 15:23:05 av PigBay »
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat+acktank
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2014, 18:14:54 »
Har du shunt och fungerande shunt styrning mot acktanken i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!