Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g pumphastighet - lägre verkningsgrad?  (läst 1878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« skrivet: 22 september 2008, 15:40:22 »
hej.

Jag har en Daikin Altherma där pumphastigheten är ställd på 3 (högst). Dock så ger det ett tjut i nån av radiatorstammarna. I Installationboken så står det att man kan dra ner hastigheten om missjud uppstår.
När jag frågar installatören så envisas han med hastighet 3 för att få högsta verkningsgrad.

Stämmer detta?

Jag har svÃ¥rt att lokalisera tjutet och ev. byta  ventiler etc. Med pumpen pÃ¥ 1 (lägst) sÃ¥ är tjutet borta. 2 gav ett litet tjut.

VAd säger ni? Vad förlorar jag på lägre pumphastighet?

/Payman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« Svar #1 skrivet: 22 september 2008, 16:05:44 »
Vad jag kunde se på Daikins hemsida är det R410 i värmepumpen vilket betyder att 7-10 graders temperaturskillnad mellan in- och utgående värmebärare skall fungera bäst. Välj pumphastighet så att temperaturskillnaden hamnar i det intervallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad payman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« Svar #2 skrivet: 22 september 2008, 16:21:29 »
hmm...mäter Altherman det så man kan se siffrorna eller måste man mäta det själv.

Hur mäter man det bäst själv i så fall?

/Payman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« Svar #3 skrivet: 22 september 2008, 19:01:20 »
Upptäckte just att jag blandade ihop R407 och R410 så 7-10 graders skillnad skall tas med en nypa salt. Är inte säker på vad som är optimalt för R410. Moderna värmepumpar brukar ha givare för framlednings- och returtemperatur men vet inte hur det är med Altherman. Instruktionsboken bör ge besked.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2008, 20:19:09 »
Det där med verkningsgrad kan vara lite knepigt, min käpphäst är att radiatorernas verkningsgrad ökar inte nämnvärt om temperaturfallet över dem understiger ca 5 ºC. Visst kan man dra på mer, men dels kan det uppstå missljud, och dessutom drar cirkpumpen mer vilket motverkar verkningsgraden.

VP:ns verkningsgrad ökar däremot med högre tempdiff, fast om man måste kompensera högre tempdiff med högre framledningstemp så motverkas ju detta.

Summerat så tror jag på en tempdiff på minst 5 ºC men under 8 ºC för bästa verkningsgrad. Går det inte att mäta på din VP så får du inhandla anliggningstermometrar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Låg pumphastighet - lägre verkningsgrad?
« Svar #5 skrivet: 22 september 2008, 20:46:30 »
Jag har svÃ¥rt att lokalisera tjutet och ev. byta  ventiler etc. Med pumpen pÃ¥ 1 (lägst) sÃ¥ är tjutet borta. 2 gav ett litet tjut.
/Payman

Tjutet kommer med största sannolikhet från ett termostatkoppel eller gammalt vred som är ganska igensatt med smuts.
Kör tills det tjuter igen, gÃ¥ sen runt den radstamm som det lÃ¥ter mest  om och vrid pÃ¥ varje ventil inbördes, sÃ¥ hittar du förhoppningsvis tjutkällan. Har du termostatvred lönar det sig knappast att sänka hastigheten, för kör du nattsänkning av temperaturen kommer dÃ¥ termostatena att ändra sig inbördes pga kallare framledning och dÃ¥ är det hög risk att du bara flyttar tjutet frÃ¥n dagtid till sen nattetid vilket kan bli än mer störande.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!