Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2014, 10:29:01 »

Ja, det där går tjorva till hur mycket som helst, lovar att jag skall uttrycka mig tydligare framöver.  :-*
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 14 januari 2014, 10:25:27 »

Det är ju du som ser det som ett absolutvärde (utan tecken).  .,;-
Ser man det som ett absolutvärde så blir det en sänkning (120 till 90). Rent tekniskt är det dock en ökning eftersom värdet är negativt (-90 är ett större tal än -120).
För att minska förvirringen borde man alltid använda begreppet |gradminuter| istället.  tummenupp
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2014, 09:55:38 »

Du menar väl HÖJA GM-inställningen för starten för kompressorn, inte sänka?

Starten för kompressorn i Nibe är ju default -60 (alltså ett negativt värde). Sänker man (t ex till -90) får man längre körningar och högre vbf i slutet av varje cykel och som följd färre starter per dygn. Höjer man så får man kortare men fler körningar.
Jag menar höja värdet enligt ditt sätt att se det, alltså som ett absolutvärde.
Sänka om man ser det som att man minskar tiden mellan starterna, eller ett mindre negativt värde.
Har Rollster 120 nu så borde 90-100 bli bra.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 14 januari 2014, 09:47:59 »

Gradminut start kompressor är från fabrik på -60  jag har den på  -110 . Tycker ni jag kunde ha den på -90 eller -100 istället.

pumpen är nog överdimension . Häromvintern när vi hadde ca -30 så räckte den så pass att den stannade till ibland med ca 6 starter/dygn .
Jag har UKV 100 och UKV40 i serie mellan pump och radiatorkretsen.
Senaste dygnet vid denna köld så snittade den ganska exakt
på 1kw/timme vilket jag själv tycker är ok , komforten i huset åxå ok .
   
       Rollster
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 14 januari 2014, 08:51:23 »

Du menar väl HÖJA GM-inställningen för starten för kompressorn, inte sänka?

Starten för kompressorn i Nibe är ju default -60 (alltså ett negativt värde). Sänker man (t ex till -90) får man längre körningar och högre vbf i slutet av varje cykel och som följd färre starter per dygn. Höjer man så får man kortare men fler körningar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2014, 07:59:38 »

OK, du har alltså en så stor pump att du har 50% av toppeffektbehovet när det är vargavinter, då stämmer ju mina teorier om att man har som flest starter vid ett effektbehov som ligger på 50% av värmepumpens maximala uteffekt = när du har 12 timmars drifttid kommer du att ha som flest starter.
Har du aldrig mer än 14 starter/dygn skulle du kanske kunna sänka gradminuterna en aning, ca 20 starter/dygn som mest är helt ok, och ju lägre värde du har på gradminuterna, desto mindre "övertempererat" vatten behöver värmepumpen göra.
Onödigt hög vbf i slutet av varje driftscykel ger sämre COP.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 14 januari 2014, 07:37:57 »

Hej Richard !

Lite lustigt eller bra kanske ? men här är det tvärtom !

Under två de två hela årena 2012 och 2013 har jag antecknat månad för månad vissa parametrar
 (ej USB loggat ,  jag är väl omodern ?)
 Men det visar tydligt att ju kallare utetemp desto flera starter.
 det har varierat mellan 8 och 14 starter / dygn under uppvärmningssäsongen
 8 är då vår och höst och 14 starter/dygn i dec-2012 då det var jättekallt !
 Den här anläggningen är nog överdimensionerad men jag är nöjd ändå.
  Men den klarar sig iaf utan eltillskott alltid   :)


  Med vänlig hälsning Rollster
Hej! Låter lite konstigt att du får fler starter när det blir kallare Sc:,h Den kanske bryter på hysteres när det är mildare ute.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 14 januari 2014, 07:32:10 »

God morgon på dej !

 När det gäller termosterna så är nog samtliga öppna förutom i ett sovrum där det är strypt lite.
 Nu de senaste dygnen har vi haft ca - 13 till - 19  och drifttiden varit ca 10 timmar/dygn på värme. Varmvatten som vanligt en timme / dygn.

 Rollster
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2014, 06:28:29 »

Har du termostater som styr rumstemperaturen?
I så fall kan det högre antalet starter bero på att du har för hög kurva, och värmepumpen gör onödigt varmt vatten när det blir kallare ute, flöde stryps bort, och gångtiderna blir korta.
Om du inte har termostater aktiva har jag svårt att se hur det skulle kunna bli som du säger, för rent logiskt har man som flest starter när effektbehovet är exakt 50% av värmepumpens maximala uteffekt, i vart fall om mina tankar stämmer.
Skrivet av: Rollster
« skrivet: 13 januari 2014, 21:59:20 »

Största nackdelarna av för stor pump har man under vår och höst när temperaturen ligger i intervallet 0 till +5 grader, då har man som flest starter.
 
 

 

 

Hej Richard !

Lite lustigt eller bra kanske ? men här är det tvärtom !

Under två de två hela årena 2012 och 2013 har jag antecknat månad för månad vissa parametrar
 (ej USB loggat ,  jag är väl omodern ?)
 Men det visar tydligt att ju kallare utetemp desto flera starter.
 det har varierat mellan 8 och 14 starter / dygn under uppvärmningssäsongen
 8 är då vår och höst och 14 starter/dygn i dec-2012 då det var jättekallt !
 Den här anläggningen är nog överdimensionerad men jag är nöjd ändå.
  Men den klarar sig iaf utan eltillskott alltid   :)


  Med vänlig hälsning Rollster
Skrivet av: bogger44
« skrivet: 13 januari 2014, 12:13:35 »

Tack Rickard! Som du beskrivit min situation så
känner jag mig lugn o trygg med min 8kw pump.Om kostnaden
för min rimliga spetsel inte blir mer än en rejäl middag med pizza
öl och läsk till familjen behöver jag inte ge mig magsår i onödan!
Har mycket välisolerat garage och håller för stunden bara
9-10 grader.

(fick ändra inställningar i telefonen/datorn för att kunna svara på
på inläggen. "Programmet" förstod inte när inloggningen skett.
Nu är det ok. Man är ju ingen hacker direkt : )

Mvh Roger
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2014, 11:59:07 »

Om du mår dåligt av att se eltillskottet gå in när det blir riktigt kallt, stryp flödet till garaget, för de flesta är det väl inte hela världen om det blir lite svalt i garaget några dagar/år?
Sen kan man minimera eltillskott om man drar på börvärdet en aning typ 12 timmar innan det skall bli riktigt kallt, det laddar in värme i huset och golven så du klarar dig några timmar extra utan tillskott sen.
Det är nog tveksamt om en 10 kW hade klarat 100% effekttäckning, och eltillskottet kommer troligen att kosta dig mindre än 300 kWh/år.
Kan du acceptera elpatrontid för runt 300 kr/år så kan du sova gott.
Skrivet av: bogger44
« skrivet: 13 januari 2014, 11:54:58 »

Tack alla för hjälpen!  Har äntligen lyckats (tror jag)! Få iväg
Ett svar till er. Garaget 86m2 har vattenburen golvvärme som
jag styr med fasta ventillägen. Källaren 90m2 golvvärme med fasta ventillägen.
så det är inga problem att styra deltat på vb.
Kör alla termostater markplanet på fullt. 3,5grader kB diff
Och 7grader vb.
Frågan är om jag ska bry mig om att gräma mig i tjugo år för att jag köpt
En pump i minsta laget? För övrigt känner jag mig nöjd
som egen installatör   :)
Mvh Roger
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2014, 10:57:47 »

Största nackdelarna av för stor pump har man under vår och höst när temperaturen ligger i intervallet 0 till +5 grader, då har man som flest starter.
Ofta kan man med lite justeringar av reglerparametrarna trimma bort de flesta negativa effekterna av en lite stor pump, och man slipper ju eltillskottet.
Idag är det inte ovanligt att folk köper värmepumpar med nära på 100% effekttäckning, och sätter man in en arbetstank eller väljer en Inverterstyrd värmepump kan man dimensionera för >100% effekttäckning utan negativa effekter.

De negativa effekterna av en "stor" värmepump är i princip 2, fler start/stopp, vilket av vissa anses slita på maskinen.
Dålig COP i startögonblicket, och en stund efteråt.
Jag tror inte att nackdelarna med en stor värmepump överväger fördelarna, i vart fall inte om man gör vissa smärre justeringar i styrdatorn. 
Skrivet av: Aggen
« skrivet: 13 januari 2014, 10:21:52 »

Jag ringde upp Nibe och snackade med dem efter min förra bergvärmeinstallation. De sa att tillsatsen skall gå in vid mellan -5 och -10 grader. Annars har man valt en för stor pump. Visst, man får mindre tillsats med större pump, men man tappar den vinsten på förluster sen när en för stor pump går mindre på sommarhalvåret.

Jag kan dock tänka mig att vid vilken temperatur tillsatsen skall gå in är beroende av årsmedeltemperaturen där man bor. -5 till -10 skall gälla för Stockholm.

Min tillsats gick till idag första gången (ny installation sedan 11 dec förra året) och nu var det -7 grader ute ungefär, och jag duschade. Så min verkar börja gå in på tillsats vid -8 till -10 om den inte störs av varmvattnet.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2014, 09:52:13 »

Till Bogger.

Säg att den klarar sig ned till -17 grader utan eltillskott.
Då kanske du kan sänka tempen i garaget och något gästrum för att slippa eltillskott?
Och prova även ekonomiläget för tappvarmvatten.
vv-tillverkning kan kräva mer än man tror av pumpen.

deltaT över värmepumpen = skillnad mellan fram och returledning skall vara mellan 5 och 10 grader, vi brukar säga att 6-7 grader är ett bra värde att sikta på.
För att få så pass stor deltaT är det viktigt att flödet är kontrollerat i alla radiatorer, har man några (ofta) små radiatorer som inte har någon nämnvärd DeltaT så kan det bli svårt att få rätt deltaT över värmepumpen, och man riskerar dessutom att få missljud och onödigt slitage i rörledningarna om flödet är för högt.

Som grundinställning skulle jag rekommendera att man siktar på 5-7 graders deltaT över varje radiator om man kör med radiatorer, och ca 5 grader om man kör med golvvärme.
Sen kan man öka flödet en aning om man har lite för svalt i ett rum i förhållande till andra rum, och tvärt om, minska flödet lite i de rum som är varmast efter att grundflödet har ställts in.

En IR-termometer är ett bra hjälpmedel vid injustering av flödet: http://www.energibutiken.se/sv/ir-termometer/110-ir-termometer.html
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 januari 2014, 23:03:08 »

När värmen avges måste ju vattnet svalna, om dom skulle vara (nästan) lika varma uppe som nere skulle man behöva ett onödigt högt flöde. När man räknar ut hur stora element räknar man med ett temperaturfall över elementen.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 12 januari 2014, 22:47:10 »

Dom ska bli svalare i nederkant.

Ok! Det visste jag inte. Men varför egentligen? Är det inte bättre med en större varm yta än en mindre?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 januari 2014, 22:26:08 »

Dom ska bli svalare i nederkant.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 12 januari 2014, 22:15:42 »

Lånar tråden lite...

Läste något om jämnvarma element. Ska inte elementet vara typ lika varmt över hela ytan? Eller ska de kännas kallare nertill?

/Magnus
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 12 januari 2014, 19:52:02 »

Jag kan inte räkna på det, men vi har klarat -27 med 8kW och 200m borrhål. Då hade vi tom lite ståtid på pumpen, så jag tror att vi kommer att klara lite drygt -30 utan tillsats :)
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 12 januari 2014, 19:42:38 »

För att minska tiden VP spenderar på att göra varmvatten kan du ändra inställningen för varmvatten till Ekonomi. Min erfarenhet är att varmvattnet räcker bra ändå. Förutom att det är mer ekonomiskt så blir det mer tid för värmetillverkning för VP.

En annan sak du så klart ska göra är att optimera din anläggning; se att radiatorer eller golvvärme fungerar optimalt, och att hastigheterna på cirkulationspump i Niben är bra inställd för rätt delta osv. Surfa runt här på forumet så ser du vad som finns att göra! T ex är jag nyfiken på om dina radiatorer är rätt inställda; är alla varma upptill och kallare nertill, ingen jämnvarm (inte bra)?

Det blir nog inte så många dagar i Holmsund när det är kallare än -17 (om vi tar bopakosters kalkyl för den exakt sanningen!) så speciellt mycket eltillsats blir det nog inte! Så jag tror inte du behöver gräma dig i slutändan!
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 12 januari 2014, 15:47:24 »

Grovt räknat upa:
En del energi behövs till varmvatten, kanske 5%, räkna bort det så går VP går 65% av tiden för att klara en tempskillnad inne-ute på 30grader. När den går 100% varav 5 för varmvatten så klarar den att värma huset utan eltillskott ner till 30 °Cx0,95/0,70=41 °C
När det är så kallt minska tempen i borran och pumpen går med lägre COP, reducera tempdiffen med kanske 10%, dvs 37 °C. Utetemp -17 °C alltså.
Skrivet av: bogger44
« skrivet: 12 januari 2014, 15:32:37 »

Hej på er alla!
Vi kastade ut fjärrvärmen i augusti till förmån för bergvärme.
Hade tillochmed turen att få betalt för växlaren från 2006.
Vi borrade 220m och valet av pump blev en Nibe1245 8kw.
Vi bor i Holmsund utanför Umeå med typ 800 meter till havet.
Rekomendationerna om storleken på pump varierade från
6 till 10kw. Vi beslöt oss till slut för att en 8kw borde bli
"optimal".
Så till saken. Jag jobbar som processoperatör och måste
säga att det inte känns som en fördel. Jag kommer att nöta
upp dörren på pumpen då jag ständigt ska kolla alla parametrar.
Jag gissar att flera på forumet känner igen sig.
Mitt val av 8kw pump börjar ge mig sömnsvårigheter.
Jag kan inte sluta grubbla på om man skulle köpt 10kw
Istället!
Är det någon av er med god erfarenhet som har någon
uppfattning om hur kallt pumpen kommer att klara
Innan spetsel rimligen kommer att krävas?
Vi har haft stabil årsförbrukning på 24000kWh
varmvatten och uppvärming.
Nu har det varit jämn temp i flera dagar med -10 grader
Pumpen styr ut på kurva 6 men -1 på temp och håller
20 grader inne.
Pumpen går 70-72% av tiden för uppvärmning av kåken.
Lite mer om dusch osv.

Vill passa på att tacka Rickard för en fin sida

Mvh Roger

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!