Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isolera hÃ¥let i väggen  (läst 5042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isolera hålet i väggen
« skrivet: 01 oktober 2013, 08:23:38 »
Hej folk..

Hur har ni isolerat hålet i väggen där slangarna går ut?

Räcker det att fylla m mineralull och täta med silikon?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Isolera hålet i väggen
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2013, 10:40:56 »
Undvik silikon, billiga silikonmassor är ett elände i alla sammanhang där folk försöker sig på att använda dem.
Det brukar gå bra att dreva med vad som helst som hindrar kalldrag genom hålet - mineralull, blånor, trassel, tidningspapper osv. Om utsidan av hålet ligger så till att fyllningen kan blötas ner av slagregn så kanske det kan vara lämpligt att fylla upp med fogskum längst ut.

I två av mina installationer har jag hålen helt otätade, det är ingen större mening att fylla igen dem eftersom det ändå finns ventiler som brukar stå öppna alldeles intill. I den tredje tror jag det är drevat med mineralull.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Isolera hålet i väggen
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2013, 11:09:26 »
Precis, minns en annan tråd här där det faktiskt regnade in genom hålet, installatören tätat med frigolit och silikon, inte helt optimalt kanske.
I det fallet har jag för mig man bytte mot fogskum istället och då blev det tätt.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Mikado

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolera hålet i väggen
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2013, 11:56:19 »
Toppen, tack för snabbt svar.    tummenupp

*dÃ¥ är det bara lalla iväg till järnaffären och införskaffa fogskum *  :)

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Isolera hålet i väggen
« Svar #4 skrivet: 12 december 2013, 00:42:31 »
Borrade upp ett hål i somras och väntade några dagar med installationen. Vaknade en morgon till ett besök av ett par talgoxar! De höll inte tyst, det var livat i "holken".. :) Så vänta inte för länge med installationen när ni borrat hål i väggen om ni vill sova lugnt ^-^

Efter installationen blir det  nu tätat eller otätat beroende pÃ¥ Ã¥rstiden - rummet behöver en ventil..
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad Perjohan

  • UtgÃ¥tt pÃ¥ dato. Radio/Tv - Automatisering
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min beste venn
SV: Isolera hålet i väggen
« Svar #5 skrivet: 18 december 2013, 21:34:00 »
Du må i hvert fall isolere hullet slik at mus ikke kommer inn. Jeg fikk mus inn i veggen og hadde et helvetes liv for å bli kvitt dem. De gnog og gnog på ett eller annet hvitt av plast/nylon på innerdelen slik at det drysset små biter av det inn i rommet under innerdelen.Ventet at pumpa skulle stoppe opp, men den sto han av. Takket være effektive musefeller ble jeg kvitt dem, og har brukt metallnetting i forbindelse med hullet slik at det ikke skulle gjenta seg.
Hus med sokkeletasje. bygd på 70-tallet. Ved fjorden ei mil utenfor Mo i Rana. 20 cm isolasjon på loft, 10 i vegger. Sokkel betongstøpt på isopor. totalt 270 kvm boflate. Oppvarming kun strøm. Årsforbruk ca 35000 Kwh. Montert Coolix 3810w VP i des. 2010. Inntjent før første vinter var utløpt. Har også en stuga i Tärna Sverige. Västerbotnhus fra 30-tallet. 2 etasjer tilsammen 100 kvm. Oppvarming 20Kw CTC vedpanne fra 1994. Den störste Jötulpeisen og en Norrhammar 625 komfyr. Accutank 500/110, type Borö fra Kalix, med 6Kw El-patron. 7 radiatorer i 1.etg. 2 i 2.etg. Årsforbruk 20 kbm björkved og 4500 Kwh ström. Dypborret vatn 120 meter. Koplete vinduer fra 70-tallet, hvor vær, vind og talgokse har fjernet det meste av kittet. Vurderer Luft/vatten-pumpe og nye vinduer.
Vinterkvarter i Rønneby  kommune. 2 etg hus pÃ¥ 160 kvm. Bygd i 1978. Her bor vi nÃ¥. Min fru, ei katt og to hunder. Zibro SC1332 montert i oktober 2011, varmer opp hele boligen. Pumpen inntjent allerede etter 4 mÃ¥neder. Kun panelovner pÃ¥ bad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!