Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stor andel direkt-el har ni?  (läst 3283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Hur stor andel direkt-el har ni?
« skrivet: 09 december 2011, 18:23:56 »
Hej
Eftersom jag har direktel och en luft/luft och lider av fakturorna under vintern så funderar jag givetvis på ett alternativ med vattenradiatorer och en annan värmekälla.
Men är det vettigt med ett borrad hål och värmepump? Ibland går värmepumpen inte som värmepump utan som elpanna. Finns det någon som har koll på hur stor andel detta utgör?
Säg att ett hus har ett uppvärmningsbehov av 20000 kWh. Det är den energimängd som värmekällan ska leverera under ett år.
Om värmekällan är en värmepump så går det åt energi för att driva den. Vad blir det i verkigheten?
Inser att mätningen inte blir exakt om man inte mäter såväl energikonsumtionen som den tillförda energin. Någon som gjort det?

Vad är underhållskostnaden över tid. Jag hör historier om trasig elektronik och havererade kompressorer. Vad ska man räkna med?

Så finns det väl en aspekt till och det är miljön. Om det är så när det är som kallast, när den inhemska produktionen inte räcker till, när det är tysk kolkraft som förser vårt elnät. Låt säga att det för stunden går pumpen med COP 3 och jag som konsument tror att jag bara förbrukar en tredjedel av miljön. Samtidigt är verkningsgraden en tredjedel i kolkraftverket, resten vädras bort i form av värme.
Sk-t desamma med miljön då, kanske någon tycker men dyr ström blir det i alla fall.

Min övergripande fråga är nog om värmepumpen innebär slutet på mina problem?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2011, 19:50:19 »
En bergvärmepump går inte som elpanna om den inte är ur funktion. OM den inte klarar hela värmebehovet stöttas den av en elpatron. En luft/vatten däremot går bara på elpatron vid extrem kyla. Då man vill åt den billigare värmen...
Huruvida den klarar värmebehovet är upp till installationen och vilka krav man har. Det går utan problem få en bergvärmepump till att klara 100%.
Jag klarade mig utan tillsats under förra vintern. Utan tankar och dyl. Sen kanske jag inte har den optimala driften året runt.
Hur mycket den drar i el har du ju svarat på själv... 20 000 kWh med COP3. Borde rimligtvis bli ca 7000 kWh i drivenergi.
Visst finns det värmepumpar som krånglar, men ser man till den totala andelen av installerade maskiner så går värmepumparna över lag väldigt bra.
Om du nu ska byta värmesystem till ett vattenburet, se till att få det dimensionerat till så låga temperaturer som möjligt vid DUT. = bättre COP Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2011, 20:58:10 »
Jag har rätt bra koll på siffran för min anläggning, förra året vart det lite mer TS än vanliga år, ca 200 kWh (ca 3%).
Ett normalår har jag ca 30-50 kWh tillskott (<1%) och då klarar min VP ca 70% av max effektbehov.
(Jag har räknat bort det tillskott som legionellakörningarna utgör).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad diesel_1964

  • Har jobbskatteavdrag!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hur nöjd kan man bli??
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #3 skrivet: 09 december 2011, 21:02:50 »
Jag har 0kWh tillskott inklusive legionellakörning. :)
Bor i Norrbotten (Piteå). Enplansvilla totalt ca 200m2 uppvärmd yta (byggår 1988). Temp i bodel ca:22gr (termostater aktiva), ingen nattsänkning. Inst markvärme okt.2010. Tidigare total årsförbr EL ca 32-35MWh varav HH-el ca 8,0-10MWh. 2011gav en El-förbr värme+VV (även diskmaskin ink.på VV)=7,385MWh(El för komp, 2*CP, regl.utr, logger). Årsvärmefaktor = 3,2-3,5 (inkl drivenergi 2*CP och reglerutr, logger). Egenkomponerad styrning med Crouzet PLC som styr värmepump med scrollkompressor Copeland ZR61KCE-TFD(R134a). Ett inställt aktivt arbetsområde utan El-tillskott upp till 60gr (max ca 70gr), temperatur för radiatorsystem vid utetemp -39gr=52gr. VP tillverkar VV normalt 48gr, 58gr legionellakörning med värmepumpen 2-3ggr/månad. Värmepump 8kW för att klara utetemp ner till -35gr utan eltillskott (prestanda VP (förångning/kondensering)-5/35 ger 9,3kW, -5/52 ger 8,7kW & -5/60 ger 8,6kW & 0/55 ger 10kW). Aktiv markslinga ca 2x270m. Test vid -30gr i 1 dygn gav VP-drift 85% och 15% stillestånd, vid dygnsmedeltemp -35gr gav 100% VP-drift utan annat tillskott och innetemp oförändrad. Tillskott (värme & VV) 2010-10=>2016-01= 0,0kW. Drifttid VP 2011 = 2405h (VP starter/dygn under året max=8st, vid 0gr utetemp ca 6st, och vid 18gr 3st starter/dygn). Logger 2020 med 17st tempgivare. PLC med 5st tempgivare(KTY81). Har aldrig justerat eller rört anläggningen sedan 2011-02 (allt i auto året om (precis som om jag kör en el-panna), utför enbart avläsningar och dokumentation). 2022-01-01 total drifttid VP=29583h. Inga pressostatlarm hittills. Summa=Helnöjd!!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #4 skrivet: 09 december 2011, 21:39:50 »
Inser att mätningen inte blir exakt om man inte mäter såväl energikonsumtionen som den tillförda energin. Någon som gjort det?

Vad är underhållskostnaden över tid. Jag hör historier om trasig elektronik och havererade kompressorer. Vad ska man räkna med?

Jag tror att års-COP för min anläggning inklusive tillsatsel är ca 3,3. Tillsatselen har stått för ungefär 3 % av den producerade värmen (=ca 10 % av elförbrukningen) men då är min pump lite klent dimensionerad. Underhållskostnaden under 9,5 år har varit 0 kr. Det är nog så att antingen är underhållskostnaden noll eller så har man otur och det blir ett större haveri som kostar mycket.

Vid en konvertering lönar det sig med stora radiatorer som gör att det räcker med låg framledningstemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2011, 08:06:33 »
En bergvärmepump går inte som elpanna om den inte är ur funktion. OM den inte klarar hela värmebehovet stöttas den av en elpatron. En luft/vatten däremot går bara på elpatron vid extrem kyla. Då man vill åt den billigare värmen...

Varför skulle en Luft/Vatten gå enbart på elpatron vid kyla.... eller vad är definitionen för extrem kyla?
Där vi har huvudsaken av vår befolkning blir det sällan kallare än -20 till max -25 ºC ett par veckor på vintern.
Vid dessa tempraturer fungerar en bra och rätt dimensionerad L/V ,och behöver bara mometant hjälp av elpatron.

Jag har ett antal installerade L/V-anläggningar som klarar uppvärmningen helt utan stöd ner till -25 ºC....men de behöver hjälp med TVV-laddning vid dessa temperaturer.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2011, 10:23:25 »
Fråga, t ex, CTC varför deras luft/vattenpumpar stänger av vid -15. Visst finns det pumpar som går vid lägre temp (min stannar vid -20), men uteffekten blir så låg så skall den klara hela värmebehovet då så måste man överdimensionera rejält. Dessutom måste man ha golvvärme eftersom pumpen inte klarar speciellt hög framledningstemp vid riktigt låga utetemperaturer....
« Senast ändrad: 10 december 2011, 10:27:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2011, 11:43:49 »
Jag bor hyggligt högt upp i landet - norrlänning enligt Stockholmare - och sörlänning enl norrlänningar (Gävle). Har kollat statistik för de fyra senaste åren och då har vi två riktigt kalla vintrar bakom oss. Sedan 2007 så har vi i snitt ca 50 timmar per år då temperaturen är under -15C (givetvis många dagar med kalla "småtimmar). Om alla timmar värms med enbart el under -15C och mitt behov för att klara värmen då är 7 Kwh så pratar vi 500 Kr/år i spets. Kanske något att fundera på innan man investerar ihjäl sig för dessa timmar. Givetvis måste man se till att systemet klarar att värma huset - men om det är med COP 1 så funkar det för mig...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2011, 12:36:27 »
Fråga, t ex, CTC varför deras luft/vattenpumpar stänger av vid -15. Visst finns det pumpar som går vid lägre temp (min stannar vid -20), men uteffekten blir så låg så skall den klara hela värmebehovet då så måste man överdimensionera rejält. Dessutom måste man ha golvvärme eftersom pumpen inte klarar speciellt hög framledningstemp vid riktigt låga utetemperaturer....
CTC-jämförelsen var väl lite vinklad  ;)
Ang CTC villa så stannar den vid -15 ºC av kyltekniska själ (R407C)...och är en pump man väljer med ett radiatorsystem som ligger i ovankant på det man kallar lågtemp (kräver över 50ºC fl vid -15 ºC ute ) och då räcker ingen VP till längre.....

CTC:s polar tar man om man har ett riktigt lågtempsystem...och denna går till -20 ºC ute ;)

Överdimensionera  Sc:,h   du kan ta i sÃ¥ det knakar med dimensioneringen....hjälper inte ett skit om inte temperaturerna den kan leverera räcker till  huvuddunk

Hela grejen med en inverter är ju att du kan anpassa effekten efter gällande behov....har inte med överdimensionering att göra.    en on/off pÃ¥ 8 kW lämnar just detta när ingen behöver det (vid +7 ºC ute), och sjunker till under behovet när den behövs....medan en inverter pÃ¥ 16kW lämnar te.x 3kW vid +7 för att sen stega pÃ¥ och "följa med" husets behov vid sjunkande utetemp/temp-behov.
Är avgiven effekt synkad med ett tempbehov som pumpen klarar leverera vid DUT klarar man hela behovet utan att jag vill kalla detta överdimensionering!
« Senast ändrad: 10 december 2011, 12:38:36 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #9 skrivet: 10 december 2011, 16:47:50 »
Börge --->  Jag satt i samma sits innan, men hade kanske större total förbrukning.  Först direktel(eldrivna gamla radiatorer), och förbrukningen lÃ¥t mellan 38-40.000 kWh, därefter LVP som nödlösning där förbrukningen hamnade pÃ¥ kring 33.000kWh.  Borrade+ moddade till vattenburet i julas, och har kört med Bergvärme sen mitten av januari.
Har precis passerat 12.000kWh totalt, prognosen blir kring 15.000 pÃ¥ det första Ã¥rets drift med Bergvärme. DÃ¥ har systemet gÃ¥tt pÃ¥ Elpatron 6veckor i höst, när jag grävde om  lite pÃ¥ tomten, ser ut som att det gick cirka 1000kWh mer än det skulle gjort om värmepumpen gÃ¥tt hela tiden. Lutar Ã¥t cirka 14.000kWh per Ã¥r, med andra ord.

När jag körde LVP:en och fick 33.000kwh i förbrukning så körde jag med nästan alla radiatorer avstängda, vilket gav en rätt ojämn värme i huset. Nu är det riktigt behagligt överallt.

Räknar jag pÃ¥ modden rakt av, sÃ¥ blev det 165K efter rot för allt (rätt stort hus, med mÃ¥nga radiatorer, kulvert till garage mm). Allt betalar sig pÃ¥ ungefär 6 Ã¥r med dagens elpris, och värmepumpen har garanti/försäkring i 10Ã¥r. Borde inte kunna bli fel pÃ¥ totalekonomin med dessa värden.  Räknar man sen in att alla gamla radiatorer var pÃ¥ väg att haverera, och det fanns inte nya termostater osv att nödlaga med sÃ¥ satt jag hursomhelst med ett investeringsbehov för att värmen skulle fungera i framtiden. Man skulle kunna räkna med att konverteringen till vattenburet kommer förr eller senare hur än man gör..
Och, det bästa av allt = huränn man räknar så blir det billigare totalt sett i månadskostnad för mig, redan från dag 1. Känns lite som man både äter kakan och har den kvar.

Hur mycket direktel ?  ...torde variera väldigt med hur rejält man tar till systemet men mitt klarar sig till ungefär -30 innan elpatronen behöver stötta.  Jag fick ihop 191timmar tillskott, med 3kW, dvs ca 600kwH tillskott och dÃ¥ hade vi en ovanligt smällkall period direkt efter att systemet gick igÃ¥ng samtidigt som jag misslyckades en del med värmekurvorna som antagligen drog en del av det.  Skulle tro att ca 100-200tim/ Ã¥r kommer vara normalt för mig....dvs 300-600:-/Ã¥r i 'direktel'.   Hade jag valt en snäpp större pump hade nog denna siffra blivit väldigt nära noll...
Summerat tror jag att du själv kan påverka direktelsbiten, men att anläggningen kostar mer ju mindre direktel du vill 'köpa'. Är bara systemet inte felbyggt så blir direktelsbiten så liten att den saknar reell betydelse.

*Kom ihåg en sak, dimensionering med låg framledning ger inte bara bra årsCOP, det gör att värmepumpen ger bättre effekt de kallaste dagarna = mindre tillskott med samma värmepump. Köp rejäla radiatorer, snåla inte där.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #10 skrivet: 10 december 2011, 21:50:07 »

Tjena

Hm... radiatorer... vattenburet värme... och Luft/Vatten.

VÃ¥r Daikin HT har inga elpatroner som kan gÃ¥ in  :) producerar upp till 80C vatten....
personligen har vi ca 50-60 ut på radiatorerna följakligen i princip max vad LT pumpar kan uppnå
Just nu har jag ca 50 ºC ut vid 0 ºC ute och 23 ºC inne blir det. :)

Effekten sjunker i princip inte under 9kW..... även vid -20, rent kalkyl mässigt skall COP vara fortsatt ca 2.0

Vår årliga förbrukning var ca 8500kWh inkl. , förra året ( inkluderat hela vinter säsongen 2010/2011 )

SÃ¥ det finns alternativ...  ingen borrning, straight forward installation.... men sÃ¥ var det priset....
det sista jag hörde var ca 140 000 SEK i Sverige. Kanske har det blivit billigare

Men som sagt.... gött att inte behöva borra.... omöjligt hos oss likaväll... :D

Men klart.... man kan ha LT pump och klimakonvektorer.... men har aldrig sett detta i drift....
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #11 skrivet: 11 december 2011, 03:03:46 »
Förbrukar man 40000 kWh för att värma huset så är det en no-brainer att konvertera till vattenburet och borra.
Men om man klarar sig på 20000 kWh ser kalkylen inte lika kul ut. Återbetalning på 5 eller 10 år, en viss skillnad. När marginalerna krymper blir det ännu viktigare att installationen fungerar optimalt, och att man helst slipper dyr service eller reparationer, som snabbt kan ta bort besparingen.
Men normalt  är en markvärmeinstallation närmast servicefri, och komfortnivÃ¥n höjs när man insett att man kan höja innetempen ett par grader utan att ruinera sig. :)
Har du direktel blir det ditt bidrag till miljön att minska elförbrukningen med 2/3.
« Senast ändrad: 11 december 2011, 17:11:15 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur stor andel direkt-el har ni?
« Svar #12 skrivet: 11 december 2011, 11:29:31 »
Mitt uppvärmningsbehov ligger normalt mellan 23-25 kWh. det klarar jag normalt med en strömförbrukning pÃ¥ ca 7500 kWh inkl tillskott. Mitt tillskott har genom Ã¥ren legat pÃ¥ 100 till 200 kWh men dom tvÃ¥ senaste Ã¥ren har tillskottet "rusat" till ca 700 och 900 kWh. Men dom tvÃ¥ senaste Ã¥ren har här varit extremt kalla, min medeltemperatur  förra Ã¥ret var -14 i jan - 13 feb - 8 i nov och i dec -15. och dÃ¥ orkade inte min lilla pump inte riktigt med. Är det inte blÃ¥sigt klarar den ner till 13 - 14 minus, men blÃ¥ser det kanske 9-10 grader och det var inte bara kallt förra Ã¥ret utan även blÃ¥sigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!