Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: G3 10kw 2.7 Ã¥r gammal högtryckspressotaten trasig?  (läst 2072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« skrivet: 08 februari 2016, 17:29:18 »
Hur vanligt är det att högtryckspressostaten går sönder?
Min G3 pump stannade igår kväll med HP larm som inte gick att kvittera. :'(
Min pump är bara ca 2.7 år med nu drygt 8000timmar. Max 18 starter/dygn.

Röris varit hemma idag och tillsammans med Thermia supporten konstaterat att högtryckspressostaten bryter för tidigt vid drygt 50 grader.
Är dock inte helt övertygad om att det är felet.
I bifogad Online skärmdump kan man se att sista körningen "spårade ur" med rusande framledningstemp. Kan ha varit en varmvatten körning som startas vet inte riktigt. Är på tjänsteresa nu men tiden stämmer ganska bra med när barnen badade badkar..
Tycker det ser konstigt ut när framledningen rusar iväg långt över returen. Det brukar den ju inte göra normalt vid en varmvatten körning.
Någon tekniskt bevandrad person som har några idéer/kommentarer?

Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2016, 20:23:21 »
Jag tycker det ser ut som cirkulationsproblem, och då ska högtryckspressostaten lösa ut.
Och den bröt inte vid VV-laddningen som skedde 1 h tidigare?
Dock ser det konstigt ut att VV-temp inte reagerar vid VV-laddningen vid 19.20-tiden? ???
Luft i laddslingan till VVB?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2016, 11:01:09 »
Trodde också att det var cirkulationsproblem med luft i/runt cirkulations pumpen. Har haft det problemet en gång tidigare.
Vid luftning och rengöring av smuts filter var allt OK. Lite lågt tryck nära 0. Men det brukar inte vara något större problem då manometern/tryckkärlet är högsta punkten i systemet.
VV laddningen där pumpen bröt skedde nog ganska samtidigt med att badkaret fylldes så topp temperaturen hann nog inte ändras innan pumpen dog.
Pumpen går nu som el-panna och det fungerar OK, både värme och VV-laddning.
Ny HPpressotat kommer förhoppningsvis imorgon. Vi får se då om det var "rätt fel" de hittade.

En sak som kan indikera HPpressostat fel var att det inte gick att kvittera larmet på normalt sett. Larmet låg kvar efter omstart av pumpen. Har ingen aning om hur de (rörisen och Thermia supporten) lyckades nolla larmet och provköra pumpen igår.
När de testade att köra pumpen manuellt så bröt den hela tiden på HPlarm vid 52-53 grader framledning när de tvingade en VV körning.

Fråga:
På en Thermia pump finns det väl två HPpressostater ? En man kan koppla om till för att få varmare framledning, vilket det varnas för i manualen att man bör undvika då det sliter mera på pumpen.
Hade det inte gått att temporärt koppla in den för att testa köra?
Eller är det något annat? Sc:,h
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2016, 15:17:14 »
Hej!
Tänkte just föreslå att koppla in den andra pressostaten och testköra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2016, 16:05:02 »
Varför har vv-givaren plötsligt slutat ritas ut i grafen.
Tänker om det kan vara ett givarfel som på något sätt triggar HP-larm vid vv-körning.
Om reglerdatorn inte har något mätvärde att reglera mot så blir det ju svårt...

På Nibe är HP och motorskydd "samma" larm, löser ut på motorskyddet om den går på två faser.
Är väl knappast samma på Thermia, men en ide i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2016, 01:44:38 »
Just hemkommen från Svalbard.
Nix finns inte en andra "högre temp" pressostat på en G3a. Gäller tydligen bara vanliga Diplomaten och G2, de med R407.

PÃ¥ en Thermia finns ett separat motor larm "Larm MS".

Har tre mindre barn som tittar för mycket på internet/Youtube... Så normalt kl 18 stängs internet av med en timer. Den går visst lite fel nu. Därför slutar VV kurven. Så troligen inget givarfel.

Pumpen är ju bara drygt 2.5 år gammal så lite tidigt att få en massa ålderskrämpor tycker jag.
Om det nu är HP pressostaten som felar får vi väl hoppas att det var ett "måndags exemplar", om det nu finns sådana.
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2016, 08:04:29 »
Det var HP pressostaten som var trasig, byttes igår. :)
Enligt kylteknikern som bytte den väldigt ovanligt.

De gjorde det på ett väldigt smidigt sätt. De satte dit en ny på en "service port" bredvid den gamla trasiga pressostaten, så de inte behövde tömma/fylla kylmedium. tog 10 min att fixa.
« Senast ändrad: 13 februari 2016, 08:11:29 av OlaP »
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: G3 10kw 2.7 år gammal högtryckspressotaten trasig?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2016, 09:09:58 »
Ett litet varningens finger att sätta en skruvkoppling på högtrycksidan är för läckage...har själv gjort den två gånger för att kunna hjälpa kund fort vid HP problem och dom har läckt efter ett tag båda två...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!