Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya Logger 3030, hjälp tack.  (läst 15036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #45 skrivet: 11 januari 2017, 09:41:21 »
Ja, som sagt, jag köper mer än gärna begagnade mätare, speciellt om de är testade.
Det normala för elmätare är att de läggs i karantän i ett antal år, och sedan testas OM kunden skulle klaga på orimliga fakturor historiskt.
Men det kanske är annorlunda med värmemätare, och hur olika bolag gör.

Har varit i kontakt med destruörer, och alla som jag talat med kan inte sälja eller ge bort sånt som de vunnit en destruktionsupphandling med.
För det krävs godkännande av energibolaget, och det brukar stupa där.
De vill oftast inte ha ut mätare med sina namn på, på begagnatmarknaden.
Det hjälper inte att man säger att man slipar bort alla deras märkningar...

Som du förstår så har jag försökt många gånger, men åter igen, har du sådana kontakter att du kan hjälpa mig komma över dessa mätare så är jag självklart intresserad, om de inte är så dyra.
Kanske är det lättare att få tillstånd något om de dessutom vet att mätarna hanteras seriöst, och att alla skatter blir betalda.
Du får mer än gärna sätta mig i kontakt med de ansvariga via PM eller e-post.

Även jag är en stor "fan" av återbruk.
Har sålt tusentals begagnade mätare sedan jag började.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #46 skrivet: 11 januari 2017, 09:51:03 »
Tror det stämmer bra  det du säger om Elmätarna, det finns ingen lag vad jag vet som säger att alla mätare som skrotas mÃ¥ste kontrolleras, däremot sparar elnätsbolagen dom pÃ¥ hyllan som säkerhet ifall nÃ¥gon tjaffsar. Värmemätarna och vattenmätare mÃ¥ste tydligen alla testas vid skrotning och även minst var 10-Ã¥r och även varje gÃ¥ng de flyttas osv.
De värmemätare som jag kommer åt är sådana som inte har varit tvungna att åka på kontroll (och sedan skrot), så det är inget stort antal. Det är fritt antal för min vänkrets helt enkelt. Elmätare kan jag däremot kolla vad dom gör med efter att de har varit hyllvärmare...
En Kamstrup-mätare då med den modul som de skulle ha kostade 300:- ny vet jag. En begagnad kan fasen inte kosta mer än skrotvärde om jag får gissa. Jag PMar om jag finner något som kan intressera dig...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #47 skrivet: 11 januari 2017, 09:54:38 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #48 skrivet: 11 januari 2017, 13:53:06 »
Intressant diskussion, det enda jag vet om t ex gamla vattenmätare med ovalhjul är att om de inte funkade korrekt så visade de nästan alltid för lite.
Samma med elmätarna som hade snurrskiva, de kunde kärva.
Jag hade faktiskt en kärvande elmätare i min första lägenhet, påpekade för elbolaget att jag alltid fick tillbaka en stor del av pengarna som betalats in efter varje avläsning.
De svarade att de kunde kalibrera mätaren pÃ¥ min bekostnad om jag ville.  :o
-Nej tack! svarade jag utan att börja asgarva i luren.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #49 skrivet: 11 januari 2017, 14:14:37 »
Det är nog större krav idag...värme och vattenmätare kan som längst sitta 10år ute utan kalibrering.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #50 skrivet: 11 januari 2017, 15:07:20 »
Tyvärr är M-bus masters/converters väldigt dyra, så det bästa är om man håller sig till modbus, och då helst de vi redan utvecklat stöd för.
modbus är en standard, men alla tillverkare och produkter använder standarden olika, så vi måste lägga in funktionalitet för alla mätare i mjukvaran för att det skall fungera.
Så om du har en typ av mätare som vi inte säljer så måste Andreas få tillgång till Modbusprotokollet för just den mätaren för att kunna anpassa webbtjänsten för den.
Krävs det samma anpassning av m-bus enheter eller följer det en generell standard?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #51 skrivet: 11 januari 2017, 15:17:39 »
Oavsett mbus eller modbus eller vanlig RS232 eller nåt radioprotokoll så är det ju bara ett protokoll för att få över ett antal byte information. Sen står det ju varje tillverkare fritt att formatera informationen som skickas hur dom vill, så vill man veta hur många kWh det har gått eller vilken ström det går på L1 just nu så måste man veta exakt hur den informationen är formaterad i den information som kommer från mätaren.
Det finns säkert nån form av (de facto)standard för de vanligaste parametrarna, men det kommer alltid att behövas ett visst mått av anpassning.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #52 skrivet: 13 januari 2017, 18:06:47 »
<Rickard>När tror du att du får ut Logger3030 prylarna i webbshopen? Och när tror du leverans kan ske?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #53 skrivet: 13 januari 2017, 18:21:13 »
<Rickard>När tror du att du får ut Logger3030 prylarna i webbshopen? Och när tror du leverans kan ske?

LÃ¥ter som att Rickard kan ta bra betalt för grejerna om han vill?  ^-^
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #54 skrivet: 13 januari 2017, 18:36:51 »
Jag kan inte annat än be om ursäkt.
Har haft rätt mycket beställningar som tagit tid, dessutom inventering, årsbokslut, bokföringen runt det, och sedan den vanliga månadsvisa faktureringen.
Jag säker dessutom med ljus och lykta efter värmemätare och vattenmätare med modbus så att jag kan erbjuda nya produkter som matchar de nya möjligheterna.
Jag har helt enkelt inte hunnit med trots 12 timmars arbetsdagar den senaste veckan.
Dessutom är det rätt många som ringer och frågar om nya loggern, inte minst kommersiella kunder som behöver nåt liknande.
Att utreda deras behov och lämna förslag på lösningar tar också tid, viss av dessa har inte heller fått svar, tyvärr.

Jag kommer att försöka jobba lite mer med säljsidan i webbshoppen i helgen, det jag gjorde förra helgen blev inte bra...

Men för att ge svar på frågan så hoppas jag i alla fall i slutet av nästa vecka, eller i vart fall veckan därpå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #55 skrivet: 13 januari 2017, 19:49:20 »
Jag avundas dig inte, väntar med spänning. Fast det motsatta hade förmodligen varit tråkigare, om ingen hade hört av sig och visat intresse... :)
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #56 skrivet: 17 januari 2017, 15:55:39 »
Kan man med 0-10v utgångarna styra en EC-fläkt efter en kurva som beror på t.ex. utomhustemperaturen? T.ex. vid +10 ute får fläkten 10v och vid -30 så får den 1 volt?
Kan loggern räkna ut COP i realtid om jag har elmätare och värmemätare anslutna till värmepumpen?

Blir det även nu en lokal programvara som är lite enklare och en molnlösning med mer avancerade funktioner?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #57 skrivet: 17 januari 2017, 18:20:03 »
Ja, tanken med reglerutgången är ju att kunna styra t.ex. fläktar, cirkpumpar och annat som har ingång för 0-10V styrsignal.
Utgången kan inte DRIVA något, tror den klarar 1-3 mA ström om jag inte missminner mig.

Webbtjänsten kan redan  nu visa momentan COP pÃ¥ nÃ¥gra olika sätt, men det kommer att bli mer exakt med modbusavläsning.
Som det är NU så kan vi räkna COP, men värmemätarna har ju bara 1 puls/kWh så det blir väldigt grovt.
Vi kan ocksÃ¥ räkna COP mot elmätare, flödesmätare och deltaT och det blir mer exakt, men vi kan även visa COP enbart frÃ¥n el, deltaT och en faktor (om man har fast instrypt system som jag där flödet inte ändrar) 

Ja, LoggerSoft blir kvar, men det kommer ju att bli ännu större skillnad på funktionaliteten, och många av inställningarna måste göras via webbtjänsten.
Det kan dock göras via ett gratiskonto om man enbart vill köra mot LoggerSoft.
Man blir alltså inte tvingad att betala för webbtjänsten, men för att få full nytta av alla funktioner så måste man det.

Det är inte heller rimligt att vi skall arbeta med löpande utveckling och nya funktioner utan att få betalt för vad det kostar.
Prisbilden på loggern och de andra hårdvarorna är alldeles för låga för att det skall kunna bära kostnaderna för servern, utvecklingen och bandbredden.
Vi hoppas att alla anser att kostnaderna för webbtjänsten är överkomliga.
Annars är väl alternativet att försöka bygga nåt eget baserat på Raspberry eller Aurdino.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #58 skrivet: 17 januari 2017, 19:32:42 »
Har full förståelse för att ni vill ha betalt för erat arbete så det ifrågasätter jag inte alls. Och att saker ligger i molnet kan både ha sina för och nackdelar...
Om man nu programmerar funktioner som t.ex. en fläktstyrning, visst fungerar dom offline också, även om loggern inte har kontakt med era servrar?

Väntar med stor förväntan på releasen av den nya loggern...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nya Logger 3030, hjälp tack.
« Svar #59 skrivet: 17 januari 2017, 20:06:19 »
Ja, alla styrningar måste ligga i loggern.

Jag har lagt in Logger 3030 i webbshoppen nu, men jag vet fortfarande inte när vi kan börja leverera, manual och alla funktioner som krävs för att den skall kunna ersätta Logger 2020 och kunna uppdateras via webben måste göras klara och testas innan jag vill börja leverera.

Webbshoppen: http://www.energibutiken.se/sv/datalogger/219-logger-3030-pro-datalogger.html
Ny bilder skall tas imorgon, så det skall se lite proffsigare ut förhoppningsvis.
(Inte översatt till engelska och tyska ännu)

Skillnaderna mellan Logger 2020 och 3030 visas i alla fall i nedanstående tabell:
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!