Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Extra elpatron  (läst 3083 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Extra elpatron
« skrivet: 22 december 2010, 21:36:43 »
Hej!
 
Har  en teknisk frÃ¥ga; Min Ã¥f satte dit en extra extern elparton pÃ¥ 6 kwh. Sitter pÃ¥ värmeutloppsledningen pÃ¥ innedelen. Denna ska stötta dÃ¥ bara elpatronen gÃ¥r. Eller stööta dÃ¥ det typ är 20-
 
Min undran är om det inte ska sitta en säkerhetsventil på denna elpatron eftersom kontakten med pannan upphör då den producerar tappvarmvatten. Elpatronen brassar då på och värmen leds ej vidare...
 
Har två externa cirkpumpar som går konstant eftersom slingorna har 22 element.
 
Funderar även i banorna på om det inte vore bättre att ha elpatronen installerad separat från innedelen detta då värmeflödet upphör då växelventilen stänger.
 
Då har jag ju nytta av elpatronen vid kall väderlek även vid varmvattenproduktion...

Grubblar även pÃ¥ om jag behöver en extra cirkpump för matningen ut frÃ¥n patronen.  Hur gör jag med rördragningen?  Enklast att ta frÃ¥n returen med backventil sÃ¥ den inte suger bakvägen och sen ut via tilloppsslingan eller nÃ¥gra andra förslag?
 
Tacksam för svar och trevlig helg:

Hälsn Jan
 

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Extra elpatron
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 10:01:21 »
Ditt system skulle man behöva sätta sig in i lite djupare!
Du har en VP som ger ca 11 Kw vid -15.
Du har hjälp av 3kW elpatron i samtidig drift alltså 14kW vid -15
Du har även en extern elpatron på 6 kw i samtidig drift alltså 20kW vid -15.

Enligt tidigare inlägg har du skapliga radiatorer som inte kräver höga framledningstemperaturer.
Det värsta är att du har kallt!

Det går att mata elpatronerna i tanken sepparat och då kunna köra elpatron 9kW + VP 11kW vilket skulle ge dej en totaleffekt på 9+11+6= 26kW vid -15 men om du inte bor i ett slott så är det orimligt hög effekt. Någonting verkar vara helt fel. Antingen fungerar inte elpatronerna i tanken, eller så är systemet så dåligt injusterat att du bara värmer en liten del av det och då räcker ingen effekt i världen.

Angående säkerhetsventil så har du helt rätt.
Du skriver att du har flera cirkpumper eftersom slingarna har 22 element. Är det 22 element per slinga eller 22 totalt?

Det går att sätta en huvudcirkpump till och styra denna via innedelen om jag inte missminner mej helt.

Hoppas verkligen att du får ordning på ditt system. Det moste kosta en förmögenhet att driva alla dessa elpatroner!

/Raptor

Hur stort hus har du? Var ligger huset?
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Extra elpatron
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 12:54:31 »
Hallå
Det viktiga med ditt system måste ju vara att tillopp och retur är ihopkopplade med varann(helst innan extern elpatron och efter 3-vägaren)annars får du ju ingen cirkulation i systemet under vv-tillverkning.
Annars förstår jag inte vad externa pumpar och elpatroner har för verkan.
Har du den sammankopplingen?
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Extra elpatron
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 10:38:33 »
Hej och god fortsättning!  Ni är välkomna pÃ¥ studiebesök:-)

Just där elpatronen sitter är det ingen cirkulation dÃ¥ den värmer varmvatten. Men pÃ¥ slingorna som kommer efter den har jag tvÃ¥ pumpar och de har även  tvÃ¥ by pass ventiler efter pumpen för att inte skada dem dÃ¥ flödet stoppas... Elpatornen sitter iaf felkopplad. Det roliga var att Ã¥f sade att den hade förbindelse med säkerhetsventilen i innedelen men jag tvivlade pÃ¥ det eftersom trevägaren stänger av flödet. Kollade dÃ¥ med Värmebaronen de ansÃ¥g att en ventil behövdes. Fick dÃ¥ ringa till ngn pÃ¥ Mitsubishi som oxÃ¥ sade att ventilen inte behövs...  Uj vilken kusnkap...

Funderar nu på att dra om delar av slingan själv detta då min åf anser att funktionen är bra *harkel*

Tänkte sätta dit en säkerhetsventil och en backventil på inloppet till patonen så att den inte drar bakvägen. En extra cirkpump tror jag inte behövs då jag har cirkpumpar som drar genom systemet.

Sitter ju kompaktradiatorer med stor effekt, 1/3 större än vad som krävs.  Nu har vi cirka 14 minusgrader. Utan el orkar inte pumpen ge mer än 40-45 gradigt utloppsvatten...  IgÃ¥r var det cirka 19 minus ute och en innetemp pÃ¥ cirka 18 grader. Nu har vi iaf 19,2 grader...plus inomhus... När Ã¥f installerade pumpen ställde de om stegen sÃ¥ 6kwh gick in först. Ville fÃ¥r det ändrat sÃ¥ nu är det 3 som gÃ¥r in först, kanske dumt?  Styrningen av pumpar lÃ¥ter intressant. Vart gör man denna?   Hälsn Jan

Utloggad Mr-Maxi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Extra elpatron
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 10:53:11 »
Huset är 1 1/2 plans på 62 m2 per plan. Övervåningen har snedtak vilket minskar på storleken. Element på alla plan.

Bor i Degerfors...


Hälsn Jan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!