Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad styr Gradminuterna?  (läst 3213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad styr Gradminuterna?
« skrivet: 24 januari 2010, 20:01:32 »
Tjena alla Pumpfantaster!
höra om detta med er...gick ner i pannrummet för att se över skönheten (Nibe 1230-10) litegranna...Det är nu ca-11 ºC ute och pannan gick redan med eltillskott fiR: Men det jag undrar över ä vad som styr gm? de låg på -494 och tickade sakta neråt...
om jag fattat rätt så betas de av neråt till 0 då de vänder uppåt? men vad styr var de hamnar? kompressorn är ställd till -180 i startvärde. Med detta menas att kompressorn startar vid -180 gm och börjar beta av dessa,,,,men hur kan då gradminuterna hamna så högt(lågt Sc:,h) Är det normaltvid dessa gm?

En annan grej....om man har nya effektiva raddar, kan man dÃ¥ undvika eltillskott längre än med ineffektiva? En granne till mig pÃ¥stod det men jag ville höra med er, proffsen  ;) först...

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2010, 20:15:15 »
Vad har du för startvärde på eltillskottet då? Bör ju vara -900 om du har -180 på kompressorn...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2010, 20:19:19 »
Vad har du för startvärde på eltillskottet då? Bör ju vara -900 om du har -180 på kompressorn...

Kan inte ställa ts till lägre än -500

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2010, 20:30:57 »
Det är max -500 på 1230.

Jag kör också -180 i startvärde, men dippar ej lägre än max -300 innan den vänder mot noll igen.
Om jag vore dig skulle jag ändra till -120 i startvärde.
Vill du inte att tillskott ska tillåtas så ställer du pumpen i höst/vår -läge. (=blockerad elpatron)
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2010, 21:21:38 »
nu är det ju inte inställning på gradminuter det hänger på om den ska klara av att beta av dem eller inte utan att den orkar över börvärdet!

skriv upp temp på brine in och ut, temp på värmebärare ut o in och börvärde

det kan va en sån sak som att cirkpumpen är ställd för högt o att den inte klarar o värma vattnet så mycket för det eller att alla strypningar är för mycket öppna och blir för mycket vatten att värma så fall.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2010, 21:35:34 »
Tjena alla Pumpfantaster!
höra om detta med er...gick ner i pannrummet för att se över skönheten (Nibe 1230-10) litegranna...Det är nu ca-11 ºC ute och pannan gick redan med eltillskott fiR: Men det jag undrar över ä vad som styr gm? de låg på -494 och tickade sakta neråt...
om jag fattat rätt så betas de av neråt till 0 då de vänder uppåt? men vad styr var de hamnar? kompressorn är ställd till -180 i startvärde. Med detta menas att kompressorn startar vid -180 gm och börjar beta av dessa,,,,men hur kan då gradminuterna hamna så högt(lågt Sc:,h) Är det normaltvid dessa gm?

Vad styr var gm hamnar? Gradminutunderskottet är ju skillnaden mellan aktuell och beräknad framledningstemp multiplicerat med antalet minuter underskottet har funnits. Om du har -180 i startvärde sÃ¥ kan det tex uppnÃ¥s med 10 graders diff (ÄR: 32,  BÖR: 42) i 18 minuter. När kompressorn har startat kommer inte tempen stiga momentant, utan det kommer ta en stund (sÃ¥ här Ã¥rs en ganska lÃ¥ng stund...) innan ÄR=BÖR. Först dÃ¥ slutar ju gm-underskottet att öka (dvs du kan mycket väl ha -494 gm). För att gm ska betas av sÃ¥ mÃ¥ste ÄR vara större än BÖR (1 grad i 1 min = 1 gm). Vid ett stort underskott (du kanske har ställt in -500) startar elpatronen för att stötta.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2010, 21:40:53 »
Tjena alla Pumpfantaster!
höra om detta med er...gick ner i pannrummet för att se över skönheten (Nibe 1230-10) litegranna...Det är nu ca-11 ºC ute och pannan gick redan med eltillskott fiR: Men det jag undrar över ä vad som styr gm? de låg på -494 och tickade sakta neråt...
om jag fattat rätt så betas de av neråt till 0 då de vänder uppåt? men vad styr var de hamnar? kompressorn är ställd till -180 i startvärde. Med detta menas att kompressorn startar vid -180 gm och börjar beta av dessa,,,,men hur kan då gradminuterna hamna så högt(lågt Sc:,h) Är det normaltvid dessa gm?

En annan grej....om man har nya effektiva raddar, kan man dÃ¥ undvika eltillskott längre än med ineffektiva? En granne till mig pÃ¥stod det men jag ville höra med er, proffsen  ;) först...


Större element minskar inte husets effektbehov, däremot kan man sänka framledningstemperaturen från VP och på så sätt få bättre COP, samt att VPs effekt ökar något vid högre COP (kanske 0,5kw). Så visst stämmer det din granne säger, men även om du köper största elementen som finns klarar du kanske bara någon eller några grader lägre utetemp innan eltillskott kickar in.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 18:01:08 »
nu är det ju inte inställning på gradminuter det hänger på om den ska klara av att beta av dem eller inte utan att den orkar över börvärdet!
mvh daniel

Det kan vara så som gb79 skriver. Om VP:n är dimensionerad enligt gängse regler kan det nog vara så att den inte är tänkt att klara lägre temp än minus 11. Det beror naturligtvis på i vilken del av landet du bor och om husets värmebehov. En 10 kW VP är ju ganska kraftig så antingen är huset stort och/eller gammalt och därmed dåligt isolerat eller så bor du långt upp i norr. Om detta har du inte nämnt något.

Bobo
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad styr Gradminuterna?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2010, 21:23:37 »

[/quote]

Det kan vara så som gb79 skriver. Om VP:n är dimensionerad enligt gängse regler kan det nog vara så att den inte är tänkt att klara lägre temp än minus 11. Det beror naturligtvis på i vilken del av landet du bor och om husets värmebehov. En 10 kW VP är ju ganska kraftig så antingen är huset stort och/eller gammalt och därmed dåligt isolerat eller så bor du långt upp i norr. Om detta har du inte nämnt något.

Bobo
[/quote]

Huset vi bor i är från 1971. en plan med hel inredd källare. 124+124 kvm. temp i källare 18 grader året om. Markplan ca 21 grader året om. Tidigare olje panna med elpatron gick sista åren enbart på elpatron. 36000kwh låg förbrukningen på innan.... idag är vi nere på 13000 8) Barnen är ännu små så varmvatten förbrukas måttligt... lär bli annorlunda när de är i tonåren....men tills dess är det väl dags med ny pump också... :-\ Vinden är tilläggsisolerad med 40cm lösull..
Anledningen till att vi valde den större pumpen var att en granne med exakt samma hus installerade en 8kw 1215...den räckte inte till riktigt och han fick installera 4 extra element så vi valde enstörre pump och borrade ca 30 meter extra...vi har inga problem med värmen förutom nu mot slutet i vinter då vi hade ca 20-25 minus i 2 veckor i sträck då märks det att väggar och de stora fönstrena vi har släpper en del kyla...då hade vi bara 19 grader inne... men på det stora hela mycket nöjd...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!