Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Harken
« skrivet: 02 november 2007, 11:34:44 »

OK, jag tror vi är övverens om det mesta. Bra att det kom fram att oljepannan också arbetade i Nibes skiss. Jag håller också huvudsakligen med dig om detta med pannvolyn också. Själv har jag 120l med slinga men en VVB i serie bakom och sommartid kör jag VVC genom dessa så att det blir litet mer volym. Då är VVB avstängd och det funkar hyfsat bra. Vid frost slår jag av VVC och slår på VVB. Då går pumpen med få stopp eller kontinuerligt, då den är i minsta laget CTC 105 till drygt 200 kvm uppvärmt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 november 2007, 08:14:31 »

Du har inte svarat på mina verkliga, underliggande frågor:

1) Varför kan man inte köra fast på Nibes skiss??? Visst kan det ge något hög stigartemp, men med radiatortermostater blir det inget problem.

Neeeej, inga termostater med denna koppling, då får du HP-larm osv. Det måste vara konstant flöde i värmebäraren med flytande kondensering.

Citera
2) De verkliga frågorna är - med allt annat konstant - hur flytande kondensering i sig :

a) Med liten vattenvolym, varför ger flytande färre stopp???

b) Varken fast eller flytande kan ge högre panntemp än ca 45-60° det blir väl samma VV mängd då?

a) Kör man mot radiatorerna direkt så har man hela radiatorsystemets volym att köra mot, kör man mot pannan så har man endast denna volym + vintertid utbyte med radiatorerna via shunten, men sommartid så är det bara pannvolymen att köra mot.

b) Oljepannan gör varmvattnet i skissen (70-80 ºC).

Citera
3) Vad menar du med rätt liten vattenvbolym?

Om pannan har förrådsberedare så bör den vara på minst 150 liter och 150 liter pannvolym till. Har den slingberedare så bör totalvolymen vara på minst 200 liter.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 02 november 2007, 07:59:46 »

Du har inte svarat på mina verkliga, underliggande frågor:

1) Varför kan man inte köra fast på Nibes skiss??? Visst kan det ge något hög stigartemp, men med radiatortermostater blir det inget problem.

2) De verkliga frågorna är - med allt annat konstant - hur flytande kondensering i sig :

a) Med liten vattenvolym, varför ger flytande färre stopp???

b) Varken fast eller flytande kan ge högre panntemp än ca 45-60° det blir väl samma VV mängd då?

3) Vad menar du med rätt liten vattenvbolym?

4) Antal stopp kan regleras med större delta T.

5) Mina svar var att ge en billig och snabb besparing till frågeställaren. Jag hävdar fortfarande följande: Varmt ute litet värmebehov och man kan med låg kondtemp få högt COP men då måste man toppelda VV. Högre kondtemp sänker COP men spara kost för VV. Det tar ut varann. Kallt ute kräver högre kondtemp. Alltså kan man utan nämnvärd förlust köra högsta kondtemp jämt. En liten vinst finns om man har enbart golvvärme och med växelventil kör upp VP enbart för VV ibland. Men alla kommentarer på forumet indikerar att de flesta har svårt att optimera sina pannor med all reglerutrustning och elpatroner. Och då blir det ännu dyrare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 november 2007, 07:15:02 »

1) Nej, vid fast kondensering kan inte VP:n köras direkt mot radiatorerna utan det måste sitta en acktank med shunt emellan.

2) Har man en rejäl acktank att köra emot så är det inga problem med fast kondensering, men de vanligaste modellerna på oljepannor (typ CTC) brukar ha en rätt liten vattenvolym. Kör man fast kondensering mot en sån panna så tar det kort tid att värma volymen.

3) En oljepanna med liten vattenvolym brukar ha rätt liten VVB också, normalt eldar man upp oljepannan till 70-80 ºC och då funkar det med varmvatten men inte med en VP som värmer till max 55 ºC.

Men har man en oljepanna med en vettigt stor vattenvolym så kan fast kondensering vara ett alternativ.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 november 2007, 14:14:24 »


1)Principsskissen gäller väl även för fast kondensering?

2)Varför ger det färre start/stopp?

3)Varför blir det bättre VV såhär?

4) En styr kostar som en billig L/L som man kan toppelda med. Tror aldrig att flytande ger samma besparing OCH INGEN AC
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 01 november 2007, 12:37:53 »

Tack för alla tips. Någon som kan tipsa om en bra distributör/installatör i Uppsala? 


Jaha... Uppsala, varning för fjärrvärme i så fall, Vattenfall verkar kunna sko sig på fjärrvärmekunderna...

Jag skulle nog ändå föredra dockning med flytande kondensering enligt denna princip (funkar bra men andra märken än nibe också).

http://www.nibeonline.com/pdf/M10165-5.pdf

Anledningen är att många har oljepannor med liten vattenvolym och att köra med fast kondensering mot en sån funkar dåligt, det blir dåligt med varmvatten och många start/stopp.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 01 november 2007, 09:55:19 »

Jag har skrivit om det på andra trådar på ctc, de heter tweaking. Man lurar returgivaren att tro att vattnet är kallare än det är med ett motstånd i serie. Sedan gäller det att ha rätt flöde så inte pressostaten löser ut. COP blir givetvis litet lägre, men denna inställning har jag bara när det är varmt ute och när det blir litet kallara går ecoair dygnet runt med en jämvikt kring 40-44°. Då spelar givaren ingen roll. Sedan toppar jag vid behov med l/l som också är för sommarkyla.
Skrivet av: micke_su
« skrivet: 01 november 2007, 06:41:52 »

Hej!

Och hur trimmar man en ECOAIR ???

//Micke
Skrivet av: Harken
« skrivet: 31 oktober 2007, 21:52:58 »

Eftersom jag fortfarande toppeldar litet olja ibland (har några hundra liter kvar) är min skorsten i drift.

Vad gäller temp, kan jag hålla min panna mellan 55 och 60° på en litet "trimmad" ecoair. VV från slingan i pannan laddar sedan en liten VVB, på vintern har jag på VVB och på sommaren kör jag VVC och det blir då en förrådstank.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 31 oktober 2007, 19:21:39 »

Jag tolkar det som att oljan fungerar. Docka då på en l/v med fast kondensering, ex ecoair 107. Detta är den i särklass bästa investeringen du kan göra. Visst är isoleringen sämre på en äldre panna, men litet spillvärme i källaren kan behövas. Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.
Det dumma är att det mesta spillvärmen går ut genom skorstenen om man inte pluggar rökröret. Pannan är ju helt oisolerad invändigt och det går många goa kW till kråkorna. Jag har mätt upp att det går 3-4 liter sommartid bara till vv.
 
Det finns också risk att varmvattnet inte räcker till eftersom pannan är gjord för att jobba med 70-80 grader. Testa först att sätta elpatronen på 45 grader och se hur det funkar.

mvh
Skrivet av: grolim
« skrivet: 31 oktober 2007, 18:47:32 »

Då är jag med på banan... Har kollat runt lite i trådarna som du nämner och förstår nu hur du menar.

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 31 oktober 2007, 18:40:52 »

Grolim!

Jag har inte räknat så noga denna gång, men vi har haft det uppe i flera andra trådar. För mig skulle en styr innebära att jag får bygga om min panna/shunt en del och det går alltid åt litet prylar och kanske timkostnad, så det rör sig om ca 10000 kr. Jag själv skulle inte spara mer än 1000-1500 och då lönar det sig aldrig.

Om man har ren golvvärme och därmed ett lågtempsystem skulle det kanske betala sig bättre,  men då kan man ju förstås ha fast kondensering vid låg temp hela året.

Jag tycker att flytande är litet teknikfixering och har man en panna med tillräcklig volyn som inte läcker är det enda sunda att docka på en l/v till lägsta kostnad och köra så länge det går. Betalar sig på 2-3 år.

Jag testade litet förra vintern: låg kondenseringstemp innebär mer el in i VVB och hög kondenseringstemp mindre el i VVB men sämre COP. Det blev ingen skillnad i elförbrukning, så det jämnar nog ut sig om man har en normal mix mellan tappvatten och uppvärmning.

Allt detta sagt för den som snabbt och enkelt vill ha en kraftig minskning i elkost och inte har speciellt intresse av VP. Om/när pannan pajar/läcker så är det en helt annan fråga...
Skrivet av: Jonan
« skrivet: 31 oktober 2007, 18:24:39 »

Tack för alla tips. Någon som kan tipsa om en bra distributör/installatör i Uppsala? 
Skrivet av: pricken
« skrivet: 31 oktober 2007, 17:16:11 »

Inte för att såga ngn speciell lekman, men inom detta område finns det fruktansvärt många vargar på marknaden som gör allt vad de kan för att "tjäna" pengar och inte tänker det minsta på kunden och vad som är bäst för denne. Visst, du får för 105´ en fungerande anläggning, men för 40´-50´ mindre en annan variant som funkar i princip lika bra.

Min rekomendation är att du tar dit flera installatörer för bedömmning och offertläggande, och nämn gärna för dem de förslag som nämnts här skall du få se att offerterna ser annorlunda ut.

Skrivet av: erp
« skrivet: 31 oktober 2007, 17:04:15 »

Jag tycker priset du fått ligger lite väl högt. Du borde kunna få en EcoEl 1550 och en EcoAir 107 installerad plus borttagning av pannan för 90-100 000:- och sedan bli av med tanken för 5-6 000:-.

Med dom grejorna borde du klara värme och varmvatten på 10-11 000 kWh. Då har du allt nytt och rent och snyggt.

Annars har du ju alternativet enligt "Harken" som också funkar helt ok, och du kommer undan betydligt billigare, och kommer säkert att klara värmen nästan lika billigt på det sättet.

Jag tror mer på något av detta, än på fjärrvärmen.

//Ronnie
Skrivet av: grolim
« skrivet: 31 oktober 2007, 16:53:02 »

Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.

Hur räknar du här? En ecologic kostar omkring 6 -7 000 kr så då borde den vara avbetald på 2 -3 år eller  Sc:,h

// Grolim
Skrivet av: Harken
« skrivet: 31 oktober 2007, 16:34:03 »

Jag tolkar det som att oljan fungerar. Docka då på en l/v med fast kondensering, ex ecoair 107. Detta är den i särklass bästa investeringen du kan göra. Visst är isoleringen sämre på en äldre panna, men litet spillvärme i källaren kan behövas. Och visst kan du spara 2-3 tusen på en flytande kondensering, men den betalar aldrig tillbaka insvesteringen.

Själva 107 och rör, cirkulationspump, isolering och fundament skall stanna på 40-50 tusen. Jobbet går på 4-8 timmar, beroende på hur bökigt det är. ( Man skall gräva ner 2 betongstenar eller liknade som fundament, ställa upp maskinen, borra hål i yttervägg, dra 2 rör som med cirkulationspump och var sin ventil och T-koppling kopplas på pannan. CTC rekommenderar flexislang, men de behövs egentligen inte. Rören skall isoleras och kabeln som följer med skall anslutas till 3-fas. Klart!)

Jag förutsätter att du har en hyfsad shuntautomatik och/eller termostatventiler på raddar. För varmvatten kan du sedan behöva en mindre beredare efter pannan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 31 oktober 2007, 15:15:20 »

Det där med fjärrvärme beror på vilken kommun du bor i, i Stockholm kostar fjärrvärmen ca 1 kr/kWh och i Luleå ca 30 öre/kWh.

Så frågan är i vilken kommun du bor i?
Skrivet av: Jonan
« skrivet: 31 oktober 2007, 13:01:48 »

Tja, behöver lite tips inför beslutet att byta värmesystem.
Har precis köpt huset, ca 150 kvm byggår 1940. 75 kvm ovan jord och 75 kvm inredd källare. Idagsläget eldas med olja, med förbrukning om ca 3 kubik per år.
Jag har tagit in offert på fjärrvärme och Luft/vatten pump, men är för novis för att fatta ett bra beslut kring vad som är mest ekonomiskt fördelaktigt. Vad ligger årskostnaden i dags läget på fjärrvärme, kontra luft/vatten pump?
Offert för Luft/vatten ligger på 105´, + 7´ för demontering av oljepanna + tank. Offert för fjärrvärme ligger på drygt 50´.
Kommer jag att göra en så pass stor vinst iom att skaffa luft/vatten pump, så att det är värt att lägga 60 tusen till på installationen? Huset har även en fungerande kakelugn som komplement, och vi planerar att installera ännu en braskamin nere i källaren som ett till komplement...
Tacksam för tips från ngn som är mer insatt.
//J

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!