Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten  (läst 12609 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad seahorse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« skrivet: 11 december 2012, 10:52:50 »
Ber om ursäkt för den tillspetsade rubriken.  :)

Men tänkte vi kunde ha en egen diskussion om att Bosch Compress som är med i Energimyndigheten är samma som IVT HE.

Mitt fundering är då att den hänger med hyfsat upp till 35 graders framledning, men att det är sen den hakas av?

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #1 skrivet: 20 september 2013, 01:00:30 »
Oj, gammal tråd. Men ändå intressant tycker jag.
IVT HE, dvs Bosch EHP 11 LWM fick ju ganska dåligt i testet. Ändå rekommenderas det väldigt varmt av IVT själva och de säger att den är minst lika bra som NIBE F1245 ...
Kan man lita på Energimyndighetens test?

Är deras test verkligen jämförelsen av alla jämförelser man skall titta på? Enligt testet kör NIBE F1245 över Boschs maskin TOTALT. Och deras test skall ju simulera verkliga situationer, men är det som sagt verkligen så pålitligt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #2 skrivet: 20 september 2013, 02:40:19 »
Om det inte var nåt fel på den Bosch-pump som testades måste man väl ändå kunna lita på SP, kan man inte lita på dem så kan man inte lita på någon.
Jag skulle i alla fall lita mer på SP än på en försäljare.
Men samtidigt tror jag mig veta att tillverkarna får vara med och kontrollera/optimera de pumpar som testas, så det skulle ju kunna vara så att IVT EQ, Nibe 1245 och Wiessmann-pumparna har haft duktiga tekniker med sig i testen.

SP:s tester är det mest oberoende vi kan få, men att lita blint på dem tror jag inte är helt rätt heller...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #3 skrivet: 20 september 2013, 11:56:16 »
Kan då SP's tester verkligen återge riktiga IRL förhållanden så att säga?

Dvs, om de simulerar ett hus med både golv- och radiatorvärme med en förbrukning som motsvarar vår, exempelvis. Kan vi då översätta det i att om vi väljer NIBE F1245 så sparar vi VERKLIGEN procentuellt sett, såpass mycket mer gentemot Bosch'en (IVT HE/HA), som testerna visar att vi gör?
Nu menar jag inte exakt ner till tiondels procent och HELT exakt ner till minsta watt naturligtvis.

Och om det nu är så att NIBE F1245 verkligen är så mycket vassare än Bosch'en (IVT HE/HA), varför köper många Bosch eller IVT istället? För att inte nämna vissa andra pumpar som gjorde så dåligt ifrån sig?

Mina frågor kan nog te sig en aning märkliga, men med tanke på att jag många gånger läst i trådar där man försöker jämföra pumpar, är många gånger svaren att "alla de stora märken är likvärdiga, det viktigaste är att systemet är rätt dimensionerat".

Men då faller man ju tillbaka till ruta noll igen. Så hur var det nu egentligen, är värmepumpar från de olika, stora, märkena som IVT, NIBE, Thermia, Bosch, osv, verkligen lika bra, eller skall man titta på Energimyndighetens tester?

Samtidigt ser man att folk ju köper alla möjliga sorters pumpar från flera olika märken, ÄVEN fast Energimyndighetens test tydligt visar vilka som är bäst.

Alla vill väl ha det bästa som man kan få för pengarna, så visst är frågan högt aktuell, i synnerhet när pumparna går loss på runt 80.000 kr, och i synnerhet när pumparna köps in just för att spara pengar många år framöver, kanske 15-20 år framöver med en pump man köper idag. Det är ju så lång tid, att det är klart att exempelvis 2500 kr i årliga förbrukningsskillnader mellan pumparna gör väldigt stor skillnad i slutändan. Lever pumpen i 20 år så är det 50.000 kr grovt räknat. Det får man nog en ny pump för om 20 år :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #4 skrivet: 20 september 2013, 19:22:03 »
Ingen aning om hur det funkar generellt, men i mitt fall är jag positivt överraskad av den besparing som värmepumpen ger.
Jag räknade med en drivenergi på 7000 kWh/år i förväg på min värmepump men hittills har det sällan kommit upp i den nivån.
Jag har iofs ansträngt mig för att trimma in grejerna optimalt, och jag har dessutom inte sett så många på detta forum som har samma erfarenhet som jag (oavsett märke på värmepumpen), de flesta klagar på förbrukningen.

Roland (som har IVT) har väl också (precis som jag) en relativt låg energiförbrukning.
Troligen beror det mer på användaren än på märket.
« Senast ändrad: 20 september 2013, 19:25:19 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #5 skrivet: 20 september 2013, 22:23:37 »
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara några avgörande skillnader mellan olika fabrikat. Konstruktionen är ju i de väsentliga delarna i princip identisk, det är samma kylmedia och reglersystemen reglerar på i stort sett samma sätt.
Vissa har cirkultationspumpar som drar mindre ström och en del har inbyggd tank vilket gör dom mer 'förlåtande' för dåliga arbetsförhållanden...

Är förutsättningarna någorlunda bra för värmepumpen så borde inte ett fabrikat kunna vara mycket bättre än ett annat. Har jag missat nåt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #6 skrivet: 20 september 2013, 22:29:31 »
Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara några avgörande skillnader mellan olika fabrikat. Konstruktionen är ju i de väsentliga delarna i princip identisk, det är samma kylmedia och reglersystemen reglerar på i stort sett samma sätt.
Vissa har cirkultationspumpar som drar mindre ström och en del har inbyggd tank vilket gör dom mer 'förlåtande' för dåliga arbetsförhållanden...

Är förutsättningarna någorlunda bra för värmepumpen så borde inte ett fabrikat kunna vara mycket bättre än ett annat. Har jag missat nåt?

Precis, så tänker jag också, inte minst p.g.a folk köper alla dessa sorters pumpar, utan att favorisera någon vp särskilt mycket. Men då återkommer vi ju till enmiljonkronorsfrågan. Hur skall man tolka Energimyndighetens test? Den visar ju stora skillnader på bästa och sämsta pump. Med skillnader på flera tusen kr per år. Det blir ju mycket pengar i längden och hela idén och anledningen till att skaffa bergvärme är just att spara energi och dra ner på kostnaderna :D

PS. det är ju klart lättare att välja bil, då man lätta kan provköra den före köp. lite svårare med en VP :D DS.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #7 skrivet: 21 september 2013, 09:03:02 »
Tycker det är helt naturligt att det skiljer en del varför skulle det inte göra det tittar man på tex motorer så finns det ju faktiskt modeller som är snålare trots att dom levererar lika mycket effekt så visst måste det kunna skilja en del men vilken som är bäst ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #8 skrivet: 21 september 2013, 13:03:39 »
Hehe, ser nu att purjo har IVT medan Smurfen har NIBE :)

Kanske därför det ges olika svar?  ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #9 skrivet: 21 september 2013, 13:30:57 »
Visst är det skillnader, och som sagt, om det inte var nåt fel på den Bosch som testades finns det som jag ser det ingen anledning att köpa en sån pump.
Med detta sagt vill jag trots allt säga att det är mycket viktigare att värmepumpen trimmas in på ett bra sätt.
Skillnaden mellan en värmepump som lämnas med default inställningar och en som trimmas in på ett adekvat sätt kan många gånger vara så stor som 30% i effektivitet.
I testerna som SP gjort skiljer det väl inte mer än knappa 20% mellan bästa och sämsta värmepump.

Knappa 20% av drivenergin i en normal villa är ca 1500 kWh/år, så det är ju inte så mycket att hänga upp sig på.
Egentligen.
Och som sagt, mellan de flesta skiljer det mycket mindre än så.
Slutsats, dimensionering installation och injustering ÄR de viktigaste parametrarna, men det finns ju liksom ingen anledning att köpa en värmepump som fÃ¥r dÃ¥liga testresultat ändÃ¥.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #10 skrivet: 21 september 2013, 14:24:22 »
Hehe, ser nu att purjo har IVT medan Smurfen har NIBE :)

Kanske därför det ges olika svar?  ;)
Klart man vi ha en vp som får bra betyg i testet tummenupp var nära att köpa en Bosch när jag skaffade vp men var faktisk rätt nöjd att det inte blev så när jag ca 1 år senare läste energimyndighetens test även om inte 1500 kwh är hela världen så känns det onödigt att kasta bort dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #11 skrivet: 21 september 2013, 14:33:20 »
Nä jag tror jag skippar IVT/Bosch också faktiskt. Får nog bli NIBE. Förslagsvis nya F1255 som är frekvensstyrd, 4-16kW.

Undrar om det kan vara värt att gå upp till 1255:an (från 1245:an) när man har golvvärme som delvis skall vara på lite grand på sommaren också. Fast frekvensstyrd kompressor kanske är att föredra även om inget värme alls skall användas på sommarn. Sen vet jag ej om 4kW är overkill för tappvarmvatten på sommarn, men i värsta fall får ju kompressorn slå av emellanåt helt enkelt.
Den bör ju oavsett få betydligt mindre start/stopp än en 10kW el. 12kW F1245:a.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #12 skrivet: 21 september 2013, 17:52:25 »
Gissar att 1255 kommer att bli dyr. klart en on/off vp får betydligt mera starter men mindre drift timmar vad som sliter mest ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #13 skrivet: 21 september 2013, 18:05:56 »
PS. det är ju klart lättare att välja bil, då man lätta kan provköra den före köp. lite svårare med en VP :D DS.

Får du en ide om bensinførbrukningen genom att provkøra bilen medans handlaren står och væntar på dig i affæren...? :o
;)
På vilket sætt skulle 4kW vara overkill på sommaren før VV ??? Tror du att VP'n går ner i minsta effekt før att værma vattnet...?
Den værmer det den skall sedan stannar den tills næsta gång det ær dags... Høgre effekt på VP'n gør faktiskt att den
kan till exmpel værma en 250L tank snabbare æn en svagare pump...
Så det ær nog inga problem att ha en 4-16kW VP :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #14 skrivet: 21 september 2013, 18:06:55 »
1255 blir betydligt billigare än 1250, men dyrare än 1245 12kW. :)

Nä, vad kan slita mest egentligen. Att en kompressor går längre tid på lågvarv, än en kompressor som startar och stoppar och går på högvarv när den väl går. Den frekvensstyrda kompressorn "vilar" ju nästan aldrig. Men spelar det så stor roll egentligen när den går lungt och fint på lågvarv istället?

Någon expert inom området kanske kan svara på det.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #15 skrivet: 21 september 2013, 18:17:23 »
Får du en ide om bensinførbrukningen genom att provkøra bilen medans handlaren står och væntar på dig i affæren...? :o

Ja kör jag bara tillräckligt långt så ser jag ju vad den har förbrukat samt momentanförbrukningen. hehe Nä, men det väl kanske inte det första man tittar på när man provkör en bil. Men vad jag menar är att man ju prova en bil på ett annat sätt, än en VP. En VP skall ju installeras, och sen är den "fast". Det är inget man byter bara för man får "lite" sämre COP samt kanske 2-3000 kr högre förbrukning per år, just med tanke på att VP samt installation kostar så vansinnigt mycket. Därför är det till att välja rätt från början. Anser jag i alla fall.
;)

Citera
På vilket sætt skulle 4kW vara overkill på sommaren før VV ??? Tror du att VP'n går ner i minsta effekt før att værma vattnet...?
Den værmer det den skall sedan stannar den tills næsta gång det ær dags... Høgre effekt på VP'n gør faktiskt att den
kan till exmpel værma en 250L tank snabbare æn en svagare pump...

Ja det är ju inte overkill med tanke på kW, med tanke på att en 10kW leverar ännu mer och den går också på sommarn. Jag menar snarare overkill för att den skall slippa stoppa och sen starta igen. Dvs. 4kW är ju ingenting som går hela tiden på sommaren, så även om kompressorn är frekvensstyrd så kommer den att få slå av och på, på sommaren. Hade den varit en 0,5kW-16kW kompressor, så kanske den hade kunnat gå kontinuerligt under sommarn. Eller hur mycket effekt det nu skulle kunna behövas för varmvatten. Sen får man nog ha en bra volym på varmvattenberedaren så den buffrar lite så klart.

Oavsett så bör ju en 4-16kW starta och stoppa mycket mindre än exempelvis en 10kW, oavsett årstid.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #16 skrivet: 21 september 2013, 18:21:22 »
Tror inte det är bra med för låga varv på en kompressor kan bli problem med smörjningen då men det har dom säkert provat fram så den inte går för sakta liksom för höga varv också är skadligt. Har för mig att man kan ställa vilken hastighet kompressorn ska ha vid enbart vv beredning och kanske en högre hastighet vid vv beredning när det finns värmebehov men nu har säkert 1255 en ny styr där man kan ställa massor tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #17 skrivet: 21 september 2013, 19:05:10 »
Någon expert inom området kanske kan svara på det.

Hm... det finns ju långlivade on/off VP verkar det som...
Inverterstyrda L/V har ju inte funnits vældigt længe... men kompressorer som i princip går hela tiden finns væll lite hær och dær...
Diverse kylar, AC , etc :)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #18 skrivet: 22 september 2013, 00:38:22 »
Att välja 1250 eller 1255, när nu den dyker upp istället för 1245  är det ingen vits om man inte har speciella skäl. Besparingen är  för en villa pÃ¥ ca 4 m3 olja runt 400 kwh per Ã¥r.
Faktum är att 1245  sparar mer än 1250 bara pÃ¥ sin varmvattenladding och cirkpumpar. Gissar att de gör om 1250  sÃ¥ att den fÃ¥r  slinga till varmvattnet istället och tryckstyrda cirkpumpar.
investeringen som brukar hamna pÃ¥ 50000 kr mer betalar sig alltsÃ¥ inte  pÃ¥ pumpens livstid.
 Men har man ett hus som är pÃ¥ typ100 kvm, som skall byggas till, eller tvÃ¥ astigheter med ett vattenburet och ett  dirketelhus som skall konverteras när gamla faster flyttar till hemmet, dÃ¥ kan det vara ide.
Det har ocksÃ¥ varit en del strul med frekvensare men det har  givetvis rättats till nu.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #19 skrivet: 22 september 2013, 00:47:14 »
hawkeye, man kommer kunna köpa den för under 87 inkl moms. Och förmodligen under 70 inkl. moms på nätet.
Med tanke på det, är 1255 värd de extra pengarna över 1245 12kW exempelvis?

Dvs prisskillnad inkl. moms mellan 1245 och 1255 blir alltså lite drygt 10 kkr.
« Senast ändrad: 22 september 2013, 00:53:43 av Flinta »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #20 skrivet: 22 september 2013, 09:29:30 »
Den extra tillverkningskostnaden för inverterdriften borde inte vara större än några hundringar, priset ut till kund avspeglar inte kostnadsfördyringen, utan är ett resultat av vad tillverkaren anser att marknaden är beredd att betala sett till nyhetsvärde och eventuellt ökad besparing.
Enligt mig är det alltså tveksamt om invertrarna kommer att "löna sig" under sin livstid om man inte har speciella krav som gör en inverter lämplig, t.ex. de som Hawkeye räknar upp.
En typ av hus där det kanske kan vara bra med en inverter är de som kräver underhållsvärme sommartid, t.ex. hus där källaren används som bostadsyta och där man kan behöva värma lite även under en stor del av sommarhalvåret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #21 skrivet: 22 september 2013, 10:19:18 »
4kwh är lite högt vår och höst vid värme produktion. Å andra sidan så förbrukar de ungefär som en llvp och det går inte att ha ett större spann med 1 kompressor. Vid långa pass på låga frekvenser så kör split vad de kallar för oljeretur som är snarlik till identisk med avfrostning för att hämta hem olja och smörja upp kompressorn. Det gör den genom att gasa på. I mitt fall kör kompressorn under 80% av året under 75% av max varv. Över +4 graderi stort sett enbart på minvarv. Pumpen får optimeras för att inte få många starter, i nibes fall så så finns bra möjligheter till detta. Andra tillverkare verkar ha sämre möjligheter vilket resulterar i väldigt många starter. För att få längre stopptider kan en mindre tank vara en ide. Hur ivt fungerar vet jag inte, men vad jag sett av ivt's produkter så lämnar de inte många reglerparametrar att justera med. Verkar vara likadant med me's produkter. I mitt fall var split billigare än andra nibe alternativ och något dyrare än Bosch och ctc som hade varit underdimensionerade och krävt mycket elspets. Hade snabbt sprungit i väg i elspetsförbrukning.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #22 skrivet: 22 september 2013, 13:20:58 »
En typ av hus där det kanske kan vara bra med en inverter är de som kräver underhållsvärme sommartid, t.ex. hus där källaren används som bostadsyta och där man kan behöva värma lite även under en stor del av sommarhalvåret.

Tänkte ha på golvvärme lite under sommaren med, om än väldigt lite.

Men då tänker jag. Kompressorn skall ju tillverka varmvatten till kranarna också, även sommartid. Så det är ju inte så att den får stå avstängd hela sommarn utan start och stopp?
Denna fråga involverar även det Bigfoot skriver: "4kwh är lite högt vår och höst vid värme produktion."
Jo, men då undrar jag. Varför skulle man inte kunna låta kompressorn värma vattnet till radiatorer/golvvärme samtidigt som den värmer varmvattnet till kranarna? För då skulle kompressorn kunna göra det samtidigt på sommarn, utan några extra start stopp. Förutsatt att man har en ackumulatortank då förstås, som kan buffra värme. Eller kan man inte ställa den så den gör så? (med sänkt komfort då naturligtvis, eftersom den då inte riktigt skulle ta hänsyn till NÄR det är mest optimalt för komforten att värma endera.)
Nä, nu kanske jag tänker jag kanske helt fel :)

Och bortsett från att 1255 är dyrare. Anta att den skulle kosta lika mycket som en 1245 10:a eller 12:a. Skulle 1255 prestera bättre och löna sig då? Jag är väldigt nyfiken på vad Nibes nya siffror kommer säga om 1255:an.
« Senast ändrad: 22 september 2013, 13:25:42 av Flinta »

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #23 skrivet: 22 september 2013, 13:28:48 »
Tänkte ha på golvvärme lite under sommaren med, om än väldigt lite.

Men då tänker jag. Kompressorn skall ju tillverka varmvatten till kranarna också, även sommartid. Så det är ju inte så att den får stå avstängd hela sommarn utan start och stopp?
Denna fråga involverar även det Bigfoot skriver: "4kwh är lite högt vår och höst vid värme produktion."
Jo, men då undrar jag. Varför skulle man inte kunna låta kompressorn värma vattnet till radiatorer/golvvärme samtidigt som den värmer varmvattnet till kranarna? För då skulle kompressorn kunna göra det samtidigt på sommarn, utan några extra start stopp. Förutsatt att man har en ackumulatortank då förstås, som kan buffra värme. Eller kan man inte ställa den så den gör så? (med sänkt komfort då naturligtvis, eftersom en då inte riktigt skulle ta hänsyn till NÄR det är mest optimalt för komforten att värma endera.)
Nä, nu kanske jag tänker jag kanske helt fel :)

Jo men så funkar nog de flesta moderna värmepumpar. Om man gör varmvatten och är färdig så tittar man på om värme behövs. Man vill ju inte stoppa och starta sen igen.

"Problemet" är att på sommaren ger din värmepump oftast lite mer pga hög köldbärartemperatur. Har du då en "8kW" så får du kanske ut 10kW värme när du kör mot värmesystemet. Men ditt behov är ju samtidigt kanske bara 500W. Då ger din värmepump 20 gånger mer är du behöver. Då har man nytta av lite systemvolym för att ackumulera den avgivna värmen från värmepumpen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #24 skrivet: 22 september 2013, 13:55:43 »
Tänkte ha på golvvärme lite under sommaren med, om än väldigt lite.

Men då tänker jag. Kompressorn skall ju tillverka varmvatten till kranarna också, även sommartid. Så det är ju inte så att den får stå avstängd hela sommarn utan start och stopp?
Denna fråga involverar även det Bigfoot skriver: "4kwh är lite högt vår och höst vid värme produktion."
Jo, men då undrar jag. Varför skulle man inte kunna låta kompressorn värma vattnet till radiatorer/golvvärme samtidigt som den värmer varmvattnet till kranarna? För då skulle kompressorn kunna göra det samtidigt på sommarn, utan några extra start stopp. Förutsatt att man har en ackumulatortank då förstås, som kan buffra värme. Eller kan man inte ställa den så den gör så? (med sänkt komfort då naturligtvis, eftersom den då inte riktigt skulle ta hänsyn till NÄR det är mest optimalt för komforten att värma endera.)
Nä, nu kanske jag tänker jag kanske helt fel :)

Och bortsett från att 1255 är dyrare. Anta att den skulle kosta lika mycket som en 1245 10:a eller 12:a. Skulle 1255 prestera bättre och löna sig då? Jag är väldigt nyfiken på vad Nibes nya siffror kommer säga om 1255:an.
Kompressorn kan inte värma vv och radiator vattnet samtidigt den värmer en sak i taget. Det bör vara så att 1255 kan prestera bättre än 1245 för dels är det en nyare produkt och dom brukar ha bättre cop dels är det en dyrare produkt och spar man inte mera på 1255 finns ingen anledning att välja den. Ska bli intressant att läsa hur 1255ans funkar beträffande styrningen av bland annat cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #25 skrivet: 22 september 2013, 14:26:48 »
Kompressorn kan inte värma vv och radiator vattnet samtidigt den värmer en sak i taget.

Nä men jag menar då egentligen som GöranA skriver att den värmer raidiatorer/golvvärme i samband med varvattnet, eller rättare sagt i anslutning till det. Så den slipper stoppa och starta igen, i onödan.

Ett problem som 1255 löser, för mig, är att jag slipper tänka på om jag skall ha en 10kW eller 12kW 1245:a :)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #26 skrivet: 22 september 2013, 14:31:47 »
De gör inte vv och värme samtidigt för vv kräver ett par grader över vv stopptemp medan värmen produceras med rätt framledningstemp. I stället för att producera 50 grader och shunta in rätt temp sÃ¥ produceras korrekt temp och temperaturen styrs av frekvensen pÃ¥ kompressorn.  Med golvvärme rekomenderas tank eftersom framledningstempen mycketlÃ¥g, framförallt sommartid.
VV görs i vart fall med split vid behov eller efter avslutad värmeproduktion innan den ändå skall gå till stopp.
« Senast ändrad: 22 september 2013, 14:34:26 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #27 skrivet: 22 september 2013, 14:38:15 »
Nä men jag menar då egentligen som GöranA skriver att den värmer raidiatorer/golvvärme i samband med varvattnet, eller rättare sagt i anslutning till det. Så den slipper stoppa och starta igen, i onödan.

Ett problem som 1255 löser, för mig, är att jag slipper tänka på om jag skall ha en 10kW eller 12kW 1245:a :)
Om 1255 funkar lika som 1245 vilket är troligt när 1255 går som on/off så växlar den till värme så fort gradminuterna ligger på - efter avslutad vv körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #28 skrivet: 22 september 2013, 14:50:10 »
Vad jag har förstått skall 1255 bygga på 1250:an, men använda sig av 1245:ans styrning praktiskt taget. Typ det bästa av två världar. Sen är det säkert en del andra uppdateringar också.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #29 skrivet: 22 september 2013, 16:11:54 »
Jo men så funkar nog de flesta moderna värmepumpar. Om man gör varmvatten och är färdig så tittar man på om värme behövs. Man vill ju inte stoppa och starta sen igen.

Brukar det inte bara vara tvärtom, dvs efter husvärmning toppas varmvattnet upp?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #30 skrivet: 22 september 2013, 16:54:00 »
Jo top up efter 0 gradmin.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: IVT HE "Värdelös" enligt Energimyndigheten
« Svar #31 skrivet: 22 september 2013, 17:37:48 »
Brukar det inte bara vara tvärtom, dvs efter husvärmning toppas varmvattnet upp?
Tyvärr inte pÃ¥ Nibe numera pÃ¥ 1245 har man tagit bort den funktionen  :::_)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!