Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Borra utan urberg?  (läst 4648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Borra utan urberg?
« skrivet: 20 januari 2009, 15:49:47 »
Hej
Jag har ett hus i Waterloo i Belgien och försöker begripa vad som gäller för borra bergvärme när geologin är annorlunda.  Huset ligger pÃ¥ sandjord, gissningsvis 10-30m tjock. Nedanför är troligen lera och kalk/sandsten i olika lager. Grundvattnet ligger om jag förstÃ¥tt saken rätt som en vattentäkt (inte fossil) inom sandlagret. Jag har ingen aning om underliggande lager är torra. Hur borrar man i detta? Hjälp!
  Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borra utan urberg?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2009, 16:03:53 »
I belgien skulle jag utan tvekan sätt luft/vattenvärmepump.

Utöver tveksamheterna med borrningen så ger dessutom kalkberg väldigt dålig energitillförsel till borran vilket gör att du måste borra djupt.De som kan svara på din fråga om vad som gäller för borrning i annat än berg är nog någon av de brunnsborrare som läser i forumet (de som är utbildade i reglerna för normbrunn).
Sen kan det ju alltid skilja sig mellan olika länder vad man får och inte får göra.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2009, 16:12:07 »
Tack. Ingen frikyla :'(?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2009, 17:04:14 »
Kolla lokalt med folk som kan förutsättningarna. Vet att IVT(Bosch) har maskiner som jobbar med aktiv kyla som kan vara en bättre lösning. Eftersom det är ganska hög temp i berget så fungerar kanske inte frikyla så bra.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borra utan urberg?
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2009, 17:57:18 »
Vad kostar elen per kWh och alternativet? Det är väl naturgas i stor utsträckning i Belgien.

Klarar radiatorerna en värmepump, i praktiken högst 55 grader framledningstemperatur när det är som kallast ute?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borra utan urberg?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2009, 19:09:08 »
IVT har väl fortfarande högkonjunktur... Om jag fattat rätt är det luft/vatten som säljer bra på kontinenten.
Senaste tidens turbulens på gasmarknaderna har nog hjälpt till.
 
http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/artikel.asp?artikel=2522805

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2009, 07:44:03 »
Elen kostar 7,5 cent per kWh dagtid och 3,6 cent nattetid. Tillkommer en avgift om 1000 Euro/Ã¥r.

Naturgas 7.1 cent per kWh 1-5000 kWh, 5.1 cent 5000-150000 kWh. Tillkommer en avgift om 340 Euro/Ã¥r.

Oljekonsumtion idag 4,8 m3

Elkonsumtion 6200kWh dagtid/6400 kWh nattetid
« Senast ändrad: 21 januari 2009, 09:20:10 av thegeby »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borra utan urberg?
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2009, 19:17:25 »
Det var billig el, trodde den kostade betydligt mer. Å andra sidan är fasta avgiften hög men den finns väl redan.

Huset drar 35-40 MWh/år om oljepanna och brännare är normala. En luft/vattenvärmepump i södra Sverige skall ge en årsCOP på 2,9 inklusive tillsatsel. Lär inte bli lägre i Belgien. Räknar man med 13 MWh/år el till värmepump och tillsatsel kostar det ca 770 Euro/år (räknade med nattaxa 1/3 av tiden).

Värmepumpar utomlands stupar ofta på att priserna på olja eller naturgas är låga och elpriserna höga. I det här fallet är det lågt elpris men uppvärmning med naturgas skulle kosta ca 2600 Euro/år räknat på 43 MWh/år gasförbrukning (verkningsgraden brukar vara hög för en gaspanna).
Här finns det möjlighet att få en värmepumpkalkyl att gå ihop.

Trevligt med lÃ¥gt eltaxa nattetid. Det är dÃ¥ det är kallare ute. Det behövs mer värme och L/V-pumpen gÃ¥r med sämre COP. Märkligt med sÃ¥ lÃ¥ga elpriser, det mesta borde komma frÃ¥n koleldade kraftverk.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Borra utan urberg?
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2009, 21:21:29 »
Lägg märke till fasta kostnaden !

Elen kostar 7,5 cent per kWh dagtid och 3,6 cent nattetid. Tillkommer en avgift om 1000 Euro/Ã¥r.


Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borra utan urberg?
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2009, 21:37:47 »
Lägg märke till fasta kostnaden !


Jo, men el måste man ju ha till hushållet ändå. Hur beräknas den fasta kostnaden, är det olika beroende på säkringsstorlek, eller förbrukning?

Jag hittade denna info:
http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Int%20stat/Eurostat%20NY.ppt#258,4,Konsumentpriser på el i Europa hushållskunder >15 000 kWh/år, 2007

Belgien är tydligen lite dyrare än Sverige, men det skiljer inte så mycket. Förvånad att det är billigare i England, Frankrike och Spanien...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra utan urberg?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2009, 21:44:11 »
Vet fra fra Tyskland (andre hånds info men likevel) at de er meget forsiktige med brønner (Mannheim området, nære Rhinen)
Absolutt max dyp 60-100m og man får ikke ha brine i lukket system, men må ha 2 brønner, pumpe ut grunnvann på ene og infiltrere samme vannet tilbake i den andre i et "lukket" system som ikke kan forurenses.
Sjekk nøye hva som gjelder der du bor om du vil bore.

Tror jeg også ville anbefale å se på luft/vann + solpaneler.
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borra utan urberg?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2009, 22:17:34 »

Jag hittade denna info:
http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Int%20stat/Eurostat%20NY.ppt#258,4,Konsumentpriser på el i Europa hushållskunder >15 000 kWh/år, 2007

Belgien är tydligen lite dyrare än Sverige, men det skiljer inte så mycket. Förvånad att det är billigare i England, Frankrike och Spanien...

Det är intressant statistik men när man överväger att investera i värmepump är det kostnaden för de extra kWh man kommer att förbruka som är intressant. Det kan skilja mycket har jag förstått efter att ha talat med personer som bor utomlands. I England verkar marginalkostnaden vara ungefär lika med kostnaden enligt statistiken. I Belgien verkar läget vara ett helt annat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2009, 08:58:21 »
Vet fra fra Tyskland (andre hånds info men likevel) at de er meget forsiktige med brønner (Mannheim området, nære Rhinen)
Absolutt max dyp 60-100m og man får ikke ha brine i lukket system, men må ha 2 brønner, pumpe ut grunnvann på ene og infiltrere samme vannet tilbake i den andre i et "lukket" system som ikke kan forurenses.
Sjekk nøye hva som gjelder der du bor om du vil bore.

Tror jeg også ville anbefale å se på luft/vann + solpaneler.

Här är läget tvärtom. En öppen brunn kräver ett komplicerat miljötillstånd, medan en djupbrunn "bara" kräver byggtillstånd. Jag tittar på Altherma+solfångare också.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2009, 09:01:08 »

Jag hittade denna info:
http://www.svenskenergi.se/upload/Statistik/Int%20stat/Eurostat%20NY.ppt#258,4,Konsumentpriser på el i Europa hushållskunder >15 000 kWh/år, 2007

Belgien är tydligen lite dyrare än Sverige, men det skiljer inte så mycket. Förvånad att det är billigare i England, Frankrike och Spanien...

Det är intressant statistik men när man överväger att investera i värmepump är det kostnaden för de extra kWh man kommer att förbruka som är intressant. Det kan skilja mycket har jag förstått efter att ha talat med personer som bor utomlands. I England verkar marginalkostnaden vara ungefär lika med kostnaden enligt statistiken. I Belgien verkar läget vara ett helt annat.

Ja. Nätet ägs av ett interkommunalt bolag. Nätavgiften är mer eller mindre fast. Konkurrens finns bara mellan ett femtal leverantörer. Bra för storförbrukare :o

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2009, 09:06:15 »

Utöver tveksamheterna med borrningen så ger dessutom kalkberg väldigt dålig energitillförsel till borran


Jag såg det, men sandsten verkar å andra sidan vara mycket bra?

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra utan urberg?
« Svar #15 skrivet: 23 januari 2009, 00:17:09 »
Vet fra fra Tyskland (andre hånds info men likevel) at de er meget forsiktige med brønner (Mannheim området, nære Rhinen)
Absolutt max dyp 60-100m og man får ikke ha brine i lukket system, men må ha 2 brønner, pumpe ut grunnvann på ene og infiltrere samme vannet tilbake i den andre i et "lukket" system som ikke kan forurenses.
Sjekk nøye hva som gjelder der du bor om du vil bore.

Tror jeg også ville anbefale å se på luft/vann + solpaneler.

Här är läget tvärtom. En öppen brunn kräver ett komplicerat miljötillstånd, medan en djupbrunn "bara" kräver byggtillstånd. Jag tittar på Altherma+solfångare också.

Forstod det som at de har rent grunnvann lenger ned under et tett lag som kan holde middels rent vann unna om man bare lar bli å gjøre hull i det med dype brønner.
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Borra utan urberg?
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2009, 07:55:12 »
I Belgien skulle jag utan tvekan sätt luft/vattenvärmepump.

Jag har hört att l/v pumpar kan ha problem i fuktigt klimat med frekventa avtiningscykler och därav dålig COP. Vad är erfarenheterna på Västkusten?

Lokal aarsmedeltemperatur 9,5C, lägsta -15C

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borra utan urberg?
« Svar #17 skrivet: 30 januari 2009, 23:12:31 »
Hej är det tal om att borra i sandsten så glöm helt tanken på att borra för sandsten är något av det djäv... att borra i.
Man måste borra med diamant krona som är jätte dyr för en vanlig krona är skrot efter bara 10 meter i sandsten.

Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!