Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det mest effektiva värmepumpsystemet  (läst 9917 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Det mest effektiva värmepumpsystemet
« skrivet: 12 december 2011, 20:01:29 »
Hur bygger vi det effektivaste värmepumpsystemet med den tekniken vi har idag?
Jag har petat med det här nÃ¥gra Ã¥r nu och jag har en ide om vad  som borde vara effektivast, fast jag har ju inte prövat allt  Sc:,h

Det effektivaste jag sett hittils är:
¤ Berg/ytjordvärmepump med pottaska eller glykol i kollektorn
¤ kombinerad värme varmvattenberedartank med skiktning och hetgasslinga istället för konventionell kondensor
¤ styrning med möjlighet för flera kurvor (en för värmepumpen och en för shunten)
¤ tryckstyrd radiatorpump och termostater pÃ¥ raddarna (inte intresserad av en termostatdebatt i denna trÃ¥den  ;)  )

vinsten med hetgasslinga i tanken är att du tillverkar hett varmvatten med hög COP som en biprodukt av värmetillverknigen på vintern men bibehåller en låg kondenseringstemp (ligger i nivå med returtempen från raddarna)
samt att du slipper laddpump och växelventil..

Vilka är era tips på effektiva systemlösningar?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #1 skrivet: 12 december 2011, 21:46:21 »
Om man kombinerar detta med en tank med skiktplåt och bivalent shunt så tror jag på idén.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad trörd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #2 skrivet: 12 december 2011, 22:00:11 »
Jag skulle föredra grundvatten-värme.COP blir bättre än med bergvärme.  b00k

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #3 skrivet: 12 december 2011, 22:06:52 »
hi
försök sänka systemtempen allt som går både in å ut på radiator kretsen/ golvärme slingor
å skicka gärna ut returvattnet från kåken en sväng till tex ett garage med golvärme för att droppa ner tempen mer på vattnet....

klarar du av att sänka 5 grader ut frÃ¥n pumpen Ã¥ sänka 5 in  jobbar pumpen mycket effektivare utan att dra mer kräm det va nÃ¥tt med nÃ¥n medel delta temp man fick ner ...en 6kw maskin gav visst ut 7.5 kw utan Ã¥ ta mer ström....sÃ¥ det gav fin effekt....
va nått proffs här inne som kollade upp det åt mig en gång.....

sen om du kan släng slangen i strömmande vatten alt en sur satans myr så du har nått bra å hämta värme från....måste va väldigt mycke bättre coop än ett borrhål
« Senast ändrad: 12 december 2011, 22:10:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #4 skrivet: 12 december 2011, 22:16:08 »
Uppfinn ett köldmedie med koktempsdiff pÃ¥ 2bar frÃ¥n -30 till +70 ºC samt en kompressor med isentropisk verkningsgrad pÃ¥100%. hela systemet oljefritt... och  driven av en entalpidriven expander kopplad till avloppet,solpaneler och frÃ¥nluftsventilationen! 
Sorry ....kunde inte lÃ¥ta bli  a:gl

Det gäller att få ner tryckdiffen....och energin för att uppnå denna.
en våt förångare är bra... onödigt stor trycksänkning och överhettning kostar pengar.
hetgasväxlare är också kanon för höga mediatempraturer...men bara på fullast (inget vidare på tex en inverter)..medan invertern kan vara fördelaktig vid låga temperaturer och effektuttag.
cirk-pumpar med varierande flöde beroende på mediatemp och ev effekt.
EC-motorer.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #5 skrivet: 13 december 2011, 07:17:14 »
Om man kombinerar detta med en tank med skiktplåt och bivalent shunt så tror jag på idén.
det var tanken  Thumbsup
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #6 skrivet: 13 december 2011, 07:28:16 »
Jag skulle föredra grundvatten-värme.COP blir bättre än med bergvärme.  b00k
sant, om man inte har en mellanväxlare, då blir vinsten bara marginell pga växlarförluster

Doktorn> lÃ¥g systemtemeratur tex golvvärme är bra  Thumbsup lägga kollektorslingan i strömmande vatten...Njae, strömmande vatten har en förmÃ¥ga att bli underkylt pÃ¥ vintern..

Ace> teknik vi har idag skrev jag ju  ;)
våt förångare kanske skulle vara en ide på den ultimata värmepumpen, men kan du verkligen plocka ur så mycket mer ur en förångare om du har elektronisk expansionsventil och suggasöverhettare?
hetgasväxlaren blir ju inbyggd i tanken eftersom kondesorslingan ligger i acktanken/varmvattenberedaren i en spiral från toppen till botten
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #7 skrivet: 16 december 2011, 11:22:11 »
det var tanken  Thumbsup
Kort sagt nya CTC EcoHeat eller EcoZenith fast med hetgasväxlare i övre tanken?  Thumbsup
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #8 skrivet: 16 december 2011, 11:26:09 »
Kort sagt nya CTC EcoHeat eller EcoZenith fast med hetgasväxlare i övre tanken?  Thumbsup
ja, nästan, fast shunten ska vara 4-vägs så den kan hämta värme från övre delen av tanken vid tex vedeldning
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #9 skrivet: 16 december 2011, 11:50:54 »
Kort sagt nya CTC EcoHeat eller EcoZenith fast med hetgasväxlare i övre tanken?  Thumbsup

Jag har också tänkt på CTC med hetgasväxlare, vart lite besviken på att det inte blev nån sån på den nya modellen.

Sirius har direktkondensering med slinga i en tank, men den saknar skiktplåt och bivalent shunt.
http://www.siriusab.se/~siriusab/pdf/S2.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #10 skrivet: 16 december 2011, 21:21:19 »
esbe har en 5 g shunt cougar . den är lite stor på kvs värdet för vanlig villa med det går att få den att reglera hyffsat.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #11 skrivet: 17 december 2011, 00:17:41 »
ja, nästan, fast shunten ska vara 4-vägs så den kan hämta värme från övre delen av tanken vid tex vedeldning
Är den inte det då? Det är den i äldre modeller iaf :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #12 skrivet: 17 december 2011, 10:07:44 »
Är den inte det då? Det är den i äldre modeller iaf :)
Dom jag har sett har bara hämtat värme från nedre tanken, men jag är inte säker, är ingen CTC kille.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #13 skrivet: 17 december 2011, 10:12:23 »
esbe har en 5 g shunt cougar . den är lite stor på kvs värdet för vanlig villa med det går att få den att reglera hyffsat.
cocacola
Var hittar jag info om den, den finns inte i min ESBE katalog, är den ny?
Killen som hjälper mig med styret gillar inte esbe så jag håller på att utvärdera siemens ventiler nu.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Det mest effektiva värmepumpsystemet
« Svar #14 skrivet: 17 december 2011, 12:59:03 »
Ja esbe suger.  Schneider eller gamla tac Thumbsup  DÃ¥ kan man invertera signaler,  det har inte esbe lärt sig ännu huvuddunk

Kan inte vara smartare att man ska bygga om rören än att trycka pÃ¥ en knapp, om man nu skulle koppla kalla porten fel nÃ¥n gÃ¥ng ::)  jag har aaaallldrig gjort det.  Men jag tänker pÃ¥ dig Cougar, du gör det säkert titt som tätt ;D 8)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!