Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frysrisk utedel ej mont  (läst 3368 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
frysrisk utedel ej mont
« skrivet: 21 november 2008, 17:07:10 »
Hej allihop jag har en bosch luft-vatten pump som står på plats i trägårn men som inte
är monterad än.den har stått ute i en vecka med ett par minus som lägsta temp.
Jag har pratat med bosch som rekomenderar frostfri förvaring 
men tar nästan tillbaka det eftersom de ej fraktar frostfritt, ja ni fattar jag har
iallafal blivit nojig att nÃ¥tt kan gÃ¥ sönder,det fÃ¥r inte hända. vad tror ni är allt ok,skall montera pÃ¥ tisdag.Jag vet att prylarna provkörs och spolas ur i fabrik,vätskan är  nog ocksÃ¥ frostfri tror jag.
Ge mig svar på detta tack ni som vet.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #1 skrivet: 21 november 2008, 17:14:13 »
Det finns väl inget som kan frysa sönder, om den inte är monterad.
Det kan ju inte vara värre än att tömma en monterad för att undvika frysrisk.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #2 skrivet: 21 november 2008, 17:34:35 »
Så har jag också tänkt men man blir orolig när det är så kallt ute (sthlm)
och skjuter upp mont. hela tiden.Tack för svaret

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #3 skrivet: 21 november 2008, 17:59:09 »
Jag skulle definitivt ställa den frostfritt, eller försäkra mig om att det inte står vatten nånstans i den.
Kom ihåg att det finns en värmeväxlare där de kört in vatten när de testat pumpen, om det inte dräneras automatisk när kopplingarna/rören lossas är det inte alls säkert att den kan stå ute i minusgrader utan att ta skada.
Du litar alltså nu på att en kille/tjej som testat tusentals värmepumpar skall ha karaktären att blåsa den tom på vatten för att det inte skall finnas någon frysrisk...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #4 skrivet: 21 november 2008, 20:02:13 »
Skickar man verkligen en pump med vatten i, då kan den ju redan frysa sönder under leveranstiden.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #5 skrivet: 21 november 2008, 21:41:41 »
Mmm, men vem vet när de tillverkade/testade den - tänkte killen/tjejen på frysrisk när det gjordes?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #6 skrivet: 21 november 2008, 23:20:30 »
obehaglig diskution detta,för mig återstår då bara att hålla tummarna att inget är skadat
men det skulle ju lika gärna pajja i transporten.
-20 grader å transport stopp under helg skulle i såfall innebära liknande katastrof,det får ju inte hända!!!Eller hur?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #7 skrivet: 21 november 2008, 23:25:17 »
du behöver inte oroa dig tror inte de har satt röranslutningarna uppåt så att inte vattnet kan rinna ur.
Om det skulle vara lite vatten typ vattendroppar så kommer det inte att spränga något .
på nibe siter in längst upp och ut i nederkant så man tömmer hela växlarn om man släpper på rören
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad gräsrot

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: frysrisk utedel ej mont
« Svar #8 skrivet: 22 november 2008, 16:33:32 »
Så ser även boschpumpen ut så den klarar väl sig nog ändå ,men jag tycker det är en riktig
katastrof om det nu är så att man rekomenderar frostfri förvaring men inte själva transporterar
prylarna frostfritt,om detta stämmer borde det va nått att diskutera vidare med tillverkare.

Ni som vet,finns det en risk att pumpen fryser sönder under transport om det är 20- och
prylarna står i en vanlig lastbil,så fungerar det uppenbarligen på bosch och när man ifrågasätter det så "borde det inte vara några risker" men några garantier ges ju aldrig och hur bevisar man
att en sprucken växlare pajjat i bosch händer.
inge bra det här ,alla som vet säg vad ni tycker
Hade

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!