Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny Guide för Luft/vatten-värmepumpar, bidra gärna med förbättringar  (läst 19151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
När jag skriver att luft/vatten rent generellt är sämre så menar jag att de:

Bullrar mer
Sparar mindre
Har en stor del av mekanik och elektronik utomhus där den utsätts för större väderpåverkan
Ger mycket lägre uteffekt och verkningsgrad när den som bäst behövs, dessutom måste den avfrostas.

Som Bigfoot skriver så är det ju i princip bara priset som är bättre.
Sen är den ju ett bra alternativ för alla de som inte kan sätta in en mark, sjö eller bergvärmepump.
Fast även där så beror det ju på var man bor, i Skåne kan det vara ett riktigt bra alternativ, men i Piteå avråder jag definitivt alla som frågar mig, och sen är ju skalan över lämpligheten glidande.
Så man kan väl säga att jag i texten har varit mer neutral än vad jag i själva verket kanske borde vara, i vart fall har jag inte tillräckligt varnat för olämpligheten att ha luft/vatten-värmepumpar på kalla orter i landet, det får jag nog fixa till.

Ordet buller nämdes på två ställen, på första stället har jag bytt ut Buller mot oljud, och på det andra har jag bytt ut buller mot ljudet.
Ingen stor grej, jag tycker att orden sämre beskriver vad jag vill få fram, men det är ändå OK för mig att byta ut dem om det känns bättre för vissa.

Har kompletterat med följande:
* Luft/vattenvärmepumpars ljudtryck är 61-70 dB enligt energimyndighetens tester.
Bergvärmepumpars ljudtryck är ca 41-52 db, också detta enligt energimyndighetens tester.
Då luft/vatten-värmepumpens ljud finns att hitta utomhus bör man vara noga med placeringen, den kan störa både dig själv och grannarna om den placeras på ett olämpligt ställe.
(Även en mark/sjö/bergvärmepump kan störa , dock bara ägaren, om den placeras på ett olämpligt ställe.)

Har även kompletterat med följande:
(Enligt min personliga uppfattning gör luft/vattenvärmepumpens relativt dåliga funktion vid sträng kyla att de inte är ett särskilt lämpligt val på kalla platser. Där det ofta eller under längre perioder blir kallare än -15°C anser jag att det är ett dåligt val.)
« Senast ändrad: 22 september 2013, 09:21:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Den är lite konstig den här diskussionen om buller när det gäller luft/vatten. Den kan ju även jämföras mot andra alternativ än bergvärme. Tex. oljepanna, pellets? Är de alternativen också ljudlösa? Nu undrar jag faktiskt om den inte betonas lite väl mycket eller på fel sätt. Visst är det en sak man skall ta ibeaktande. Speciellt när man planerar/installerar, så att inte själva installationen blir fel och ger resonans via huset eller irriterar en granne 1m ifrån. Då kan man ju givetvis få problem! Följer man instruktionerna (åtminstone CTC:s) så borde man ju undvika alla dessa problem.

Det som gör det ännu roligare är att en av de största orsakerna varför jag valde en luft/vatten istället för en luft/luft är precis av "buller" orsaken. En luft/luft för mera oljud inomhus jämfört med en luft/vatten. En luft/luft medför även att det känns mera "dragigt"/blåsigt i rummet man har inomhus delen installerat. Jag hör nästan aldrig min värmepump inomhus (avfrostningarna hörs, om jag råkar vara i rummet bredvid pumpen). Jag spenderar dessutom största delen av tiden inomhus när pumpen går och det tror jag vår granne också gör. Jämför jag bergvärme och luft/vatten inomhus i bullernivå så skulle jag nog säga att de är i samma linje. Om man ännu tar i beaktande andra saker som för oljud inomhus som tex. FTX och tvättmaskin, diskmaskin och otaliga apparater så är den ju väldigt tyst. Tom. tickningen av en klocka :) Men givetvis är det endast hur jag känner det och därför förstår jag även att lunk Umeå inte heller gillar ordet buller eller att den överbetonas. Vill man betona nackdelar mera så är det nog dess COP vid kallare utomhustemperaturer under -15 grader, där bergvärme givetvis vinner med betydligt bättre COP.

Precis som lunk Umeå säger. Hade jag i mitt hus valt bergvärme hade jag tom. haft mer oljud inomhus iom. de 40 db den generar istället inomhus. Eftersom jag på grund av utrymmsebrist inte hade kunnat isolera dess omgivning tillräckligt bra för att dämpa ner ljudet. Nu var det nog inte orsaken varför jag inte valde bergvärme. Utan det att bergvärmeinstallationen helt enkelt hade blivit för dyrt jämfört med luft/vatten alternativet och dess återbetalningstid skulle ha varit för lång.

1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Nu har ju jag knappast en LV-pump som kan anses som tyst men den hörs betydligt mindre inomhus än vad min fars VV hörs, jag måste gå fram till fönstret och lägga örat mot medans hos föräldrarna hör man att pumpen går i hela markplan.
Givetvis skulle det gå att dämpa både min och föräldrarnas lite mer om man ville lägga tid på det...
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Har även kompletterat med följande:
(Enligt min personliga uppfattning gör luft/vattenvärmepumpens relativt dåliga funktion vid sträng kyla att de inte är ett särskilt lämpligt val på kalla platser. Där det ofta eller under längre perioder blir kallare än -15°C anser jag att det är ett dåligt val.)

Jag bor i Västerbottens kustland och har ofta -15 eller kallare och enligt dig har jag gjort ett dåligt val. Du skriver ju faktiskt det. Men det fanns flera skäl till att jag valde LV och som gör att jag fortfarande tycker att det var ett bra val.

Det var därför jag skrev "undvik värdeladdade ord" eftersom det gör att jag som läsare ka reagera negativt och därmed kanske misstror ditt kunnande överhuvudtaget, och det vore synd eftersom du ju faktiskt kan en hel del om värmepumpar.

(En LVVP ger 60-65 dB om du håller mätaren precis framför fläkten, men det finns väl ingen vettig människa som sitter med örat mot fläkten? Det är ju därför man också presenterar ljudtrycket på olika avstånd från fläkten. )
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Vad nivån är vid grannens tomtgräns är det som är avgörande och då är maxvärdet 40dB nattetid. Är inte många lvvp som klarar det vid normal tomtstorlek.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Jag bor i Västerbottens kustland och har ofta -15 eller kallare och enligt dig har jag gjort ett dåligt val. Du skriver ju faktiskt det.
Det var därför jag skrev "undvik värdeladdade ord" eftersom det gör att jag som läsare ka reagera negativt och därmed kanske misstror ditt kunnande överhuvudtaget, och det vore synd eftersom du ju faktiskt kan en hel del om värmepumpar.

Kænner likadant... -15*C -20*C ær in te ovanligt på något sætt...

@ Rickard... førstår att du valde att ignorera det faktum att det finns VP av Høg temperaturs typ som klarar sig utan eltillskott , kan leverera >70*C
och inte halvera effekten... vid kalt væderlek... OK... men de finns. ;)


"En luft/vatten-värmepump passar bäst för dig som bor där det sällan är kallare än -10 grader"

Helt generellt eller pratar vi om VP från JULA? :)

"Dålig verkningsgrad vid utetemperaturer under -10ºC, vid -15ºC ger de flesta värmepumparna bara ca 1.5-2.0 i COP och många stänger av sig helt vid -15 till -20°C."

 Det finnns inte de VP pÃ¥ marknaden som klarar bættre ... vid vilken framledning? :) Sc:,h
Får dock hoppas at en eventuell spekulat ser på SCOP :)

"tänk på att en "10 kW" värmepump bara ger ca 5 kW värme vid -15ºC"

 Panasonic T-Cap, Altherma HT, Mitsubishi Zubadan... halverar inte effekten vid 15*C.
Kanske finns fler... och de slutar inte fungera vid -15*C....


Har du tænkt på att din guide læser kanske många som verkligen inte vet så mycket om VP men ønskar att ha en och nu avstår på grund av vissa "detaljer"....

Alla sitter inte på forum och suger i sig :D

Men som dom sæger " There's room for improvement" ;)

« Senast ändrad: 22 september 2013, 16:41:25 av styrman »
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Jag kan väl också tillägga att jag klarat -18 grader utan spets från elpannan för att hålla temp i framledningen och då har jag en relativt klen pump jämfört med vad det finns på marknaden.

Men det kräver också att huset är välisolerat.
« Senast ändrad: 22 september 2013, 16:56:59 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
@Lunk
Jag skriver bara att jag avråder folk som frågar mig om det är ett bra val att köpa en luft/vattenvärmepump i Piteå.
Jag avråder för att jag vet att de som köpt dem inte är nöjda, och i många fall ångrar sitt köp.
De är ofta besvikna på uteffekten när det blir kallt, och på att de stänger av sig när det blir riktigt kallt och elmätaren får fnatt.

En luft/vatten-värmepump kan ändå vara ett ekonomiskt vettigt val, vilket också framgår i texten.
Om jag inte nämde något om den låga uteffekten vid kall väderlek, inget om bullret, och inget om att de stänger av sig när de som bäst behövs skulle hela artikeln inte vara en guide, utan ett reklambudskap, och jag förstår faktiskt inte exakt vad som är fel, eller vad du skulle vilja ha redigerat, du får gärna editera hela artikeln och klistra in ditt editerade förslag, om det som står där stämmer i sak, och ser bra ut har jag inget problem att välja ditt förslag till artikeln.

@Styrman
Jag har inte bortsett från att det finns värmepumpar som kan ge högre temp, det står uttryckligen att det finns om du läser artikeln.
Däremot vet jag inte om det är så bra att lägga stor vikt på maskiner som knappt säljs på marknaden, Daikins kaskadvärmepumpar är väl rimligen nästan lika dyra som en bergvärmeanläggning?
När det gäller de nya inverterstyrda luft/vattenvärmepumparna så stämmer det dock att de inte tappar lika mycket i effekt när det blir kallt ute, och det bör jag komplettera artikeln med.
Måste läsa på lite mer först innan.
Det kommer att bli rätt mycket skrivet om en typ av värmepump som säljs i rätt liten omfattning, men å andra sidan lär de väl ta över marknaden mer och mer så det är ju inget fel med att lägga lite extra krut på att informera om funktionen på dessa värmepumpar.

Om jag fattat rätt stannar väl Daikins värmepumpar vid -22 grader, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
Om jag fattat rätt stannar väl Daikins värmepumpar vid -22 grader, eller?

Det vet jag inte... min tuffade på vid -22*C... och det var på dagen...
Daikin upger væll i sina broschyrer att de garanterar drift till -25*C... sedan vet jag ej om de stannar eller om de bara garanterar avgiven effekt till -25*C

Som en detalj kan næmnas att Mitsubishin gick vid -20*C också... utan att vara "Norden" anpassad och broschyren sæger -15*C...
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
Åtminstone vissa luft/vatten pumpar så har ju sänkt max. VP ut när det är kallt ute. Då kan det hända att man tvingas spetsa mera med el istället för att nå tex. 55-60 grader när det är säg -15 ute, även om pumpen klarar av att gå ner ända till -20 grader. När det är så kallt ute tar det dessutom längre tid att skapa varmvattnet om du då samtidigt dessutom har en hög behov på framledningen. Därav välj en tillräckligt kraftfull värmepump eller pannkombination som kräver så lite elspets som möjligt för att klara av er varmvatten behov. Alternativt fråga om goda råd på forumet :) Säger marknadsföringen att den klarar av 58 grader och klarar av ända ner till -20 grader så kan man bli vilseledd. När pumpen egentligen då producerar max. +48 grader ut vid -20 grader ute och +58 grader vid -10.

Detta kanske man inte ens tänker på om man är van vid med hur bergvärme fungerar.

Jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Kanske bara något man kunde nämna så att det inte kommer som en överraskning ifall man väljer L/V istället för B/V.

Utöver detta kan även en optimal kombination av luftvärmepump och elpanna (eller dens inställningar) spela stor roll på hur bra/dåligt varmvatten man har med så lite elspets som möjligt. Jag menar alltså inte att man får dåligt med VV bara för att man väljer en L/V pump, utan att komforten kostar antingen iform av bättre elpanna med tillräckligt stor varmvattenkapacitet eller en extra beredare eller lite extra elspets.

Jag vet inte om du vill nämna något av det här i din text, men det kan ju vara värt att veta för de som inte vet något om hur luft/vatten värmepumpar fungerar.
« Senast ändrad: 22 september 2013, 20:07:56 av tommys76 »
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!