Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ASYA09LG. Strömförbrukning i standby  (läst 3088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ASYA09LG. Strömförbrukning i standby
« skrivet: 16 mars 2013, 10:20:11 »
I samband med att jag kontrollerade olika "apparaters" strömförbrukning i stanbyläge så fann jag att luftvärme- pumpen konstant drar ca 0,43A, alltså även när den är avstängd. Drar jag ur kontakten går förbrukningen till noll.
Sätter jag därefter i kontakten igen är förbrukningen ca 0,025 A för att efter ca 2,5 min återgå till 0,43 A. Det hörs därvid också klickljud (relätillslag?) Är detta normalt? Är det någon uppvärmning av uteenheten som drar ström?

Mätt över 70 timmar har förbrukningen varit ca 13 kWh. 230V x 0,43A x 70h = 6,9 kWh alltsÃ¥ drygt hälften av förbrukningen till nÃ¥got som jag inte vet vad det är. En stanby-förbrukning (för att kunna manövrera med fjärrkontroll) brukar vanligen  ligga kring 20 mA.

Är det någon som kan ge en förklaring?

Utloggad vectrex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ASYA09LG. Strömförbrukning i standby
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2013, 11:51:48 »
Det har tagits upp förr och ja, det är trågvärmare samt kompressorvärmare som drar strömmen. Till och frånslag av dessa är temperaturstyrda men tyvärr är "säkerhetsmarginalen" för från och tillslag alldeles för hög. Min Nocria slår inte av förrän temperaturen börjar närma sig +15C, sen slår den till igen vid ca +6C.

Visserligen är det bra med trågvärmare, men det vore ju bra om dom endast vore igång vid minusgrader och vid drift av värmepumpen.
Bor i ett 128 kvadrat 1½ plans hus byggt 1972. 12cm isolering väggar, 18cm (sned)tak. 3-glas fönster från -94.
Direkverkande elradiatorer, kamin och numera (20111220) en Fujitsu Nocria 14 luft/luft VP.

Förbrukning
2011 15685 kWh + 6 kubik ved.
2012 12750 kWh + 1 kubik ved (hemmavarande fru)

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: ASYA09LG. Strömförbrukning i standby
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2013, 07:19:18 »
Løses enkelt med Ã¥ koble til en separat termostat  pÃ¥ strømledningen , i tillegg kan det og brukes egen bryter til samme kurs . PÃ¥ min gamle RAS monterte jeg disse tingene  :) . Isolert strømryter (beregnet pÃ¥ bÃ¥t) kjøpt pÃ¥ Bilxtra   tummenupp

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!