Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad diplomat 6  (läst 1384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Nyinstallerad diplomat 6
« skrivet: 18 november 2004, 10:25:02 »
Har haft anläggningen igång i en vecka nu ca. Tycker att det fungerar bra, förutom att plåtluckorna skallrar lite mycket för att vara en apparat för så mycket pengar. Detta är väl förövrigt ganska lätt att ordna med lite gummilist.
Jag har dock lite dålig koll på hur anläggningen fungerar, med det menar jag, -Vad skall jag hålla koll på, vad är bra värden, vad skall jag justera osv. Jag har blivit lovad en inomhusgivare av installatören då jag beställde thermia online. Detta är dock inte installerat ännu. Jag vet också att installatören kommer att instruera mig lite mera vad det lider. Men man är ju av naturen nyfiken, och vill gärna veta om det verkar att funka så bra det går.
Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

admin

  • Gäst
admin
Re:Nyinstallerad diplomat 6
« Svar #1 skrivet: 18 november 2004, 10:34:43 »
Svårt för oss att säga om det fungerar bra om du inte ger oss några data...

Kör du värmepumpen mot acktanken?

Kör du i så fall med shunten från vedeldningstiden trots att du värmer med värmepumpen?

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Re:Nyinstallerad diplomat 6
« Svar #2 skrivet: 19 november 2004, 07:18:19 »
Du har rätt i att det kan vara svårbedömt utan data, kollade lite nu på morgonen och fick fram detta:
Utetemp: -16
Rum (inställt) 21
Framledning: 51 (52)
Retur: 45 (48)
Varmvatten: 46 (44)
Integral: -666
Brine ut: -2grader
Brine in: 2 grader

En liten stund senare gick tillsatsen in tillsammans med pumpen, som senare stannade. Startade dock igen efter en liten stund.
Kan man se antal start och stopp någonstans?
(Thermia Diplomat 6)
Nu är inte något justerat efter installationen, utan allt står som installatören lämnade det.

Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Nyinstallerad diplomat 6
« Svar #3 skrivet: 19 november 2004, 15:13:41 »
Citera
En liten stund senare gick tillsatsen in tillsammans med pumpen, som senare stannade. Startade dock igen efter en liten stund.

Om det va kompressorn som stannade har du problem/behov av justering. VP SKALL gå kontinuerligt vid stark kyla!!!

Kolla sen vid svinkyla men du nådde nog max returtemp!! som är 48 från fabrik. Det inom parentes

Citera
Framledning: 51 (52)
Retur: 45 (48)

Med dom här siffrorna skulle du kunna öka till 49, det skulle inst ha fixat!!!!!!!    55max fram - delta t ( temspskillnad mellan stig o retur 6 grader för dig) = 49 grader.

Men du når nog max retur ändå om elpatronen skottar på en massa värme.
Begränsa maxeffekten på den... om det inte redan är gjort.. att stänga av helt är också ok men man måste ha på den om man åker bort och man tappar toppvärmefunktionen också.. men tillfälligt vid svinkyla kan det va ok. (Men tänk på ev frysrisk om VP stannar helt)

Sen kan du testköra ocksÃ¥ om du har lust.  Höj kurvan idiotmycket under drift dÃ¥ ökar gradminuterna direkt till värdet för elpatronstart, sen kan du köra sÃ¥ och hÃ¥lla koll pÃ¥ returtempen. Du mÃ¥ste undvika att nÃ¥ stopptemepen för vp vid svinkyla.

Du har helt ok flöde... 6 graders delta t, men har du alla radiatorer varma (undertill), kan du vässa nån stor rad. då kan du kanske sänka kurvan lite...

Det här återkommer väl inte så ofta hos dig?? alltså -16 grader.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!