Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om Diplomat Duo 12 installation med acktank  (läst 5865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #15 skrivet: 09 januari 2014, 21:56:37 »
Tror buffert styr kom 2008 kolla sidan 2 i den här tråden finns en del info där för hos Thermia lyckas jag inte hitta nått http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43333.15
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #16 skrivet: 09 januari 2014, 23:26:30 »
Hej igen

Jag har ett expansionskort i min VP och på detta ansluter man externa shunten samt här kommer jag senare (i sommar) att koppla in allt för "frikyla" också samt byta ut 2 vanliga radiatorer till en större fläkt konvektor.
När man ansluter den externa givaren för radiator shunten så får man upp värmekurva 2 i menyn.

Men fortfarande har jag ej hittat någonting i menyerna om buffert styr eller avstängning av CP för framledningen till tanken!?

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #17 skrivet: 10 januari 2014, 00:21:11 »
Smurfen:
Jag har läst allt i länken du föreslog men är fortfarande lika frågande till vart jag hittar T2 samt T3 anslutningen i min Diplomat Duo 12 från 2013 (nyinstallerad)!?
O sÃ¥ länge inga extra givare finns anslutna sÃ¥ kommer väll inte valet buffertstyr att finnas....  8)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #18 skrivet: 10 januari 2014, 06:26:28 »
Ring Thermia dom bör ju veta och ge dom en känga för dålig info på hemsidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2014, 21:44:09 »
Uppdatering (reviderad)!

Har pratat med Thermia och fått en Installations anvisning för något som de benämner "Extender" (extra tank).
Se filen 1.pdf, jag tolkar det som att figur 8 är närmast min systemlösning och det som jag då behöver är 2st extra givare som kan anslutas på I/O kortet (som benämnt i tabell 5) och sedan ansluta dessa till I/O kortet T2 och T3 (kontakt don).
 - T2 placeras nÃ¥gonstans i mitten av tanken
 - T3 placeras pÃ¥ utgÃ¥ende ledning innan externa CP´n efter shunt (radiatorkretsen). Shunten i min anläggning är ansluten och styrs via expansions kortet, 24Volts ESBE shunt. expansionskortet visas i filen 2.pdf.

När givarna är anslutna så ska valet "buffertstyr" komma upp i installations menyn och vara valbart, jag får kolla när jag skaffat givarna.....

Frågan är om den interna CP´n då står still mellan laddningarna av ackumulator tanken, enligt supporten på Thermia så trodde de att så var fallet (Brine och CP opererar lika)...Alternativt behöver jag även en relä sats som interna CP´n i Diplomaten ska kopplas till Sc:,h
Lite röriga och svårfattade beskrivningar tycker jag. Öppet för tolkningar/gissningar då det inte finns beskrivet hur regler-programmet använder dessa nya tempgivare ihop med de som redan finns. Har befintliga framlednings o returlednings givarnas funktion då övertagits av de nya T2 T3 givarna!?
« Senast ändrad: 13 januari 2014, 23:16:29 av blueswede »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2014, 17:14:38 »
Har för mig jag läst att interna cp stoppas och det bör dom veta pÃ¥ Thermia supporten likasÃ¥ hur reglering fungerar vem ska annars veta  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om Diplomat Duo 12 installation med acktank
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2014, 00:16:21 »
Status är nu att jag installerat de 2 givarna för buffertstyr, hade lite strul med att få upp valet buffertank i menyn men det löste sig efter borttag av "shuntgrupp valet".
DÃ¥ dök "bufferttank" och nya val för "systemshunt" o "VK2 shunt" upp......  tummenupp

Det verkar fungera o interna CP,n startar när VP (Brine CP) startar, så långt allt OK!
Vi får se hur regleringen fungerar det blev lite fler temperaturer o värden i Infomenyerna för temperatur nu och har inte kläm på hur de interagerar ännu!
Vad ska man tänka pÃ¥ vid inställning av denna drift typ, nÃ¥gon som har nÃ¥gon användbar info att delge som kan hjälpa mig hitta rätt?  .,;-  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 403
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!