Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?  (läst 5551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« skrivet: 01 april 2005, 17:03:50 »
När den värsta oron lagt sig över att kalkylerna för VP inte ska hÃ¥lla fÃ¥r jag reda pÃ¥ att förre ägaren av huset provmätt/tryckmätt eller vad det nu hette, oljepannan. DÃ¥ fick man fram siffran 93 %. Gjorde en snabb räkning och kom fram till att pumpen inte skulle räcka pÃ¥ lÃ¥nga vägar med en sÃ¥n verkningsgrad pÃ¥ oljepannan. Orolig som tusan ringde jag VP-inst. som sa att det inte skulle bli nÃ¥gra problem, att man alltid fÃ¥r sÃ¥na siffror vid mätningar men att medelverkningsgraden inte är högre än 75-80 %, som vi ocksÃ¥ räknat med. Stämmer detta???  Sc:,h
Hoppas det gör det, annars blir det dyyyrt!
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2005, 17:54:02 »
Det stämmer att årsmedelverkningsgraden är lägre än den toppverkningsgrad man kan mäta fram. 80% är helt riktigt ett värde man ofta använder och jag tror att det i de flesta fall är ett bra värde. Jag skulle vara försiktig med att gå under det.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #2 skrivet: 01 april 2005, 20:13:22 »
Har du hyfsad panna och skaplig brännare får du absolut inte gå under 80%, då blir pumpen för klen.

En fälla kan va om man har kört vv med elberedare på sommaren, då får man med automatik en högre årsmedelverkningsgrad på oljepannan!!
Den har en riktigt usel verkningsgrad vid enbart vv produktion.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2005, 13:53:49 »
Jag är ingen expert på VVS, men jag kan tänka mig att oljepannas verkningsgrad är ganska bra på kalla dagar , i vart fall om spjället stängs när brännaren står. Inte lär den nå 90 % under den kallaste veckan men kanske 85?
Det är ju de kallaste dagarna som avgör hur mycket värme som vp:n ska kunna levera - med eller ev utan tillskott.
Att oljepannans årsverkningsgrad sedan blir låg på grund av de dåliga driftsförhållandena under sommaren är ju tråkigt, men inte avgörande för dimensioneringen
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2005, 16:19:10 »
Jag hade en tilläggsisolerad panna med en förbränningsverkningsgrad på 91 % (motsvarar bamambamas 93 %). Den krävde ca 30 L olja/mån bara för att hålla den varm. Det blev en årsverkningsgrad på ca 80 % (ca 2,8 m3 olja/år) och då var det svalt i pannrummet. Är det varmt och skönt i pannrummet kan nog årsverkningsgraden vara 70 %.

Är oljeförbrukningen hög (5-6 m3/år) blir årsverkningsgraden högre. Varmhållningsförlusterna blir relativt sett mindre.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Biörn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hurra för värmepumpar!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2005, 19:47:43 »
När den värsta oron lagt sig över att kalkylerna för VP inte ska hålla får jag reda på att förre ägaren av huset provmätt/tryckmätt eller vad det nu hette, oljepannan. Då fick man fram siffran 93 %. Gjorde en snabb räkning och kom fram till att pumpen inte skulle räcka på långa vägar med en sån verkningsgrad på oljepannan. Orolig som tusan ringde jag VP-inst. som sa att det inte skulle bli några problem, att man alltid får såna siffror vid mätningar men att medelverkningsgraden inte är högre än 75-80 %, som vi också räknat med. Stämmer detta???  Sc:,h
Hoppas det gör det, annars blir det dyyyrt!
Hur mycket skall du värma upp med pumpen? Den borde lätt räcka till typ 350-400m2.
266m2 uppvärmd yta
2004. Elpanna Total elförbrukning 46000kwh
2005. Ctc 8.5 VP. Borra 180meter. Total elförbr.c:a  18000kwh ...Hurra!

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2005, 20:40:46 »
Är det varmt och skönt i pannrummet kan nog årsverkningsgraden vara 70 %.

Jo det är ganska varmt och skönt i pannrummet...

Ska värma upp ca 215 kvm plus 60 kvm källare. Ingen vanlig villa, ett mindre hyreshus. Pannan har förbrukat mkt olja så det är därför jag undrar hur effektiv oljepannan varit egentligen.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #7 skrivet: 05 april 2005, 22:58:26 »
Citera
Ingen vanlig villa, ett mindre hyreshus.


Ja, just det!
NÄR MIN SON OCH DESS RARA FAMILJ SOM NORMALT BOR I BOSTADRÄTT MED FAST VÄRMEAVGIFT  BOR i VÃ…R VILLA I NÃ…GRA DAR ÖKAR ELFÖRBRUKNINGEN PÃ…TAGLIGT.

Försök att omförhandla avtalen så att hyresgästerna mäste (kolleltivt) betala energikostnaderna. Peka på allas ansvar för att spara på naturen. Då slutar de kanske att
fylla badkaret till brädden
diska under rinnande vatten
hålla 26 graders inomhustemperatur
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #8 skrivet: 05 april 2005, 23:48:22 »
Citera
Ingen vanlig villa, ett mindre hyreshus.


Ja, just det!
NÄR MIN SON OCH DESS RARA FAMILJ SOM NORMALT BOR I BOSTADRÄTT MED FAST VÄRMEAVGIFT BOR i VÅR VILLA I NÅGRA DAR ÖKAR ELFÖRBRUKNINGEN PÅTAGLIGT.

Försök att omförhandla avtalen så att hyresgästerna mäste (kolleltivt) betala energikostnaderna. Peka på allas ansvar för att spara på naturen. Då slutar de kanske att
fylla badkaret till brädden
diska under rinnande vatten
hålla 26 graders inomhustemperatur


Är väl tänkt att man ska betala energikostnaderna kollektivt genom hyrorna men vissa förstÃ¥r nog inte att ju mer energi som gÃ¥r Ã¥t desto högre blir hyrorna! Ett problem är inomhustempen som är rena Bahamastempen! Nu när VP blir installerad sÃ¥ blir det inga 24-25 grader längre utan 20-21 som pumpen är dimensionerad för. Bra bara att installationen blir nu pÃ¥ vÃ¥ren sÃ¥ de hinner vänja sig tills nästa vinter...  >:D
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2005, 09:59:49 »
Citera
Ingen vanlig villa, ett mindre hyreshus.


Ja, just det!
NÄR MIN SON OCH DESS RARA FAMILJ SOM NORMALT BOR I BOSTADRÄTT MED FAST VÄRMEAVGIFT BOR i VÅR VILLA I NÅGRA DAR ÖKAR ELFÖRBRUKNINGEN PÅTAGLIGT.

Försök att omförhandla avtalen så att hyresgästerna mäste (kolleltivt) betala energikostnaderna. Peka på allas ansvar för att spara på naturen. Då slutar de kanske att
fylla badkaret till brädden
diska under rinnande vatten
hålla 26 graders inomhustemperatur


Är väl tänkt att man ska betala energikostnaderna kollektivt genom hyrorna men vissa förstår nog inte att ju mer energi som går åt desto högre blir hyrorna! Ett problem är inomhustempen som är rena Bahamastempen! Nu när VP blir installerad så blir det inga 24-25 grader längre utan 20-21 som pumpen är dimensionerad för. Bra bara att installationen blir nu på våren så de hinner vänja sig tills nästa vinter...  >:D

Du sänker väl hyran nu när du investerat i värmepump och fÃ¥r lägre kostnader.  >:D ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2005, 14:19:54 »
Hehe...lånen ska ju betalas också ;)
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #11 skrivet: 06 april 2005, 17:27:18 »
Jag är ingen expert på VVS, men jag kan tänka mig att oljepannas verkningsgrad är ganska bra på kalla dagar , i vart fall om spjället stängs när brännaren står. Inte lär den nå 90 % under den kallaste veckan men kanske 85?
Det är ju de kallaste dagarna som avgör hur mycket värme som vp:n ska kunna levera - med eller ev utan tillskott.
Att oljepannans årsverkningsgrad sedan blir låg på grund av de dåliga driftsförhållandena under sommaren är ju tråkigt, men inte avgörande för dimensioneringen

Förbrukning och antagen årsverkningsgrad är dom uppgifter man jobbar med. Det har visat sig att det är mycket lättare att VP blir för klen än för kraftig om man tidigare kört med olja.
Men har man en elpatron ska man naturligtvis testa med den vilken framledningstemp som nås med en viss tillförd effekt och helst göra detta vid sträng kyla så man ser vilken utetemp man kommer att behöva! Då får man en ganska säker bedömning.
Men har man enbart oljepanna då är det svårare, ofta vet inte ens kunden hur mycket olja det går på ett år, vem avläser tanken varje år för att ta med ev lagerförändring!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Baronen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #12 skrivet: 07 april 2005, 13:57:39 »
Det är skillnad på pannverkningsgrad (ofta dålig) och brännarverkningsgrad (ofta bra), frågan är vad dom testade.

//Baronen

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Uppmätt effekt oljepanna >>>Kalkyl?
« Svar #13 skrivet: 07 april 2005, 15:33:39 »
Är rätt säker på att det var brännarverkningsgraden.
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!