Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump  (läst 5877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« skrivet: 09 oktober 2010, 09:03:44 »
Jag var pÃ¥ Hem&Villamässan och sÃ¥g en kul variant pÃ¥ luft/vattenpump. Det var en modifierad luft/luft pump som man hade satt en vattenslinga runt hetgasröret och tjuvade värme till radiatorena. PÃ¥minner om alla andra billigare luft/vatten pumpar med skillnaden att innedelen är kvar och att man kan använda valfri Luft/luft pump. Vattenslingan sitter alltsÃ¥ i serie med hetgasröret mellan inne/utedel. Behövs 145gr extragas enligt tillverkaren. Genom att reglera fläkten sÃ¥ fick man olika mycket effekt till vattensidan dÃ¥ värmen dÃ¥ inte blÃ¥ser ut i innerdelen. En enkel box som gÃ¥r att köpa för 8" kr och verkar fungera. Jag tänkte pÃ¥ den trÃ¥den jag inte hittar nu, där nÃ¥gon ville lÃ¥ta hetgasröret gÃ¥ direkt in i acktanken och det här var precis vad man skulle kunna göra om man behÃ¥ller innedelen och stryper fläkten. Enligt tillverkaren sÃ¥ var hemligheten med denna lÃ¥da själva lödningarna mellan hetgasröret och vattenröret hemligheten för att det inte skulle gÃ¥ sönder under drift. Tydligen ett problem att fÃ¥ det att hÃ¥lla enligt honom. Vidare sÃ¥ satt en reglerventil som bromsade vattenflödet runt hetgasröret vid uppstart sÃ¥ inte utedelen skulle uppfatta det som gasbrist dÃ¥ gasen inte skulle bli varm utan en ventil. Lite fiffiga lösningar som kommer bana väg för andra som har liknande ideer. Klart värt att kolla upp. Det fanns även en box som var förbered för tvÃ¥ pumpar pÃ¥ samma vattenslinga. Detta mÃ¥ste vara den absolut billigaste sättet att ordna en luft/vatten pump idag med tanke pÃ¥ alla billiga Luft/luft pumpar som finns pÃ¥ marknaden och som gÃ¥r att använda. Vet inte om Rickard ser detta som reklam med det är iallafall inte meningen. Jag anser att det är en kul ide som kommer kunna utveklas och ge mycket goda ideer för övriga pÃ¥ forumet.  ;)
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2010, 23:02:05 »
Lödningarna är nog inte det stora problemet...

för att få konceptet att fungera. Förutom att verkningsgraden blir långt ifrån optimal så får L/L pumpens styrdel spader. Programmet är ju inte konstruerat för denna tillämpning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2010, 10:26:40 »
Här är en länk till den nämda boxen
http://www.xn--rikon-waterbox-vrmepumpar-0ec.se/

Den stora frågan jag har är ....
Hur går det när man vill köra AC på sommaren?
DÃ¥ vänder man ju pÃ¥ gasflödet och lär frysa önder boxen  Sc:,h eftersom det inte verkar inte finnas nÃ¥gon förbikoppling av boxen vid AC drift.

Sen verkar den bara ge ca 2,5kW vid -10°C så elpatron är nog ett måste redan vid dessa temperaturer
vad den sedan ger vid -25°C vill jag inte ens tänka på
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad turborolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TYRESÖ
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken pÃ¥ fastighets optimering
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2010, 22:56:18 »
Priset?
Är den billig så är det ju ett möjligt försök om man som jag har en nästan ny ce-12hke som står outnyttjad bara o docka på vp in på min ecoel har de sålt någon?
Nu ny villa 1,5 plan 120kvm kommer bli blivande VP projekt
Har inst LLVP Panasonic HKE E12, och Ecoel V2 är på jakt efter en Ecoair 107 beggad eller annan luft vatten vp.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2010, 10:13:49 »
Den kostar runt 8000 kr
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2010, 10:54:58 »
Kollade på länken och såg ett fel direkt, waterboxen har 2 olika storlekar på anslutningen, ska man "tjuva" värme från innerdelen behövs samma storlek på anslutning in som ut för hetgasrören. Cirk-pumpen måste gå hela tiden och får inte regleras ned, annars fryser vattnet = att vvx:en sprängs när maskinen går i avisningsläge, så att köra ac på sommaren är bara att glömma så vida man inte opererat in en 4 vägs ventil som styrs av utedelen samt att man har termostat som tvångsstoppar utedelen om vattnet blir för kallt.

Sen tillkommer en faktor, kyler man ned för mycket och sedan kör genom innerdelen finns det stor risk att kylmediet tillbaka till utedelen då blir så kall att man kan få vätskeslag, detta beror helt på om maskinen har kappilärrör eller termisk ventil, hur maskinen styr vid elektronisk ventil vågar jag inte svara på.

Jag testade tidigare att ta en skitpump på 5,5kw med kappilärrör och lindade returröret på 1/4" 10 varv runt en petflaska och sänkte ned denna "spole" i en 25L hink med kallt vatten, innerdelen dök direkt i värme och isbildningen runt torkfiltret steg direkt till toppen vilket skvallrade om att vätskelag var på g så jag stoppade exprimentet ganska snabbt, detta gjordes alltså EFTER innerdelen, men principen blir ju samma om man kopplar in före, så har man då t.ex 18+ i innertemp och vattnet i vvx:en är under 30 vid start finns alltså risk för ev vätskeslag med havererad kompressor som följd.

Förhoppningsvis kanske ACE läser detta och kan flika i vad som gäller och vilka gränser som finns.
Siffrorna på hemsidn var i princip oläsbara, det såg inte speciellt seriöst ut.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Waterbox=Luft/vatten box till valfri Luft/luftpump
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2010, 20:12:18 »
Jag så den själv på mässan och det är inget underverk vi pratar om. Tanken finns nog inte att denna skall användas som frikyla utan han som sålde den hade test kört den i 10 olika villor och kopplat den på radiatorslingan som extra hjälp till befintlig värme. Den hade fungerat bra enligt honom men den ät nog inte alls optimal på alla sätt som går utan kan säkert förbättras om man så vill. Jag gillar folk som kommer på egna lösningar, det är ofta som det leder vidare till något betydligt större och bättre. Det behövs sådana som han för att ge nya infallsvinklar på saker och ting.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!