Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionskärl tryck?  (läst 19052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

EcoPeter

  • Gäst
EcoPeter
Expansionskärl tryck?
« skrivet: 18 september 2016, 10:38:26 »
I enplansvillan vi bor i sitter en Eco Air 105 och en EcoEl 1550. Tidigare var det ett enrörssystem kopplat emot radiatorerna som jag nu fÃ¥tt utbytt till 5 "skilda" slingor samt nya radiatorer.  Trycket pÃ¥ klockan vid expansionskärlet var tidigare ca 1bar men kommer nu aldrig upp i mer än 0,5bar. Vrider jag pÃ¥ ratten och fyller upp till 1bar tar det ungefär en dag innan det är tillbaka pÃ¥ 0,5bar och vatten syns runnit ut i dräneringsröret. Är det nÃ¥got jag förbisett? Har det nÃ¥got med att den inte klarar av att hÃ¥lla trycket uppe? Vad är det som styr trycket? Tacksam för svar dÃ¥ jag är rätt okunnig - än sÃ¥ länge.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9620
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2016, 11:01:39 »
Kan vara lite skräp som samlats i säkerhetsventilen för pannvattnet så den inte sluter helt tätt. Prova att motionera denna så att vattnet strömmar igenom kraftigt några gånger. Fyll på systemet, avvakta och kontrollera. Säkerhetsventilen kan också behöva bytas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2016, 18:54:39 »
Varför vill du ha 1 bar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2016, 20:01:53 »
I expansionskärlet finns ett gummimembran, och kärlet är fyllt med luft på ena sidan och med värmesystemets vatten på andra sidan.
Det kan vara bra att kolla att kärlet är förladdat till rätt lufttryck, och det finns två sätt att göra detta på.

1) Tappa ur vatten via säkerhetsventilen tills manometern visar 0. Skruva sedan av skyddet från luftpåfyllningsventilen (schraderventil, likadan som ventiler på bildäck) som troligen sitter mitt på expansionskärlets undersida, och mät med en vanlig, pålitlig däcktryckmätare (helst digital) där.

2) Tappa ur vatten via säkerhetsventilen tills manometern visar 0. Fyll därefter vatten sakta och försiktigt, du kommer att se att först stiger trycket snabbt och sedan betydligt långsammare. Det tryck som manometern visar just vid brytpunkten där tryckökningen blir långsammare, är förladdningstrycket.

Om man ska fylla på luft i expansionskärlet så gör man det med en luftpåfyllare för bildäck, då man har tappat ut så mycket vatten att manometern visar 0.

Om man vill kontrollera att manometern visar rätt så kan man ta en pålitlig däcktryckmätare och mäta trycket i luftventilen då man har normalt tryck i värmesystemet, i det läget råder ju samma tryck på båda sidor om expansionskärlets membran.

En tumregel för lämpligt tryck i värmesystemet är 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan högsta punkten i värmesystemet och manometern.  1,0 bar är alltsÃ¥ lagom för ett hus där värmesystemets högsta punkt ligger 5 meter över manometern.
Förladdningstrycket måste alltid vara lägre än det tryck man har i värmesystemet, 0,5-0,7 gånger önskat vattentryck kan vara lagom om inte expansionskärlets typskylt eller pannans instruktionsbok säger något annat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #4 skrivet: 19 september 2016, 09:30:30 »
En tumregel för lämpligt tryck i värmesystemet är 0,5 bar + 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan högsta punkten i värmesystemet och manometern.  1,0 bar är alltsÃ¥ lagom för ett hus där värmesystemets högsta punkt ligger 5 meter över manometern.
Blir det likadant om man har ett gammeldags öppet expansionskärl, som ju då blir högsta punkten?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2016, 09:37:06 »
torbjörn_forsmans inlägg gäller naturligtvis enbart för slutna system, om nu någon undrar. Vid öppna system är det naturligtvis den faktiska höjden som avgör trycket, hos mig ca 0,5 bar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2016, 23:21:24 »
Men TS lär ju knappast ha 5 m upp till värmesystemets högsta punkt i ett enplanssystem, så varför då ha 1 bar? Då borde väl 0,5-0,7 bar räcka?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #7 skrivet: 20 september 2016, 08:19:15 »
Det skadar väl inte med 1 bar? Bättre att ha lite marginal än att ligga på gränsen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #8 skrivet: 20 september 2016, 10:26:28 »
Man bör ju också tänka på att en del tryckvariationer beroende på vattentemperaturen i systemet är fullt normala. Ju större vattenvolym i förhållande till expansionskärlets storlek, desto mer varierar trycket. Ibland kan man få acceptera att trycket stiger så mycket att säkerhetsventilen börjar spilla litegrann en kall vinternatt då framledningstemperaturen är ovanligt hög, men att trycket ligger i underkant enligt tumregeln på sommaren då radiatorerna är kalla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionskärl tryck?
« Svar #9 skrivet: 20 september 2016, 11:44:12 »
OM trycket sjunker med 0.5 bar/dygn så har membranet troligen gått sönder.
Tryckvariationera som blir när värmepumpen startar och stoppar gör att det trycks ut lite vatten via säkerhetsventilen (1.5 bar) när vattnet är som varmast, och sedan sjunker trycket när vattnet svalnar av igen.
Troligen har trycket kollats när värmepumpen stått still.

90% säkert att kärlet gått sönder vid installationsarbetet, det är mycket vanligt att membranet går sönder när man gör systemet helt trycklöst.
Brukar ske efter 7-10 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!