Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökad mängd spillvatten frÃ¥n extra beredare?  (läst 2048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« skrivet: 12 november 2011, 20:27:22 »
Hej jag installerade en nibe 1235 för tre år sedan, jag ställde den i garaget och kopplade varmvattnet i serie till en liten Nibe beredare på 30 liter inne i huset för att snabbare kunna få varmvatten inne vid tillfälliga mängder varmvatten.
Allt har fungerat oerhört bra dock så har jag ett problem och det är att jag ej har dragit spillröret från 30 liters beredaren till ett avlopp och alltid haft en liten 1 liters behållare som tar upp vattnet som blir ibland när beredaren just värmt upp vattnet, oftast har det knappt blivit något vatten alls.

Nu på sista tiden, sedan i maj ungefär har det bara blivit mer och mer spillvatten så nu måste jag tömma 2 liter vatten en gång i veckan och kommer inom kort lösa problemet genom att dra spillvattnet direkt till avloppet.

Dock så kvarstår mitt problem, varför har mängden spillvatten ökat? jag är rädd att jag bortser från problemet ifall jag bara kopplar om spillvattnet till avloppet? Är det 30 liters beredaren inne jag bör kolla till på något sätt eller är det Värmepumpens beredare?
Finns det någon sakkunnig därute som kan ha ett tips om varför mitt system beter sig som det gör?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2011, 20:30:41 »
Har du inte sänkt vv tempen som vp levererar till den externa beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2011, 21:17:05 »
Använder du inget varmvatten strax efter en dusch eller likande förbrukning så blir det ju mycket "spillvatten".
Tror inte slumpen är att förakta, öppnar nån en VVkran strax efter så blir det ju inget övertryck..
Själv har jag en 25 liters dunk som jag tömmer några gånger per år(ligger under avloppet så jag kan inte koppla dit).
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2011, 21:31:39 »
Kan ju vara sÃ¥ att du ersatt en dÃ¥lig blandare som inte hÃ¥llit tät för det höga tryck som blir när vattnet expanderar blir mÃ¥nga gissningar nu  Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2011, 21:42:53 »
Mitt bidrag till spekulationerna:

Sitter det en säkerhetsventil på värmepumpen också? Om dom har samma öppningstryck från fabrik så kan det vara så att Nibens ventil öppnade aningen före den separata VVB'n tidigare, men pga slitage och avlagringar så öppnar VVB'ns ventil tidigare nu?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ökad mängd spillvatten från extra beredare?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2011, 17:14:42 »
Många bra gissningar, elberedaren inne är betydligt äldre än värmepumpen, den är från 2000, värmepumpen är från 2008. Tror ni det skulle bli bättre av att byta ut kulventilen på elberedaren? jag vill egentligen slippa at dra ut ett fult spillvattenrör till avloppet även om det är att föredra för att slippa eventuella vattenläckage. Jag är bara rädd att jag inte ska se ifall röret står och droppar hela tiden...

Elberedaren har temp på 55 grader och uteberedaren på ca 60grader. tror inte jag sänkt värmepumpens vattentemp, kanske... det skulle ju kunna bidra, ska kolla vad som är förinställt värde, jag kan ju ha pillat på denna. båda beredarna är nibe
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!