Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?  (läst 9887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spangek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« skrivet: 28 januari 2006, 03:31:16 »
Står i begrepp att besluta om VP-investering imorgon och har seriös beslutångest....

HJÄÄÄLP!

Den offert som ligger högst upp på min priolista just nu ger effekttäckningsgrad 89% och jag har hört att det är alldeles för högt, rätt eller fel?

Förutsättningar:

Suterränghus i Stockholm byggt -91 på 100+100m2. Golvvärme nere och radiatorer uppe. Havererad frånluftsvärmepump som gett en total elförbrukning på 25'000kWh/år innan den nu gick sönder helt. Min bedömning av detta är 30´000kWh/år totalt energibehov varav kanske 5´000kWh hushålls-el. Barnfamilj på totalt 4 pers med bubbelbad till vilket nuv. 160l VV-beredare är för liten. Berg finns 2,5m under markytan på borrstället och grannens borra har 7-8m ner till vatten. Känner ej till bergart. Utgår ifrån att elpriset höjs med 50% efter inflationskompensering under de närmaste 10 åren. Kommer troligen att bygga ut 20+20m2 samt bygga 4*8m pool inom en 5-10års period.

Offert:

Nibe 1130-8, motiverat med att 5-6kW kan upplevas som för långsamt vid stor VV-förbrukning.
160m borra (Blir troligen 152m effektivt enligt uppgift om grannens hål)
FLM30 för inneklimatets skull, säljaren hävdade att detta motsvarar 20m borra
VV-beredare på 300l (+160liter mantel)
Nytt Expansionskärl
Borttransport av g:a frånluftspump

säljarens beräkning:
DUT: -18grader
VP täcker till: -15 grader
KBin: +1grad
Energitäckningsgrad: 99%
Effekttäckningsgrad: 89% (Har läst på forumet att 50-70% verkar normalt)

Jag är rädd att jag måste komplettera med knäpptank på 100l senare för att minska antalet starter och eventuellt även för att få ner VBmax temp??? Denna tank borde ge fördubbling av VB-volym? och motsvara 23l/kW = OK??? (Har bara gjort egna enkla överslag på detta)

Priset på 155'000 känns också högt?

Ska jag borra 10-20m till eller kanske välja en Nibe 1130-6 istället???

Borraren kunde komma på måndag morgon och VP-installation kan ske 1,5 vecka senare så beslut om exakt VP-kan jag dröja med någon dag. Borrning måste spikas nu.

HJÄLP!!!!! :-\ 

Rickard?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2006, 09:11:25 »
Det är alltid lite svårt att räkna på sutteränghus, den isolering som marken ger (vid sträng kyla) på de delar som ligger under mark ger ett mindre effektbehov i än i ett enplanshus, däremot så har man trots detta en relativt hög energiförbrukning. (marken suger energi året runt...)

Det faktum att ni haft frånluftsvärmepump tidigare gör det dessutom svårt att uppskatta tidigare förbrukning.

Jag gör dock den bedömningen att era planer på pool + utbyggnad av huset gör det rimligt att välja den större värmepumpen, en 1130-6 anser jag vara för liten, både att värma huset och att värma poolen, speciellt i samband med stora tappvarmvattenuttag.

Priset är ganska högt tycker även jag, ca 130000 kr hade varit mer rimligt, men i dagens läge (i Stockholm) kanske man får finna sig i denna typ av kalkyler.

Borran verkar i mina ögon vara ganska väl dimensionerad, lite mer skadar dock aldrig...

Här kommer min kalkyl, jag har räknat med 50% energiprishöjning på 10 år i den ekonomiska kalkylen.
Energiförbrukningen 29000 kWh kanske är lite hög, men jag har tagit lite höjd för ev framtida utbyggnad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2006, 09:45:41 »
Att sätta dig i situationen att du "måste" ge besked fort är världens äldsta säljknep.
GÃ¥ inte pÃ¥ det.  Jag fÃ¥r dÃ¥liga vibbar direkt. Du skall ju ha grejorna i mÃ¥nga Ã¥r.

Men jag måste säga att jag inte förstår kalkylen.
25.000 kwh som antagligen ä 30.000 kwh. i ett hus byggt 91. Med frånluftsvärmepump?
Jag har ett hus byggt 91 med frånluftvp på ca 170 kvm, och kom inte ens upp till dina siffror när pumpen dvs själva kompressorn var var död.
Det tyder på att din LVP inte fungerat alls och att ditt behov ÄR 25.000 kwh. inkl hushållsel.

Normal hushållsel ger dig ett värmebehov av kanske 20.000 kwh.

Besparingspotential med VP är "bara" i storleksordning 15.000 kwh per år, med COP 4.
Så med en normal kalkyl där avskrivning är med får du behålla nuvarande energipris i 10 år till innan du sparar pengar med den lösningen.

En modern frånlufts VP typ comfortzone sparar >10.000 kwh för under halva investeringen.

Men det beror på om du vill ha lägst möjliga driftkostnad inklusive eller exklusive avskrivning.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2006, 09:58:37 »
En ComfortZone CE50 skulle kunna fungera bra, den skulle dock få jobba hårt för att hålla den planerade poolen varm, kanske skulle den i princip få gå större delen av dygnet för fulla segel. Kan påverka livslängden och COP, men onekligen skulle den vara billigare intitialt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2006, 10:08:28 »
Pooluppvärmning är sker på sommarhalvåret när lufttemperaturen i alla fall är över säg +10 ºC. Varför då använda en borra med kanske +2 ºC på brine in för att värma en pool?
När man i andra sammanhang jagar COP känns detta bakvänt.
Jagar man COP sätter man in en luft/vatten VP, och/eller enkla poolsolfångare.
Sammantaget billigare investering än en borra och med bättre COP.
 *vinkar*




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2006, 10:24:44 »
Pooluppvärmning är sker på sommarhalvåret när lufttemperaturen i alla fall är över säg +10 ºC. Varför då använda en borra med kanske +2 ºC på brine in för att värma en pool?
När man i andra sammanhang jagar COP känns detta bakvänt.
Jagar man COP sätter man in en luft/vatten VP, och/eller enkla poolsolfångare.
Sammantaget billigare investering än en borra och med bättre COP.
 *vinkar*





En ComfortZone skulle arbeta max även under sommaren för att värma poolen, utgående frånluftstemp skulle ligga på ca -15 grader vilket skulle leda till låg COP.

Solfångare fungerar bra när det är sol, men handen på hjärtat, hur ofta är det sol...
Jag anser dessutom att de baddagar man uppskattar mest är de soliga dagar som följer på en längre period av dåligt väder.
Då är inte solfångare ett bra alternativ...

Vi värmer våran pool till ca 30-31ºC under 5 månader/år, exakt temperatur och bra rening (Inga solfångare som stjäl flöde) gör att poolen är stabil med avseende på kemikaliebeov och vattenkvalitet, Kostnaden är ca 1500 kr/år för uppvärmningen (max) så bättre alternativ än mark/berg-värme har jag svårt att se.
En luft/vattenvärmepump som värmer poolen sommartid bullrar en del, man bör i så fall se till att den inte placeras i direkt anslutning till egen eller andras pool eller uteplats.

Visst kan en bergvärmeanläggning i detta fall vara att skjuta lite över målet, men frågeställaren avser tydligen både bo länge i huset, bygga ut och satsa på pool. Min bedömning är att en bergvärmepump kan vara det bästa alternativet.

Inga störande ljud
Bra årsmedel-COP
Lång livslängd
God värmekomfort, både i huset och i poolen, detta oavsett utetemp.

Om den intitiala kostnaden är viktigast kanske det inte är bäst, men på 15-20 år så kan jag nästan lova att det är det bästa alternativet.

I övrigt kan man väl jämföra det med bilaffärer, du skulle klara dig med en billig bil, men köper en dyr, komfort, kvalite och trygghet ligger ofta till grund för investeringar som inte är billiga, men bra.

Beslutet är dock alltid upp till den enskilde individen, bra med lite debatt i ämnet dock!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2006, 10:44:40 »
Litet missförstånd ::)
Att använda en FLVP för att värma poolen tror inte jag heller på.

Jag menar en L/V Vp för poolvärmning den dagen man skaffar sig pool. Och/eller solfångare.
Om behovet för pooluppvärmning ligger 5-10 år framåt tror åtminstonde jag att priserna för sådana VP kommer att gå ner tills dess. Rejält. Pss som för L/L VP. Det är ju samma komponenter. Och samma fabrik.

Och för att jämföra med bilar:
Visst ökar andelar småbilarna på de storas bilarnas bekostnad? :)
Till och med Volvo satsar på mindre bilar som gör jobbet. ::)

Men för att åtegå till spangeks grundfråga effekttäckningsgrad anser jag att väljer man bergvärme är marginalkostnaden mellan pumpar och borra så  liten att det är rätt att gå på hög effekttäckningsgrad.  Man skall ju ha grejorna 15-20 år enligt Richard :)

Men jag tror energibesparingen ändå "bara" kommer att uppgå till 15.000 kwh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2006, 13:28:51 »
Med tanke pÃ¥ utbyggnadsplanerna är det inget att säga om storleken pÃ¥ pumpen. FLM30 är bortkastade pengar enligt min mening och den kostar väl 10 000 kr. Det har skrivits mycket om den tidigare, använd sökfunktionen. Lägg hellre lite pengar pÃ¥ djupare borrhÃ¥l även om det räcker som det är. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2006, 13:54:41 »
Jag stod också i begrepp att köpa FLM30, men som Roland säger är det att kasta pengarna i sjön.
Den höjer brinetempen ca 1 grad, vilket motsvarar ca 3% bättre effekt i VP om jag minns rätt.

För inomhusklimatets och särskilt ekonomins skull är då ett ftx aggregat från tex www.heru.nu mycket bättre. Deras största kostar 14 000kr med moms och minskar värmebehovet från VP mer än motsvarande effekthöjning från FLM.

Men nu har vi nog inte lättat din beslutsÃ¥ngest direkt  :-\ :(

Man kan väl säga så här. Om du verkligen måste bestämma dig i morgon så:

1. Borra lite djupare. Det ångrar man aldrig

2. Köp den större pumpen. Det ångrar man aldrig

Det blir nÃ¥gra tusenlappar dyrare, men med för klena grejer kommer du stÃ¥ framför pumpen i 20 Ã¥r framigenom och slita dig i hÃ¥ret när du ser tillskottet gÃ¥ in vid kanske -5  ºC
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2006, 14:05:02 »
Jag är rädd att jag måste komplettera med knäpptank på 100l senare för att minska antalet starter och eventuellt även för att få ner VBmax temp??? Denna tank borde ge fördubbling av VB-volym? och motsvara 23l/kW = OK??? (Har bara gjort egna enkla överslag på detta)

Med större pump kan 100l mer vatten göra nytta (20l per kw från VP bör det vara). Men man behöver inte slänga ut 5000kr för en ny knäpptank. Det duger gott med en begagnad hydrofontank på 150l som du borde kunna få gratis av rörisen (annars har jag en du kan få). Med lite kranar och rör kanske det springer iväg till en tusenlapp. Så ta inte den mindre pumpen av denna anledning.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Spangek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2006, 14:10:09 »
Ett jättetack för seriösa svar och beräkningar. Nu känner jag mig lugnare och kommer att gå på en Nibe 1130-8 och troligen gå upp till 170m borra. Pris och leverantör däremot återstår att se.

Kommentarer till Sfinx ang. värmebehov:

Jag har precis som du gissat att den gamla FLVP'n Elektrostandard Aquaes 480 inte fungerat så bra. Utgående luft har legat på runt 12 grader när andra jag känner haft 5-6 grader med likande hus & pumpar. Vet dock att det beror mkt på hur ventilationen är utförd mm.

Har också gått igenom de senaste månadernas elförbrukning och ser att sedan FLVP'n gick sönder (6 månader sedan) har förbrukningen ökat 10,5% jämfört med samma period året innan. Visserligen kort period för att utjämna för vädervariationer och för att vi var 2 personer extra i hushållet under denna period, men ändå.

Andra halvåret 2005 (Då endast elpatron använts) extrapolerat till helår pekar på total årsförbrukning på 27'900 kWh. Då första halvåret i min statistik alltid legat mellan 30-40% högre än andra halvåret är min kvalificerade gissning att nuvarande totalförbrukning med enbart el ligger på: 32'800 minus hushållsel på kanske 7´000kWh, dvs ca 26´000kWh/år i värme+VV behov så jag litar på att Richards siffror är en tillräckligt rimlig grund att stå på.

Kommentaren att det verkar högt för mitt hus kan bero på att vi har kombinerat garage/verkstad i huset med 20 grader där bilen åker in kall (förutom motorn) och ut varm varje dag. Vi har vidare 22 grader inomhus och husbyggaren har jag sett rekommenderade extraisolering av lättklinkerbetongen på nedervåningen där den ej var motfylld men detta är ej gjort. Vidare duschas det säkert nästan 1h per dag...

Övriga kommentarer:

Jag är fortfarande orolig över ev. behov av knäpptank när jag väljer 1130-8 för att få ett effektivt system med bra livslängd.

Någon med liknande förutsättningar som har erfarenheter?

Installationsmässigt vore det bättre att ta in den nu eftersom det är trångt och jag isåfall slipper att senare flytta expansionskärl och brinetank för att maximalt "gömma undan" grejerna.

Är det ngn i Stockholmstrakten eller ngn annanstans som har kommentarer på priset 155'?

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2006, 14:38:36 »
Angående värme/el förbrukning:
Jag jämför med min egna situation, 1 1/2 plans  hus byggt 91. ca 170 kvm stort. Vattenburen el med en A480. Nu fungerande. Vi har 24-25 grader inne, tvÃ¥ bilar som drar MoK-el pÃ¥ vintern, STOR varmvattenförbrukning. Mycket lampor bÃ¥de ute och inne. Minst tre datorer igÃ¥ng samtidigt, + div andra strömkrävande leksaker.  Kyler ocksÃ¥ ganska mycket under sommaren.
Vi hamnar med en FLVP och en L/L VP med hushållselen inräknad på kanske 16.000 kwh.




Utloggad Spangek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2006, 19:37:12 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Vad tror ni om detta mot bakgrund av ovanstående resonemang från er alla?

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2006, 21:02:09 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Vad tror ni om detta mot bakgrund av ovanstående resonemang från er alla?

va, vill han inte instalera en 1230-8. jag anser att den vore kanon för dig, ingen överdimensin där inte, den ger ju bara 7kW
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Effekttäckningsgrad 89% idiotiskt?
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2006, 21:17:16 »
Säljaren har nu meddelat att han drar tillbaka offerten med motiveringen att han inte kan stå för den överdimensionering som en Nibe 1130-8 skulle innebära för mig.

Vad tror ni om detta mot bakgrund av ovanstående resonemang från er alla?

???
SVEP-skäl. Välj tolkning själv.

Jag tror inte det beror på teknik eller VP-modell utan på annat från hans sida.
Han hittade säker någon annan som inte frågade lika mycket och där han slapp bli ifrågasatt.  Och som inte ifrågasatte priset.
Eller han kanske är här på forumet och fick kalla fötter?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!