Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 21 december 2010, 20:37:08 »

Om du justerar tempdiffen till 5 grader på golvslingan så kan du justera diffen till 10 grader på fläktkonvektorn (båda) då hamnar diffen närmare 8 grader i total diff.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 10:30:26 »

redan gjort *vinkar*
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 09:30:43 »

Det kommer ju inte att ersätta en tank på det sättet.  Säger bara att om 5 är den diffen som funkar bäst i ditt hus.  så kör det.  Vill man optimera så kan en kylgubbe mäta upp och justera
Då kan vi komma in på att täta ut grejerna.  Om du vill veta mer om det så använd sökmotorn.  Och lyft täta ut tråden så kan vi fortsätta där utan att förstöra denna tråd,  ;) ;)

Sökte snabbt på detta. Tror jag backar där, och försöker hålla mig till empiriska lösningar i villor med en liten krydda av basic vp-teori då och då. Kylgubbe-nivån känns för mycket... känner jag mig själv rätt kommer jag annars spendera julhelgen med att läsa kylgubbe-avhandlingar på nätet... Sc:,h
Förresten Oraklet, fick svar från Thermia ang. hög retur-inställningen vi PM-ade om, kolla i tråden.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 09:16:34 »

Det kommer ju inte att ersätta en tank på det sättet.  Säger bara att om 5 är den diffen som funkar bäst i ditt hus.  så kör det.  Vill man optimera så kan en kylgubbe mäta upp och justera
Då kan vi komma in på att täta ut grejerna.  Om du vill veta mer om det så använd sökmotorn.  Och lyft täta ut tråden så kan vi fortsätta där utan att förstöra denna tråd,  ;) ;)
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 09:11:11 »

Funkar bra med 5 i diff om det blir bäst i huset.  Justera gaskretsen bara så att full kondensering uppnås. *vinkar*
Låter ...spännande... Vad kostar det att göra? Är det billigare och bättre att göra så än att möjliggöra avvikande diff genom att sätta in en 4-rörs arbetstank med extern cp? Gäller garantin på vp-n om man har gjort en sådan ändring?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2010, 09:07:38 »

Ja Labold, lägg märke till att jag inte anklagade installatören i detta fall, det kan ju vara så att beställaren sagt vad han vill ha och då blir det ju så.

Jag tror nog också att det långsiktigt bästa för denna anläggning vore att komplettera med en fläktradiator till, justera in med fasta strypningar överallt, till 5 graders deltaT.

Eller, att man kopplar in flödet till golvvärmefördelaren via de två fläktkonvektorerna.

Eller, om man vill testa, drar allt flöde som går till golvvärmen först genom fläktkonvektorn, då får man köra med högre kurva, och får varmare i källaren utan att det blir föööör varmt i golven.
Räcker inte flödet över konvemtorn till kan man ta ett delflöde och köra förbi bara precis så mycket att man få tillräckligt flöde i golvvärmelingorna.

Det är onekligen bäst att kunna köra utan extern cirkpump och shuntgrupp, och om det varit köparens/installatörens tanke så är det bara dimensioneringen av fläktradiatorn som har blivit fel.

Skall det värmas källare även vår, sommar och höst kan en arbetstank bli nödvändig också.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 21 december 2010, 09:04:49 »

Funkar bra med 5 i diff om det blir bäst i huset.  Justera gaskretsen bara så att full kondensering uppnås. *vinkar*

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 december 2010, 08:55:45 »

Det enda jag kan referera till är att några här på forumet just testat att köra enbart golvvärme med den inbyggda cirkpumpen i VP:n.
I samtliga fall så upplever de sämre komfort på golven om tempdiffen över VP:n ska vara mer än 4-5 ºC.
Man kan ju kompromissa och ha just 5 ºC tempdiff, och i detta fall är det väl ett alternativ.
Skrivet av: Labold
« skrivet: 21 december 2010, 08:39:52 »

En sak jag inte greppar är om allt flöde går genom fläktkonvektorn innan det nåt golvvärmen, i ditt första inlägg kan man få den bilden, och då skulle det eventuellt kunna fungera om flödet inte stryps för mycket i fläktkonvektorn.

Jag funderade också på detta, om installatören seriekopplat konvektorn innan fördelaren för att den skulle kunna sänka framledningen med 8-10 grader. Men sen skriver ju trådskaparen att matningen går direkt från vp till fördelaren, och att matningen grenar av sig till konvektorn, så då är det väl knappast så.

Det skulle vara intressant att höra vad trådskaparen gett för grundförutsättningar till installatören. Är det så att det uppdragits att man ska kunna ha värme med full komfort i både nederplan och övervåning låter det heltokigt, och borde kunna vara grund för reklamation. Men om installatören pratat om att sätta in en fläktkonvektor för att ersätta värmeeffekten från den gamla pannan (om så nu var fallet, spekulerar här) för att kunna få lite grundvärme där nere men att värmekomforten får bestämmas av övervåningen så kanske trådskaparen inte har så mycket på fötterna.

Men egentligen är det felinstallerat, du har endast en cirkpump till värmebäraren (den inbyggda i VP:n).
Den är troligen inställd på att ge en tempdiff på ca 8 ºC tror jag.
Det är för stor tempdiff för att få komfort på golvvärmen.
Det borde sitta en cirkpump med shunt vid golvvärmefördelaren.

Ska det verkligen vara så? Jag är ingen expert på golvvärme, men jag tycker det är lite olika besked i olika trådar (inte från Carl N personligen, mer som generellt fenomen). För det första så är det väl upp till hur slingorna lagts huruvida golvet klarar stor diff eller inte, så man kan väl inte automatiskt utgå från att ett golv måste ha 3-4° diff för god komfort? Sen det här med shunt eller inte, min känsla är att det ofta sägs att raka rör med fast instrypning är det bästa för kompressorn under förutsättning att volymen finns där. Vill man verkligen shunta när en merpart av huset värms av golvvärme?

I det här fallet så tycker jag att om trådskaparen bett om offert på full värmekomfort i båda plan, så vore det väl bäst att styra kurvan efter golvvärmen, och sen (som Smurfen skrev) ha satt in en fläktkonvektor till, så att effekten blir tillräcklig i nederplanet vid den framledningstemperatur som golvvärmen vill ha. Är slingorna lagda så att golvet inte klarar en bra diff för kompressorn, eller om totalvolymen i systemet blir för liten, är det väl i så fall bättre att köra via en 4-rörs arbetstank med extern cp, snarare än att sätta in en shunt?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 21 december 2010, 07:54:37 »

Tråkigt.

För klen fläktkonvektor.
Ingen shunt
Ingen extern cirkpump
Ingen maxbegränsning

Skulle inte förvåna mig om värmepumpen är så kraftfull att den kommer att stoppa så snart den startar för att "max framledning" går över 40 grader.

Känns som en rikitigt dåligt projekterat anläggning.

En sak jag inte greppar är om allt flöde går genom fläktkonvektorn innan det nåt golvvärmen, i ditt första inlägg kan man få den bilden, och då skulle det eventuellt kunna fungera om flödet inte stryps för mycket i fläktkonvektorn.
Är konvektorn och golvvärmen paralellkopplade så är fläktkonvektorn antagligen för klen.
Och avsaknaden av push vid golvvärmfördelaren gör att du riskerar att få ut för varmt vatten till golvvärmslingorna.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 december 2010, 20:56:04 »

Ajdå, då bör du begränsa max framledning på din VP enligt mitt tidigare inlägg.
Du kan helt enkelt inte få olika temp till golvvärmefördelaren och fläktkonvektorn.  :'(

Men egentligen är det felinstallerat, du har endast en cirkpump till värmebäraren (den inbyggda i VP:n).
Den är troligen inställd på att ge en tempdiff på ca 8 ºC tror jag.
Det är för stor tempdiff för att få komfort på golvvärmen.
Det borde sitta en cirkpump med shunt vid golvvärmefördelaren.
Skrivet av: 8781olsson
« skrivet: 20 december 2010, 20:41:13 »

Tog lie tid att svara...

Nej matarröret går direkt från Värmepumpen (och delar sig på vägen till konvektorn)...

??
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 18 december 2010, 15:58:51 »

Sitter där ingen cirkpump på golvvärmefördelaren?
Har den ingen egen shunt?
Skrivet av: 8781olsson
« skrivet: 18 december 2010, 12:21:23 »

Hej Här kommer bilder..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 16 december 2010, 20:59:53 »

Om fläkt konvektorn ger för lite värme vore det nog bäst att komplettera med en till konvektor så du kan låta vpn arbeta med samma temp som golvvärmen. Låg framlednings temperatur är bra om man har vp den drar mindre el och ger högre effekt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2010, 20:38:44 »

Tack för all respons, det gav svar på det mesta...

1. Fins det någon regulator man kan sätta på vattenframmatningen mellan konvektorn och golvvärmefördelaren så att konvektorn får 50-gradigt vatten och att det sedan växlas ner till max 40-gradigt innan golvvärmefördelaren ?

// Janne

Du kanske har en maxbegränsningstermostat på din golvvärmefördelare, ta ett foto och lägg in.
Annars är det just en sån du behöver om du vill skicka in 50 ºC vatten i konvektorn.
Skrivet av: 8781olsson
« skrivet: 16 december 2010, 18:23:03 »

Tack för all respons, det gav svar på det mesta...

1. Fins det någon regulator man kan sätta på vattenframmatningen mellan konvektorn och golvvärmefördelaren så att konvektorn får 50-gradigt vatten och att det sedan växlas ner till max 40-gradigt innan golvvärmefördelaren ?

// Janne
Skrivet av: Labold
« skrivet: 16 december 2010, 11:34:15 »


DT= tempskillnad mellan luften i rummet och framledningstemp.


För att vara lite petig så är DT tempskillnad mellan radiatorn/konvektorns medeltemperatur och rumstemperaturen. Dvs, om du har framledningstemperatur  till fläktkonvektorn 55° och returtemperatur från fläktkonvektorn 45° så har du en medeltemperatur på 50°, vilket vid rumstemperatur 20° ger DT30.

/Ordmärkaren
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 16 december 2010, 10:24:25 »

Den största fläktkonvektorn från Omnia ger ca 3,5 kW vid fullt blås och 50 ºC framledning.
Jag tror din säljare missförstod databladet.
Man brukar ange effekten vid DT30, men det innebär 50 ºC framledning eftersom rummet ska hålla 20 ºC.
DT= tempskillnad mellan luften i rummet och framledningstemp.

Visst avger golvet lite mindre värme om man stryper där, det är meningen att man ska fördela värmen mellan golv och konvektor.
Snedfördelning av värmen innebär kallt i vissa rum och varmt i andra.
Då stryper man där det är varmt och öppnar där det är kallt för att fördela värmen bättre.

I menyn "VÄRMEKURVA" på din VP finns ett värde som heter "MAX", detta ställer du till 40 ºC.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 december 2010, 22:41:41 »

Vad är det för konvektor? 3.6kW vid 35 grader låter som en stadig pjäs...
Skrivet av: 8781olsson
« skrivet: 15 december 2010, 21:38:13 »

Tack för snabbt svar

Konvektorn känns sval nedtill

1. "grundflödet": Ballofixen på till- och frånflödet till konvektorn är fullt öppna finns det en flödesreglerare inne i konvektorn oxå ?

2. Om jag stryper lite på returen från golvvärmefördelaren minskar inte flödet genom golvvärmeslingorna då med följden att de avger mindre värme ?

3. är inställningen 35grader rätt "värmekurva"  för parkettgolv.

4. hur/vad/var maxbegränsar man VP:n för att inte få för varmt vatten i golvvärmeslingorna

5. Kan verkligen konvektorn avge 3.6 KW med 35-40 gradigt varmvatten som säljaren påstod ? Den lyckas nu bara värma upp 24 kvm till ca 16 grader ?

Jag vet att jag frågar mycket men ändå..

Janne
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 15 december 2010, 20:46:10 »

1. Känn på konvektorn om den är ljummen eller kall nertill.
Är den kall så måste grundflödet på den öppnas helt och om det behövs så ska man även strypa lite på returen från golvvärmefördelaren.

2. Yt-temperaturen på golvet ska vara max 26 ºC, det brukar innebära ca 40 ºC på vattnet.
Man brukar sätta in en maxbegränsningstermostat på fördelaren, alternativt så maxbegränsar man framledningen på VP:n.
Skrivet av: 8781olsson
« skrivet: 15 december 2010, 20:01:38 »

Hej
Fick igår en Thermia G2 installerad mot ett konvektorelement i undervåningen och 5 golvvärmeslingor på övervåningen. I avvaktan på borrning går pannan på tillsatsvärme. Vattenrören från pannan går till konvektorelementet sedan till golvvärmeslingornas fördelare. Ingen "temperaturregulator" är installerad före slingfördelaren ( för varje slinga finns en vattenmängdsregulator/skruv). Instalatören ställde in en 35-gradig "skala" (från fabrik var den 40-gradig).

1. konvektorelementet (3.6 KWH) avger för lite värme
2. Golvvärmeslingorna håller ca 31-34 grader, ligger under träparkettgolv vilket jag trodde hade en maxgräns på 26 grader ?

Ska det inte finnas en temperaturregulator som håller max 26 grader på vattnet till golvslingorna under parketten? Då skulle jag ju kunna höja värmen på vattnet från pannan  och därmed få ut mer värme från elementet ?

Brådis innan parketten spricker eller ?????







Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal