0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3: Som jag har förstått det skall det vara så lågtempererat som möjligt, men vad ska man räkna med? 55 grader vid DUT? Om det då är kallare än DUT? generell förklaring på framledningstemperaturer vore bra.
5: Om det skall vara låg framledning antar jag att det betyder större radiatorer, men borde inte pumpens storlek påverkas då? Ifall totala effekten på radiatorerna är högre än pumpens totaleffekt, vad händer då? spetsel? eller är det inget samband?
6: Innegivare skall jag ha pga kamin. går det att på något sätt få innegivaren att bara justera nedervåningen? Det känns som att kaminen mest värmer nere. eller är det bättre att justera hela?
7: Termostater? En sa att dom egentligen inte behövs och att jag kunde plocka bort dessa. En annan sa att det skulle vara termostater för att systemet kommer vara så lågtempererat, vad menar han med det?
Det jag är mest rädd för är systemet ska bli underdimensionerat, vilket kanske är lätt hänt eftersom att det är svårt att veta vad huset har för effektbehov, förbrukningen idag påverkas ju av följande.
DUT används som en måttstock för vilken temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera värmeanläggningen för. Visst kan man bygga för lägre temp, men då blir investeringskostnaden större än merkostnaden för nåt extra element/kupevärmare och/eller lite sämre komfort de fåtal dagar per år som det rör sig om.
Många styrsystem har möjlighet att dela upp värmesystemet i flera delar (Använd t ex om man har både radiatorer och golvvärme). Det skiljer dock mellan olika tillverkare vilka möjligheter man har till individuell justering av de olika delarna.
Husets effektbehov är ju fortfarande lika stort. Om huset behöver 3kW vid en given utetemp så spelar det ingen roll hur stora radiatorer du har - Det behövs fortfarande 3kW.Dock har värmepumar den egenskapen att dom trivs bäst med så låga temperaturer som möjligt, så har du möjlighet att stoppa in större radiatorer så kommer det att gynna VP'n iom att det behövs lite lägre framledningstemp.
Ett korrekt injusterat system skall inte behöva termostater under normala förhållanden. Dock kan det vara bra att ha för att kunna sänka tempen i vissa rum vid speciella tillfällen (mycket sol, julbaket, släktmiddagen, etc). Grundinställningen skall dock alltid vara fullt öppna termostater.
Är man osäker så är det bättre att gå på storleken större pump. Eventuella problem med korta gångtider och många starter löser man med en extra volymtank och korrekt injustering.
Citat från: purjo__ skrivet 04 augusti 2010, 10:34:20DUT används som en måttstock för vilken temperatur det är ekonomiskt försvarbart att dimensionera värmeanläggningen för. Visst kan man bygga för lägre temp, men då blir investeringskostnaden större än merkostnaden för nåt extra element/kupevärmare och/eller lite sämre komfort de fåtal dagar per år som det rör sig om.Så när det står DUT:-22 grader betyder det att anläggningen ska vara dimensionerad för det, är tanken då att pumpen(utan spetsel) ska klara hela behovet upp till -22?
CiteraHusets effektbehov är ju fortfarande lika stort. Om huset behöver 3kW vid en given utetemp så spelar det ingen roll hur stora radiatorer du har - Det behövs fortfarande 3kW.Dock har värmepumar den egenskapen att dom trivs bäst med så låga temperaturer som möjligt, så har du möjlighet att stoppa in större radiatorer så kommer det att gynna VP'n iom att det behövs lite lägre framledningstemp.Ok, Vilka krav kan jag då ställa på en installatör när det gäller storlek på radiatorer och framledningstemperaturer?det står ju i beräkningen att det är 55 grader vid DUT har jag för mig.
CiteraÄr man osäker så är det bättre att gå på storleken större pump. Eventuella problem med korta gångtider och många starter löser man med en extra volymtank och korrekt injustering.Är det verkligen så enkelt? går det inte att underdimensionera radiatorsystemet?
Det där är också en avväggningsfråga. Praxis är att man dimensionerar systemet för 55 ºC vid DUT vilket i de allra flesta fall funkar aldeles utmärkt. Men, om man vill och kan så finns det en liten möjlighet att öka verkningsgraden genom att dimensionera för en lite lägre temp. Problemen är dels att det inte blir en standardlösning, vilket i sig kan göra det dyrare, och dels att man behöver större radiatorer vilket är dyrare och kanske till och med omöjligt ur utrymmeshänseende.Den ekonomiska vinsten är alltså osäker.Det bästa sättet att sänka framledningstempen är att ha golvvärme istället för radiatorer. Det är dock inte alltid praktiskt möjligt...
Radiatorernas sammanlagda uteffekt vid 55 graders framledningstemp får inte vara lägre än värmepumpens uteffekt, om den är det så kommer detta att resultera i att värmepumpens kompressor stannar, och elpatronerna istället går in för att värma huset om det är riktigt kallt.Väljer du luft/vattenvärmepump är detta normalt inget problem då uteffekten som regel blir lägre när det nyper till och blir riktigt kallt ute,
Tack för svaren.I en kalkyl står det 72% effekttäckningsgrad med en 10kW nibe pumpoch i en står det 83% med en 9kW IVT pump.Dessutom räknar nibe på lägre energiförbrukning för pumpen, även fast det är räknat på 33000 Kwh totalt och 29000 Kwh på IVT pumpen.Hur går detta ihop?
Konverterar man från direktel bör det vara lönsammare att sikta på lägre temperatur än 55 grader vid DUT. Kostnaden för större radiatorer är liten i förhållande till vinsten. Att byta ut befintliga radiatorer är en annan sak. Jag skulle undersöka alternativet 45 grader framledningstemperatur vid DUT. Det estetiska behöver inte bli så stort problem. I övrigt håller jag med Purjo.
En effekttäckningsgrad på 75% ger en energitäckningsgrad på nära 100%, du har förmodligen mindre än 100 kWh eltillskott/år med en sån anläggning (om du inte talar om luft/vattenvärmepump - då kan det vara mer)För radiatordimensionering: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=7&id=36&artlang=sv
Typeffekterna 9 resp. 10 kW gäller för lägre temperaturer än 55 grader fram. Avgiven effekt minskar med högre temperatur och minskningen kan skilja mellan olika fabrikat. Det är inte heller säkert att effekterna är exakt de angivna värdena. Man måste detaljstudera databladen. En 7 kW pump kan vara en 7 kW pump om den kopplas till ett golvvärmesystem men blir kanske en 6:a tillsammans med radiatorer. Temperaturen på ingående köldbärare (om det är mark- eller bergvärme) påverkar också effekten. Fördelningen varmvatten/värme påverkar också men de bör ha räknat på 5000 kWh/år för varmvatten i bägge fallen. Det verkar vara standard.
200' inkl konverterimg och bergvärme? Ska du elda i alla fall som kommer förbrukningen bli lägre än de räknat på, annars känns det som att förbrukningen ökar med 6-8000kwh, och bränna ut med över 200', bara konverteringen brukar räknas 6500:-/rad.Jag skulle aldrig konverterat, blir inte snyggt, och dyrt, samt att driftsekonomin inte sjunker, men finns fördelar, men till vilket pris..Vi funderade i 1sek på fjärrvärme samt konvertera, grannarna gjorde det, ful installation och dyr driftkostnad, men fin komfort.Billigast är klart riktiga luftvärmepumpar, men surret från dessa, samt om dörrar stängs så blir det svalt, men överlägsen driftsekonomi, om inte det förbrukas stora mängder vv.
Tyckte att enligt offert hade de räknat med 33000kwh, då är det en ökning, men då är väl det räknat varmt i alla rum samt utan veden..men ändå hög förbrukning med 200-300':- investerade kr..avbetalning på detta samt ändå inte lägre förbrukning..Vad ligger huset i för värde ca? Du har kanske rätt att det var 5500:-/ rad,