Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: gump
« skrivet: 08 juli 2010, 23:58:25 »

precis. de är styrsystemet, jag trodde ni hängde med om jag skrev som jag skrev... rego 600 är ju första generationen av styrdatorn. 634 är anpassad för (R134a) gasen. 637 är anpassad för mitsubishi scroll 65 grader(R407C) bl.a. men de går att köra vilken generation av rego oavsett vilken kompressor man har.för hårdvarumässigt är de likadana. men man kan ju inte byta en rego 600 till 637 t.ex  utan att ändra om i mjukvaran i varje fall..
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 07 juli 2010, 23:48:45 »

ojdå du verkar ha koll på detta. med "rego 600" menade jag den äldre generationen, Greenline. alltså inte mitsubishi. de var väl olika slags kompressorer. både scroll och kolv. med rego 637/638/634 och säkert någon mer rego så pratar jag om 60-65 kompressorer dvs mitsubishi. bl.a. med att köra skiten ur dom så är de väl mera att släppa en sådann kompressor (rego600) vid 53grader för att veta att den fortfarande är som den ska. är det över 53 är det väl vanligt att flödet på P2  är för låg, alltså mera att jag ska vara lite säkrare att den ska klarar 1-2 år utan service m.a.o, d.v.s en vanlig service på äldre VP. om skitningen i tanken har du säkert rätt i jag bara räkna snabbt i huvet  och tänkte mig inte rikitgt för kanske.
Rego är väl styrsystemet - inte kompressorn  Sc:,h
Skrivet av: gump
« skrivet: 07 juli 2010, 22:06:06 »

ojdå du verkar ha koll på detta. med "rego 600" menade jag den äldre generationen, Greenline. alltså inte mitsubishi. de var väl olika slags kompressorer. både scroll och kolv. med rego 637/638/634 och säkert någon mer rego så pratar jag om 60-65 kompressorer dvs mitsubishi. bl.a. med att köra skiten ur dom så är de väl mera att släppa en sådann kompressor (rego600) vid 53grader för att veta att den fortfarande är som den ska. är det över 53 är det väl vanligt att flödet på P2  är för låg, alltså mera att jag ska vara lite säkrare att den ska klarar 1-2 år utan service m.a.o, d.v.s en vanlig service på äldre VP. om skitningen i tanken har du säkert rätt i jag bara räkna snabbt i huvet  och tänkte mig inte rikitgt för kanske.

@sobris nej du har väl rätt. jag bortser helt ifrån BBR när jag skrev mitt inlägg, den har jag faktiskt inte ens tittat i. inte kan jag tala om vem som sa att de räcker med att övre delen av beredaren är varm heller. jag vill inte heller argumentera med er om detta heller. utan jag bara flikade in. mest för att det var en intressant tråd.

i övrigt är jag ingen kylkille heller.

jag pratar uteslutande om IVTs pumpar (HT plus) vilket ger max 65 ut idag. tror bosch bara toppar till 60 va ? men jag kan ha fel. dagens Sneakvariant av greenline är nog "exakt" samma som bosch. d.v.s 60 grader.
visst är det viktigt med legionella. men de är nog först när du kommer till  Skolor/lägenhetshus m.m  att de är mer vikitigt att tänka på detta. är man orolig ska man naturligtvis köra med legionella körningen de är trotts allt säkrare än ingen spetsning alls. jag är däremot intresserad om det verkligen har hänt att folk blivit sjuka  efter de installerat värmepump i en normalstor villa där man bor permanent.
vi ses!
Førklara gærna vad en rego600-kompressor ær  Sc:,h
Anvænder inte IVT kompressorer från Mitsubishi ?

Om skiktningen ær bra i tanken varfør behøver du 70°C Vb ut (då lær du ha runt 65°VB in) før att hålla 60°C i tanken?? Tempen på GT3 och GT9 bør vara ganska lika i slutet av vv-kørning..

VB ut på 50-53°C motsvarar 1°C varmare kondensering. 55°C kondensering torde ju bli i runda slængar 90°C i hetgas temp på en 407C maskin, vilket knappast kan tolkas som "køra skiten ur kompressorn".
Dæremot blir COP på VP betydligt sæmre, och i slutet på varmvattenkørning kanske du har ett COP på 1,4 - 1,5. Kanske ser man det som en møjlighet att nær COP inte ær bættre, få vila kompressorn och ta resterande grader med elpatron.
Det ær lag på att alla VP tillverkare skall ha legionellakørning med 7 dagars intervall. Har man råd att toppa upp VVB några grader med elpatron 1 gång / veckan kænns som en ganska billig førsækring.. Det kostar væl inte många kronor før att undvika legionella. Køper folk en bergværme før 120 000 så ska man børja gnælla om några hundralappar om året.



Skrivet av: Håkke
« skrivet: 07 juli 2010, 16:39:27 »


Frånslaget (GT9)vid vv produktion är beroende av vilken vv temp du har inställt (Meny 2.3) plus halva vv differensen (Meny 2.4) I mitt fall har jag meny 2.3 = +44  ºC och meny 2.4 diff 9 grader vilket ger stopp på GT9 = +48,5 ºC  (+44 ºC + halva diffen 9/2 =4,5 grader) I handboken står det angivet att vid vv spets (legionella) höjs vv temp med 5 grader utöver det som är inställt på meny 2.3. Min vp skulle således inte behöva eltillsats för att kunna nå till 44+5 =49 vv temp då den ju klarar detta med enbart kompressor drift, men den slår alltid ifrån kompressor vid GT9 = +48,5 ºC. Bevisligen så körs inte enbart kompressor för mig och jag tror inte din vp gör legionella på enbart kompressor heller.

Jag har kollat loggen nu och det verkar inte stämma att vv höjs med 5 grader vid vv spets såsom det står i handboken. Sc:,h Min inställning ger normalt 52-53 grader på GT3 när vv produktion stannar (GT9=48,5 grader) Vid vv spets (legionella körning) så låg GT3 på 65,4 grader som mest. Tillskottet (endast steg 1 på 3kW) går lite drygt en timme vid varje legionella körning vilket skulle ge c 160kWh mer per år för veckovis legionellakörning.

Är väl inte värt risken att låta bli? Jag har fnv inställt var 3e vecka. 
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 07 juli 2010, 08:42:23 »

Førklara gærna vad en rego600-kompressor ær  Sc:,h
Anvænder inte IVT kompressorer från Mitsubishi ?

Om skiktningen ær bra i tanken varfør behøver du 70°C Vb ut (då lær du ha runt 65°VB in) før att hålla 60°C i tanken?? Tempen på GT3 och GT9 bør vara ganska lika i slutet av vv-kørning..

VB ut på 50-53°C motsvarar 1°C varmare kondensering. 55°C kondensering torde ju bli i runda slængar 90°C i hetgas temp på en 407C maskin, vilket knappast kan tolkas som "køra skiten ur kompressorn".
Dæremot blir COP på VP betydligt sæmre, och i slutet på varmvattenkørning kanske du har ett COP på 1,4 - 1,5. Kanske ser man det som en møjlighet att nær COP inte ær bættre, få vila kompressorn och ta resterande grader med elpatron.
Det ær lag på att alla VP tillverkare skall ha legionellakørning med 7 dagars intervall. Har man råd att toppa upp VVB några grader med elpatron 1 gång / veckan kænns som en ganska billig førsækring.. Det kostar væl inte många kronor før att undvika legionella. Køper folk en bergværme før 120 000 så ska man børja gnælla om några hundralappar om året.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 06 juli 2010, 23:03:16 »

@gump: Du säger att du inte är påläst och ändå uttalar du dig om att man kan
bryta mot BBR utan att det gör något. Egentligen behöver man ju inte läsa mer
av ditt inlägg efter det.

Nu gjorde jag det i alla fall och fann då att du bekräftar vad jag sagt om att de flesta
VP är värdelösa på att uppfylla BBR. Att ursäkta sig med att kompressorn inte skulle gilla
höga temperaturer pekar ju bara på att det är nå't fel i konstruktionen.

Det räcker INTE att bara toppen av en förrådsberedare håller 60 grader. Vem har sagt det?
Den personen kommer aldrig att kliva fram att påstå det offentligt under företagets namn.
Hela beredarens volym i MINST 60 grader (i viloläge) är det som gäller.

Ursäkten du la' in om att det kan bli legionellatillväxt i en stump i kallvattenrör hjälpte ju inte
precis upp din argumentering heller. Det klart det kan bli det. BBR säger att en rörstump
får inte vara längre än vad röret den utgår ifrån är tjockt. För övrigt gäller för kallvatten att
man skall sträva efter att hålla det kallt. Precis på motsvarande sätt som man skall hålla
varmvatten HETT!
Skrivet av: gump
« skrivet: 06 juli 2010, 22:34:19 »

jadu. de går inte att värma en sådann här vvb på annat sätt. du laddar tanken från topp till botten.ivt htplus kan du ställa upp till 60-63 grader ungefär så laddar den toppen så mycket. UTAN elpatron

för att få GT3 att hamna på 60 grader lär du nog långt över 70 grader på vb ut vilket inte rekommenderas då de säger på IVT att man "skållar" värmepumpen jag vet inte men vad jag lärt mig så ska man inte släppa inte mer än 55 grader i en rego  600  "kompressor"

rego600 startar när gt3 sjunker till 42,5 och stannar vid 47,5. man brukar få en temp på VB ut på ca 50-53 grader då. och för att inte köra skiten ur kompressorn så brukar jag se till att en rego 600 aldrig går över det. i en villa där det bor folk hela året runt och använder vattnet är det i regel ingen fara med legionella.

men en rego 600 kombinerat med äldre folk som är mer känsligare än yngre bör man väl kanske spetsa upp beredaren emellanåt

rego 637 m.fl startar när GT3 sjunker under 49 grader  MEN stannar när VB in GT9 når 53 grader under förutsättning att GT3 förbigår 51 grader. VBut når ca 55-58 grader beroende på kompressor. de är helt okey att vrida upp varmvattnet för den som vill till 54 under meny 2 så kommer en bosch/ivt att komma upp i runda slängar 60 grader utan elpatron man ser bara till att vb ut inte når 65 grader jag skulle vilja säga högst en vbut på 63 grader för att skona kompressorn. om man är rädd för legionella. jag är faktiskt inte påläst. men aldrig hört att legionella skulle va ett probelm inom denna branch... nämn gärna ett exempel på där legionella har vart farligt i en vanlig villa. leginella hör man bara talas om i stora lägenheter/fastigheter/industrier. och leginella kan faktiskt även sprida sig i gamla avstick som är proppade på kallsvattnet oxå.

alla de nyare vp från IVT/bosch brukar vi  nästan aldrig ställa på legionella körning. och är fortfarande en meny som ligger kvar i programvaran sen rego600.vill en kund köra det så har dom fått göra det. jag bara flikade in. men under mina ynka 10 års erfarenhet så har jag då aldrig hört talas om detta iaf inte om de står i en villa/mindre radhus m.m...

när man kommer till fastighets pumpar så brukar man iaf sätta i stora beredare som ligger å spetsar från 55 upp till 60-80 grader. men då sitter de som traditionellt en elpatron rakt in i beredaren.  typ längst ner i tanken. på en vanlig värmepump så har man ju elpatron externt liggandes på VB ut just innan växelventilen. är lixom därför NÄSTAN omöjligt att värma hela tanken över 60 grader de skulle isåfall  pulsas upp med kontinuerlig drift på P2an. mina synpunkter. gör hur ni vill senast jag var på kurs så skulle de iaf räcka att toppen på vvb är 60 grader. det är den delen du tar varmvattnet ifrån.
Skrivet av: sobris
« skrivet: 06 juli 2010, 21:02:05 »

@Håkke Enskilda exempel på folk som sluppit legionella trots att de varit försumliga
säger inget om hur man borde ha gjort.

Nästan alla VP är värdelösa på att göra säkert varmvatten och det borde förstås inte
vara tekniskt möjligt att koppla bort elpatronen.

Många varmvattenberedare är numera gjorda så att lägsta temperatur man kan ställa
in är 60 grader (gissa tre gånger varför?). Det enda man kan välja på är alltså, säkert
varmvatten, eller inget varmvatten alls.

Att inte VP-industrin fått sig en rejäl känga för länge se'n det är ett mysterium. Troligen
är det hänvisningar till nå'n mystisk legionellakörning, som i alla fall inte jag har sett någon
trovärdig info om hur den skall köras. Se'n att den går att koppla ur eller köra efter eget
huvud säger ju allt.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 06 juli 2010, 20:26:58 »

Ja det kan låta konstigt att bara köra till 49  om nu de extra 5 graderna stämmer, skall kolla upp det också.

Min gamla vp gick i 15 år utan legionella körning då sådan funktion inte fanns. Ingen som fick legionella under alla dessa år...
Skrivet av: sobris
« skrivet: 06 juli 2010, 17:50:30 »

Vad är det för mening med att köra legionellakörning till bara 49 grader?

Det är först vid 50 grader som man överhuvudtaget ser en minskning av tillväxten.
Man är väldigt överens om vilken statisk temperatur man behöver för att vara
legionellasäker och det är 60 grader när man har en förådsberedare. Jag har läst
massor av rapporter om legionella och ingen av dem som har någon vetenskaplig
tyngd har uttalat sig om legionellakörningar. Hur ofta de skall köras och till vilka
temperaturer och om  det överhuvudtaget är en vettig tanke jämfört med kravet i BBR
som säger minst 60 grader alltid i hela volymen i viloläge??. Kan någon komma med
en länk till en sådan artikel så skule jag vara mycket tacksam.

Jag tycker det än så länge ser ut som dimridåer från en industri som inte riktigt vill
erkänna sina brister. knUp
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 04 juli 2010, 23:59:25 »

Om din vp har kört legionella med enbart kompressor så måste detta bero på en annan mjukvaru release till Rego om inte eltillskott är helt blockerat meny 5.5 ?  Håll inne info knappen en stund så ser du mjukvaru release. Jag har 3.06 och har inte hört nåt om någon nyare release.

Vad jag har lärt mig om Rego så skall följande gälla för frånslag av kompressor:

Värmeproduktion: beräknat GT1 värde beroende på kurva och utetemp, hög retur larm GT9 +58 ºC, HP/LP larm, GT6 högtemp, samt GT8 max temp larm endast vid värmeproduktion.

Varmvatten produktion: GT9, hög retur GT9+58 ºC, LP/HP larm samt GT6 högtemp.

 
Frånslaget (GT9)vid vv produktion är beroende av vilken vv temp du har inställt (Meny 2.3) plus halva vv differensen (Meny 2.4) I mitt fall har jag meny 2.3 = +44  ºC och meny 2.4 diff 9 grader vilket ger stopp på GT9 = +48,5 ºC  (+44 ºC + halva diffen 9/2 =4,5 grader) I handboken står det angivet att vid vv spets (legionella) höjs vv temp med 5 grader utöver det som är inställt på meny 2.3. Min vp skulle således inte behöva eltillsats för att kunna nå till 44+5 =49 vv temp då den ju klarar detta med enbart kompressor drift, men den slår alltid ifrån kompressor vid GT9 = +48,5 ºC. Bevisligen så körs inte enbart kompressor för mig och jag tror inte din vp gör legionella på enbart kompressor heller.

Jag tror att dina 2 timmar härrör från en kraftig temperatur variation ute i kombination med avsaknad av innegivare? Detta kan ge ett stort språng i börvärdet på GT1 vilket kan resultera i en så pass lång driftscykel så eltillsatsen går in, möjligen orsaken till dina tillskottstimmar.

Är meny 2.2 verkligen satt till mer än 0 dagar?

Skrivet av: BiFuel
« skrivet: 02 juli 2010, 23:04:23 »

Men... min pump MÅSTE ju ha kört legionellakörning med enbart kompressor? Eftersom eltillskottet bara skett en gång på 2 månader och den kör legionella var 14:e dag.
Hur förklarar man det annars?
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 29 juni 2010, 10:09:05 »

Hur funkar det hos andra tillverkare? Kör de med kompressor fullt ut och sen tillskott?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 29 juni 2010, 07:29:51 »

Vid begäran om extra VV skall det gå fort. Därför körs kompressor och eltillskott igång samtidigt. Men, jag håller med om att man borde köra kompressorn så långt det är praktiskt möjligt först vid legionellakörning och toppa med el. Det borde vara en ganska enkel sak för IVT att ändra i styrsystemet så att man inte har gjort på det viset kanske har nån bra förklaring... T ex att de få kWh man tjänar in inte kompenserar för ökat slitage på kopressorn. Nån som orkar räkna så här tidigt på morgonen kanske kan göra en livscykelanalys...
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 28 juni 2010, 22:39:04 »

Jag bestämde mig för att rota lite mer i detta och satte min legionella körning på 1 dags intervall så den gjorde en körning i kväll. Följande hände.

1 VV spets timern räknade ned till 0 , ingenting hände (vv temp låg på +41 och start sker vid +39,5 med mina inställningar)

2 Spolade vv så temp gick ned till startvärdet- kompressorn startade - inget eltillskott

3 vv körningen tog drygt 14,5 minuter - kompressor stoppade (VB in +48,5 grader)

4 15 minuter efter kompressor start aktiveras eltillsatsen för att köra legionella. Så jag misstänkte direkt att det kanske har nåt med ramptiden att göra och mycket riktigt står den inställd på 15 min. Kanske röris satte denna ramptid för att undvika samtidig körning av kompressor och tillsats vid legionella? Fabriksvärdet är 20 min

Min slutsats är således att om kompressorn skall gå till +65 grader vid legionella så måste man jacka upp vv temp om den nu går att sätta så högt? Man kan säga att kompressor inte styrs av legionella timern, den får bara order från VB in samt vid begäran om extra vv "Edit: tillslag sker antingen av GT1 eller GT3 samt vid begäran om etxra vv. Frånslag styrs av GT1 vid värmeprod och VB in vid vv.

Det märkliga är när man väljer extra vv i till exempel en timme så startar både kompressor och eltillsats samtidigt , så här verkar inte ramptiden ha någon inverkan?

Att jag har råkat komma in i pannrummet när eltillsatsen plötsligt slagit på för legionellakörning har ju föregåtts av en normal vv körning med kompressor som jag inte märkt. Så av en slump blev jag helt enkelt "lurad", så enkelt var det med detta!

Jag anser dock att IVT borde ha kunnat skapa en annan rutin för legionella där kompressor kör så länge det går oavsett vv temp inställning och att eltillsatsen därefter kopplas in, vilket skulle kunna spara några kWh för den som kör legionella ofta..detsamma gäller vid begäran om extra vv.
Skrivet av: BiFuel
« skrivet: 27 juni 2010, 14:25:13 »

Men det måste ju vara så att även legionellakörningen görs med kompressor eftersom detta var enda gången på 2 månader som tillskottet gått in och jag har legionellakörning var 14:e dag. Det var väl helt enkelt för stort vv-uttag samtidigt så kompressorn klarade det inte själv. Eller nåt.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 27 juni 2010, 09:20:18 »

Konstigt kanske är fel att säga då det kanske är rätt funktion, vad vet jag ? Men det finns i alla fall inte beskrivet. Hur som helst har jag vid några tillfällen fått plötslig eltillsatsdrift då det enligt min åsikt inte behövts, detta var dock i vintras. Kanske det finns något villkor som beordrar eltillskott om vv uttaget är för stort och samtidigt radiator retur ligger under startvärdet?

Har märkt att Rad retur under vv produktion sjunker snabbt vid sträng kyla, troligen källaren+garaget som drar ner. Jag har bypass så cirkulationen i radiator/golvvärme sker ju oavbrutet via ext cp och Rad retur hamnar då klart under startvärdet ibland. Rad retur givaren sitter någon cm från T-rörets bypass, på sidan som är mot rad slingan. När växelventilen slår tillbaka från vv så fylls dock systemet snabbt med varmt vatten från volymtanken, men det kan ta 5 minuter innan startvärdet för Rad retur nås. Jag skall understryka att jag inte sett själva eltillsatsdriften utan bara noterat den som ökat antal timmar eltillsats. Jag misstänker dock att denna kombination kan vara orsaken? Eftersom jag inte fick igång loggningen förrän i mars så kan jag inte se vad som hänt.

Har även noterat några tillfällen där det inte händer något när man vrider på tumhjulet, typ den låser sig i 10-15 sekunder. Efter man startade loggningen så vrider man ju inte på hjulet.

(Klockan går ju fel, det är ju inte hela världen, men att man inte kan lösa en sådan enkel sak?)

Lexus, du verkar ju vara bra insatt i funktioner. Har du någon förklaring till varför kompressor inte används vid legionella körning? Har ställt frågan tidigare i annan tråd men inte fått svar. Jag har tillskottet låst på 3kW, var montören som ansåg att det räcker då jag har 16A huvudsäkring. Kan dock köra 6kW utan problem då jag har 2 stegs effektvakt som bryter bort bastu(1) och tillsats(2)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 26 juni 2010, 23:54:39 »


Den enda nackdelen jag hittills har sett med IVT värmepump är Rego 600, tycker den uppför sig lite konstigt ibland.  Fördelen är att den är lätt att logga med dator, dock inte att fjärrstyra än så länge, men det är någon som påstår sig ha en lösning på gång..

Hur menar du att den uppför sig konstigt?

Skrivet av: Håkke
« skrivet: 26 juni 2010, 23:29:56 »

Japp, borde ju vara så att kompressor och tillstats går tillsammans för att så snabbt som möjligt nå den temp som behövs, men så är inte fallet i min vp, vilket jag tycker är märkligt. Speciellt när kompressorn skall kunna ge +65 grader i Vb ut. Borde väl rimligen gå att köra kompressor till Vb ut = +65 och därefter eltillsats om så krävs. Kanske man är rädd att lösa högtryck?  Och därför har gjort detta medvetet då det inte kostar så många extra kr för att bara köra eltillsats de få gånger man kör legionellakörning.

Den enda nackdelen jag hittills har sett med IVT värmepump är Rego 600, tycker den uppför sig lite konstigt ibland.  Fördelen är att den är lätt att logga med dator, dock inte att fjärrstyra än så länge, men det är någon som påstår sig ha en lösning på gång..
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 25 juni 2010, 14:19:59 »

Det borde vara så att kompressorn hänger med upp tills den inte klarar mer och el lägger på det sista.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 25 juni 2010, 12:37:57 »

Du ställer in antal dagar som intervall och sen kör den upp vv tempen till 65 grader(?) har jag för mig, i handboken står det dock ytterligare 5 grader utöver inställd vv temp. Det jag har hakat upp mig på är varför inte kompressorn används i kombination med eltillsats vid legionella körning.

Du måste nog in i kundnivå 2 läget för att kunna påverka meny 2.2
Skrivet av: BiFuel
« skrivet: 25 juni 2010, 12:03:26 »

Men har den då klarat alla körningar innan dess utan tillskott? För den borde ju ha kört mer än 1 gång på 2 månader?

Ska kolla menyerna sen.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 24 juni 2010, 23:23:57 »

I min IVT handledning för montage och driftsättning står det att legionella är satt som "Ej aktiv" från fabrik. Det är ju troligen legionella körning som leder till tillskotts timmar. Kolla vad som står i meny 2.2 , möjligt att montören aktiverade legionella körning. Brukar bli någon timme tillskott vid varje spetsning.
Skrivet av: "joka"
« skrivet: 24 juni 2010, 23:06:00 »

Japp, legionellakörningen är inställd på 2 tim från fabrik.
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 24 juni 2010, 22:39:02 »

legionella  troligen
Skrivet av: BiFuel
« skrivet: 24 juni 2010, 22:06:02 »

Hej! Vi fick vår pump installerad i slutet av april. Första dygnet, innan själva pumpen var inkopplad gick den på elpatron 11 timmar. Sedan dess har den bara gått på pump. Senaste avläsningen gjorde jag för 2 veckor sedan, då stod det fortfarande 11 timmar tillskott. Nu idag var det helt plötsligt 13 timmar tillskott. Den har alltså på två veckor kört pump totalt 35 timmar och tillskott 2 timmar... varför?

Finns det en bra förklaring till detta? Känns ju inte som att den skulle behöva tillskott nu i värmen direkt. Kan det vara att det varit väldigt varmt på dan och sedan på kvällen med +7 ute så blev det tungt att dra igång systemet ihop med vv-förbrukning?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!