Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur maanga siiddoor har en tarning (svara med bostäver):
4 värmepumpar delade på två nördar blir: (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ErikB
« skrivet: 22 januari 2009, 16:33:42 »

Citera
De jag har har ett Qn på 0,6m³/h
Qn0.6 hmmmm...

Enligt databladet http://www.sensusesaap.com/files/lh_1100_int_plucoe_003.pdf så har den ett maxflöde på 0,6m3/h inte 3 m3/h. Tryckfallet över den är enligt diagrammet 0,1-0,2 bar vid 0,6 m3/h vilket är högt. Det krävs antingen att cirkpumpen ökas ett till två snäpp eller byts till en större. Qn1.5 eller Qn2.5 är nog mer lämpliga till en normalvilla.

/ErikB
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 22 januari 2009, 09:04:00 »

tipo874

Tack för upplysningen om batteri i värmemätaren. Ju mer jag läser om den, desto större lust får jag att köpa den. Jag hade funderingar på att parallellkopla ett rör med mätaren, för att minska strypningen av flödet, men det har kommit fram en synpunkt på att en sådan förbikoppling p.g.a. variationer i vattnets viskositet, beroende på temperaturen, skulle ge olika fördelning på flödet genom mätaren och förbikopplingen. Nu funderar jag på att helt enkelt koppla 2 mätare parallellt. Eftersom de är så billiga i inköp kan man kosta på sig en sådan lyx.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 22 januari 2009, 08:11:42 »

Det finns en kortkantkontakt under en plomberad gummiplugg, och jag antar den används för att programmera mätaren efter tillverkning och kanske också efter revision och batteribyte. Eftersom vi inte lär kunna få tag på utrustning för använda denna kontakt är nog det enklaste att se till att den inte tappar innehållet.

Nu är det väl också så att eftersom batteriet verkar räcka mer än 10 år så måste ju förbrukningen vara minimal och jag skulle tro att man kan byta batteri utan att bry sig om temporär försörjning, den har nog tillräckligt med energi lagrad internt för att klara sig en minut utan batteri.

Jag öppnade just en mätare, och locket sitter med tre T-6 skruvar, två under stora etiketten, och en under en plombering nedanför displayen.

Det sitter ett 3V litium stavbatteri lött med trådar i mätaren, och polspänningen är fortfarande över 3V i den jag öppnade, och den verkar vara från 2000. Jag tror de klarar sig länge än.

Ett sätt att försörja den under ett ev batteribyte är att ta en elektrolytkonding på kanske 100µF i serie med ett 1k motstånd och koppla in till trådarna innan man löder loss batteriet. Kondingen får laddas upp en liten stund innan man löder bort batteriet och den lär orka hålla mätaren vid liv under tiden man löder in det nya batteriet.

Det är en ganska kapabel mätare, med klocka och den håller månadsvis historik ett år bakåt i tiden, så det är ingen panik om man missar att läsa av den på rätt datum.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 23:25:54 »

Går det att byta batteriet i dom?[/quote]

En av försäljarna på tyska eBay påstår att det finns någon som bytt batteri genom att spänningsätta apparaten från en extern spänningskälla under batteribytet. Frågan är varför spänningen måste finnas kvar hela tiden? Om det bara är så att man förlorar tidigare mätdata, så gör det ju ingenting, men kanske är det så att processorn i apparaten inte startar av sig själv om den varit spänningslös och då är det ju kört om man bara plockar ur det ursprungliga batteriet.
Man kan ju tycka att det är en underlig konstruktion om livslängden är lika med batteriets livslängd.
Skrivet av: larryd
« skrivet: 21 januari 2009, 22:45:04 »

Det är nog andra mera insatta i.

Går det att byta batteriet i dom?
Antar att dom egentligen vill ha returgivaren i dykrör?
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 22:41:49 »

ErikB

Du verkar kunning i sådant som har att göra med tryck och flöden. Jag är i grunden el-och teleutbildad och inte så hemma på sådant. Jag har rent intiutivt reagerat på att mätarens in- och utlopp har diametern 1/2" dvs ca. 12,5mm. Jag har en känsla av att jag skulle få en rejäl strypning av flödet från pannan eftersom rördiametern ut till både radiatorkretsen och tappvarmvattnet är 22mm. Om sedan mätaren internt har ett lågt tryckfall tror jag spelar mindre roll. Det är därför som jag har spånat om att använda ett bypassrör. Rätta mig gärna om jag har fel.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 januari 2009, 22:03:35 »

Vill man parallellkoppla ett bypassrör med mätaren kan det bli problem oavsett tryckfall då det måste bli samma fördelning av vattenflödet mellan de båda grenarna. Där kan temperaturändringar påverkar i och med att viskositeten ändras en hel del med temperaturen. Vid 25 grader är den ca 40 % högre än vid 45 grader. Om det har någon praktiskt betydelse eller inte vet jag inte, vill bara flagga för att det kan ha det. Men väljer man en mätare med en sådan kapacitet att man håller till i nedre delen av flödesområdet lär man inte behöva använda bypass. 

Anledningen till att jag reagerade på tryckfallet var att jag inte begrep vad det var för mätprincip som orsakade det som jag tyckte höga tryckfallet. Sen när jag kollade tryckfallet för en värmemängdsmätare som arbetade med ultraljud och samma nominella flöde upptäckte jag att tryckfallet vid samma flöde var 2/3 så det skiljde inte så mycket som jag trodde.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 januari 2009, 19:26:38 »

Hej!

vid lägre flöde, 0,6 m3/h verkar tryckfallet vara tämligen lågt. Klart under 50 mbar. De angivna 0,14 bar är vid nominellt flöde. Se tryckfallsdiagram http://www.sensusesaap.com/files/lh_1100_int_plucoe_003.pdf
Var det Qn1,5 eller Qn2,5?

Med andra ord tror jag inte tryckfallet är ett problem.

/ErikB

De jag har har ett Qn på 0,6m³/h
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 21 januari 2009, 17:26:23 »

Hej!

vid lägre flöde, 0,6 m3/h verkar tryckfallet vara tämligen lågt. Klart under 50 mbar. De angivna 0,14 bar är vid nominellt flöde. Se tryckfallsdiagram http://www.sensusesaap.com/files/lh_1100_int_plucoe_003.pdf
Var det Qn1,5 eller Qn2,5?

Med andra ord tror jag inte tryckfallet är ett problem.

/ErikB
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 15:24:19 »

Roland

Storleken på förändringen i vattnets viskositet vid varierande temperatur känner jag inte till, men kan den vara så stor att mätfelet blir större än någon eller några procent? Jag ska använda anordningen till att mäta COP och några procent hit eller dit borde vara försumbart.
Skrivet av: Ridax
« skrivet: 21 januari 2009, 15:13:06 »

Jag reagerade också på tryckfallet när jag läste databladet.
Ja, men vid vilket flöde är det som de anger tryckförlusten?  De skriver vid "Qn p", vad nu det är för något?  De anger ju ett nominellt flöde på 0.417 l/s medan en Nibe 1225-8 har ett rekommenderat Vb-flöde på 0,180 l/s.  Om det är vid nominellt flöde som tryckförlusten anges, så blir den ju väldigt mycket mindre när flödet sjunker.  Så vid 0,180 l/s kanske man kan uppskatta tryckförlusten till 0,04 bar?


Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 januari 2009, 14:54:27 »

Vattnets viskositet ändras med temperaturen så det är inte säkert att det blir exakt samma fördelning av flödet mellan rören när temperaturen ändras.

Jag reagerade också på tryckfallet när jag läste databladet. Är det någon som vet vad det är för mätprincip för flödesmätningen? 

Den har ett mäthjul som snurrar väldigt lätt och jag antar den  genererar pulser till mätelektroniken.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 januari 2009, 14:38:53 »

Vattnets viskositet ändras med temperaturen så det är inte säkert att det blir exakt samma fördelning av flödet mellan rören när temperaturen ändras.

Jag reagerade också på tryckfallet när jag läste databladet. Är det någon som vet vad det är för mätprincip för flödesmätningen? 
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 14:25:59 »

ErikB

Tack för det svaret. Det betyder att den värmemängdsmätare som omnämndes tidigare i denna kedja passar utmärkt. Det enda eventuella problemet, som också signaturen tipo874 nämnde, är att mätaren p.g.a. sina små dimensioner kommer att begränsa flödet. Jag funderar på en lösning där jag parallellkopplar mätaren med en rörstump. Sedan är det bara att mäta upp hur mycket vatten som går genom mätaren och hur mycket som går genom den parallellkopplade rörbiten. På det viset borde man få fram en korrektionsfaktor som man ska multiplicera mätvärdena med. Är det någon som ser något fel i mitt resonemang med ett parallellkopplat rör?
Skrivet av: ErikB
« skrivet: 21 januari 2009, 13:38:00 »

Citera
Jag läste i databladet som finns på eBay att minsta flödet genom mätaren vid horisontell inbyggnad är 30 l/h och det maximala flödet är 3000 l/h. Vet du vad man kan förvänta sig för ett flöde till radiatorerna?

Effekt 1 kW och dT=1°C ger 0.24 l/s = 14 l/min = 0.86 m3/h
För andra effekter (P) och deltaT använd formeln:

0,86*P/deltaT = q  (m3/h)

Mer normala 5 kW och dT 7°C ger 0.86*5/7=0.61 m3/h.
3 m3/h och deltaT 5°C ger en maximal effekt på ca 17 kW.

/Erik B

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 21 januari 2009, 13:16:49 »

Det är nog andra mera insatta i.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 00:39:34 »

tipo 874

Jag läste i databladet som finns på eBay att minsta flödet genom mätaren vid horisontell inbyggnad är 30 l/h och det maximala flödet är 3000 l/h. Vet du vad man kan förvänta sig för ett flöde till radiatorerna?
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 21 januari 2009, 00:25:01 »

tipo874

Som sagt kanonpris. 21,40 EUR (inkl.frakt) motsvarar ca. 230 SEK. Jämför med de 1500 SEK jag hittade hos en svensk försäljare av värmemätare på nätet. Visserligen är mätarna begagnade och kalibreringen gäller inte längre men jag har arbetat professionellt med diverse mätutrustningar de senaste 20 åren och min erfarenhet är att den noggrannhet som finns kvar även sedan tiden för senaste kalibrering har gått ut räcker gott och väl för en amatör. Med det här priset kan jag kosta på mig att mäta både på radiatorflödet och varmvatten ut från VP.
Tack för tipset.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 20 januari 2009, 23:05:30 »

Nice pris!

//Magnus
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 januari 2009, 13:03:52 »

Det var fem stycken sådana här:



Tex:
http://cgi.ebay.de/POLLUX-POLLUCOM-2-Qn-1-5-Waermezaehler-Waermemengenzaehler_W0QQitemZ300288055403QQcmdZViewItemQQptZSystemkomponenten_Heizung?hash=item300288055403

(Nu får man väl Rickard på sig...  ^-^)

"Wärmezähler" heter det förresten.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 20 januari 2009, 12:00:41 »

tipo874

EUR 15,50 är ju superbiligt. Jag undrar bara om vi talar om samma sak. Den billigaste värmemängdsmätare som jag hittat på nätet i Sverige kostar 1500:-. Den mäter vattenflödet i radiatorkretsen och känner av temperaturen på utgående och inkommande vatten. Är det en sådan mätare som du köpt? I sådana fall ska jag ge mig ut på tyska eBay och leta reda på en sådan. Undrar bara vad värmemängdsmätare heter på tyska? Det var ju inte ett ord som man fick lära sig i tyskundervisningen i skolan.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 20 januari 2009, 10:30:03 »

tipo874

Aha, du menade värmemängdsmätaren. Den bör det inte vara något problem med. Den ska kopplas in på radiatorslingan och det vattnet är ganska syrefattigt. Tilloppsvattnet till VP tänkte jag mäta med en begagnad vattenmätare som har använts till just syrerikt kallvatten.
Du skriver att du har köpt din värmemängdsmätare i Tyskland. Var någonstans, på nätet? Var det bra pris på den?

Jag köpte 5 stycken på tyska ebay i maj 2007, kostade EUR 15.50 plus frakt EUR 9.90 för alla  Thumbsup

Jag har tyvärr inte hunnit koppla in allt ännu, men jag kommer att använda en till solvärmen och en till garagegolvet, sen får vi se.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 19 januari 2009, 19:51:28 »

tipo874

Aha, du menade värmemängdsmätaren. Den bör det inte vara något problem med. Den ska kopplas in på radiatorslingan och det vattnet är ganska syrefattigt. Tilloppsvattnet till VP tänkte jag mäta med en begagnad vattenmätare som har använts till just syrerikt kallvatten.
Du skriver att du har köpt din värmemängdsmätare i Tyskland. Var någonstans, på nätet? Var det bra pris på den?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 19 januari 2009, 11:07:29 »

944_Driver och tipo874

Er metod att mäta COP fungerar säkert men ger endast en ögonblicksbild av anläggningens verkningsgrad. Jag skulle gärna vilja ha en mätning över en längre tid t.ex ett helt år och då måste jag kunna mäta kontinuerligt under drift vilket jag förhoppningsvis kan göra med en vattenmätare och en värmemätare.
Om jag investerar ca. 110.000:- så vill i alla fall jag veta vad jag får ut av investeringen. En energimätning borde också vara en bra koll på att anläggningen fungerar som den ska. I mitt fall, jag ska göra hela installationen själv, så är det extra viktigt att se att allt fungerar tillfredsställande.

tipo874, vad menar du med din fråga "Kolla så att den klarar att köras med färskvatten."?
Jag antar att du menar vattenmätaren. Finns det några andra typer av vattenmätare än de som mäter rent vatten (färskvatten)?

Jag har mätt kontinuerligt sedan december 2004, även jag inte orkat fixa nåt som räknar ut total-COP.

Jag vet inte om det finns mätare som inte klarar färskvatten (syrerikt), men jag kan tänka mig att vissa värmemängdsmätare bara är avsedda för värmecirkulation, på samma sätt som vanliga cirkulationspumpar inte klarar av färskvatten eftersom huset är av gjutjärn.

Jag kollade just en av värmemängdsmätarna jag köpte från tyskland, och den har ett hus av rödgods, så den klarar färskvatten. Dock är den så liten att den nog skulle begränsa flödet avsevärt.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 18 januari 2009, 23:30:52 »

944_Driver och tipo874

Er metod att mäta COP fungerar säkert men ger endast en ögonblicksbild av anläggningens verkningsgrad. Jag skulle gärna vilja ha en mätning över en längre tid t.ex ett helt år och då måste jag kunna mäta kontinuerligt under drift vilket jag förhoppningsvis kan göra med en vattenmätare och en värmemätare.
Om jag investerar ca. 110.000:- så vill i alla fall jag veta vad jag får ut av investeringen. En energimätning borde också vara en bra koll på att anläggningen fungerar som den ska. I mitt fall, jag ska göra hela installationen själv, så är det extra viktigt att se att allt fungerar tillfredsställande.

tipo874, vad menar du med din fråga "Kolla så att den klarar att köras med färskvatten."?
Jag antar att du menar vattenmätaren. Finns det några andra typer av vattenmätare än de som mäter rent vatten (färskvatten)?
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 18 januari 2009, 18:49:56 »

Det är precis så jag har gjort för mina uteffekt och COP-beräkningar. Fast jag bryr mig inte om att räkna fram något flöde, jag kollar tempdiffen jag får när jag kör med 6kW elpatron, och extrapolerar sedan fram uteffekten från uppmätt tempdiff vid vp-drift.

Flödet tog jag fram mest för skojs skull, cirka 0,3 liter per sekund om jag räkna rätt.

Med rätt så varm brinne (4,8 ºC) eftersom hålet vilat ett dygn medan jag labbat lite blev effekt ut 7500W i slutet på en körning till radiatorerna. El-effekt in var då 2240W och det ger COP på 3,35 om man räknar med cirkulationspumparna som drar cirka 60+200W på läge 2 och 3. Känns som ett vettigt värde även om det är en bit kvar till Boschs värden...

Temperaturerna var följande:
Värmekrets In=38,6 Ut=44,6
Köldkrets In=4,8 Ut 1,9

Nu hoppas jag på lite kyla så hålet laddas ur lite så jag får mäta igen när det är 2 ºC in från hålet.

//Magnus
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 januari 2009, 11:57:47 »

tipo874!

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Det är klart att det enda vatten som går in i pannan är det som tappas ut som varmvatten. Det som eventuellt fylls på i radiatorkretsen är ju försumbart. Då klarar jag mig med en begagnad kallvattenmätare som finns att köpa biliigt.
Det finns en värmemätare till salu för endast 1500:- (http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=KWHmeter). Den borde duga och då skulle jag kunna få full kontroll över mitt COP för under 2000:-

Kolla så att den klarar att köras med färskvatten.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 18 januari 2009, 11:56:18 »

Jag tror jag precis löst mina mätproblem riktigt billigt med miniräknare och min kamstrup 382!
Jag switchar ju bara över till endast tillskottsvärme, kollar förbrukningen på elmätaren och ser vad vad jag får för difftemp mellan in och ut. Då kan jag räkna ut flödet i cirkulationspumpen tämligen exakt och det kommer ju vara precis det samma när jag sedan kör pumpen normalt igen och då kan jag räkna ut avgiven effekt och samtidigt kolla vad pjäsen drar på elmätaren.

Sedan ligger Bosch pyrt till om värden inte är som förväntat  knUp  --/

//Magnus  ;D

Det är precis så jag har gjort för mina uteffekt och COP-beräkningar. Fast jag bryr mig inte om att räkna fram något flöde, jag kollar tempdiffen jag får när jag kör med 6kW elpatron, och extrapolerar sedan fram uteffekten från uppmätt tempdiff vid vp-drift.

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 januari 2009, 22:29:21 »

Jag tror jag precis löst mina mätproblem riktigt billigt med miniräknare och min kamstrup 382!
Jag switchar ju bara över till endast tillskottsvärme, kollar förbrukningen på elmätaren och ser vad vad jag får för difftemp mellan in och ut. Då kan jag räkna ut flödet i cirkulationspumpen tämligen exakt och det kommer ju vara precis det samma när jag sedan kör pumpen normalt igen och då kan jag räkna ut avgiven effekt och samtidigt kolla vad pjäsen drar på elmätaren.

Sedan ligger Bosch pyrt till om värden inte är som förväntat  knUp  --/

//Magnus  ;D
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 17 januari 2009, 16:09:59 »

Om man har en elmätare med ingång för tariffstyrning borde man väl kunna koppla den till växelventilstyrningen och få värme och varmvatten separerat på mätaren?
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 17 januari 2009, 15:44:58 »

tipo874!

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Det är klart att det enda vatten som går in i pannan är det som tappas ut som varmvatten. Det som eventuellt fylls på i radiatorkretsen är ju försumbart. Då klarar jag mig med en begagnad kallvattenmätare som finns att köpa biliigt.
Det finns en värmemätare till salu för endast 1500:- (http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=KWHmeter). Den borde duga och då skulle jag kunna få full kontroll över mitt COP för under 2000:-
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 17 januari 2009, 11:30:56 »

Borde man inte kunna hitta beg. mätare från fjärrvärmeinstallationer för att mäta pumpens uteffekt? Någon som har några tips?

Att mäta är att veta.  :)

//Magnus
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 17 januari 2009, 11:10:53 »

Sätt mätaren framför beredaren. Samma mängd varmvatten du tappar ut fylls ju på som kallvatten.
Skrivet av: Enskede
« skrivet: 16 januari 2009, 23:37:35 »

Jag vet inte om detta är rätt forum att ställa nedanstående fråga om energimätning i, men eftersom jag planerar för en installation av bergvärmepump senare i vår så får frågan hamna på detta forum.
Jag är mycket intresserad av att mäta vad jag får ut av värmepumpen. Jag kommer att installera en elmätare (billigt) och funderar även på att installera en värmemätare (dyrt). Om man vill ha en riktig bild av COP antar jag att man även bör mäta varmvattenförbrukningen med en värmemätare. Då är jag snart uppe i 5.000:-. Tveksamt om det är värt bara för att se COP på installationen. Har funderat på att i stället mäta flödet på tappvarmvattnet med en vattenmätare (billigt), eftersom temperaturen efter blandningsventilen är konstant och då kan man enkelt beräkna energiinnehållet i tappvarmvattnet. Problemet är att de flesta vattenmätare inte tål varmvatten. Jag har läst här på forumet att det finns en del som mäter sin COP. Hur gör man det till en rimlig kostnad?
Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal